Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 3009 ggr
Magi-cat
8/14/14, 4:41 PM

Kan hundar skämmas?

Ofta säger man att hundar inte kan skämmas. (För det mesta för hundens eget bästa, eftersom många annars skulle ta det som ett skuldbeteende när hunden kryper ihop inför den domderande ägaren med den sönderuggade toffeln och tro att det vore lönt att bestraffa hunden. 😕🐶)

Nu visar det sig via vidare forskning att man får omvärdera igen: det verkar faktiskt som om hundar i viss mån kan "skämmas".

Ett av försöken:

". I det första experimentet beordrades hundar att inte ta en bit godis eller en leksak från ett bord, varefter ägaren lämnade dem ensamma i rummet. Efter några minuter kom ägaren tillbaka och hundarnas beteende registrerades, liksom deras puls. De som hade brutit mot förbudet fick en pulshöjning såväl när de stal den förbjudna saken som när ägaren kom tillbaka, vilket visar på en emotionell stressreaktion av samma slag som vi själva upplever när vi gör otillåtna saker. De undvek också att titta på bordet där saken hade legat."

(Från Per Jensens hemsida)

Per Jensen kommer ut med en ny bok i höst: "Hunden som skäms - myt eller verklighet?" Jag har beställt den och det ska bli roligt att läsa den.

http://www.perjensen.se/etologi/fran-forskningsfronten/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Saffran0Spice
8/14/14, 4:43 PM
#1

Tror absolut de kan skämmas, märks direkt när de gör de enligt mig ^^

Praefatio
8/14/14, 4:54 PM
#2

För att kunna besvara frågan måste vi veta hur vi definierar "skämmas":

Skäms man när man vet att man gjort något fel och är orolig för bestraffning? Bestraffning skulle i detta fall kunna vara alla otrevliga påföljder, från milda bannor till att bli bannlyst från flocken, eller våld. I så fall - ja, då tror jag att hundar kan "skämmas". Jag tror definitivt att de kan förstå att de gått emot en regel och vara oroliga för att matte/husse ska banna dem på något vis.

Men min definition på att skämmas ser inte riktigt ut så. För mig är skam och skuld två väldigt närbesläktade känslor och man skäms man när man vet att man gjort någonting fel och ångrar det av samvetsskäl. Inte för att man är rädd att bli påkommen och bestraffad, utan för att man vet med sig att man gjort fel och att man svikit ett förtroende eller skadat en annan varelse på något annat vis. Det tror jag inte att en hund eller något annat djur mer än människan kan känna, jag tror att det är för komplext och för uppbyggt av våra samhällsstrukturer. Empati på den nivån är någonting man lär sig (även som människa!), ingenting man föds med.

En annan definition av skam är ju att någonting känns pinsamt och det tror jag inte heller att djur kan känna på samma vis som oss. De kan inte skämmas för att de fiser, råkar gå in i en glasdörr eller snubbla.

Gurky
8/14/14, 4:56 PM
#3

Klart att det kan skämmas! Känner en hund som inte kan skita om man kollar på den. Gör man det ändå så ser den ut att skämmas ihjäl/börja storgråta.

Praefatio
8/14/14, 5:21 PM
#4

#3 Det tror inte jag på ett dyft. Att det är pinsamt att göra ifrån sig inför andra är en "regel" som människan har skapat och den skammen är i allra högsta grad inlärd. Om hunden "ser ut att skämmas ihjäl" så beror det på någonting annat - att den av någon anledning tror att någonting ska hända med den när den gör ifrån sig.

Gurky
8/14/14, 5:38 PM
#5

#4 Så du tror inte att hundar kan skämmas?

Praefatio
8/14/14, 5:39 PM
#6

#5 Läs mitt inlägg i #2.

Annons:
Gurky
8/14/14, 5:44 PM
#7

#6 Du är väldigt motsägelsefull måste jag säga.

Praefatio
8/14/14, 5:45 PM
#8

#7 Nej, du tycker att jag är motsägelsefull. Jag tycker att jag är så tydlig man kan vara i en så komplex fråga.

Magi-cat
8/14/14, 5:51 PM
#9

Istället för att träta om ord kan vi ju läsa vad Per Jensen skriver på sin sida och avvakta hans bok med aktuellt forskningsläge.🤓🐶


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gurky
8/14/14, 5:55 PM
#10

#8 Du säger att du tror att dom kan skämmas, men att jag hittar på när jag kommer med ett exempel. Vad är inte motsägelsefullt i det? Du får gärna gå in mer i detalj än bara säga BS, eller komma med halvkonstruerade argument.

Magi-cat
9/9/14, 8:17 AM
#11

Lite mer från Per Jensen och hans bok:

"Bland det som Per Jensen förvånats mest över är hundars förmåga att lära sig vårt språk. Då menar han inte belöningsmässigt inlärda kommandon utan ord de lär sig i bara farten."

Ett exempel är hunden Chaser som har ett dokumenterat ordförråd på över tusen olika grejer. Och det tycks inte finnas någon gräns…

Hundar har också ett "theory OF mind", förmågan att förstå att andra individer har ett annat perspektiv än de själva.

"– Hundar reagerar till exempel, precis som vi, mot orättvisor. Det kan räcka med enkla experiment för att visa det, som att några hundar får räcka vacker tass. Alla belönas, helt ok. Ingen belönas och det är också helt ok. Men den hund som ser andra få belöning men själv blir utan, slutar med beteendet och går undan"

Till slut säger Per Jensen så här om värdet av forskning om djur och det stora allmänintresset:

"Men för Per Jensen har forskningen på hundarna även en betydligt allvarligare dimension, med återverkningar på djurhållningen allmänt.

– Den bidrar med ny kunskap som ställer oss inför moraliska dilemman och ger implikationer för hur vi kan behandla djur, till exempel för matproduktion. ”De är faktiskt bara djur som lever i nuet och inte kan tänka och känna som människor” är alltså inte längre en hållbar inställning. En gris är inte bara en blivande falukorv."

http://www.liu.se/liu-nytt/arkiv/reportage/per-jensen-ny-bok-om-hundforskning?l=sv


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/12/14, 12:47 PM
#12

Hunden som ögontjänare: 🐶🙂

Typ snäll och väluppfostrad hund - tills husse går ur rummet, då passar han på! 😃

http://sfglobe.com/?id=12816&src=fbfan_12816


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ming
9/12/14, 2:06 PM
#13

Ah en sån rackare😜

Annons:
Marr
9/12/14, 5:07 PM
#14

Ord! Vad betyder ord egentligen? Vi säger skämmas, men tror det handlar om att hunden är mer än väl medveten om att "den" har gjort något som inte gillas eller är en bra handling.

Har levt i hundkennel sen 7 åring. Nuärjag över 50. När det handlar om någon som står högre i rang så beteer sig i synnerhet hundar med fjäsk mot sin "ledare" för att få flocken fungera i harmoni.

Har aldrig någonsin bestraffat min hund för saker han råkar ställt till med när jag ej varit hemma.  Finns ingen som helst mening med, men man kan bli lite småsur för sig själv.

Jag anser att hundar faktiskt kan förstå när dom gått för långt. Dom är sannerligen klokare än vi kan tro. Sen så finns det ju dom som är totalt ostimulerade och inte förstår något bara för det…det är ju inget konstigt, precis som med barn.

Men det där om skam….som vi människor uppfattar…är nog inte riktigt på samma sätt som med en hund. Hunden är människans vän har vi hört…jo dom vill gärna göra rätt och vara i vår tjänst, om vi förstår dom. Vi behöver aldrig någonsin tro att vår hund ska sitta i skam. Vi ska vara lyhörda och därmed lära oss ett och annat om oss själva kanske?

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
9/12/14, 5:12 PM
#15

#14 Vi ska vara lyhörda och därmed lära oss ett och annat om oss själva kanske?

Sant, Marr. Det är nog så att vi inte har passande ord för vad våra husdjur känner, men att de förstår mycket mer än "man" trott är klart. Det är det som är så roligt att det accepteras allt mer.

Men sedan sitter den inte i skam och vältrar sig i skuldkänslor.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
9/12/14, 5:42 PM
#16

Ja jag tycker vi på något sätt är på rätt väg när det gäller våra husdjur. Varför har vi husdjur överhuvudtaget? Det kan man ju fråga sig i dessa tider när mjölken å köttet kommer från fabriker. Tror vi har ngt helt annat att lära av vårt djurrike.

Tappar jag nästan lusten att äta! Hade det inte blivit på detta sjuka perversa egoistiska förhållande med fångenskap övergrepp och va f*n en ett kallar det för, så hade jag aldrig skapat detta köttskräckätande som jag fått.

Kan nog tro vi är allätare vi människor. Fast egentligen behöver vi inte ha dessa köttfabriker liknande koncentrationsläger. Jag bara säger fy faan åt det! Häromdan åt jag en glutenfri korv från Litehells. Är dålig än,  om det var det, det berodde på, men skit samma.

Jag äter inte mina vänner och snart kan klarar jag inte ett gram kött, om det ska vara så illa…men det finns ju groddar å sån, tack å lov.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
9/12/14, 5:50 PM
#17

Såg just ett sånt rörande litet filmklipp på FB där en liten kille filosoferade över att äta djur. "Om vi äter dem så dör de. Vi ska inte äta dem utan bry oss om dem" ungefär.

Nej, de där koncentrationslägren måste bort! Men husdjuren och vi har en lång historia tillsammans och vi behöver varandra. Vi har mycket att lära …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/17/14, 5:51 PM
#18

En artikel om Per Jensens forskning och bok:

"Efter flera tusen år av gemenskap har hunden blivit allt bättre på att tyda oss människor. De förstår mer än vi kan ana och är underskattade, menar Per Jensen professor i etologi som nu släpper en ny bok."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/hunden-kan-kanna-bade-skam-och-orattvisa


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/3/14, 10:34 AM
#19

Per Jensen på TV hos Maolu på onsdag den 5/11 och "Hundlands" sista program.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4739&artikel=5972729


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/5/14, 7:17 PM
#20

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
11/18/14, 9:32 AM
#21

Forskningen om hundarnas språkförmåga går framåt med stora kliv!

Hundar inte bara förstår ord utan reagerar dessutom på hur det framförs! 

http://perjensen.se/etologi/fran-forskningsfronten/hundar-forstar-tonfall-och.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: