Annons:
Etiketthjärnan
Läst 2261 ggr
Magi-cat
2014-09-08 09:41

smittande leende...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den mänskliga hjärnan är särdeles bra på att uppfatta och avläsa ansikten. Det är naturligtvis lyckat evolutionärt, när man haft en fördel att snabbt avgöra stämningen hos den man möter. Man behöver inte ens börja tala, tolkningen sker automatiskt. (vilket ibland kan vara en nackdel när reptilhjärnan gör en tolkning som kan vara fördomsfull. Som tur är kan de frontalloben alltid rätta till misstaget från autopiloten.)

Ansiktsuttryckena smittar snabbt och utan att vi är medvetna om det.
Man lät försökspersoner se bilder på olika ansiktetn, arga och glada, i 30 millisekunder (vilket är för snabbt för att vi medvetet ska uppfatta dem). Försökspersonerna svarade med att spänna motsvarande muskel, utan att de var medvetna om det!

I ett annat experiment fick försökspersonerna se neutrala ansiktsdrag. De bevarade då själva sitt eget neutrala ansiktsdrag. Men när de plötsligt fick se bilden av en leende person i några millisekunder - då log de också spontant!

Så leenden smittar! Börja dagen leende och smitta din omgivning! Du blir gladare och alla blir gladare…

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/ditt-leende-smittar-dig-glad_5423407.svd

Greider: "Den solidariska genen"

_bild från www.publicdomainpictures.net_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Mirinda
2014-09-08 19:36
#1

Bilden får mig att le och längta efter clementiner. Vad smittande leenden beträffar så kan jag gärna börja dagen med att le mot mina familjemedlemmar; bara jag får 10 minuter ensam med en rejäl kaffetår först.😉

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Magi-cat
2014-09-08 19:42
#2

#1 Hej Mirinda!

Bilden får mig att le

Då har jag åtminstone lyckats med något. 🙂

Både leenden och enskilt kaffe, båda behövs. 😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-01-16 15:19
#3

Det är inte bara leenden som smittar. Kyla gör det också, eller att se någon annan utsättas för kyla.

Om försökspersoner ser någon stoppa händerna i iskallt vatten sjunker deras egen kroppstemperatur. Människor verkar kunna temperatursmittas….🥶

Försöksledaren, Dr Neil Harrison vid Brighton and Sussex Medical School, föreslår att omedvetna fysiologiska förändringar hjälper oss i den empatiska förmågan och att leva tillsammans socialt.

Genom att fysiologin härmar det någon annan utsätts för kan vi bättre förstå hur någon annan känner det och därmed förutse deras tankar, känslor, motivation. 

(Förmågan har säkert också hjälpt oss att bygga säkrare samhällen och på så sätt överleva ända tills… nu.)

När försökspersonerna såg videos där någon stoppade handen i varmt vatten förorsakade det inte samma fysiologiska förändring som det kalla vattnet.

(Och ja, det fungerar tydligen lika bra både när man ser videos och i verkligheten.)

Studien är publicerad i PLOS ONE.

http://myscienceacademy.org/2015/01/14/feeling-cold-is-contagious-scientists-find/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zadeira
2015-01-17 16:47
#4

På tal om att leende smittar:

Magi-cat
2019-06-10 21:53
#5

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: