Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 4762 ggr
Magi-cat
2014-10-17 08:20

Tardigrades; björndjurens överlevnadsförmåga

De ser ut som mjukisdjur i någon rymdfilm, men de är i högsta grad jordiska och verkliga: tardigrades eller björndjur.

De kallas för världens tuffaste djur, fastän små, av fem orsaker:

De klarar det mesta, hett vatten, iskallt vatten, rymdfärder, att vara utan vatten osv.

De var här före människorna och lär bli kvar efter. Extremt framgångsrika små varelser alltså. Undrar hur naturen tänkte där? 🤔

Hoppas man låter dem vara ifred nu.

http://tvblogs.nationalgeographic.com/2014/03/19/5-reasons-why-the-tardigrade-is-natures-toughest-animal/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Niklas
2014-10-17 08:24
#1

De är väldigt fascinerande.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2014-10-17 08:26
#2

#1 Visst är de! 🙂

Och så söta!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2014-10-17 08:39
#3

Det finns andra djur med liknande egenskaper men som mer ser ut som gråsuggor. De kan leva i hundra år och klarar sig också utan vätska och näring under årtionden.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2015-11-26 09:49
#4

Häftigt!

Tardigrades (björndjur) genom är nu kartlagt och man har funnit att 1/6 är främmande DNA från andra arter. Det kan stamma från växter, svamp, Archaea.

Det är denna enorma varietet som kan förklara deras extrema anpassningsbarhet till torka, strålning, temperatur, tryck, allt…

Se i den lilla filmen hur de simmar…🙂

http://www.sciencealert.com/the-tardigrade-genome-has-been-sequenced-and-it-has-the-most-foreign-dna-of-any-animal

edit: se #12


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tjohalia83
2015-11-26 14:19
#5

Är det inte såna där vi har i ögonfransarna också? 😃

Magi-cat
2015-11-26 15:31
#6

#5 Förmodligen inte.😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tjohalia83
2015-11-26 19:14
#7

#6 Nej du har rätt. Jag tänkte på såna här (bild) som lever i hårsäckarna, rätt lika förvisso om man bortser från "svansen". Hade för mig att läraren kallade dem för björndjur när jag gick i skolan , men då hade nog antingen jag eller läraren dåligt minne. 😃

Niklas
2015-12-04 21:38
#8

Det har forskats kring tardigrades i Storbritannien också. De har delvis kommit fram till andra saker. Jag hinner inte sammanfatta det nu, men här är en länk. http://Theatlantic.feedsportal.com/c/34375/f/625839/s/4c0258e6/sc/32/l/0L0Stheatlantic0N0Cscience0Carchive0C20A150C120Crival0Escientists0Ekill0Erecent0Ediscovery0Eabout0Einvincible0Eanimals0C4187550C/story01.htm


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2015-12-05 07:26
#9

#8 Tack för länken!'

Jag hinner inte titta närmare, men tydligen finns det tvivel om tardigrades' oövervinnerlighet.

"Much depends on whether these 107 pairs are representative OF the 6600 genes that were supposedly transferred from bacteria. The UNC are treating them as such. The Edinburgh team thinks they can’t possibly be. David Baltrus from the University OF Arizona, who wasn’t involved with either group, says, “My gut is telling me that the UNC authors somehow, probably unintentionally, biased picking this random subset.”"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-01-19 20:36
#10

De är sega, de små liven…

1983 samlade japanska polarforskare in några björndjur från en bit frusen mossa på Antarktis. Sedan dess har de legat nedfrusna,

Nu fick ett par av dem äntligen fått komma in i värmen igen och de levde och kröp omkring!

En av dem dog tyvärr efter 20 dagar, men den  andra klarade sig bättre och lyckades t.o.m. föröka sig tillsammans med en som kläckts fram från ett nedfruset ägg!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22110496.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2016-01-20 10:44
#11

Vilken liten tuffing😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2016-03-30 08:18
#12

Nej, tardigrades stjäl inte ihop till sitt DNA ( se #4) har man nu med säkerhet kommit fram till. Den tidigare slutsatsen var förhastad, då det rörde sig om bakteriell kontamination.

Men väldigt härdiga och väldigt speciella är de fortfarande…

"What is still true, though, is that these animals are some OF the most adaptable, hardy creatures known to science. If it’s not foreign DNA that’s giving them their near-invincibility, then it must be their own."

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/tardigrades-didnt-steal-16-their-dna-other-organisms-after-all


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-03-30 08:23
#13

Tänk, 520 miljoner år…Och minst 5 massutrotningar inklusive den som tog kål på kanske 90 % av allt liv för 252 miljoner år sedan….

Det får man säga är lyckosamt….En annan sak jag tänkte på är att det talar emot (om man nu tror det) att livet på något sätt strävar efter utveckling och fulländning till "högre" former. Tardigrades verkar ha gått igenom mycket och är fortfarande här, som de är.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2017-03-17 08:32
#14

Mer intressanta nyheter om tardigrades, björndjuren som överlever uttorkning, strålning, extrema temperaturer etc: de kan även överföra sina superkrafter till andra organismer, enligt en ny studie som publicerats i Molecular Cell.

För att sammanfatta det kort: När tardigrades utsätts för extrema förhållanden omsluter ett egentillverkat "bioglas" som innesluter och bevarar deras molekyler och proteiner.
När vatten sedan tillförs igen, smälter "bioglaset" och djuret lever upp och kan t.o.m. föröka sig.

Nu har forskarna undersökt om denna förmåga att bilda skyddande bioglas också kan överföras till andra organismer. Man har gjort vissa hoppfulla framsteg med jäst och bakterier men utesluter inte att detta kan överföras även till mer komplexa organismer, även mänskliga celler. Resultaten är inte färdiga eller granskade ännu och det lär vara långt kvar innan vi kan konservera oss…

""Being able to stabilise sensitive pharmaceuticals in a dry state is very important to me personally," says Boothby.

"I grew up in Africa, where lack OF refrigeration in remote areas is a huge problem. These real-world applications are one OF the things that led me to study tardigrades.""

http://www.sciencealert.com/we-can-now-harness-the-tardigrade-s-strangest-superpower-and-give-it-to-other-organisms


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-03-19 07:50
#15

Samma nyhet på svenska, där vi kan läsa om björndjurens  fantastiska överlevnadsförmåga och hur de  klarar uttorkning genom att ett välordnat glasliknande mönster bildas i cellerna så de inte bryts ned.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/bjorndjuren-som-aldrig-dor-typ

Något för längre rymdfärder, kanske?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-07-28 19:29
#16

Livet på jorden kommer att fortsätta tills solen dör, dvs så där en 2 miljarder år till.

Vi kommer inte att vara med där, men kanske björndjuren med sin häpnadsväckande överlevnadsförmåga kan vara med till finalen?

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/livet-ar-svart-att-utplana

Finns det kanske typ björndjur på andra planeter? Uthålliga, livskraftiga, anpassningsbara organismer?

Intressant också att björndjuren varit i stort sett likadana under sin existens. De har inte "utvecklats", som människor och en del andra djur. Och det tycks ju gå bra.

Till sist: Vad tänker ett litet björndjur? 😎 Hur ser de på livet?
Lycka till, små björndjur. 🎂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-03-10 18:19
#17

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-04-25 07:37
#18

Minsann, en ny art sötnosar funna i Japan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2018-04-25 09:26
#19

Verkligen fascinerande.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2019-10-05 08:28
#20

Tardigrades, björndjur, numera bosatta på månen!

En obemannad farkost med tardigrades ombord kraschade för en kort tid sedan på månen. Kanske de klarade sig och kan återupplevas senare?

https://physicsworld.com/a/water-bears-on-the-moon-tricky-maths-problem-and-an-atomic-tipple/

Detta exempel visar en av farorna med privata expeditioner där man sprider skräp omkring sig i rymden utan tanke på riskerna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: