Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 3599 ggr
Magi-cat
2014-09-19 12:04

Kalifornien torkar upp!

Oj! Kalifornien torkar bokstavligen bort!

"This is a big deal", säger Kaliforniens guvernör. Jo, det kan man nog lugnt säga…

Här är sex bilder där man kan se skillnaden…

Hur ska det här gå? 

http://www.huffingtonpost.com/2014/09/18/california-drought-gifs_n_5843534.html?ncid=fcbklnkushpmg00000063


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-09-19 12:10
#1

Mer än 80 % av Kaliforniens färskvatten används till odling! Är det vettigt?

Det har varit sådana här perioder förr historiskt sett, men hela det moderna Kalifornien är uppbyggt på en period med ovanligt stor tillgång på vatten. Nu, beroende på havstemperatur, går man in i en torrare period. (Även om det är svårt att uttala sig så i detalj om stora förlopp)

Kortsiktigt tänkande gör läget kritiskt. Var ska man få vatten ifrån? Lägga om odlingar, livsstil, allt?

http://news.nationalgeographic.com/news/2014/02/140213-california-drought-record-agriculture-pdo-climate/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cragan
2014-09-19 17:14
#2

blir väll så att dom får bygga anläggningar för omvänd osmosis eller vad det nu heter när man avsaltar havsvatten, fast först kommer dom nog tömma alla källor dom kan tänka sig hitta är ju lite så dom tycks jobba där.

Magi-cat
2014-09-19 17:31
#3

Jo det är nog så de jobbar….

Kalifornien borde väl aldrig blivit bebyggt som det är, med tanke på jordbävningsrisk och kärnkraftverk i sprickzon och lite sånt…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
2014-09-20 10:30
#4

Oj vilken oerhörd skillnad!

Kanske dags att börja tänka i helt andra banor på många ställen i världen nu?

Vet inte om det var där eller i en annan stat i USA där de ska börja ta betalt för vattnet, och det är väl i vanlig ordning några som skor sig på läget då roffar åt sig  av källan till vad det än gäller

Magi-cat
2014-10-13 16:17
#5

Det här är inget bra…😕🤔

Kaliforniens dricksvatten blir dessutom förorenat av fracking-industrin.

"The documents also show that the Central Valley Water Board found high levels OF toxic chemicals - including arsenic, thallium, and nitrates - in water-supply wells near the wastewater-disposal sites."

http://rt.com/usa/194620-california-aquifers-fracking-contamination/

Hur går det här i världen utan rent dricksvatten?? Torkan är redan ett problem. Det kan man inte göra mycket åt. Men att det tillåts en verksamhet som slösar bort och förorenar dricksvattnet…😡 Bedrövligt, minst sagt!

http://rt.com/usa/194620-california-aquifers-fracking-contamination/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
2014-10-14 08:16
#6

Allvarligt talat tycker jag det blir allt jävligare  då dessa krafter kör över oss fullständigt,  och fort går det.

Annons:
Magi-cat
2014-10-14 08:22
#7

#6 Eller hur! 😕 Trots att man SER följderna i nutid, så blundar man…Så kortsiktigt och som du säger, det går fort! Men följderna går inte fort att reparera…

De där länkarna hittade jag hos Rädda Vättern. Man vill gärna förorena den också….eh…utvinna samhällsnyttiga jordmetaller heter det visst…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
2014-10-14 08:28
#8

Jag börjar faktiskt bli orolig och funderar hur detta ska sluta, helt ärligt.

För även om folk protesterar genomför de sina planer oavsett det, och utan hänsyn till naturen och människors livsvillkor.

Magi-cat
2014-10-14 08:52
#9

Och just dricksvattnet…Finns inga marginaler liksom….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
2014-10-14 17:14
#10

Precis, och de pratar ju även om att börja sälja vatten för det är ingen mänsklig rättighet enligt chefen för nestlé, vad han nu heter.

tarantass
2014-10-14 18:53
#11

Även om man inte tror på Rymdödlor och Illuminati kan man ju konstatera att det blir gynnsamma synergieffekter för storindustrin när det ena storföretaget förstör folks vatten så att det andra får mycket lättare att göra om vatten från allmän nyttighet till marknadsvara.

Det somliga tror är konspirationer är ofta att de ekonomiska system vi har byggt upp förstärker sig själva på sådana vis. Precis som ekosystem i naturen. Vete fåglarna om det är bättre än konspirationer egentligen…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2014-10-14 19:02
#12

#11 Visst är det fiffigt?
Förr i tiden var det "kommunister och vänsterradikala" som sade sådana saker, nu är det konspirablablarymdödlekomplexet med rätt att avfärdas….

Kapitalismen fungerar så där, det blir inte mycket snyggare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-10-15 14:31
#13

#0 Förbluffande bilder.

#11 "Det somliga tror är konspirationer är ofta att de ekonomiska system vi har byggt upp förstärker sig själva på sådana vis."

Jag håller med. Människor verkar ha väldigt lätt att uppfatta det som egentligen är summan av tusentals oberoende individuella beslut (som vart och ett kan vara ganska harmlösa) som någon slags ondskefull och koordinerad plan.

Jag antar att det ligger i människans natur att vilja ha en eller ett fåtal skyldiga att peka ut, istället för att behöva ta itu med en mer komplex verklighet.

"Vete fåglarna om det är bättre än konspirationer egentligen"

Jag tänker att det åtminstone är enklare att åstadkomma förändring om man ser systemet för vad det är.

Vi (människor) har trots allt blivit bättre och bättre på att göra sunda riskanalyser även i väldigt invecklade system. Det som krävs är ju en politisk vilja, och den kommer ju bara om det finns en medvetenhet om de verkliga problemen.

#12 "Förr i tiden var det "kommunister och vänsterradikala" som sade sådana saker, nu är det konspirablablarymdödlekomplexet med rätt att avfärdas…."

Jag tror du kanske missförstod #11 (eller så gjorde jag det), hen verkar mer inne på att konspirationsteoretikerna har fel och vänsterradikalerna har rätt. 

Tycker du det är fel att avfärda konspirationsteorier till exempel om att någon medvetet förgiftar miljön för att göra planeten obeboelig? Finns det inte en risk att man blir helt handlingsförlamad om man aldrig utesluter ens de mest absurda teorierna om problemens grundorsak? Hur ska man då någonsin kunna fatta ett beslut om att göra något konkret åt problemet?

Annons:
Magi-cat
2014-10-16 08:28
#14

#13 Nej, jag missförstod inte utan föll i tankar om hur man från tid till annan sätter olika etiketter på människor som opponerar sig mot mot destruktiva företeelser i samhället, i syfte att avfärda dem till passivitet. 

Den politiska viljan du talar om visar sig inte om det inte finns en stark opinion. Kapitalismen fungerar som så att den strävar efter största möjliga profit. Det politiska systemet jämkar ihop motsatserna så de samexisterar. Därför är folkopinionen viktigast, att man är påläst och sätter ljuset på missförhållanden, att man talar om att man inte finner sig i att planeten förstörs. 

Se bara på fallet Kalifornien om hur den "sunda riskanalysen" verkat. Se hur man använt dricksvattnet, hur man anlagt kärnkraftverk i känsliga zoner, hur man bebyggt och fortsatt bebygga detta område som man VET är riskområde för jordbävningar. Och det är sunt förnuft, inga konspirationsteorier, men profit och kortsiktighet går före.

(Och förresten, hur man bygger strandnära i Stockholm, trots att man VET, eller hur?, att havsvattennivån kommer att stiga. Men det går att ta bra betalt, ännu…På tal om kortsiktighet.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-10-16 09:04
#15

#14 Du svarade inte på frågorna i mitt sista stycke. Det är lätt att liera sig med konspirationsteoretiker så länge deras konkreta förslag på förändringar överensstämmer med ens egna, men vad gör du när konspirationsteoretikerna säger att enda sättet att vända utvecklingen är att stoppa "chemtrails" eller andra fantasifoster? Är det inte ett bra läge att avfärda dem då, så att uppmärksamheten kan ägnas åt problemens verkliga orsak?

"Nej, jag missförstod inte utan föll i tankar om hur man från tid till annan sätter olika etiketter på människor som opponerar sig mot mot destruktiva företeelser i samhället, i syfte att avfärda dem till passivitet."

Det är vanskligt att uttala sig om människors syften på det sättet, du faller i samma grop som konspirationsteoretikerna: Istället för att anta att de som kritiserar konspirationssnacket gör det för att de hoppas göra världen bättre så antar du att de gör det för att ingjuta passivitet och skydda destruktiva företeelser 😐. 

Jämför: Jag tror inte att konspirationsteoretikernas syfte med att lägga skulden på inbillade skuggregeringar är att sabotera verklig förändring, jag tror helt enkelt att de har fel i sak och fel om vad som behöver göras. Förstår du skillnaden? Du borde kanske ge dina meningsmotståndare samma "benefit OF the doubt" eller vad man ska kalla det. 

Ett av mina främsta motton är det som kallas Hanlons rakkniv, fritt översatt: Tillskriv inte ett agerande illvilja så länge det kan förklaras som resultatet av dumhet.

"Kapitalismen fungerar som så att den strävar efter största möjliga profit."

Det håller jag med om. men det står ju på kant med konspirationsteorier om att kapitalismen bara är en kugge i en ondskefull plan att utplåna mänskligheten och liknande. Eller hur?

"Se bara på fallet Kalifornien om hur den "sunda riskanalysen" verkat."

Vad menar du? Vilka sunda riskanalyser avser du, och hur kan de ha orsakat problemen? 🤔

Magi-cat
2014-10-16 09:38
#16

#15 DU pratar om konspirationsteoretiker, jag gjorde det inte specifikt utan reflekterade över hur lätt det är att klistra etiketter på de som opponerar sig, nu som då.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-10-16 09:42
#17

#15 Tack för input annars. Det är lätt att halka ut för långt, men det kanske är bäst vi håller oss till själva Kalifornienfrågan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-10-17 09:17
#18

#15 Vad menar du? Vilka sunda riskanalyser avser du, och hur kan de ha orsakat problemen? Funderar

Inte orsakat naturligtvis! Du skrev att vi människor blivit bättre på sunda riskanalyser. Jag menar att sunda riskanalyser i den mån de görs, omintetgörs av att det finns stora ekonomiska (och/eller militära) intressen i en fråga. (Det finns massor av fler exempel, katastrofen i Mexikanska golfen t.ex. och all förstöring av ekosystemen)

Det är bara en bred opinion som kan få de politiska besluten i rätt riktning.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-10-17 09:21
#19

Tillbaka till Kalifornien: Här är en artikel om San Andreas-förkastningen och den stora risken för förödande jordbävningar. Man säger att man måste vara beredd, men hur sjutton kan man någonsin vara beredd med miljontals människor och hela den pyramid av samhällsbygge som finns där? Man vet om risken, har vetat om den länge, men fortsatt köra på…

Man måste börja agera på ett annat sätt, bort med kortsiktigheten, planera långsiktigt, värna om jordens resurser och tänka på allas bästa.

Dricksvatten är så fundamentalt och det tillhör inte någon eller tillhör alla, en mänsklig rättighet.

http://www.iflscience.com/environment/Major-California-Faults-Ready-To-Rupture


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-10-17 09:55
#20

#18 "Du skrev att vi människor blivit bättre på sunda riskanalyser. Jag menar att sunda riskanalyser i den mån de görs, omintetgörs av att det finns stora ekonomiska (och/eller militära) intressen i en fråga."

Var det inte ungefär det jag skrev? 🤔

Fast jag håller inte med dig om att arbetet omintetgjorts, det är i min uppfattning mycket svårare att komma undan med omfattande miljöförstöring idag än det var för 50 eller 100 år sedan. Och kollar du till exempel på hur det påverkat de faktiska siffrorna för luftföroreningar i USA så får du en ganska positiv bild: http://www.epa.gov/airtrends/

Så jag tycker det är fel att helt förneka de insatser som engagerade människor lyckats åstadkomma, även om det är enkelt att konstatera att de inte är tillräckliga.

"Det är bara en bred opinion som kan få de politiska besluten i rätt riktning."

Ja, ungefär som jag skrev innan.

Men en opinion kan ju också få besluten i fel riktning, speciellt om allmänheten är felinformerad om problemens natur. Därför tycker jag verklig folkbildning och avslöjande av myter och konspirationsteorier är viktiga frågor, och förutsättningar för verklig förändring -  inte något man kan avfärda så som du gör (när du skriver att det är ett sätt passivisera människor och så vidare).

Annons:
Magi-cat
2014-10-17 11:38
#21

#20 Var det inte ungefär det jag skrev? Funderar

Jamen då så. (Du undrade vad jag menade.)

Visst, väldigt mycket har blivit bättre med miljövårdande instanser. Som på individnivå där förhållandena i fabrikerna för bara något halvsekel sedan inte skulle vara möjliga idag. (I Sverige, bäst att tillägga. Man förlägger den skitiga produktionen till länder som Indien där arbetarna står upp till öronen i giftiga färger och importerar hit, billigt…)

På intet sätt vill jag förringa vad engagerade människor åstadkommit. Det är lite av min poäng, att folkopinionen är så viktig. Och spjutspetsar, som Greenpeace.

Naturligtvis kan opinionen ha fel - också. Tråkigt nog.
Vad jag sade om att passivisera var inte personligt eller handlar om att det skulle vara dåligt med kunskap och upplysning.  Tvärtom - det är det som är bra! Och inte minst kritik mot missförhållanden och att föra fram även obekväma fakta. Allt ligger inte i ljusan dag, hur mycket man än upplyser.
Du uppehåller dig mycket vid s.k. konspirationsteorier. Det är marginellt i sammanhanget.
Vi är alla barn av det här samhällssystemet och infärgade av dess värderingar. Lagom passiva för att allt ska fungera.
Samtidigt som profiten styr.  
Nu är jag inte så pessimistisk eller angelägen att klaga som det kanske låter. Mycket ser illa ut nu, men det måste finnas lösningar och det måste kunna fungera på ett sätt som tillvaratar resurser, inte förgör dem så det finns dricksvatten och en underbar miljö för kommande generationer. 

Bred samlande kraft av mångas goda vilja är viktig!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-10-17 11:44
#22

#21 "Du uppehåller dig mycket vid s.k. konspirationsteorier. Det är marginellt i sammanhanget."

Kanhända. Men låt oss då i alla fall enas i en förhoppning att de förblir marginella. Eller?

Magi-cat
2014-10-17 11:50
#23

#22 Det var det där med etiketter…Är det alltid så enkelt? Konspirationsteori eller avslöjande av obekväma fakta? Vem avgör?
Är allt öppet och transparent i samhället?

Finns det något avslöjande som avfärdats först och som sedan visat sig riktigt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-10-17 12:08
#24

#23 Hmm. Du kan alltså inte hålla med mig ens om en så enkel sak. Inte så marginellt problem trots allt då kanske…

"Konspirationsteori eller avslöjande av obekväma fakta?"

Oj, kan du verkligen inte se skillnad på det? 😮

Konspirationsteorier handlar inte om att avslöja fakta, utan om att ignorera dem.

"Vem avgör?"

Så kan man säga för att undvika att svara på vilken fråga som helst. Det finns så klart ingen knivskarp gräns som alla är överens om, men det finns ju ingen sådan gräns för vad som är miljöförstöring heller, eller för några andra av de saker du kritiserar eller hyllar i den här tråden. 

Så varför är just konspirationsteorierna den enda fråga du är så obenägen att ha en åsikt om undrar jag?

"Finns det något avslöjande som avfärdats först och som sedan visat sig riktigt?"

Det är svårt att hitta bra exempel på konspirationsteorier som visat sig vara sanna (finns säkert en tråd om det redan).

Men vad har det med saken att göra? Frågan är ju om du håller med om att det är viktigt att inte basera miljöarbete och politiskt arbete på konspirationsteorier, som per definition är ogrundade.

Magi-cat
2014-10-17 15:45
#25

#24 Hmm. Är du intresserad av diskussion eller statements?

Jag försöker tänka i lite vidare banor!
Obekväma åsikter och kritik kan kallas för konspirationsteorier. Blev det klarare nu?

Så varför är just konspirationsteorierna den enda fråga du är så obenägen att ha en åsikt om undrar jag?

Jag är hemlig agent för ödleministeriet.🤓

Åter till ordningen. Jag tänker på Snowden (vilken modig man!). Det verkade väl sagolikt osannolikt att man skulle spionera och övervaka på det där sättet som han avslöjade att det skedde och väldigt omfattande. Men verkligheten överträffade dikten och allt (som vi vet om) kom i dagen. (Ändå har reaktionerna inte varit i proportion till själva händelsen.)
Var övervakningen en Konspirationsteori innan avslöjandet?

Men vad har det med saken att göra? Frågan är ju om du håller med om att det är viktigt att inte basera miljöarbete och politiskt arbete på konspirationsteorier, som per definition är ogrundade

Men - självklart!🤔 Konstig fråga.

En mer övergripande fråga är vikten av att tillåta fri och öppen kritik, rätt att forska efter fakta om utsläpp. Etc. Ett exempel är fracking i USA där undersökandet försvårades i praktiken, trots att formell rättighet finns. Profiten gick före, den ekonomiska kortsiktigheten går före. Att förstöra miljön på lång sikt blev mer eller mindre accepterat..

Eller, hmm Kalifornien som vi började med, kunskaperna finns säkert, (det räcker väl med att använda ögon, öron och sunt förnuft i det fallet) men vilka konsekvenser får kunskap där man inte drar slutsatser för miljöns bästa, utan en vaken opinion som tvingar politiker till bra beslut?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2014-10-17 16:28
#26

En detalj: jag skrev inte "Vete fåglarna om det är bättre än konspirationsteorier egentligen". Jag skrev "Vete fåglarna om det är bättre än konspirationer egentligen" (#11).

En konspiration inom en liten och tydligen mycket informationskänslig elit bör gå att störta. Men hur förändrar man på kort tid, i grunden och med ett minimum av humanitära katastrofer den intriktata väv som (förutom att förstöra våra livsbetingelser också) bygger upp hela samhället, globalt som regionalt, när det inte längre räcker med ytliga förändringar som att detronisera nyliberalismen och skära bort den cancer som finanseliten har utvecklats till under dess välde?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2014-10-17 16:37
#27

#26 Ja du, vete fåglarna…eller nåt….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2014-10-17 21:00
#28

#25 "Jag försöker tänka i lite vidare banor!"

Jaha. Så fint det låter. 

"Obekväma åsikter och kritik kan kallas för konspirationsteorier. Blev det klarare nu?"

Ja visst, men om vi begränsar oss till att tala om det som uppenbarligen (enligt något mått) är rena konspirationsteorier, är vi överens då?

Det vi började diskussionen i var alla grundlösa konspirationsteorier om att exempelvis miljöförstöring bara är en front för ett medvetet försök att utrota mänskligheten.

"Det verkade väl sagolikt osannolikt att man skulle spionera och övervaka på det där sättet som han avslöjade att det skedde och väldigt omfattande"

Jag håller inte med (även om det är svårt att uttala sig om a posteriori). Att spionorganisationer ägnar sig åt spioneri är inte direkt en Konspirationsteori.

"Men verkligheten överträffade dikten"

Det håller jag VERKLIGEN inte med om. Har du läst om någon Konspirationsteori? Det handlar om avsevärt mer grandiosa upplägg än att utan tillstånd läsa medborgares privata korrespondens.

"Var övervakningen en Konspirationsteori innan avslöjandet?"

Inte vad jag vet, även om övervakning så klart är en del av många konspirationsteorier.

Men frågan du ställer är helt irrelevant, även om det här skulle varit en Konspirationsteori, och det skulle visat sig vara den första som varit sann, så säger det inte att man ska lita på tokiga konspirationsteorier över lag. Det betyder inte ens att man skulle lyssnat på just den här konspirationsteoretikern, eftersom denne uppenbarligen inte hade några bevis för det den påstod.

Med de miljontals varianter av konspirationsteorier som finns vore det osannolikt att ingen av dem skulle stämma åtminstone delvis med verkligheten. Men det betyder ju inte att man ska tro på alla bara för att de är konspirationsteorier. Om man går in på att på ett seriöst sätt försöka bena ut vilka korn av sanning det finns i dem så är det ju inte konspirationsteorier man sysslar med längre.

"Men - självklart!Funderar Konstig fråga."

Förlåt då. Roligt att av alla konstiga frågor på det här forumet så är det här nog den första jag ser dig kritisera för att den är konstig (Var den verkligen SÅ konstig?).

Du skriver att det är självklart, men för mig har det inte alls varit självklart att du håller med om det, så jag är glad att du svarade trots att frågan var så konstig.

"(det räcker väl med att använda ögon, öron och sunt förnuft i det fallet)"

Kanske det. Jag önskar det vore så enkelt i alla fall. Men det kanske framstår som enklare än vad det är, när det inte är man själv som måste fatta de svåra besluten.

"men vilka konsekvenser får kunskap där man inte drar slutsatser för miljöns bästa, utan en vaken opinion som tvingar politiker till bra beslut?"

Jag förstår inte vad du frågar riktigt.

Men en intressant och svår fråga är så vad man ska göra om folk inser hur miljön tar skada men ändå bestämmer att deras livskvalitet är värt det priset.

JonasDuregard
2014-10-17 21:04
#29

#26 "Men hur förändrar man på kort tid, i grunden och med ett minimum av humanitära katastrofer den intriktata väv som (förutom att förstöra våra livsbetingelser också) bygger upp hela samhället […]"

Om väven bara består av hela mänskligheten så går det kanske inte.

Eller mer optimistiskt kanske man ska svara "en människa i taget" eller något sådant…

Magi-cat
2014-10-17 21:35
#30

#28 Jaha. Så fint det låter. 

Det var inte sagt för att låta "fint"😐utan för att förklara hur jag tänkte. Jag har svårt för att reducera till ja-eller nej-svar utan vill gärna syna från olika håll. 

Det vi började diskussionen i var alla grundlösa konspirationsteorier om att exempelvis miljöförstöring bara är en front för ett medvetet försök att utrota mänskligheten. 

Nej, miljöförstöring syftar gubevars inte till att utrota mänskligheten! (Om nu någon hävdat det.)

Det är det ekonomiska system (som världen tycks ha valt) som genererar problem som miljöförstöring i sin jakt på makt och profit. (Hade för mig att jag sade  det.)

Förlåt då.

Ursäkta då. 😕

Men en intressant och svår fråga är så vad man ska göra om folk inser hur miljön tar skada men ändå bestämmer att deras livskvalitet är värt det priset

Mmm…….. Dilemmat finns. Men som i Kalifornien när torkan är svår, dricksvattnet blir en bristvara osv så blir ju livskvaliteten i högsta grad lidande. I nutid.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-10-17 22:49
#31

#30 "*Dilemmat finns. Men som i Kalifornien när torkan är svår, dricksvattnet blir en bristvara osv så blir ju livskvaliteten i högsta grad lidande. I nutid.*"

Dilemmat kan göras ännu svårare, torkan i Kalifornien kanske delvis orsakas av global uppvärmning, och då är det inte bara Kaliforniens medborgare som måste bestämma sig att ändra sin livsstil (svårt nog) utan resten av världen måste dessutom göra det i solidaritet med Kalifornien.

.

Sidåfråga från dilemmat, men är det verkligen redan så illa att dricksvattentillgången är allvarligt hotad?

Senaste siffran jag hörde var att i genomsnitt använder varje amerikan 600 liter vatten per dag. Uppenbarligen används en väldigt liten del av det till dricksvatten, handlar det inte än så länge snarare om att de inte vattnar gräsmattor och så vidare, och framför allt att jordbrukare inte kan bevattna sina fält?

JonasDuregard
2014-10-17 22:51
#32

Är det någon som har ett konkret förslag på beslut som skulle behöva fattas i Kalifornien, som ni tror skulle lösa eller mildra problemet?

Den främsta orsaken till problemet verkar ju vara extrem torka, det vill säga att det regnar alldeles för lite (i förhållande till hur stora odlingsarealer de använder givetvis).

Magi-cat
2014-10-18 08:30
#33

Om orsakerna till torkan…(samlade några länkar)

Dels kan det naturligtvis vara global uppvärmning. Men dels (framför allt?) den orsakas som omtalas i länken i #1: periodiskt återkommande torka. Det moderna samhället har byggts under en period av ovanligt riklig tillgång på vatten (t.o.m. a wet anomaly). Torrperioden kan komma att vara 200 år…

""None OF this should be a surprise to anybody," agrees Celeste Cantu, general manager for the Santa Ana Watershed Project Authority. "California is acting like California, and most OF California is arid." "

" About 80 percent OF California's freshwater supply is used for agriculture. The cost OF fruits and vegetables could soar, says Cantu. "There will be cataclysmic impacts." (Related: "Epic California Drought and Groundwater: Where Do We Go From Here?")"

Paleoklimatologerna säger att temperaturen i Stilla havet skiftar i cykler om 20-30 år. Det har t.o.m. ett namn: the Pacific Decadal Oscillation (PDO). Kalla perioder torkar upp, varma perioder orsakar stormar.

4,5 miljoner människor förlitar sig på Kaliforniens färskvattentillgång. Myndigheterna måste planera, säger experterna, efter hur tillgången på vatten kommer att se ut. Kanske måste man importera vatten…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-10-18 08:44
#34

Kalifornien står vid ett vägskäl. Man kan inte möta dagens problem med torka och dricksvattenförsörjning med gamla metoder.

"Fortunately, there is a solution. We can obtain real water from a Virtual River of water efficiency, trimming water waste, recycling wastewater, and capturing rainwater in urban areas before it flows into storm drains. There's more water available from these sources than we've ever exported from the Delta."

- Orange County byggde en vattenanläggning som även renar vatten och ger mindre elförbrukning.
- Myndigheterna ger incitament för att minska vattenförbrukningen hos hushållen, t.ex. till toaletter och duschar som inte förbrukar så mycket vatten.
-Kostnadseffektiva och mer miljövänliga åtgärder för att spara vatten när det är gott om det.

"If we utilize our fish-friendly water solutions, we can meet the needs OF Californians -- at their faucets and in the fields -- as well as our wildlife for generations to come. And we can become the national model for smart-water solutions for the 21st century."

http://www.huffingtonpost.com/doug-obegi/californias-water-problem_b_161997.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-10-18 09:04
#35

Men - det är inte "bara" torkan som är orsaken till Kaliforniens vattenproblem.

Sårbarheten är sammantaget ett resultat av politiska beslut, infrastrukturella, sociala och miljöbetingade faktorer.

Några exempel: 
Kalifornien har kallats "“most hydrologically altered landmass on earth.”"

När man lidit brist på ytvatten, regnvatten har man använt grundvatten till odlingarna. Vatten som alltså inte ersätts vid torrperioder.

Kaliforniens färskvattentillgång är begränsad som den är. Torrperioden gör att systemet tippar över.

Kalifornien är en av sju stater som är beroende av Colorado-floden. Det har i sin tur stora problem, inte bara med torka beroende på klimatförändringar utan även socio-politiska faktorer.

Den redan sårbara situationen gällande Kaliforniens vattenförsörjning börjar på många håll bli desperat. 17 samhällen och vattendistrikt kan få slut på vatten redan i år.

Produktionen av livsmedel påverkas naturligtvis. När grundvatten används ger det långvariga problem.

Man måste inom en snar framtid börja återvinna vatten för att klara situationen och förändra synen på hur man använder vatten.

http://www.wri.org/blog/2014/03/drought-only-one-explanation-california%E2%80%99s-water-crisis


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-10-18 09:15
#36

Det finns hur mycket som helst att söka fram…Och så Arnold då…och ordspråket…

"Governor Schwarzenegger only has a year left in office, and he's well aware OF the old saying "Whisky is for drinking, water is for fighting." "

http://www.cbsnews.com/news/why-california-is-running-dry/

Situationen är verkligen allvarlig och inte bara i Kalifornien. Kulturer har gått under förr av vattenbrist. Skillnaden mot nu är att man har/borde ha tekniska möjligheter att finna lösningar. Men tiden är mycket knapp. När det kommer till kritan är människan beroende av naturen och måste lära sig att smidigt foga in sig och använda naturens gåvor på ett långvarigt hållbart och resursbevarande sätt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-10-18 09:26
#37

#31 Sidåfråga från dilemmat, men är det verkligen redan så illa att dricksvattentillgången är allvarligt hotad?

Ja, det verkar så.

600 liter färskvatten per amerikan är säkert en fruktansvärt hög siffra. Det handlar inte "bara" om vatten att dricka.  Med detta dricksvatten = färskvatten duschar man, spolar i toaletterna, tvättar bilarna, fyller badpoolen, vattnar odlingar och ger kossorna så att det ska bli mat. Utan vatten, ingen mat.

Hur mycket använder vi? Hur mycket använder en indier?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-10-18 09:51
#38

#36 Inslaget du länkar till är från 2009. Schwarzenegger är inte längre guvernör i Kalifornien.

#37 På den tiden använde en svensk 300 liter per dag vill jag minnas.

Magi-cat
2014-10-18 11:35
#39

#38 Jag vet, det var bara en liten lustifikation till slut, med det käcka ordspråket, eller vad man ska kalla det.

På den tiden använde en svensk 300 liter per dag vill jag minnas.

ok, tack. Märkbart mindre alltså…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-12-07 10:08
#40

Kalifornien upplever värsta torkan på 1200 år!

Visserligen inträffar torrperioder med vissa tidsintervall. (Man har bl.a. studerat årsringarna på träd) Den här torkan kan dock vara speciell och vara förvärrad mänskliga aktiviteter.

""The research indicates that natural climate system variability is compounded by human-caused climate change and that “hot” droughts such as the current one are likely to occur again in the future. California is the world’s 8th largest economy and the source OF a substantial amount OF U.S. produce. Surface water supply shortages there have impacts well beyond the state’s borders."

http://myscienceacademy.org/2014/12/06/californias-drought-is-the-worst-in-1200-years-evidence-suggests/

Man skulle önska att det åtminstone blir en väckarklocka…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-03-22 07:21
#41

Tiden - och vattnet - håller på att rinna ut för Kalifornien:

NASA:s hydrolog varnar:

""California has no contingency plan for a persistent drought like this one," he wrote, "except, apparently, staying in emergency mode and praying for rain." Groundwater is now a primary source OF water, as the state experiences its fourth year OF severe drought."

http://www.newscientist.com/article/mg22530133.900-california-must-ration-water-to-avoid-drought-disaster.html?utm_source=NSNS&utm_medium=SOC&utm_campaign=hoot&cmpid=SOC%257CNSNS%257C2014-GLOBAL-hoot#.VQ5eofmG-Ck

När man inte får upp grundvatten längre…?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2015-04-02 08:39
#42

Så här slår den, vattenbristen…Städerna måste skära ned sin vattenförbrukning med 25 %. Folk kan tvingas flytta och det kan bli brist på något så elementärt som dricksvatten.

Snötäcket i Sierra Nevada som normalt står för 30 % av vattenbehovet var i år det lägsta sedan 1950.

"– Civilisationer har tidigare tvingats lämna platser med torka, sa Lynn Wilson vid Kaplan University och medlem av FN:s klimatförändringsdelegation i fjol.

– Vi kan tvingas flytta folk från Kalifornien."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20566120.ab

Till citatet ovan tänker jag på Maya-indianerna. Enligt en teori var det extrem torka som drabbade deras civilisation.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-06-21 08:25
#43

I brist på vatten målar man gräsmattorna med grön färg!

http://www.dn.se/nyheter/varlden/historiskt-svar-torka-slar-hart-mot-kalifornien/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
2015-06-21 08:53
#44

#43 Vet inte om jag ska skratta eller gråta… 😕

Det är ju det som är vårt problem att inte vilja se problemen och göra något åt dem, utan hellre sminkar upp fasaden och låssas som inget.

Att jorden har ändrat sitt klimat många gånger förut är ju konstaterat men tror absolut att vårt sätt att vara på speglar dessa obalanser i världen för övrigt.

Magi-cat
2015-06-21 09:39
#45

#44 Visst är det en aning typiskt? 😉

"Vi får inte vattna för vattnet tar liksom slut, shit happens, men gräsmattorna är ju snyggast gröna så då tar vi och målar dem!" Yta, bara yta…

Men smart affärsidé. Snart växer väl företag upp som målar "gräs"mattor i olika färger och alla kommer att vilja ha den färg som kändisen har….

Man måste mitt i allt beundra den där andan av företagsamhet…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
2015-06-21 09:48
#46

Jag tänkte detsamma, skulle själv bli deprimerad av allt det sönderbrända, så jag förstår dem också.

Magi-cat
2015-10-16 11:06
#47

Nestlé stäms för olaga vattenuttag!

"“While filming in southern California our team uncovered hard evidence that Nestlé has been operating outside the bounds OF the law. When Nestlé’s permit to remove water expired 27 years ago, the U.S. Forest Service should have turned off the spigot. But instead, it has allowed Nestlé to continue operating unabated, in violation OF the terms OF its own permit."

http://myscienceacademy.org/2015/10/14/great-news-nestle-to-be-sued-for-californian-drought-crimes/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: