Annons:
Etiketterpsykologisamhälle
Läst 4062 ggr
Magi-cat
8/15/14, 9:52 AM

Moderna myter

Vilka moderna myter känner ni till? Historier som skulle kunna vara sanna eller nästan sanna eller åtminstone sätter fantasin i rörelse?…Dela gärna med er, helst med lite paranormalt innehåll!

Idag fick jag se en artikel om riktigt bra sådan modern myt: spöktåget i Stockholm! Har ni sett tåget, Silverpilen, som bara går nattetid till destination Kymlinge station? Passagerarna sitter där, bleka, hålögda och när de kliver av är det i dödsriket utan retur…

(Sanningen lär vara att Kymlinge station aldrig byggdes färdigt och att Silverpilen var ett silverfärgat tåg som kördes under en kort tid, på 80-talet. Färgen var annorlunda än de vanliga gröna tågen och belysningen inuti fick passagerarna att se bleka ut. Kanske var de trötta på natten också…)

Hur som helst satte det fantasin i rörelse…

http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/article4109485.aos#xtor=AD-500-[aftonbladet_allt_om_stockholm]-[teaser_frontpage]-[Textlank]-[svd]-[]-[]


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Ztevo]
8/15/14, 10:04 AM
Magi-cat
8/16/14, 7:18 AM
#2

Myten om den tjuvaktiga skatan!

http://www.svt.se/nyheter/myt-att-skator-ar-tjuvaktiga

Sant: skator är inte begivna på glänsande föremål mer än någon annan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pialinn
8/16/14, 5:37 PM
#3

Silvertåget har jag åkt med och är fortfarande vid liv. Oftast gick det på linje 14 från Fruängen.

I Rinkeby&Tensta berättades historier på 70-talet om vad invandrarna gjort i sina lägenheter.

Hade barnen ett leksakståg gjorde man tunnlar i väggarna så tåget kunde gå runt i lägenheten.

Eller så la man in jord i ett av rummen och odlade potatis.

En sann historia är kvinnan som använde badrumsfönstret som sopnedkast.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

_Fisken
8/17/14, 11:17 AM
#4

Moderna myter? Jag har inga moderna men jag kan berätta om det min mamma berättade. Hon bodde i en by här i närheten på 30-talet. Hon och min mormor satt vid köksfönstret och studera en äldre herre som ansågs stå i förbund med satan. Han försökte få upp en stor sten ur en grop på åkern som låg alldeles utanför huset (hus och ägor här i byarna ligger mycket tätt ihop). Det gick inte så bra att få upp stenen. Han orkade inte. Sen såg de att han ställde sig upp, rätade på ryggen och läste en ramsa. Sen lyfte han stenen utan problem. Det berättade min mamma att hon såg och hon blev mycket förskräckt. 

Sant? Tja…vad vet man?

Ghosthunter
8/17/14, 7:44 PM
#5

Jag kan rekommendera boken ´Råttan i pizzan´, den tar upp många myter och vandringssägen i vår tid🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
8/17/14, 8:04 PM
#6

Egentligen är väl detta med att det ska finnas bottenlösa sjöar någon ny myt, men den kanske håller än idag?  När jag var liten, så varnade mina föräldrar för att gå för nära sjön, bara för att den är bottenlös och farlig. Men senare i livet, så har jag förstått att dom sa så bara för att dom var oroliga att jag var vid sjön och trilla i drickat!!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Magi-cat
2/7/18, 10:10 PM
#7

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

m2studio
2/8/18, 9:13 AM
#8

Att man har set konstiga syn i Kymlinge station inte är ovanligt tycker jag. Många nyfikna gick ditt åt och ibland folk överdriva också för ha en berättelse, men jag själv såg skuggor i stationen när vi var tre person i våran unga ålder och gick ditt.

Jag tycker att det finns något där och detta kan vara verkliga förklaring att stationen är "obrukbar/oklart." Bara dem som vet inte vågar berätta sanningen. 

Liknande är E4 när Skarvberget som Vättar och vittrar vistas där och många har sett dem, även lokal folket som har många berättelse att berätta. Jag själv fick flera gånger EL-problem med bilen precis när jag var i en radie av 15 kilometer när Skarvberget som bilen blev normalt efteråt utan att jag åtgärdar bilen. 

TV4 har haft ett par rapport om detta i sina morgon rapport också.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Ghosthunter
2/8/18, 9:27 AM
#9

Ännu häftigare är det i Cincinnati…..

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2/8/18, 9:37 AM
#10

#8 Intressant. Här i Värmland finns Sillerud gamla kyrkogård, där det spökar rejält. Folk har blivit knuffade, rivna och nedslagna och det varnas starkt för att vara där efter mörkrets inbrott. Samma problem är det med el där. Elektriciteten i bilarna som passerar kyrkogården kan plötsligt slås ut.

Det är ett häftigt ställe och jag kan intyga att det i alla fall spökar där!👻

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

m2studio
2/9/18, 10:29 AM
#11

# 10, det kan stämma stärk, jag använder mig av flera bilar i min privat och jobb vardag och eftersom jobbar i Ljusdal och bor i Stockholm s är "tvungen" att pendla i mellan åt varje två eller tre veckor att träffa familjen. 

En av mina bilar är en Toyota Camry Hybrid som jag importerat från USA. Fantastisk bil års modell 2007 och fortfarande körs som en häst, mjuk och fint.

Varje gång jag passerade 15 km i "dia" (cirkel) av Skarvberget då hände något med min Hybrid elsystem. En gång bilen stannat helt och en gång många varnings indikatorer varnat falsk, och ett par gång elsystemet orsakat mekaniska problem så som ABS tar och avta och liknande problem dykt upp.

Jag har testat olika vägar E4, 83, 272, 303 och i alla vägar jag fick något problem, men så fort jag lyckas och passerar cirkel då allt e bra och man kan köra utan något problem. 

Jag tycker att det finns något magnetisk fält och inte bara i cirkel runt om Skarvberget utan lite längre i en cirkel av 15 kilometer faktiskt. Jag har fått sådana problem med tre av mina bilar och nu för tiden är mycket utrustat med olika hjälpmedel som jag tycker att kan vara till hjälp när jag passera området.

Sådana  kraft fält kan vara i olika delar av riket och även andra ställe på Jorden också tycker jag och ex. med en vän åkande i hans bil fick vi samma sådana problem så fort vi passerade Bollnäs mot Gävle.

Idag jag åker bara E4 och sedan tar väg 84 till Ljusdal, och minimerade chansen att fastna i små landsvägar i.o.m. vägen blir en timme längre färd för mig och åker en stärk bil i motor och chassi, 

Äldre bil med mindre datoriserade system och mindre elektronik i sig visade bättre resultat i denna sammanhäng för mig. Jag tycker ju äldre bilar, ju mindre elektronik problem och kraftigare mekaniska konstruktion i bilar ju orkar mera sådana påfrestningar.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Magi-cat
2/9/18, 10:31 AM
#12

#10, #11 Intressant!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/29/19, 7:33 PM
#13

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: