Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 2082 ggr
Magi-cat
2014-11-01 11:35

Jobbiga ljud, gälla oljud...

Ryser du när någon drar med naglarna över vissa ytor? Eller skrapar med besticken på IKEA-tallrikarna?

Helt normalt…🙂 Men jobbigt…

Det lär finnas två kategorier ljud som de flesta människor uppfattar som obehagliga. Till den ena kategorin hör ovanstående exempel. Alltså högfrekventa, skärande, gälla ljud som framkallar ryyysningar. De sticker ut över bakgrundsbruset. Hit hör också ormars väsande, om man nu råkat höra något sådant har man säkert ryckt till och blivit på sin vakt.

Det har naturligtvis evolutionära fördelar och dessa ljud fungerar som varningssignaler. Det gäller även starka och plötsliga ljud i mellanfrekvensområdet, t.ex. en kvist som bryts i natten…Det kan ju vara lämpligt att inte bli överraskad av något djur som har en på menyn…

Till den andra kategorin hör gråtande bebisar som vi vill trösta så de mår bra. Det är ju inget obehagligt ljud, men är en stark signal som vi reagerar på och vill göra något åt. 
Och så, hmm..ljudet av kräkningar. 🤢 Kan ju signalera att det finns något obehagligt i luften eller maten att akta sig för…

källa:  Medicinsk vetenskap 2014:03

Har ni något favoritotäckljud?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Skorpion76
2014-11-01 11:50
#1

Ja, det har jag. Jag får rysningar i hela kroppen av n'r man dammsuger textilier eller mjuka ytor med ett textilmunstycke eller bara röret. Det sista är allra värst och riktigt jobbigt är det om det som dammsugs fastnar i röret och följer med så att det låter som om dammsugaren kvävs. Det blir ett riktigt otäckt tjutande ljud och när jag utreddes för min atypiska autism togs det här upp som ett särskilt tecken på autism på grund av att jag skulle lida av perceptionsstörningar. Jag vet inte om det är rätt eller fel, men som du påpeka finns det ljud som vi alla tycker är otäcka.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Mia-45
2014-11-01 11:57
#2

Ett jobbigt ljud är när barn skriker rätt ut i en bil….det är så instängt och ljudet är riktigt jobbigt…Använder de dessutom en gäll röst så är det ännu hemskare.

Denna kommentar har tagits bort.
Skorpion76
2017-07-07 18:03
#4

#2 Det kan låta hemskt när en bebis är på riktigt taskigt humör!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2017-07-11 08:19
#5

När barn gråter så är det för mig inte ett jobbigt ljud även om det kan vara skärande och högt utan jag reagerar med ett slags inbyggt "larm" Ljudet indikerar att någonting är fel och jag får en omedelbar känsla av att kolla upp det.

På min arbetsplats så är även barn patienter och deras skrik vid vissa provtagningar skär både i öronen och hjärtat. Framförallt hjärtat.

Det berör mig verkligen😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2017-07-12 12:38
#6

#5 Håller med dig. Det är en signal att göra något. Och man mår hemskt om man inte kan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
DesK
2017-07-26 20:18
#7

Instämmer med Maria! Utöver det så är inte naglar mot svarta tavlan något problem för mig. Däremot knarret från bomulloch nysnö. Med bomullen är det så illa att jag helst undviker att använda bomull. Menar alltså bomull i paket och som pads, inte bomullskläder.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[NeferNefer]
2017-07-26 21:04
#8

För mig är det fruktansvärt att höra folk smaska! 🥶🤢Antingen de tuggar tuggummi med öppen mun eller smaskar när de äter mat. Jag klarar helt enkelt inte av det ljudet.

Gråtande barn, då vill jag trösta och göra allt bra.

Norman Bates
2017-07-27 08:23
#9

Klarar inte ljudet av folieförpackningar bla kött är förpackat i, brukar alltid hålla för öronen då.

"Is all that we see or seem but a dream within a dream" Edgar Allan Poe 

Maria
2017-07-27 08:34
#10

Jag hade en katt som inte klarade av ljudet av folie. Han sprang så han sladdade när jag tog fram rullen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2017-07-27 08:37
#11

#10 Stackars kisse. 🙂

Drar mig till minnes en katt vi hade som blev "tokig" när vi försökte oss på att spela instrument, särskilt gitarr. (Möjligen var han osedvanligt  musikalisk. 🎧)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2017-07-27 08:39
#12

#11 Hahaa

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: