Annons:
Etiketterintressantteorier
Läst 1842 ggr
Magi-cat
2014-07-16 19:04

Hur uppstod språket?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är språket, vår komplicerade verbala kapacitet, som gör oss till människor.

Där anses vi unika i djurvärlden. Men hur uppstod språket från början?
Nu tror man att vi fått språkets melodiösa ton - från fåglar! Från primaterna har vi fått den mer "torra" delen, möjlighet att överföra meddelanden av praktisk natur. Dessa två delar har förenats i mänskligt språk och utvecklats i 100000 år….

Mänsklig kommunikation är alltså mer lik djurens än vi kan tro! 

http://earthsky.org/human-world/human-languages-deep-origins-directly-from-birds-primates

Intressant, tycker jag, att resonera på det här sättet…Istället för att söka om djuren kan lära sig språk är det vi som lärt av dem…

(bild från publicdomainpictures.net)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Lummer]
2016-02-03 23:06
#2

Intressant👍 Något med språk som annars intresserar mig är att människor med samma språk kan missuppfatta varandra så totalt. Undrar om fåglar och andra djur lider av samma språk missar. Elller ja inte så länge kanske för den ene lär väl bli uppäten ..🍓

Magi-cat
2016-02-04 08:06
#3

#2 Jag har hört/läst (kommer inte ihåg var) att t.ex. hästar med olika "dialekt" kan missuppfatta varandra och att fåglar av samma art från olika områden har olika dialekter. 

För djuren har inte det verbala språket alls lika stor plats och avgörande betydelse som för oss, så följderna av språkliga missuppfattningar blir nog inte lika stora…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Lummer]
2016-02-04 10:37
#4

Ja och skärpnings nivån blir väl lite större om man fattar var faran kommer ifrån😉

tarantass
2016-02-04 18:02
#5

#4: jo. Och den skärpningsnivån ska vi inte underskatta, som vi människor älskar att underskatta andra djur. Det är ju inte bara katter och hundar som kan hitta ett gemensamt språk (vad det nu än består av för olika delar) utan även häst och get, hund och rådjur, hund och korp (tror jag det var, bland annat) och andra kombinationer. På individnivå och för det mesta i sällsynta fall, men de är flexibla de med.

Och var går gränsen mellan det och att vara "obegränsad" ("infinite") som Miyagawa talar om i artikeln?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Lummer]
2016-02-04 18:04
#6

Nej hade vi inte haft tummar hade vi varit utdöda för länge sen😁

Annons:
tarantass
2016-02-04 18:26
#7

#6: så kan det nog vara. Men det är inte för sent än. Vi hittar på en massa bra saker och sedan tummar vi på dem.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Lummer]
2016-02-04 19:36
#8

Så rätt. Tog bara lite längre tid men har vi utrotat oss rejält.

Dioramabyggare
2016-02-09 02:45
#9

Tack Magi-cat för den jätteintressanta tråden!

Magi-cat
2016-02-09 07:18
#10

#9 Tack själv! 🌺 Roligt att du tyckte det var intressant. Språk är något så fantastiskt och det finns mycket att studera…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: