Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 1196 ggr
Magi-cat
8/12/14, 10:49 AM

"Tractor beam"

Stående vågor (interfererande vågor) är vansinnigt intressant!

Nu har australiska forskare konstruerat en "tractor beam" av stående vågor i vatten. Den fungerar åtminstone på en pinpong-boll och kan  föra den i olika riktgningar.

Tillämpningsområdena är närmast oändliga. Samla upp oljespill är en av de nyttigheter som nämndes

“It’s one OF the great unresolved problems, yet anyone in the bathtub can reproduce it. We were very surprised no one had described it before,” Punzmann concluded."

Varför har man inte gjort det här för länge sedan? 🤔

http://www.iflscience.com/physics/scientists-develop-water-tractor-beam#2degAcAppcXbBVkG.99


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
8/12/14, 10:52 AM
#1

En annan lösning på fenomenet "tractor beam":

2014-05-06 12:27#76


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vander-sten
8/13/14, 2:39 AM
#2

Hört talas om en sort som guppar som korkar i takt med vågorna och alstrar ström. Tänk vilket dragrace de skulle bli här i norra kalotten med dagens klimat, stormar & allting vi har. Bara dumpa en radda med några sånna och aldrig mer brist på ström. Billigt också, bara koppla in skäggtrimmern direkt i badkaret 😛

Trodde ni mena en sånhär Tractor beam 🤔

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

Magi-cat
8/13/14, 1:17 PM
#3

#2 Haha, "a sign in space", vad fint! 👍

Låter som en bra idé i liten skala med vågkorkar…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/22/14, 4:45 PM
#4

Akustisk tractor beam: (från Vetenskapstråden)

Ni vet i Star Trek där traktorstrålen kan dra med sig ett annat skepp eller föremål, där ute i rymden….

Då är det som en ljusstråle som applicerar gravitation till det tilltänkta föremålet, men verklighetens traktorstråle är akustisk!

Den är väl inte klar ännu, men fungerar på föremål av 1 cm storlek…

Områden man tänker sig att använda tekniken på är (hittills) inte främst de sci fi-liknande, utan inom medicinen.

"The progress made toward a functional tractor beam is just one OF the ways that Spalding is making our sci-fi dreams come true. His previous research involves a prototype OF a functional sonic screwdriver like the one belonging to The Doctor and he has also worked on holographic arrays capable OF interacting with real objects, not unlike Star Trek’s holodeck."

http://www.iflscience.com/physics/scientists-create-most-powerful-acoustic-tractor-beam-date


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/22/14, 4:48 PM
#5

Och här är julafton för laserfysikerna! En laser-tractor beam!

"adly, even if the tractor beam is successfully tested in a larger space, it won’t be used to reel in enemy spacecraft like in the movies (not that this is a huge problem for humanity right now). The researchers note that this kind OF tractor beam could be very useful for physicists who would need to control individual particles, and it could possibly even be used to manipulate pollutants in the air."

http://www.iflscience.com/physics/physicists-develop-reversible-laser-tractor-beam-functional-over-long-distances


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: