Annons:
Etiketthälsa
Läst 1807 ggr
Magi-cat
9/2/14, 10:09 AM

Meditation hjälper!

Att det finns olika typer av Meditation, med olika namn, kan verkar förvirrande. Alla sätt är bra (tror jag) men det förefaller som om de verkar på lite olika sätt. Många studier görs just nu om meditationens faktiska verkningar där man kan påvisa ändringar i hjärnvågor.

Meditation gör (i allmänhet) att vi sover och kan koppla av bättre, myllret i huvudet minskar och man blir mer centrerad.

Andra meditationstyper gör att man boostar hjärnans förmåga, eller reducerar stress. 

I en studie vid National University OF Singapore har man jämfört två typer av meditation: Theravada och Vajrayana. Effekterna mättes med bl.a. EEG, EKG och olika kognitiva uppgifter.

Några av resultaten: Theravada stärker det parasympatiska systemet, dvs lugnar ner.
Förvånande nog aktiverade Vajrayana inte det parasympatiska systemet, men stärkte det sympatiska samt uppmärksamheten och de kognitiva funktionerna.

Omedelbart efter V-meditation gick de kognitiva uppgifterna lättare för försökspersonerna. Detta borde vara omöjligt i ett tillstånd av djup avkoppling. 

Det verkar alltså som om de båda metoderna baserar sig på olika neurofysiologiska tillstånd! Och det vore bra om man kunde välja efter behov…

http://consciouslifenews.com/special-brain-exercise-enhances-brain-performance-new-study-finds/1176396/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
9/2/14, 10:10 AM
#1

Jag har inte läst själva studien och vet inte alls vad de olika metoderna går ut på, men blir lite konfunderad. Min erfarenhet av Meditation är den avslappnande effekten och inte att hjärnan blir speciellt klipsk omedelbart efteråt. 
Vajrayana tar tydligen år att lära sig men kanske kan man lära sig vilka komponenter som verkar mest och utveckla dem!

Det vore också roligt att veta hur länge effekten höll i sig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
8/16/18, 6:29 PM
#3

I boken (som "alla" verkar läsa just nu) "Hälsorevolutionen" av Maria Borelius tas det upp forskning som visar att medveten avslappning (yoga och meditation) ändrar genernas uttryck och verkar antiinflammatoriskt!

Eftersom inflammation ger upphov till en mängd sjukdomstillstånd är det väldigt viktigt att få ner inflammationen. Billigt och smärtfritt är det också med meditation…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/16/18, 6:34 PM
#4

Studier på både friska personer och bröstcanceröverlevare visar att långvarig yogautövning verkar mot inflammation och sänker halterna av proinflammatoriska cytokiner. Även vitaliteten öka i yogagruppen hos bröstcanceröverlevarna.

(samma källa som ovan)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/16/18, 6:45 PM
#5

Maria Borelius tar också upp betydelsen av…förundran. (eng: awe)

Förundran behöver inte var andlig eller kyrklig. Det kan vara förundran över en solnedgång eller att förenas med andra människor i en upplevelse, eller att göra gott.

Tydligen finns det en studie vid Harvard, publicerad 2016 i JAMA, där man funnit att kvinnor som går i kyrkan löper väsentligt mindre risk att dö i förtid. 75 000 kvinnor deltog under 20 år i studien.

Säkert finns det mycket att invända mot en sådan slutsats, som att kvinnorna kanske lever mer hälsosamt, stillsamt eller har ett ordnat liv. Forskarna ska dock ha justerat för dessa andra faktorer i studien.

Det spelade ingen roll vilken kyrka besökarna gick till.

Man upptäckte inte samma effekt på män, men ska inte heller har studerat dem specifikt.

Borelius frågar sig så här:

"Kan det vara så att vårt andliga behov har biologiska rötter? Eller är det snarare så att det, kopplat till jakten på det gudomliga, finns en rad andra vinster att göra för människan? Vinster som handlar om extas, transcendens och förmågan att bygga gemensamma myter? Kan det vara naturen som belönar människan när hon är andlig - genom att minska hennes inflammation?"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/16/18, 6:58 PM
#6

Eller behöver vi människor andliga upplevelser tillsammans? funderar dr Stellar som forskar om förundrans biologi vid University OF Toronto.

Observera att förundran inte alls behöver ha med religionens kvävande strukturer att göra, utan här talar vi om något mer ursprungligt. Skönhet, konst, musik. Naturvyer, solnedgångar…Allt detta kan ge en inflammationssänkande effekt som vår biologi mår bra av. Allt hör ihop.

Dr Stellar studerar den objektiva biologiska komponenten vid förundran.

"Det ska vara mycket färg, skrattar dr Stellar. Solnedgångar skapar mycket förundran." (ur "Hälsorevolutionen")

Dr Stellar mäter och skattar inte upplevelser eller frågar vad folk tycker, utan hon mäter biologi. 
"Förundran" minskar cytokinen IL-6 (inflammation) i saliv. Förhöjda värden av IL-6 har kopplats till depression, cancer och schizofreni.
Vissa mediciner försöker sänka halten IL-6 i blodet.

Dr Stellar spekulerar vidare om en:

"…grundprincip när det gäller förundran är att den hjälper grupper att bindas samman. Ett mänskligt samhälle behöver stabila grupper där människor känner sig sammanflätade."  (ur "Hälsorevolutionen")

Det är klart, evolutionärt måste det ha varit en fördel med något som band samman  och att kunna dela starka och stärkande upplevelser och känslor.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
8/16/18, 7:24 PM
#7

Musik är också viktigt för förundran.

Mest förundran känner man när musiken närmar sig någon form av crescendo, en peak där musiken är som mest dramatisk. (enligt dr Stellar)

Här kan man göra en intressant härledning till de studier som visat att körsång är bra, dvs det påverkar humör och sänker inflammationsnivån. 

(källa: "Hälsorevolutionen")


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: