Annons:
Etikettersajtenifokus
Läst 4652 ggr
Magi-cat
11/4/14, 11:09 AM

Hur vill du göra sajten bättre?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här vill vi gärna höra medlemmarnas synpunkter på saker vi kan förbättra, konstruktiva förslag och annat som är trevligt.🌺

Det är tänkt som en positiv tråd för tips och idéer.🙂

_(bild från www.publicdomainpictures.net)_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Cahira
11/4/14, 12:27 PM
#1

Positiv feedback: Älskar att du kommer med så många intressanta ämnen! Jag läser det mesta men många gånger har inget vettigt att skriva. Men vill att du ska veta att jag gillar variationen och jobbet du gör!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
11/4/14, 4:06 PM
#2

Tack snälla Cahira! DU är så betydelsefull och deltar i allra högsta grad!🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
11/4/14, 4:20 PM
#3

Åh tack. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

tarantass
11/4/14, 4:47 PM
#4

#1: håller verkligen med.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
11/4/14, 8:10 PM
#5

Lättare att vara positiv om man har många valsar att dra så det inte blir tjatigt. Fast jag gillar bättre att man spelar egna låtar själv. För att nu anknyta till lilla bilden i #0

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
11/4/14, 8:12 PM
#6

#5 Vad skulle du vilja spela för egna låtar? 🙂🎧


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Fjäril
11/5/14, 9:20 PM
#7

Jag vill också instämma med att, Magi-cat, sicket engagemang du lägger till OF. Du skriver så mycket klokt. Jag läser också det mesta, annars, men just nu läser jag knappt någonting (inte ens på ÖN, nästan) då jag pluggar, arbetar och står i, men du är ett föredöme för hur ett värdskap ska se ut! 

🌺

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
11/5/14, 9:52 PM
#8

#7 Men oj Fjäril, det var vänligt sagt! ☺️🌺
Lycka till med allt plugg och annat, har förstått att du har mycket att stå i!✨🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fjäril
11/5/14, 10:17 PM
#9

🤗

Sajtvärd på Övernaturligt

tarantass
11/6/14, 12:10 AM
#10

#6: jag och jag. Vet inte vad jag orkar och hinner, men i mån av ork och tid är det roligt att hjärnstorma. Jag beundrar er som fortsätter och fortsätter posta egna "låtar" trots väktarna av det säkra. Jag orkar inte med dem.

http://www.youtube.com/watch?v=aWRaP97D-Vg

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
11/6/14, 9:07 AM
#11

#10 Fin låt att återhöra, tack för den!

"Men i nattens tysta timmar har jag undrat, vad som händer där tekniken inte ser"

Tänker på att även dissonanta ackord behövs, i rätt volym, för fullständigheten och stämningen. De är delikata att använda och kan klinga falskt och ta över så inte de finstämda melodierna hörs.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/6/14, 6:35 PM
#12

#10 Jag tycker förresten också att det är väldigt roligt att brainstorma. Att testa idéer och uppslag, se vad man kommer fram till. Ickedömande och med respekt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/14/14, 7:33 AM
#13

Några förslag?

Något jag tänkte på precis nu: Många känner att de inte vill exponera tankar eller upplevelser av personlig karaktär på öppet forum.

Skulle det vara till hjälp att ha en dold tråd där man måste vara invald medlem för att läsa och skriva?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Cahira
11/14/14, 7:44 AM
#14

Jag skulle haka på. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mia-45
11/14/14, 8:34 AM
#15

Bra förslag Magi-cat. Tror att fler skulle våga skriva då.👍

Magi-cat
11/14/14, 9:03 AM
#16

Vi hade en sådan kategori för länge sedan och det var aldrig någon som skrev i den…Hmm…vi får fundera på saken…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/14/14, 12:33 PM
#17

För att göra en lång historia kort vill jag (helt allmänt) poängtera att egna berättelser och magkänslor alltid är välkomna. Utan dem och vad människorna bakom har att förmedla blir ett forum som detta bara halvt.
Alla ska känna sig fria att berätta på sitt eget sätt. Det gäller för alla deltagare att vara lyhörda. 
Hur det jag vill förmedla exakt ska uttryckas i några få ord vet jag inte just nu, men jag har stor tilltro till att bli välvilligt tolkad och förstådd ändå.

Från min synpunkt sett skulle alla förlora på om det personliga uttrycket försvinner över till interna trådar och medlemssajter.

Å andra sidan förstår jag mycket väl. (Fick själv fyr på stubinen så sent som igår. edit: fast inte här!) När man visar en personlig sida och berättar något känsligt exponeras det för alla, även för personer det inte mottas väl hos. Och på internet finns det kvar till den sista släcker lyset. Även om man ångrar sig eller ändrar sig eller tröttnar på att bli idiotförklarad eller whatever.

En del tycker om att diskutera och vältra sig i ordalydelser och definitioner, vända och vrida, granska och titta vad som döljer sig på baksidan av alla blad. (Ja, jag erkänner…) I alla fall så länge där finns åtminstone en ansats till ömsesidighet och respekt.

Alla gör nu inte det och det måste få vara så eftersom alla måste känna sig hemma och fria att uttrycka sig, och känna hur betydelsefulla de och deras bidrag är. 
Hur ska man kunna förena de här olika uttrycken och uttryckssätten?

Spåna gärna vidare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
11/14/14, 1:43 PM
#18

Har väl inget bidrag till spånandet just nu, men vill starkt markera att jag också skulle haka på en sluten sida (om jag godtogs). Inte för att jag kan utfästa mig att bli mer talför på en sådan, för det beror också på så mycket annat, men som det är nu håller jag ju tand för tunga för det mesta. 

Dock har även jag erfarenheten att det lätt blir tyst på slutna sidor. Kanske i synnerhet just om de har bildats för att folk som kan vara mer försynta av sig ska känna att de kan yttra sig. För många försynta eller känsliga på samma ställe kan bli för mycket av den sidan, precis som öppna sidor ofta ger för mycket bufflar och machon.

Jag älskar också att hjärnstorma. Men som sagt, det måste ske med en grundläggande respekt. Och att visa respekt blir ju extra svårt när man inte ens förstår eller (på grund av det) kan acceptera det som det begärs respekt för. Då är det ofta lättare att man missförstår begäran om respekt som begäran om censur. Och det är det ju inte fråga om.

Nej, svårt det här.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
11/14/14, 1:51 PM
#19

#18 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
11/14/14, 1:59 PM
#20

(Lade just till nuvarande andra meningen, sedan såg jag att jag hade fått en blomma.) Nämen tack!!! 

Någon gång ska jag försöka lägga på minnet hur man skickar sådana, för du ska också ha ett fång, Magi-cat!

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
JonasDuregard
11/14/14, 2:35 PM
#21

Jag håller med om att det stundtals finns bristande respekt för oliktänkandes åsikter här (även om vi kanske tänker på olika saker). 

Jag tänker att det blir så när man har forum som är öppna för alla: Då dyker alla sorter upp. Det enda man kan göra (om man inte vill överge öppenheten) är väl att arbeta på sin egen tolerans och försöka att inte ha för kort stubin.

Jag tvekar ofta att skriva här eftersom diskussioner ofta urartar på ett eller annat sätt (inte minst tvekade jag att skriva i den här tråden). 

Samtidigt finns det andra sajter där liknande problem är mer påtagliga.

Magi-cat
11/17/14, 5:20 PM
#22

🎈 Fler positiva idéer och förslag? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Marr
11/23/14, 6:01 PM
#24

Det är lite sorgligt att det ska behövas dolda sidor…fast på vissa sajter så är det nästan nödvändigt. En del ämnen har vissa människor upplevelser i som man kanske gärna vill fördjupa sig i. Många kanske inte vågar fråga eller ta upp vissa saker man undrar om.

När jag ser kränkningar på sajter ser jag rött sen blir jag trött. Själv så måste jag skärpa upp mig så jag inte skickar iväg dumheter. Fast det har ju hänt…😞

För övrigt så håller jag med vad alla ni andra säger i tråden och vill alldeles särskilt instämma i varenda ord Fjäril uttrycker, vad beträffar det utmärkta värdskapsjobb du gör Magi-cat!🌺Hur skulle det bli bättre?🤔 Kanske om fler diskuterar i trådarna i fortsatt trevlig anda? Själv är rätt så dålig på att delta i trådar här på OiF också, men läser nära nog allt. För alltid har du Magi-cat hittat något mycket intressant. Varenda dag!👍

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
11/23/14, 9:39 PM
#25

#24 Ni är så söta! 🌺🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/24/14, 9:30 AM
#26

Flyttar hit en diskussion som utspann sig i en annan tråd. (http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/5173f268ce12c432a6002c10-metallsfarer?discussions-1))
Hur ska man tänka runt ansvaret man har när man publicerar länkar, nyheter etc? 
Hur pass strikt är det önskvärt att man är? Vilket ansvar har man själv för vad som står i artikeln man använder sig av vid en trådstart eller ett inlägg? Hur stort utrymme ska man lämna till övriga passagerare?

#10 av: JonasDuregard

#9 Intressant idé. Sprid lögner och halvsanningar hej vilt och om läsaren inte kan genomskåda dem så är det de som har misslyckats. 

Du får göra som du vill men jag tycker inte felaktig information är ett bra sätt att visa tillit. 

Nog sagt om den saken (hoppas jag)

… men så får man väl inte säga här.

Medarbetare på SkepticismVetenskap och Andlig Skepticism

0Bra inlägg

2014-11-23 15:51#11 av: Magi-cat

#10 Men -vad nuLedsen

Förmåga till källkritik är något vi alla måste ha själva, var och en av oss, alltid, så fort vi öppnar en tidning, ser ett reklambudskap, glor på TV eller bläddrar bland länkar på internet! 

Visst, det ankommer på mig ett ansvar att tänka mig för vad jag lägger in, (eller vad någon annan tar upp) och det gör jag hela tiden. Det är inget jag tar lätt på. Men detta är ett diskussionsforum och man kan också ta upp det som det finns delade meningar om, eller spekulativa idéer. Det kan vara ett underlag till diskussion, eller inspiration att själv leta mer information. Att lära sig mer är det bästa som finns.

Det är i alla fall så jag tänker mig…Funderar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
11/24/14, 10:02 AM
#27

#26 Den där diskussionen är nog enklare att följa i originaltråden (där den än så länge finns kvar).

"Hur ska man tänka runt ansvaret man har när man publicerar länkar, nyheter etc?"

Det är väl upp till var och en. 

"Vilket ansvar har man själv för vad som står i artikeln man använder sig av vid en trådstart eller ett inlägg?"

Vad menas med ansvar? Från sammanhanget antar jag att du menar vilket moraliskt ansvar man har för att inte vidarebefordra felaktig information (som är enkel att genomskåda). 

Moraliskt ansvar är ju svårt att fastställa objektivt. Var och en får göra sin egen bedömning. Jag tycker inte det är en fråga som berör sajtens regler eller policy (men det bestämmer du så klart). 

Personligen tycker jag absolut att man har ett moraliskt ansvar att undvika ryktesspridning, även om man "bara länkar". 

"Hur stort utrymme ska man lämna till övriga passagerare?"

Jag ser det nog inte som att det finns ett ändligt utrymme att samsas på utan det går att diskutera "utan gränser" 🙂. 

Jag har aldrig tänkt på källkritik som att man tar utrymmer från andra.

Annons:
Marr
11/24/14, 10:10 AM
#28

#26 Men vad står det?😮 Sprida halvsanningar och lögner! Det var banne mig inte snällt sagt Jonas!😕 Fick nästan kli i anmälarfingret, men det ska jag inte göra för du är rätt ok ändå Jonas…

Länkarna finns ju där och inte tycker jag man har rätt att anklaga Magi-cat att sprida lögner!😟

Ska man ta bort ansvaret för människor att tänka själva eller? Läser barn så har jag inte ens sett något barnförbjudet som presenterats av Magi-cat. Vad är det om? Herregud… Som sagt diskussionsforum är vad det är här på iFokus och du får ju skriva och opponera dig eller tycka saker är intressanta du med Jonas…🙂

Fast ibland tycker jag faktiskt du är lite nedlåtande mot vår käre katt…det gillar nog inte du att jag tycker, men jag får tycka vad jag vill för det gör du med.😉

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
11/24/14, 10:14 AM
#29

#27 JD Tråden är inte tänkt att handla om policy och regler (vi har andra regeltrådar) utan om hur man gör sajten bättre med konstruktiva, positiva förslag.

Det måste finnas något mellan Sprid lögner och halvsanningar hej vilt

(vilket skulle innebära utan gränser) och ett ansvarsfullt ställningstagande med utrymme för egna spekulationer.

Men om frågan är ointressant kan vi släppa den här och aktualisera den om behov återigen uppstår.

Så - över till någonting helt annat - vad betyder din signatur?😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
11/24/14, 10:21 AM
#30

#28 Nä men kunde inte hålla mig blev förvånad av hans ord, f'låt…😊

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

JonasDuregard
11/24/14, 11:08 AM
#31

#28 "men det ska jag inte göra för du är rätt ok ändå Jonas…"

Tack, antar jag 🙂. 

"Länkarna finns ju där och inte tycker jag man har rätt att anklaga Magi-cat att sprida lögner!"

"Inte har rätt att […]". Varför har jag inte rätt till det? Är det för att du anser att det inte är sant? I så fall hamnar vi i någon slags självmotsägelse skulle jag påstå (att det är fel att säga att saker är fel att säga). 

#29 "Så - över till någonting helt annat - vad betyder din signatur?Skrattar"

För den som undrar inleds min signatur just nu med "… men så får man väl inte säga här.". 

Det är en liten parodi på de som ibland strösslar med sådana reservationer utan anledning, ofta som uttryck för någon slags missriktad anti-PKism. Plus att jag tycker det blir roligt när den dyker upp efter helt harmlösa påpekanden eller inlägg (ja - sånt tycker jag är kul 😜). 

Jag funderade först på att använda det ännu mer utslitna "men så får man väl inte säga i det här landet", men jag var rädd att någon skulle ta det på allvar. 

Men nu när mystiken skingrats får jag byta till något annat i samma anda.

Marr
11/24/14, 11:38 AM
#32

#31 😃😜😂🤗 blink…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
11/24/14, 12:39 PM
#33

#31 "Inte har rätt att […]". Varför har jag inte rätt till det? Är det för att du anser att det inte är sant? I så fall hamnar vi i någon slags självmotsägelse skulle jag påstå (att det är fel att säga att saker är fel att säga).

Du har rätt att säga (nästan) vad du vill. Och jag får fråga vad jag vill: Är det alltså rätt att säga typ: "Magi-cat sprider lögner"? (Du får svara hur du vill, men gärna utan undvikande ordvitsar, om Katten själv får välja.) Bara så jag vet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
11/24/14, 1:07 PM
#34

#33 "Är det alltså rätt att säga typ: "Magi-cat sprider lögner"?"

Menar du i det enskilda fallet eller allmänt?

Så skulle jag hur som helst inte säga. I enskilda fall tycker jag du brister i källkritik men svepande uttryck som det du nämner är något jag anstränger mig för att undvika. 

Om vi ska tala om den enskilda situationen så uppfattar jag det som att du säger att texten visserligen innehåller felaktigheter, men att du ändå försvarar att (utan reservation) länka till den för att man kan lita på läsarens kompetens att upptäcka felen.

Det tycker jag man kan kalla att "sprida lögner", eftersom texten innehåller lögner (osanningar är kanske ett bättre ord) och du sprider dem vidare. Att man hoppas att de man sprider osanningarna till kan genomskåda dem är så klart bra, men kanske en smula för optimistiskt.

"(Du får svara hur du vill, men gärna utan undvikande ordvitsar, om Katten själv får välja.)"

Undvikande ordvitsar?! Det här är skandal, mina ordvitsar är alltid fördjupande, berikande och allt igenom godhjärtade.

Annons:
Magi-cat
11/24/14, 1:12 PM
#35

#34 Det tycker jag man kan kalla att "sprida lögner",

Ok, det var ju klartext.

Och receptet? För att göra sajten bättre?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
11/24/14, 2:14 PM
#36

#35 "Ok, det var ju klartext."

Ja, jag antar det (även om du i ditt citat tog en halv mening ur sitt sammanhang).

"Och receptet? För att göra sajten bättre?"

Vad menar du? Jag har inte uttryckt några ambitioner att förändra sidan, men svaret på din fråga är väl "bättre källkritik" i så fall. Kanske en så enkel sak som att om man hittar en som påstår en sak kan man samtidigt försöka leta upp någon som påstår motsatsen.

Mia-45
11/25/14, 8:25 AM
#37

Nu får det vara nog med prat om att Magi-cat skulle sprida lögner! 
Tråden handlar inte om just detta utan hur vi ska kunna göra sajten bättre. Och Magi-cat gör ett strålande jobb med all information och alla grejer hon kommer med.

JonasDuregard
11/25/14, 9:11 AM
#38

#37 "Nu får det vara nog med prat om att Magi-cat skulle sprida lögner!"

Jag hoppas du inte riktar dig till mig, jag har inte gjort något annat i den här tråden än att svara på frågor (förutom #21). Det är magi-cat du får skälla ut om du inte gillar samtalsämnet. 

"Tråden handlar inte om just detta utan hur vi ska kunna göra sajten bättre."

Fast magi-cat startade ju tråden, och verkar anse att det här är relevant.

Mia-45
11/25/14, 9:16 AM
#39

Nu börjar vi inte igen, tack. 😟
Har du några förslag Jonas på hur man kan göra sajten bättre. Vet att du kom med förslaget att ha en bättre källkritik här. Men vet du nåt mer som kan vara bra för sajten? 

EDIT:Inte lätt att hänga med här när inläggen redigeras efter man svarat. Jo jag vet att hon drog in det i denna tråden då det var OT i den andra. Men jag tycker det får vara bra nu med det.

JonasDuregard
11/25/14, 9:35 AM
#40

#39 "Men jag tycker det får vara bra nu med det."

Diskussionen var redan över när du kom in i den. Men din otrevliga attityd (komplett med "looser"-smiley och allt) tjänar säkert ett gott syfte ändå.

Mia-45
11/25/14, 9:39 AM
#41

#40 

Då vet jag att du tycker jag har en otrevlig attityd. Men du tycker inte att du hade det med när du kallade Magi-cat för lögnare???Men det är klart….det kom ju från dej. Då är det en annan sak ju. 😉(passar denna smilis bättre in eller?)
Hoppas på nu att både du och jag fått fram det vi ville säga i saken nu. 
Ber om ursäkt för min otrevliga attityd om du nu tog åt dej Jonas.

Annons:
JonasDuregard
11/25/14, 9:45 AM
#42

#41 "Men du tycker inte att du hade det med när du kallade Magi-cat för lögnare???"

Men nu hittar du ju på. Något sådant har jag inte sagt. Jag ville inte ens gå med på "magi-cat sprider lögner" eftersom det kan uppfattas som en generalisering, "magi-cat är en lögnare" skulle aldrig falla mig in att säga.

Och så drar du upp ett ämne som du nyss var väldigt mån om att avsluta (efter att det redan var avslutat). 

"Men det är klart….det kom ju från dej."

Fast det är ju ett citat som du hittat på, så det kommer faktiskt från dig. 

"Ber om ursäkt för min otrevliga attityd om du nu tog åt dej Jonas. "

Tack! Även en ihålig ursäkt är en ursäkt trots allt.

Mia-45
11/25/14, 9:47 AM
#43

Du skrev att Magi-cat spred lögner och halvsanningar. 
= att Magi-cat skulle vara en lögnare. 

Slutdiskuterat!

JonasDuregard
11/25/14, 9:54 AM
#44

#43 Det där är inte samma sak. 🙂

Jag gjorde extremt tydligt att jag bara pratade om den specifika situationen och inte om magi-cat i allmänhet. Jag kan inte komma på något sätt att göra det tydligare, och jag är förbluffad att du på något sätt lyckas missa det.

"Slutdiskuterat!"

Din teknik för att avsluta diskussionen (att själv kasta dig in i den utan att först läsa vad den handlar om) är synnerligen ineffektiv.

Mia-45
11/25/14, 10:02 AM
#45

Jag vet att du pratade om en specifik situation men dock så skriver du att hon sprider lögner och halvsanningar. 
Jag måste väl ändå få säga mitt i detta även om ni hade diskuterat klart saken sins emellan? 
Jag har nu sagt mitt i denna frågan…eftersom jag störde mej på detta var jag tvungen att ta upp det själv. 

Ja det är slutdiskuterat i denna fråga nu. Vi kommer inte längre.

JonasDuregard
11/25/14, 10:16 AM
#46

"Jag måste väl ändå få säga mitt i detta även om ni hade diskuterat klart saken sins emellan?

Visst får du det! Men det kan inte förenas med att avsluta diskussionen som du säkert förstår.

Mia-45
11/25/14, 10:19 AM
#47

Fler kanske har något att säga om hur sajten kan göras bättre? Vi är tacksamma för alla förslag. 
🌺

Magi-cat
12/11/14, 6:19 PM
#48

Lyfter upp tråden. 🎈

Kom ihåg att om ni skriver/berättar något som ni inte vill ha motsägande kommentarer om, kan ni skriva det lämpligen överst i inlägget!
Det är inte meningen att man ska behöva samla en massa av sitt mod för att våga skriva något som kanske är väldigt personligt och/eller känsligt.

Och givetvis bör vi alla tänka på att vara extra finkänsliga i känsliga frågor.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
1/31/15, 2:58 PM
#49

Dags att lyfta upp tråden igen?👍

Vad har framkommit hittills?

- Flera vågar inte skriva öppet, av olika orsaker.

- Bristande respekt.

- Sajtvärden sprider kassa länkar.

En överenskommen åtgärd:

- Om man inte vill ha motsägande kommentarer av nedlåtande art kan man skriva det överst i inlägget. Det ska respekteras. 

Själv tycker jag att det är en trevlig och trivsam atmosfär på sajten. Hoppas att jag inte bara är trögfattad och hemmablind.

Tyckte dock det var läge att aktualisera tråden just idag.

Jag vill inte vara någon "diktator" för sajten. Det ligger inte rätt för mig, långt ifrån. Men jag har ett ansvar för sajten och för vad som publiceras. Ibland (ofta) känns det som ett tungt ansvar. Lyckligtvis finns Mia med sitt sunda förnuft.Blomma
 I värsta fall är sajtvärden rättsligt ansvarig om något skulle gå riktigt snett, t.ex. gällande publicering av bilder.

Hur mycket man än vill och försöker ge plats för olika viljor går det inte att göra som alla vill, om det drar åt olika håll.
Ett exempel är om man får skriva om demoner, där Mia och jag är kategoriska. Det är ett ämne som inte tas upp här, vilket gett upphov till en del ilska.

Det är aldrig roligt att säga ifrån. Men med ansvar följer att man måste bestämma och sätta ramar.

Blandade sorters människor är välkomna. Det som behövs är egentligen lite vanligt hyfs och intresse. Det här är ingen "troendesajt" egentligen, utan en sajt för intressanta fenomen, upptäckter och funderingar runt hur allt fungerar. Det här breda ämnesområdet….ibland undrar jag varför det inte intresserar fler? 🤔

Att uttrycka sina åsikter är välkommet, men överordnat är att man inte får vara hånfull och nedlåtande eller använda nedsättande epitet. Då ser jag rött och kommer att bli strängare. 

Efter vissa skriverier (på annan sajt) kanske en del undrar hur många "skeptiker" som egentligen är uteslutna härifrån. Jag kan avslöja att det är två. Ingen av dem på grund av sina åsikter, utan på grund av sitt uppträdande.

Något positivt som hänt är sajtens Lexikon som det är roligt att jobba med och samla ord till.

Tack till er alla underbara människor som läser och skriver och funderar och bidrar till vårt fenomenala "rum" av förklarat och oförklarat! 🎂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2/21/15, 8:16 AM
#50

Kopierar in vad jag skrev i annat inlägg:

Precis det jag menar. Vill man gå OT kan man ta det i PM eller skapa ny tråd så de som kollar tråden för vad tråden SKA handla om slipper scrolla ett långt antal tjafs fram och tillbaka som har ytterst lite med ämnet att göra. 

Kanske borde göra "tjafstråden" så man kan flytta det dit så fort det tjafsas i en tråd så man får ut sina synpunkter där istället, förslagsvis. För jag är otroligt less på att tråd efter tråd efter tråd ska analyseras in på molekyler som handlar om ordval och "vad menar du" istället för, jag vet inte, utrotningshotade arter av spindlar eller nåt. 

Du kan citera hur många eller få stycken du vill, jag har fått sagt det jag vill få sagt. Jag är less på tjafs. 

Kort och gott, mitt förslag är en Diskussionstråd (för tjafstråd låter inge vidare) där diskussioner som uppstår kan flyttas till och fortsätta där tills diskussion är nedlagd eller avklarad så det inte blir OT i var och varannan tråd. Är hur många gånger som helst som jag gärna deltar i en tråd och så fort tjafs avstår så följer jag inte tråden längre för jag pallar det inte. Det blir sån negativitet fram och tillbaka att det bara får en att tappa lusten att fortsätta vara i tråden vilket är trist. Alla topics dör för att dom blir off topic. Och när det väl varit obehaglig stämning i en tråd så är det inte så peppande att plocka upp vad ämnet handlade om från början i rädsla att det ska bli ett nytt tjatter om saker som egentligen inte handlar om någonting och inte har med ämnet att göra. Jag vet att alla forum är diskussionsforum men om det är en diskussion om varför laxarna blir röda och simmar uppströms och sedan får man läsa om saker som sagts hit och dit och till sist hamnar diskussionen om absolut ingenting alls. "Jag förstår inte" "Men du sa ju" "nej du sa". 

Jag föreslår även att om man märker att en diskussion inte leder någonvart att bara släppa det för det blir en dragkamp som ingen kommer vinna. Det är otrevligt att se vuxna människor försöka få sista ordet bara för sakens skull när det är så enkelt att säga "Vi tycker uppenbarligen olika, nu släpper vi det här."

"För vad gör det om hundra år när allting kommer kring."

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2/21/15, 8:30 AM
#51

Tack för synpunkterna, Cahira!

Ordet är fritt.😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2/21/15, 8:40 AM
#52

Jag nådde kokpunkten kände jag.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JonasDuregard
2/21/15, 8:55 AM
#53

#50 Det där låter väl fint men utan konkreta exempel är det lite svårt att veta (om någon undrar så är det jag som "kan citera hur många eller få stycken jag vill" 🙂). 

Jag tror inte någon vill ha meningslöst tjafs, men människor har olika uppfattningar om vad som är meningsfullt och om vad som är tjafs. 

Vad som är OT är också lite svårt ibland, och även inom OT kan det vara svårt att dra en gräns för vad som är skadligt och inte. Min uppfattning är att det är ganska vanligt att folk associerar fritt på det här forumet, och jag tror forumets hela karaktär skulle ändras om man hade ett strängare förbud mot OT.

Man kan så klart förbjuda enskilda ämnen (eller enskilda medlemmar) om det är det man vill, men det är ju något helt annat än att förbjuda OT. 

Att människor tänker efter ifall en diskussion leder någon vart eller inte är jag helhjärtat för. Om jag känner på mig att det är "rundgång" i en diskussion brukar jag försöka begränsa mig till att skriva inlägg som är lätta att inte svara på. Specifikt inlägg som inte innehåller frågor, och som bara innehåller påståenden om vad jag menat eller vad jag uppfattat att andra menat (med en tydlig reservation för missförstånd).

Cahira
2/21/15, 9:34 AM
#54

Det med att citera så många eller få stycken du vill var ett tillägg för jag är verkligen inte på humör att analysera varför jag valde att uttrycka mig på ett vis istället för annat när det egentligen handlar om nåt annat. 

Men mitt förslag mer konkret är att när ämnet spårar ur och inte längre handlar om huvudinlägget så kan det läggas ned eller flyttas någon annanstans. Jag vill ha en trevligare stämning och jag tycker inte det är trevlig stämning när blir ifrågasatt om petitesser. Det finns en anledning till att jag nästan inte skriver här längre och det är för att jag av personliga anledningar inte har energi att lägga ned på dessa molekyldiskussioner. Andra gör det säkert, by all means, men kan man inte då ha det i en diskussionstråd istället så tråden kan få fortsätta handla om laxar eller planeter eller fästingar under älgens tånagel, 

Och nej jag riktar mig inte bara till dig Jonas, detta är allmänt mot hela forumet för detta har pågått alldeles för lång tid. Håll god  ton eller flytta det till privat om det är person mot person. Det är mitt förslag i förslagslådan.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2/22/15, 10:57 AM
#55

Fler synpunkter, åsikter, tankar? 🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
12/27/15, 2:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

🌺Tack för det här lärorika och givande året och alla som tacksamt nog bidragit till trådar och diskussioner, med tips och idéer eller uppmuntrande tillrop, för den värme och glädje ni ger; tack också alla kritiska hjärnspöken som håller smältdegeln ångande och tangenterna vässade.

Nu är det dags för nytt år och nya föresatser. Allt för att göra sajten bättre mottages tacksamt. (Det går bra att börja en ny tråd.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
12/31/15, 9:35 AM
#57

Tack själv Katten!!🌺

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
10/7/16, 12:21 PM
#58

Flera sajter upplever att det är lite som att simma i sirap fast mindre sött just nu, dvs att aktiviteten är låg. 

Därför återupplivar jag denna positiva tråd och hoppas på lite input och eventuella råd och dåd.

Kram till er och trevlig helg!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: