Annons:
Etiketthjärnan
Läst 3931 ggr
Magi-cat
2014-09-01 17:33

Fenomenalt minne

Minnen och hur vi minns är intressant. Varför glömmer vi saker? Och varför kommer vi ihåg andra saker?

En del människor har begåvats med superminne. 

En sådan var den sovjetiske journalisten Solomon Sjeresjevskij.  Han kunde memorera  i stort sett hur långa sifferkombinationer som helst och upprepa dem långt efteråt, t.o.m. flera år! På tre minuter memorerade han 50 siffror i rad. Han lärde sig  komplicerade matematiska formler och mindes dem ännu femton år senare!

Kim Peck blev känd efter filmen Rain man. Han hade ett fullkomligt fenomenalt minne och kunde memorerar hela böcker redan som mycket liten. Han kunde dessutom läsa en sida med varje öga och därigenom gick det ännu snabbare. (Mycket ovanligt)

Savanter kallas människor med exceptionellt minne av detta slag. Många är autister, men Sjeresjevskij var det inte.

De förmågor de oftast har har är oftast inom områdena kalenderkalkylering och matematiska beräkningar, musik, konst.

Vi som är vanliga glömmare, varför minns vi inte allt? Skulle det inte vara praktiskt? (Inte bara att alltid veta var sjutton man lagt nycklarna)

Det finns en fördel! Om vi mindes allt skulle vi inte urskilja det som var viktigt i den enorma mängd information av sinnesintryck som alltid sköljer över oss. Det mesta är faktiskt oväsentligt att komma ihåg efter en tid. Hjärnans sortering underlättar…

En savant-autist blir lätt överväldigad av alla intryck. Om de läser en bok om hästar dyker det upp bilder av alla hästar de någonsin läst eller sett eller känt, medan vi utan det perfekta minnet får mer diffusa begrepp om hästar. (eller vad det nu är)
Att bilda begrepp underlättar abstrakt tänkande. Många savanter kan inte förstå innebörden i ett ordspråk utan ser det bokstavligt. Det perfekta minnet tar för mycket kapacitet. 

(Och så är inte alla minnen trevliga minnen, så det kan vara bra om de inte poppar upp hela tiden. Kanske är det lyckligast att det är som det är?)

källa: Pontus Wasling: "Minnet fram och tillbaka"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-09-01 18:00
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-09-04 13:00
#2

Rekonsolidering av minnen:

Hjärnans lagring av minnen är långt ifrån datorns passiva informationslagring.

Varje gång vi plockar fram ett minne och återarkiverar det, förändras det lite.
Det låter som om det var en nackdel, men det har tvärtom fördelar: Vi bygger om minnena så de tjänar oss och den nya situation vi befinner oss i. De är inte passiva, utan skapande.

När minnet lagras, antingen det sker vid konsolidering eller rekonsolidering, förändrar sig hjärncellerna och nya proteiner bildas.

Vi återskapar alltså minnena, snarare än återkallar dem!

Knepigt, men smart.

Exakt hur minnenslagringen går till vet man ännu inte, men det är främst i hjärnbarken, "de grå cellerna" det händer.

Ännu en skillnad mot datorns lagring av minnen är att i hjärnan lagras minnen där de används. Synminnen i synbarken och hörselminnen i hörselbarken.

källa: Pontus Wasling: "Minnet fram och tillbaka"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-09-04 13:04
#3

Wasling talar också om höger och vänster hjärnhalva:

Höger hjärnhalva kan tolka enkla ord med den språkliga vänstra kommer med förklaringen.

"Vänster hjärnhalva är en tvångsmässig historieberättare som aldrig kan säga att den inte vet. Den är av naturen en besserwisser som tolkar alla våra förehavanden."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2014-09-05 17:30
#4

Det är ju farligt att ha ett superminne och om andra vet om det. Då kan man inte dra till med lögner och skylla på att man har glömt😂

Jag träffade på en som kunde memorera en kortlek på ett par minuter…..jag skulle vara glad om jag kunde minnas 10 kort😂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2014-09-06 17:29
#5

#4 Imponerande!

Men det är som sagt fördelar med att glömma också…😉

Vanligen minns man 7 + - 2 saker.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-09-06 17:29
#6

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-09-08 09:19
#7

Hur blir man mästare? Hur blir man expert? Hur blir man den där musikern alla vill lyssna till? Är man född till det, måste ha de rätta generna, eller är det bara träning, träning och åter träning?

Det beror på. Den dystra nyheten om man drömmer om att bli en exceptionellt bra musiker är att det är för sent. (Om du inte är i max 5-årsåldern när du läser det här.) Man måste nämligen börja tidigt för att befästa de rätta hjärnkopplingarna.
Sedan kommer den goda nyheten: det mesta är träning. Och mer träning. Inte ens om man föds med bästa generna som finns att uppbringa blir man expert utan träning. (Och alla kan bli bra eller åtminstone bättre med träning.)

En svensk psykolog, K. Anders Ericsson, har myntat en regel om 10 000 timmar. Så lång träning behövs för att uppnå världsklass! (Vad det än gäller, i stort sett.)
Alla  framgångsrika musiker börjar tidigt. Sedan tränar de timmar och åter timmar, varje dag. Liksom idrottaren som tillbringar all ledig tid på banan. Eller den femtonåriga schackmästaren Judit Polgar som redan hade spelat 10 år när hon blev den yngsta mästaren någonsin.

När man blivit mästare använder man färdigheterna utan att tänka på dem. Det kallas jag-vet-hur-minnen. De utvecklas över tid och blir bättre med rätt förutsättningar. Men ska man fortsätta bli bättre, måste man fortsätta träna, utmana sig själv och inte gå på rutin.

(källa: Wasling: Minnet fram och tillbaka)

Det här tangerar den gamla diskussionen som aldrig falnat: Är arvet eller miljön viktigast? Har musikern ärvt sina gener och blir själv en briljant musiker tack vare dem? Eller är det miljön där musikermamman har sin baby i famnen när hon sitter och komponerar vid pianot, låter barnet plinka på en tangent och ger feedback och på så sätt planterar in musiken från början? Och så träningen då…Som kräver motivation…

I allmänhet är det båda, både arv och miljö…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cristine
2014-09-08 15:27
#8

 8 ord utav 12 kom jag ihåg men jag tror det är för att jag lärt mig memorera då jag alltid for till affären och matlistan låg kvar på bordet, trors att det var storköp hade jag glömt högst 2-3  varor. 

För mina foton har jag så bra minne att plockar någon fram ett utav de hundratals som jag har i lådor och tvättkorgar, de flesta från utlandet, så kan jag säga varifrån de är och vad jag gjorde den dagen.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Magi-cat
2014-09-08 19:02
#9

#8 Fantastiskt att du minns det där med foton! Så praktiskt!

Du glömde matlistan men kom ihåg varorna! 😃👍 Så brukar nog jag också göra när jag tänker efter…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2014-09-08 20:40
#10

Hmm…hade ett svagt minne av denna tråden😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2014-09-08 20:56
#11

#10 Alltid något! 😃😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-09-19 21:59
#12

Det finns sätt att stimulera hjärnan att minnas bättre och minnesforskningen söker efter metoder.

Något som visat sig fungerar är magnetvågor! Metoden kallas TMS, transkraniell magnetstimulering. Man hoppas att den i framtiden kan användas för personer med t.ex. Alzheimers.

I studien fick 16 personer göra ett minnestest. Sedan fick de 20 min TMS då man skickade magnetvågor mot hippocampus varje dag i fem dagar. Efter varje omgång gjorde de ett minnestest. Efter tre dagar gav behandlingarna resultat i bättre resultat i testet och detta höll i sig ett dygn efter behandlingen. Tyvärr vet man inte hur varaktigt det är.

Hur TMS fungerar vet man inte exakt, men det verkar som om det stärker kopplingarna. 

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/magnetvagor-stimulerar-minnet


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cristine
2014-09-19 22:27
#13

Jag har en iduktionshäll, får lägga huvudet i stekpannan😃.

Nu seriöst så är det ett väldigt intressant tema!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
Magi-cat
2014-09-20 20:14
#14

#13 Spontant låter det som en mindre bra idé, Cristine! 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-09-20 20:15
#15

Minnes-SM avgörs!

För att minnas en radda siffror gör minnesmästarna om dem till bilder!

Har ni provat den metoden någon gång?

http://www.svt.se/nyheter/sverige/sa-minns-varldsmastarens-rapports-telefonnummer


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cristine
2014-09-20 22:06
#16

"14 Nää inget att rekomendera🙂

#15 Med siffror har jag aldrig försökt..men min näst äldste lärde mej för några år sedan att tänka i bilder så för att komma ihåg att jag skulle ringa till Sjukkassan t.ex så såg jag mej själv med en ¨ring ovanför huvudet och någon med brutet ben

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Ghosthunter
2014-09-21 09:00
#17

Själv har jag inte så bra minne…..men jag kan komma ihåg små detaljer, sen t.ex min barndom, som inte har nån betydelse. Märkligt att man kan glömma stora händelse och minns struntsaker🤔

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2015-01-20 11:37
#20

Att lära sig nya färdigheter kan ev fördröja hjärnans åldrande och förbättra minnet på äldre dagar.

I en studie vid Texas University fick försökspersoner i åldern 60-90 år lösa kognitiva uppgifter. 
En grupp fick lösa korsord och lyssna på musik i hemmet. En annan engagerades i sociala aktiviteter. En tredje grupp fick lära sig något nytt, som att sy lapptäcken, fota digitalt eller båda.

Efter tre månader visade det sig att den grupp som lärt sig nya saker presterade bättre på kognitiva test än de andra. Framför allt förbättrades det episodiska minnet. (Att komma ihåg vad man gjorde i söndags t.ex.) 

Jag har också läst att det är bra för hjärnan och minnet att lära sig ett nytt språk.

http://fof.se/artikel/hall-hjarnan-ung-genom-att-lara-dig-nytt


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Cristine
2015-01-21 05:45
#21

Jag är ute varje dag på olika utländska sajter, en del förstår jag utan problem men andra fårjag tragla mig igenom. Ibland är det chokerande  vilken skillnad på ubud de har mot för här där vi ska ha sådan pressfrihet Ibland känns det som att vi är instängda i en hage och bara går runt runt.

Många gånger finns där saker jag skulle vilja  dela med mej av men skulle bara bli ifrågasatt.Nu blev det lite OT här.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Magi-cat
2015-01-21 11:30
#22

En tupplur på dagen är alltid bra - även för bebisar!

Enligt en studie publicerad i PNAS fick bebisar som tog en tupplur på dagen bättre minne och inlärningsförmåga.

Sömnforskare drar slutsatsen att sömn är viktigt för minnesförmågan genom att minnena konsolideras, flyttas över från kort- till långtidsminne och "sitter" mycket bättre.

"Så tupplurar är jättebra och bör egentligen användas för alla barn, framförallt de som har störd sömn och då kan det vara viktigt ända upp i tonåren, säger John Axelsson" (sömnforskare vid KI)

Hur man övertalar bebisar som inte alls vill "lura" framgår inte i studien.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/tupplur-ger-bebisar-battre-minne


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: