Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 1234 ggr
Huygens
6/18/14, 3:20 PM

Apollo 11 Avtrycken

Vi känner alla till att astronauterna som gick på månen lämnade stövelavtryck. Ibland säger man sko- eller fotavtryck, fastän astronauterna hade tjocka stövlar.

Noterbart med astronauternas stövelavtryck är dom distinkta kanterna och det markerade djupet på varje avtryck i sanden.

Stövelavtrycken är så tydliga att dom ser ut att vara gjorda i vetemjöl eller floursocker. Avtryck i vanlig sand på jorden ger inte alls samma effekt, om sanden är helt torr. Fuktig sand kan ge ett visst avtryck som motsvarar sulans mönster.

Detta med astronauternas tydliga stövelavtryck väcker en del tvekan. Var astronauterna verkligen på månen eller var dom i en filmstudio med specialpreparerad "månsand"?

Vi har Mythbusters.

Dom skulle i ett avsnitt bevisa att "månsanden" kunde ge tydliga stövelavtryck. Jag tänkte, det här kan dom bara inte misslyckas med.

Mythbusters fick t o m specialpreparerad fusksand från NASA som skulle "efterlikna" riktig månsands egenskaper.

Dom kan bara inte misslyckas.

Kan inte misslyckas.

Så…

Mythbusters visar avtrycket 1 sekund vid 2:35 i detta videoklipp och skrattar sedan ut väldigt lättat, glatt och lite nervöst. Ingen uppföljning, inga fler närbilder på stövelavtrycket.

Ingen närgången uppföljning som Mythbusters annars gör.

Inga fler närbilder.

Hur många gånger var Mythbusters tvungna att försöka trampa med stöveln i den fejkade månsanden innan dom fick ett enda avtryck?

Kolla på videoklippet, stövelavtrycket visas bara 1 sekund. Avtrycket av stöveln i Mythbusters "månsand" är heller inte i närheten av dom distinkta stövelavtryck som syns på Apollofotona.

Kolla Apollo stövelavtrycket här och se även alla stövelavtryck här. Det ser ju ut som stövelavtryck i halvsmält snö, alla detaljer och kanter i avtrycken är så tydliga, till skillnad från det halvdana avtrycket som Mythbusters visade endast 1 sekund, där tittarna inte fick chans att se närmare på detaljerna.

Se även det här foto, nere till höger finns spår av sladden som dragit i "månsanden". Ser sladdspåren inte ut som om någon dragit en sladd i fuktig sand eller vetemjöl?

"månsand" blandat med gråfärgat floursocker?

Jag säger inte att filmskaparna använt just vatten för att fukta "månsanden", det kan lika gärna vara någon annan typ av vätska, pulver eller olja som inte avdunstar så lätt och stannar kvar under hela filmningen av Apolloastronauternas iscensättning.

Det viktiga är att det finns något ämne som kan få den snustorra "månsanden" att pressas ihop och bilda dom skarpa kanterna exakt efter formen på stövlarnas sulor.

Ser vi fusksand?

Annons:
Gronstedt
6/18/14, 3:23 PM
#1

Den stora skillnaden mellan "sand" på jorden och "sand" på månen är, avsett sammansättning och fukthalt, att månens mycket lilla gravitation inte får fotavtrycken att falla samman på samma sätt som på jorden. Hur ska man efterlikna det på Tellus, hade du tänkt? Om man nu vill göra jämförande tester, alltså.

Huygens
6/18/14, 3:32 PM
#2

Små mängder sand väger väldigt lite.

Astronaut med rymddräkt anses väga ungefär 28 kg på månen. Hur klarade astronauterna av att skapa så djupa stövelavtryck om Apollomånlandningarna inte var inspelade på jorden i en filmstudio.

En astronaut på jorden med 90 kg tung rymddräkt kan mycket väl göra djupa och tydligt markerade avtryck i fusksand, om fusksanden varit rätt preparerad.

Lägg även märke till att Apollosanden bibehåller sin tydliga avtrycksform även när avtrycket är stört eller skyvt i sidled.

Edit: Här ser man ett brutet stövelavtryck som fortfarande bibehållit sin form, nedre mitten av fotot.

Huygens
6/19/14, 1:15 PM
#3

Mythbusters visar stövelavtrycket från en annan vinkel runt 2:50 i klippet. Notera hur grunt avtrycket är. Det djup och dom stora upphöjningarna som syns i dom "riktiga" Apollostövelavtrycken saknas i Mythbusters stövelavtryck. Mythbusters misslyckas även med att göra ett helt avtryck, endast den bakre delen av sulan lämna något som kan anses vara ett avtryck.

Ändå använde Mythbusters NASAs specialpreparerade fusksand som sägs vara likt månsand.

Magi-cat
6/19/14, 2:17 PM
#4

Det kanske bara är svårt att efterlikna precis exakt….Det behöver inte vara fejk för den skull.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
6/19/14, 2:27 PM
#5

#4 Ja, det är en möjlighet. Jag har hårddragit min ståndpunkt för jag tycker Mythbusters gör det lite väl enkelt för sej med ett dåligt jobb.

Kanske om Mythbusters benämnt frågan "inconclusive", "undecided" eller "open", att jag hade varit snällare.

Upp till toppen
Annons: