Annons:
Etiketterintressantteorier
Läst 1461 ggr
Magi-cat
10/10/14, 9:48 AM

Fler flickor i kristid?

Normalt föds ungefär lika många pojkar som flickor. (Något fler pojkar än flickor, men ungefär fifty-fifty)

Man hör ofta att det i krigstid föds fler flickor än pojkar. Jag har även läst att det efter 9/11 föddes fler (markant fler) flickor än pojkar i något område. Orsaken skulle vara evolutionär, att män kan skaffa fler barn under sin livstid än kvinnor. Men vad är det som "slår på" i en kris i så fall?

I nedanstående länk står om att en förhöjning av temperaturen (till följd av global uppvärmning) skulle medföra att det föds mer flickor än pojkar, något man redan observerat i Japan.

Jag vet inte vad man ska tro om det faktiskt och har ingen "tes".

Vad tror ni, ligger det något i det?

http://www.iflscience.com/environment/fewer-boys-changing-climate

(Helt OT så drar jag mig till minnes en gammal Hitchcock-film där det bara fanns kvinnor kvar i världen…)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
10/10/14, 9:53 AM
#1

Minsann, det fanns mer i ämnet…

Y-kromosomen är lite känslig av sig, så det kan vara kört för männen om sisådär fem miljoner år…Såvida inget annat hänt under den tiden…

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2302865/Is-end-men-Expert-predicts-males-extinct--says-process-started.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/16/17, 8:13 AM
#2

Tråden är gammal, och själva frågeställningen ännu äldre. Påverkar kristider, krig, miljö hur många pojkar eller flickor som föds? Statistik och slutsatser verkar variera.

En ny studie (Mount Sinai Hospital i Toronto) föreslår att kvinnans systoliska (="övre" blodtryck) har betydelse för om hon föder en pojke eller flicka.

1411 kvinnor följdes under tiden de planerade att bli gravida. Det föddes 739 pojkar och 672 flickor.
Efter att ha justerat för andra faktorer fann man att kvinnorna med högre blodtryck i högre grad födde pojkar.

Studien är publicerad i American Journal OF Hypertension

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/womens-blood-pressure-before-pregnancy-could-determine-the-sex-of-their-baby/

Invändningar man skulle kunna ha är att underlaget ändå är ganska litet.
Skillnaderna i blodtryck var inte stora. (106.0 vs. 103.3 mm Hg, P = 0.0015)

Vidare finns det etiska frågetecken, vilket också framförs i artikeln: Kan dessa kunskaper användas för att försöka påverka vilket kön barnet kommer att få?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
1/16/17, 8:30 AM
#3

#1 What is more, while women have two X chromosomes, men have just one, ‘wimpy’, Y.

Nja vad jag vet har män XY och kvinnor XX. Här står det att män bara har en Y-kromosom. Undrar om den som skrev detta förstår rätt?

Undrar också hur hon vet att Y-kromosomen har krymt.

Dessutom undrar jag vad som händer om männen konkurreras ut. Hur funkar det då med fortplantning.

Eller missuppfattar jag vad hon menar?

Sedan är det ju rätt att Y-kromosomen innehåller mindre information, vilket gör att andelen färgblinda är högre hos män jämfört med kvinnor.

Jag brukar ta till mig vetenskapliga artiklar men denna gånger är jag mer än skeptisk.

Magi-cat
1/16/17, 8:44 AM
#4

#3 Jag tog faktiskt bort det inlägget först, men ändrade mig. Du kan lugnt fortsätta vara skeptisk. 😎 (Daily Mail är är inte känd för vetenskaplighet.)

Förhoppningsvis vet skribenten ändå att det är XX respektive XY som gäller, men uttryckte det illa.

Det tidsspann man talar om är alltså 5 miljoner år. Det är rätt länge. Antagligen har saker och ting ändrats mycket under den tiden, så frågeställningen aldrig behöver bli aktuell. 🙂

Prof. Chris Mason (ur artikeln), lite skämtsamt:

"He said: ‘Five or six million years should be plenty OF time for medical science to produce a fix and probably a Nobel Prize.’


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/16/17, 8:52 AM
#5

Orsaken till "färgblindhet" är genetisk. Genen finns i X-kromosomen och är recessiv (icke-dominant). En kvinna måste ärva färgblindhet från både föräldrarna, medan det för en man (med bara en X-kromosom) räcker med den ena.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
1/16/17, 9:56 AM
#6

#5 Frågeställningen är intressant. Genetik är ett mycket hett område.

Jag är övertygad om att vi kommer att se stora förändringar och förbättringar. Problemen kommer att handla mer om etiska aspekter. Vad gör vi med all kunskap?

Andel pojkar är högre i Kina och Indien på grund av andra orsaker än genetiska. Vissa väljer bort flickor om de kan. (Eller är det bara något jag har hört)

Sedan har vi ju obalans med fler unga pojkar än flickor i Sverige på grund av ensamkommande flyktingar. Men det är en annan diskussion.

Annons:
Dioramabyggare
1/16/17, 10:06 AM
#7

#2:

Genetik betyder ju "läran om ärftlighet", men jag läser ibland det ordet också som "gen-etik".

Mina fem öre.

kena10
1/16/17, 9:48 PM
#8

Har för mej att jag hört att det blir flickor om man har sex sällan och pojkar om man har det ofta (inte för att jag vet om det stämmer). Att pojkspermierna inte lever lika länge i pungen. Man kanske inte har sex så ofta när det är kris-tider.

[NeferNefer]
1/17/17, 2:24 AM
#9

#0: Jag tycker det vore smartare rent evolutionärt med fler flickor än pojkar, ifall det är fler framtida barn som önskas. Vilken grupp kan få flest barn: den med en kvinna och tio män, eller den med tio kvinnor och en man? Eftersom män kan få barn under längre tid än kvinnor behövs det inte lika många av dem heller, tänker jag.

Magi-cat
1/17/17, 7:16 AM
#10

#9 Så brukar resonemanget gå. Just av de orsaker du tar upp.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
1/17/17, 1:58 PM
#11

Se där 😃

Gronstedt
1/19/17, 8:33 AM
#12

Hos vissa andra arter är hanfoster och unga hanar mer ömtåliga, mödrar "investerar" mer energi i hanungar och hanungar kräver mer av mödrarna. I det ljuset är det inte så konstigt om färre hanar överlever i kristider - har mamman ont om resurser räcker det inte till för en hanunge. En del om detta kan läsas hos Cynthia Moss (elefanter).

Upp till toppen
Annons: