Annons:
Etiketterutanför-ämnetdiverse
Läst 2419 ggr
Magi-cat
8/5/14, 4:49 PM

OT Hiroshima 6 augusti

Så nära i tiden det ändå är……Den 6 augusti 1945 kl 08.16 fälldes atombomben  över Hiroshima.

Det var den dagen då solen gick upp två gånger och en ny era med djävulska vapen förmörkade världen.

Det ytterst hemliga Manhattanpojektet hade under fyra år sysselsatt de yppersta av vetenskapsmän och slukat ofantliga 2 miljarder dollar. Det var en jätttelik satsning i pengar och prestige. Det gällde att komma före "fienden" som hade samma mål, det gällde att visa upp vad man kunde.

De segrande makterna sammanträffade på Potsdamkonferensen den 2 augusti 1945. Churchill var entusiastisk över det nya vapnet. "Atombomben är 'Kristi återkomst i vrede'" lär han ha utropat i samtal med den amerikanske krigsministern. Nu hade man en klar fördel när det gällde att ändra maktbalansen gentemot Sovjetunionen!

President Truman som ibland verkat obestämd, var inte sen att haka på.

T.o.m. Stalin informerades om att man hade en stor bomb. "Bra", hade han svarat, inte så påfallande förvånad.

General Eisenhower, som vanligen inte var känd för att lägga fingrarna emellan, motsatte sig att fälla atombomben. Han uppfattade nämligen Japan som redan besegrat och färdigt att kapitulera. Han framförde också till USA:s krigsminister att USA inte borde vara först med att använda ett så fruktansvärt vapen.

Även invändningar kom från vetenskapligt håll mot att använda bomben. Albert Einstein adresserade ett brev till dåvarande president Roosevelt med varnande ord. Då Roosevelt dog låg brevet kvar oöppnat på hans skrivbord.

Men inte ens de argumenten gick hem. Prestigen och maktkampen vägde över åt fel håll. USA förfogade över en uranbomb, "Little Boy". Hiroshima fick den. Kedjereaktion var över på en halvsekund, på några få sekunder hade skenet slocknat, solen som syntes till månen om någon varit där för att observera det, eller för den delen till Jupiter.
Men så hade man också en plutoniumbomb, "Fat man", som fungerade efter en annan princip. Nagasaki fick den, dit de överlevande från Hiroshima flytt eftersom de trodde staden skulle skonas eftersom den hade en stor kristen befolkning…

Det har framförts som försvar för detta illdåd att det förkortade kriget och skonade liv! Det finns olika uppfattningar om den saken.
Personligen tror jag det är en skönmålning som gjorts i efterhand. Vid tiden för atombomben kunde man inte förutse att det skulle avsluta kriget eller om det "bara" var ännu ett i raden av fruktansvärda mördarvapen. Handlingen kom först, den välvilliga tolkningen sedan, i propagandasyfte.

Maktbalansen gentemot Sovtjet och det begynnande kalla kriget spelade roll. Chansen att visa upp sig var oemotståndlig.

Det får aldrig hända igen…

källor:
 Björn Kumm: "Kalla kriget"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Atombomberna_%C3%B6ver_Hiroshima_och_Nagasaki

David Bodanis: "E=Mc2"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
8/9/14, 4:33 PM
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
8/9/14, 6:42 PM
#2

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tarotstollan
8/9/14, 8:45 PM
#3

Ja, jag tänker alltid på det dessa dagar. Svårt att glömma när man en gång sett bilder från detta helvete.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
8/10/14, 9:42 PM
#4

nej, aldrig glömma…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/6/15, 8:36 AM
#5

En man som överlevde mirakulöst berättar men är "livrädd att världen ska glömma"!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21216006.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/6/15, 9:40 PM
#6

😢

"I morse, klockan kvart över åtta lokal tid, ringde klockorna i Hiroshima i Japan. I dag är det 70 år sedan USA fällde atombomben över Hiroshima och tidigare i dag hölls en minneshögtid i Hiroshima."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=6226935


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
8/7/15, 11:54 AM
#7

"Churchill var entusiastisk över det nya vapnet. "Atombomben är 'Kristi återkomst i vrede'" lär han ha utropat i samtal med den amerikanske krigsministern."

Vem påstår det? Vid en snabb sökning hittar jag ingen källa till det, däremot flera citat (med hänvisningar) där han uttalat sig negativt om atomvapen (åtminstone efter kriget). 

Churchill var ju inte heller särskilt religiös så om han plötsligt sa något så evangeliskt skulle det nästan framstå som sarkasm. 

"Även invändningar kom från vetenskapligt håll mot att använda bomben. Albert Einstein adresserade ett brev till dåvarande president Roosevelt med varnande ord. Då Roosevelt dog låg brevet kvar oöppnat på hans skrivbord."

Intressant om det är sant.

Lite ironiskt också med tanke på att Einstein tidigare skickat ett brev till just Roosevelt där han uppmanade densamme att börja utveckla kärnvapen (Einstein–Szilárd breven). Det föranledde enligt uppgift Roosevelt att inleda USAs kärnvapenprogram. 

Möjligen är det här brevet du syftar på: 
http://hypertextbook.com/eworld/einstein.shtml#fourth

Varnande ord skulle man kanske kunna kalla det men med tanke på de tidigare breven finns det väl inget som tyder på att de skulle handla om att inte använda bomben.

Magi-cat
8/7/15, 12:01 PM
#8

Källorna står i slutet.

Det finns, som alltid när det gäller historia, mycket som kan värderas olika.

Kuriosa: På Militärhistoria blev jag kallad "blodtörstig" (och en del annat) när jag inte fattade storheten i att fälla atombomber över civila offer.🤢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
8/7/15, 6:19 PM
#9

#0 "Det har framförts som försvar för detta illdåd att det förkortade kriget och skonade liv"

Har också stött på det. Det där är ett enastående verklighetsfrånvänt resonemang. 

#8 "På Militärhistoria blev jag kallad "blodtörstig" (och en del annat) när jag inte fattade storheten i att fälla atombomber över civila offer.Illamående"

Osmakligt, men tyvärr inte helt oväntat. En del av medlemmarna där vill verkligen inte att någon talar illa om deras farliga favoritleksaker.

Magi-cat
8/8/15, 11:32 AM
#10

Även i Sverige ….😕

"Under ett kvarts sekel pågick hemlig forskning på en svensk atombomb. Vid Försvarets forskningsanstalt började de trevande försöken kort efter att svampmolnen skingrats över Japan."

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/article3208223.ece

Ett mörkt kapitel…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
8/8/15, 9:09 PM
#11

Fruktansvärt!😮

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
8/15/15, 9:49 AM
#12

Om Sverige går med i NATO (vilket en del förespråkar) säger vi ja också till att kärnvapen används i krig. (Med följder som mot bakgrund av historien borde vara lätt insedda.)

Sverige är med i ett internationellt humanitärt samarbete för kärnvapennedrustning, vilket är bra. Det borde finnas en internationell lag mot kärnvapen, som det finns mot en del andra hemska vapen.

I fredstid kan Sverige neka att ta emot kärnvapen, men i krigstid finns det ingen sådan valfrihet.

Ju mer det skramlas med vapen, desto större risk för kärnvapenkrig med konsekvenser vi varken kan eller vill tänka oss in i.

Läs vad Svenska läkare mot kärnvapen skriver:

"Om Sverige går med i Nato säger vi ja till att kärnvapen kan användas i krig. Ett finskt och svenskt medlemskap i Nato skulle ge ett mardrömsscenario: trupper från kärnvapenmakterna Nato och Ryssland ställs öga mot öga längs finsk-ryska gränsen. Östersjön riskerar bli plats för ständiga provokationer mellan öst och väst. Finland och Sverige behövs som en kärnvapenfri och alliansfri zon mellan kärnvapenmakterna."

"Alla goda krafter behövs. Som Bertrand Russell och Albert Einstein skrev 1955: ”Remember your humanity and forget the rest.”"

http://www.dn.se/debatt/repliker/ratten-att-avsta-fran-karnvapen-i-nato-galler-bara-i-fredstid/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/6/16, 6:16 PM
#13

Idag, 6 augusti 2016. Årsdagen av när den första atombomben fälldes. (fälldes, inte föll.)

http://www.expressen.se/nyheter/nar-de-forsta-atombomberna-foll/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tarotstollan
8/6/16, 8:37 PM
#14

Ja, det får inte glömmas!🌺

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
8/27/17, 8:44 AM
#15

"Från Alamogordo till Ömsesidig garanterad förstörelse. Svampmolnets skugga har inte lämnat oss trots att det kalla kriget är över"

Atombombens ABC:

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/08/27/atombombens-abc


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: