Annons:
Etiketterpsykologisamhälle
Läst 3133 ggr
Magi-cat
9/26/14, 5:46 PM

Fundamentala rädslor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det sägs ibland att det finns endast två tillstånd_ Kärlek_ Och rädsla.
Rädslan är nödvändig för att vi ska klara oss, den varnar för faror räddar oss från livshotande situationer. (Det är bara ibland det blir fel och den irrationella rädslan ställer till det)

Vad är rädsla? Enligt nedanstående artikel: An anxious feeling, caused by our anticipation of some imagined event or experience.. ( ung: en orolig sinnesstämning orsakad av förväntningar) Det blir samma biologiska gensvar i kroppen oberoende av orsaken till rädslan.

Vissa rädslor finns i oss biologiskt och de är fem stycken:

  1. Extinction. En existentiell rädsla att inte mera finnas. Kan ta sig uttryck i höjdrädsla, paniken när man tittar ut över ett stup eller från en hög byggnad.

2. Mutilation.  Rädslan att förlora någonting av sig självt fysiskt eller förlust av kroppslig integritet. Kan ta sig uttryck i rädsla för vilda djur, spindlar, ormar…

3. Loss OF Autonomy. Rädslan för att förlora kontrollen, bli paralyserad, instängd, kvävd, fångad i en fälla. Yttrar sig som klaustrofobi men kan också gå in i social interaktion eller relationer.

4. Separation.  Att bli övergiven och förskjuten, inte uppskattad eller önskad av någon, utanförskap, att bli en icke-person. Att bli ställd utanför gruppen. Hur pallar man grupptryck? Ensamhet är en riskfaktor för hälsan och ensamhet finns överallt.  Separationsångest upplever redan det lilla barnet innan det har ett språk.

5. Ego-death . Att bli utskämd, förödmjukad, att "tappa ansiktet".  Disintegrering.

Från dessa fem fundamentala rädslor kan man alltså härleda alla andra. Svartsjuka, t.ex, är separationsrädsla. 

Ilska kommer ur rädsla. Man blir ilsken pga rädsla för något av ovanstående, att förskjutas, att känna sig fångad och inklämd i ett hörn eller att bli en icke-person. De saker som gör oss rädda gör oss arga. (Ilskan kanske behövs som handlingskraft? Man gör sig beredd att förflytta sig ifrån hotet.) 

Religiös fanatism kan bottna i den existentiella ångesten eller rädsla för egots död. Om inte gud finns eller "min" gud är den rätta, är "jag" verkligen illa ute, prisgiven åt makterna.

Många av våra irrationella undvikande-reaktioner är snabbkommandon för rädsla för rädslan. De svarar på minnen av rädsla, inte själva den faktiska situationen. (Vi kanske inte går på en tillställning "jag får nog sitta ensam", eller håller nere berättigade lönekrav "det är nog ingen idé", "de andra tycker nog det är för mycket" osv.)

När vi ser rädslor för vad de är, information, blir de lättare att komma över och behandla rationellt.

http://www.psychologytoday.com/blog/brainsnacks/201203/the-only-5-fears-we-all-share

Vad tror ni? Känns de igen? Finns det basala rädslor? Var kommer främlingsrädsla in? Kan rädslorna vara nyttiga att känna till?

När man i enkäter frågar människor vad de är mest rädda för, brukar "hålla tal" komma högt upp eller t.o.m. överst. Så stark är rädslan att stå utanför gruppen och utsätta sig för dess dom, att det t.o.m. går utanpå rädsla för döden. Man förstår då också hur starkt ett grupptryck är och hur svårt att stå emot. (Introverta lär ha lättare att stå emot grupptryck. De har liksom mindre att förlora.)
Allt detta gör hjärnan bums och med detsamma, utan att vi tänker på det. Kan vara kul att tänka på.

_(bild från www.publicdomainpictures.net)_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
_Fisken
9/26/14, 6:45 PM
#1

Intressant. Rädsla kan alltså delas in i kategorier. Precis som lukter och smaker. Det är sunt att bli mer medveten.  I mig finns samtliga fem. Det ser jag ju.
Det där med "Separation, #4" är en ganska stor punkt.  Det är viktigt för människor att bli en person i gruppen. Få ett namn. Tillhöra något. Kyrkan? Nynazismen. Föreningslivet.

Magi-cat
10/1/14, 6:24 PM
#2

#1 Egentligen är väl känslan densamma för alla, allt är grundrädsla i fem kategorier.

Det är nog sant om separationen. Alla har upplevt det. Det gäller att palla med det. Och känna igen och identifiera rädslan så blir det lättare att hantera den rationellt.

Gruppens betydelse. Att BLI någon med gruppen, om än ibland destruktivt som i extrema grupper eller sekter. Det händer något med människan i sådana grupper som utnyttjar rädsla.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ming
10/1/14, 7:08 PM
#3

Höga höjder är min fasa

_Fisken
10/1/14, 7:09 PM
#4

Samma här. Står jag på en tröskel får jag svindel.

Cristine
10/1/14, 7:47 PM
#5

På tredje steget på min stege börjar benen darra.😃

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
11/3/14, 3:24 PM
#7

På tal om rädsla - en del (många) gillar att bli lagom rädda, läser läskiga deckare t.ex. Eller klär ut sig på halloween.

Varför?

En förklaring kan vara att det är ett utslag av mänskligt lekbeteende för att under säkra former öva på situationer som kan vara farliga på riktigt.

" Rädslan håller oss ifrån farliga situationer, men vi är samtidigt nyfikna på nya upplevelser. För att våga upptäcka något nytt, måste vi utmana vår rädsla för det okända."

http://www.skovdenyheter.se/artikel/33111/darfor-vill-du-bli-radd


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rickard77
11/3/14, 4:01 PM
#8

Jag om någon vet vad rädsla är och hur handlingsförlamande den kan vara då jag levt med panikångest i 20 års tid (sedan tonåren) vilket kan jämföras just med rädslan man får när man tittar ner för ett stup eller hög byggnad, och är en existentiell rädsla, man är utan yttre anledning rädd för att dö eller bli tokig.

Men det har blivit bättre sen jag slutade med kaffe och alkohol. Kaffet är ju ett nervgift iom koffeinet och garvsyran som är uppiggande och i stora mängder göra dig nervös och ge överenergi. Alkoholen och hur man mår dagen efter känner väl de flesta till.

Magi-cat
11/25/14, 11:32 AM
#9

#8 Skönt att det blivit bättre och att du funnit något som ger något verktyg till kontroll. Alkohol är aldrig bra och koffein ger påslag på nervsystemet som kan vara det som gör att glaset rinner över.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/25/14, 11:55 AM
#10

Mer om fundamentala rädslor…

Att frysas ut på jobbet. Ingen hälsar när man kommer. Kollegerna vänder bort blicken och stänger dörren.

Polismannen som berättar sin historia beskriver det som en overklighetskänsla, en surrealistisk känsla. Marken rycks undan under fötterna, det susar i öronen och man blir rent fysiskt yr. En känsla av total hjälplöshet infinner sig. I det här fallet fick han också falska anklagelser riktade mot sig. Mot det är det ändå lättare att försvara sig, men att bli utesluten ur gemenskapen, en icke-person, har man inget försvar mot.
Katastroftankar och stresskänslighet kan sitta i länge och ger större risk för fysiska sjukdomar.

Psykologen förklarar det  som evolutionär social smärta: Man blir exkluderad med oerhörda konsekvenser för den enskilde. 

Evolutionärt uppfattas det som en dödsdom. Ensamma är vi svaga, men kan vara oerhört starka som grupp och vi är beroende av att höra till någonstans, en grupp. 

På arbetsplatsen kan det inträffa när det kommer någon ny som är mer engagerad än gruppen som redan finns där. Eller om någon är väldigt duktig och en "svag" chef känner sig hotad.
Det behöver alltså inte vara att den utfrysta eller mobbade gjort något fel (något man ofta felaktigt tror) utan den kan helt enkelt vara extra skärpt eller vilja förändra en förlegad struktur eller skilja sig från gruppen i övrigt på något sätt.

Jag tänker också på rektorn som blev syndabock för en tragedi och tog det så hårt att han gjorde sig själv illa. Finns det ett behov för gruppen att "rena sig" genom att ge en enda person skulden?

Genom att känna till evolutionära behov och fundamentala rädslor kan man vara observant på hur det ser ut i omgivningen.

Ser någon ensam ut, sträck ut en hand. Talas det illa om någon, tro inte på allt, ta reda på själv. Blir du utsatt, se till helheten och få hjälp att få ett perspektiv. Det är alltför lätt att man tappar fotfästet.

Går det inte, ge upp i tid och låt inte en omöjlig situation förta all glädje! Man blir aldrig immun.

"– Hade det inte funnits ett par kollegor som stöttade mig så hade jag inte överlevt. Jag är en stridbar person och jag stred ända in i väggen tills det inte gick längre. I efterhand tänkte jag att jag skulle ha slutat mycket tidigare."

(Citat hämtat ur: http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/sag-hej-en-serie-om-halsningens-betydelse_4107197.svd?sidan=12)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
4/10/15, 7:31 AM
#12

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
4/10/15, 8:09 AM
#13

👍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Magi-cat
4/22/15, 9:34 PM
#14

Anknyter till frivillig rädsla:

Vad är det som lockar med att skrämma upp sig själv?

I länken nedan talar man inte om lekbeteende (som i #7 ) utan om eskapism, rening av själen och chocka oss ur passivitet och oro. Men det måste vara "lagom" skräck…

(Personligen hoppar jag över skräckteman…😮)

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-lockar-skracken


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/20/17, 7:53 AM
#15

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
2/20/17, 8:17 AM
#16

#0 Jag är med på att kärlek och rädsla är grundkänslor.

Hur ska då göra för att bli mer kärleksfull? Rädd är inte svårt att bli.

Vilken bok ska man läsa? Eller film. Jag behöver fylla på med lite mer kärlek.

Kärleken driver ut all fruktan heter det ju.

Upp till toppen
Annons: