Annons:
Etiketterpsykologisamhälle
Läst 3149 ggr
Magi-cat
2014-05-28 17:27

Bortträngda minnen - eller falska? Finns de?

"Vi människor minns negativa traumatiska händelser väl, bortträngning är ett mycket ovanligt fenomen."

Finns det bortträngda minnen? Oenigheten verkar total mellan olika minnesforskare och terapeuter. "Minneskriget", har det kallats i USA.

På 1970-talet främst, var det närmast en trend inom terapi med barns utsatthet och särskilt kvinnors erinrade tidiga övergrepp. Människor blev faktiskt oskyldigt dömda pga falska minnen, minnen som i själva verket var inplanterade i terapisessioner.

I Sverige har bortträngda minnen diskuterats främst i och med boken "Mannen som slutade ljuga" av Dan Josefsson om Thomas Quick, terapin och rättegångarna.
Citatet i början är Sven-Åke Christanssons, samme Christiansson som numera utmålas närmast som förespråkare för att bortträngda minnen finns, menar alltså själv det motsatta, att vi minns traumatiska händelser väl. (Han anmälde SVT:s dokumentär från i höstas för osaklighet.)

Elizabeth Loftus, amerikansk professor i psykologi är den kanske mest framträdande forskaren som företräder linjen att bortträngda minnen inte existerar. Hon har ofta fått agera expertvittne i rättegångar och menar att man snarare minns de traumatiska episoderna väldigt väl.

Minnet liknar hon vid en wikipediaartikel som skrivs och revideras, upprepade gånger.

I studier av traumatiska minnen har man funnit att själva den centrala delen är väl bevarad i minnet. Detaljerna runt omkring  kan däremot lättare falla i glömska. Stark negativ stress verkar t.o.m underlätta bevarandet av minnet.

Elizabeth Loftus har också varit ledande i att visa att "minnen" enkelt kan inplanteras i individen, t.ex. via terapi.

Men kan det också finnas verkliga bortträngda minnen?

"Förekomsten av falska minnen bevisar naturligtvis inte att det inte finns äkta bortträngda minnen" säger Germund Hesslow, docent i fysiologi och professor i neurofysiologi.

Hur vet man då om det rör sig om ett falskt minne eller ett bortträngt minne? Problemet är att det vet man inte.
Det finns studier som visar att falska minnen kan inplanteras men inga studier som visar hur bortträngning skulle fungera!

Att man glömt något genom att inte tänka på det är inte detsamma som bortträngning, menar Loftus.

Spelar det någon roll om minnet är glömt eller bortträngt? (Om det däremot är falskt spelar det naturligtvis stor roll.)

Freud använde begreppet bortträngning och definierade det som en försvarsmekanism för att kunna handskas med smärta. De bortträngda minnena omvandlas då till symptom.

Jim Hopper, klinisk handledare i psykologi, menar att begreppet bortträngda minnen är en grov förenkling av hur minnet fungerar och talar hellre i termer av dissociation.

Att glömma traumatiska minnen är främst svårigheter att plocka fram dem då delar av medvetandet och personligheten blockeras.

Vi har också implicita minnen då känslor och beteenden kan väckas utan att man har en aning om att de har att göra med tidigare erfarenheter. Vissa med posttraumatiskt stressyndrom kan få implicita minnen av fysiska och känslomässiga stimuli som påminner om den traumatiska händelsen.

Här går meningarna isär om man via terapi kan utforska och associera fram minnen. Men det är alltså minnen som finns, inte är planterade.

En annan forskare, professor Jennifer Freyd, tror att det går att glömma traumatiska händelser. Det är sveket som är nyckeln till glömskan, om den som sviker är den vårdnadshavare man är beroende av. Dessa svek delar man inte med andra, vilket också gör att de är lättare att glömma än t.ex. krigstrauman, där man delar en upplevelse med andra.

"Det viktigaste jag har lärt mig om minnet är att ett minne kan vara högst sant eller högst falskt oavsett om det har blivit återfunnet eller hela tiden funnits i medvetendet." Jennifer

Diskussionerna lär gå vidare. Minnet är svårforcerat och känslorna starka.

Grundfrågan måste nästan vara skillnaden mellan falska minnen och äkta bortträngda minnen där man alltså inte utifrån och i efterhand kan avgöra vad som är vad. (Man kan det inte ens själv, hjärnan behandlar dem lika, väver in dem i livshistorien.)
Kunde man göra det, skulle allt vara enklare…Men det finns ingen som kan titta in i hjärnans inre och avgöra frågan, och det är nog bäst så.

Källa och citat ur: "Hjärnan", ett specialnummer av Forskning och Framsteg, artikel av Karin Skagerberg


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Huygens
2014-06-06 11:00
#2

Det finns en tecknad film baserad på verkliga upplevelser om glömda minnen, Waltz with Bashir. Dom olika personerna hade väldigt svårt att komma ihåg en specifik händelse från 1982. Filmen är ganska bra, finns ibland på YT.

Fanns även en kort scen om planterade minnen. Man visar folk, manipulerade foton på dom själva som barn i en nöjespark, som dom aldrig besökt. Dom flesta kan givetvis inte minnas att dom varit där. Sedan visar man samma personer fotona en vecka senare och många kan då ge målande beskrivningar av vad dom upplevde på nöjesparken.

Magi-cat
2014-06-09 13:00
#3

Elizabeth Loftus i TED-föreläsning (17 min, lättförståelig engelska)  "the fiction OF memory"

http://www.ted.com/talks/elizabeth_loftus_the_fiction_of_memory


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kyllan56
2014-06-09 14:01
#4

Dissociativ amnesi som kan uppstå vid trauma och stress definieras utifrån att folk "glömmer" händelser som är så viktiga att det är onormalt att glömma dem. Vilket motsätter det minnesforskaren Elizabeth Loftus teori, om att man inte glömmer det som är viktigt.

Som ung vuxen bevittnade jag en smärtsam händelse utan att vara medveten om vad jag egentligen såg. En vecka senare säger en väninna ett ord som jag associerade till händelsen. I samma ögonblick gick det upp för mig i full skala vad jag såg. Efter den händelsen vet jag att man kan stänga av smärtsamma händelser.

För mig är det självklart att bortträngda minnen finns, men inte i den skala som framkom under åttio- nittiotalet.  Jag är helt övertygad om att en terapeut kan manipulera en patients hjärna och inplantera minnen som inte finns. Bara för en terapeut kan det, betyder inte att allt är falskt.

När forskare som Elizabeth Loftus kom - som en reaktion på att man hittade bortträngda minnen bakom alla hörn - slog pendeln över i sin antites. Förhoppningsvis kommer syntesen av de båda "motsatserna", för där tror jag man hittar sanningen.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Magi-cat
2014-06-09 14:54
#5

#4 Jag förstår vad du menar och jag tror också det finns bortträngda minnen, något som också bekräftas av flera forskare.

Loftus har gjort en stor insats när hon belyst dessa tragiska fall då människor fått sina liv spolierade och blivit oskyldigt dömda då det rört sig om falska, inplanterade minnen.

Hennes forskning har också bidragit till att man lärt sig mer om hjärnans minneshantering och hur den behandlar inplanterade minnen som verkliga. (F.ö. i samarbete med Christiansson.)

Men pendeln får inte svänga för långt som du säger, något den ofta gör när den kommer i svängning. Och det uppstår ständigt nya antiteser…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kyllan56
2014-06-09 17:35
#6

#5 Håller fullständigt med dig!🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Cahira
2014-06-09 21:12
#7

Det finns borttrangda minnen utan tvivel. Jag blev valdtagen nar jag var 18 och jag fick minnesluckor som var borta redan dagen efter som jag fortfarande inte kommit ihag men som jag fatt aterberattat for mig (som att jag gick in till min kompis som sov rummet intill, brot ihop och berattade allt)

Jag har fatt tillbaka nagra minnesfragment fran sjalva handelsen under arens lopp, men det ar fortfarande stora delar av handelsen som ar borta for mig. Jag ser det som hjarnans sjalvforsvar for overlevnad och ar duktigt tacksam att jag slipper minnas.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2014-06-11 16:08
#8

#7 Cahira ❤️. Beklagar så! Det finns inte ord. Du är stark och modig!

Det är bra att hjärnan har förmågan att glömma, det finns en mening med det och man får vara tacksam för det, som du säger.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2014-06-12 04:34
#9

#8 Det ar latt att vara stark och modig nar man nastan inte minns nagot mer an att det hande i princip. Men sa sant sa, det ar manga soldater fran krig som har minnesluckor. Jag tror verkligen det ar en sjalvbevarelsedrift.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2014-08-02 07:50
#10

Lite relaterat till vittnesberättelser och falska minnen…

Ännu fler dåliga nyheter för nattugglor: Man måste sova ordentligt! Folk sover allt mindre. Studier visar att sömnbrist stör de kognitiva funktionerna, hälsan blir sämre och man blir mindre effektiv i vardagen.

Nu visar det sig också att sömnbrist inte "bara" ger sämre minne och sämre förmåga att återkalla vad som hänt, utan också att man har lättare att falla offer för falska, inplanterade, "minnen".

Så det finns alla orsaker att pallra sig hem i tid på kvällen och sova ordentligt…😴 Man kommer inte ihåg vad man tror att man minns….

"“We found memory distortion is greater after sleep deprivation,” says study coauthor Kimberly Fenn from Michigan State in a university release. “And people are getting less sleep each night than they ever have.” 

http://www.iflscience.com/brain/all-nighters-may-give-you-false-memories


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-10-23 08:55
#11

Vid en paneldebatt på Psykoterapimässan nyligen, diskuterades bl.a. den minnesteknik som användes i ett känt rättsfall.

Sven-Åke Christianson, (numera kritiserad) författare till  boken "I huvudet på en massmördare" framträdde och försvarade tekniken. 

"– Vad jag har lärt mig med bitterhet är hur akademiker, professorer, kunniga och intelligenta människor har landat med magplask när de går utanför våra egna domäner. I de mediala domänerna handlar det om känslor istället för fakta. Jag vill att vi återför diskussionen där den hör hemma hos oss i akademien."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/om-sture-bergwall-han-har-ett-seriemordar-beteende

Debatten lär fortsätta….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: