Annons:
Etikettmusik
Läst 1547 ggr
Magi-cat
2014-09-22 15:18

John Cage: så långsamt som möjligt...

Ta fram bästa versionen av tålamodet. Det kommer att behövas.

Närmare bestämt lite drygt 600 år framåt, om allt går som det ska. I alla fall om ni vill lyssna till hela John Cage's verk: As slow as possible.
Då börjar vi!🎧

Alltså: Originalverket skrevs 1987. Uppförandet sker på en specialbyggd orgel i tyska Halberstadt. Det började 5 sept 2001 (John Cages åttionionde födelsedag om han varit i livet) och beräknas vara färdigt 2640. De första 17 månaderna inleddes med tystnad, då det enda som hördes var ljuden från orgelns blåsbälg. De första tonerna slogs an 5 februari 2003.

Den 5maj 2033 kommer ett g att börja ljuda och 5 juli år 2071 ett h…Tills hela verket har spelats… Vid det laget är nog både orgel och organist i behov av renovering och recovery….
(Det lär aldrig komma med i Melodifestivalen)

För den riktigt otålige finns visserligen en snabbversion på 20 minuter, men det är ju ett vanhelgande av hela verkets syfte…

Jag kan inte bestämma mig för om jag retar mig på det (att uppta så mycket TID i anspråk, att lägga beslag på en hel orgel och ett helt ljudrum för sitt eget verk är väl ändå excentriskt i överkant!) - eller tycker det är ganska coolt…Lutar åt det senare…

I dessa tider när tiden är brist- och dyrköpsvara väcker det tankar om tid och tidlöshet att låta musik ta tid. Hur kommer människor (om det är någon kvar som lyssnar) om 600 år att uppfatta tid, musik och den tidsresa verket gjort genom århundraden?

Är det själva den utdragna tiden som fascinerar? Kommer allt fler att efterfråga det långsamma i en värld upptrissad i ett allt högre tempo? 

(inspiration från: Ulf Danielsson: "Den bästa av världar".)

http://en.wikipedia.org/wiki/As_Slow_as_Possible

https://www.youtube.com/watch?v=5VOCBRhhVr4


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Niklas
2014-09-22 15:32
#1

Är det hans eget initiativ att spela verket? I och med att han verkar ha varit död när det började spelas känns det inte självklart.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2014-09-22 15:40
#2

Jag ser att wiki-länken blev lite fel, ändrar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-09-22 15:42
#3

Verket har spelats förut i olika versioner, men det är sannolikt inte hans eget initiativ att spela det fullt så långsamt som 600 år…

Det är att dra ut på intentionen "As slow as possible" till sin extrem…

Men Johan Cage var lite speciell, han skulle säkert ha gillat det…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-09-23 14:58
#4

Som en av kommentarerna säger:

"Strange but… there something in there. I like it… sort of…"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: