Annons:
Etiketterdjurövrigtdinosaurierförhistoriskt
Läst 8146 ggr
Magi-cat
2014-05-17 20:19

Världens största dinosaurie!

En ny dinosaurie, äldre än T. Rex/2021-05-23/M-c/ #68

En ny typ av dinosaurier!/2019-05-08/M-c/#67

Uppdaterat: Dinosuriebajs! /2017-10-16/M-c/

Tråden uppdaterad med världens största fotspår, 2017-04-02/M-c/

I Patagonien har man hittat världens - hittills - största dinosaurie! Det är en titanosaurus som vägt lika mycket som 14 elefanter!

Tänk vad mycket det finns kvar att upptäcka…

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/varldens-storsta-dinosaurie-hittad_3570612.svd?sidan=1

tråden uppdaterad 2016-07-14 med nya intressanta rön om att det fanns däggdjur redan innan dinosaurierna dog ut/M-c


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fenomen av alla de slag, på jorden och i rymden, bland människor och djur. Allt är mer eller mindre oförklarat.
  • Redigerat 2021-05-23 21:04 av Magi-cat
Annons:
Magi-cat
2014-05-17 20:24
#1

Den lilla raringen var troligen en växtätare som levde under kritaperioden för ca 100 milj år sedan.

Undrar hur växterna såg ut för att livnära sådana bjässar? Och hur mycket det gick åt!? 😮

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/05/17/ben-hittade-av-jattelik-dinosaurie


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-05-17 20:28
#2

Stor nyhet det här…

Kan vara det största djuret som gått på jorden!

Bara lårbenet är längre än en hel människa…

http://www.expressen.se/nyheter/nya-dinosauriearten-ar-den-storsta---nagonsin/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2014-05-17 20:55
#3

Det skulle vara kul att få se det skelettet uppmonterat!
Fast det kommer nog dröja om de ens hittar alla delar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2014-05-17 20:58
#4

#3 Wow! Ja det vore kul! I en stooor hangar eller nåt…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2014-05-17 21:37
#5

Jag fick en vision. Om man har en flock sådana och dom tar sej ut ur sin inhägnad, hur samlar man ihop dom sedan?

med vallhund, med mycket gott självförtroende?

Tarotstollan
2014-05-17 21:41
#6

Hahaha! Tror inte ens de skulle se "myrorna" till vallhundar!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Magi-cat
2014-05-17 22:03
#7

Jag tror inte de tar sig ut ur en inhägnad för de kommer öht aldrig innanför en! 😃

(Man kan riktigt höra marken skälva under deras fötter och se träden böjas som strån där de lunkar fram…Hur lät de? Mäktiga gutturala vrål eller försynta flöjtande pip ur vidgade näsborrar? Hur såg de på månen? Vad var de rädda för? Vulkaners hetta, nageltrång, kliande kryp? Jorden var nog annorlunda då…)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2014-05-18 01:58
#8

Undrar om de hade några fiender som vuxna.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tarotstollan
2014-05-18 04:19
#9

Eftersom de var så stora måste de ju ätit något kopiöst, så kanske den enda "fiende" de hade var matbrist. Att de var tvungna att gå långa sträckor för att maten skulle räcka om de levde i stora hjordar. Att många kanske helt enkelt dog av svält.

Frågan är väl om vi någon gång får reda på det!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2014-05-18 07:54
#10

#9 Storleken har avgörande betydelse. Ju större desto mer sårbar för förändringar i omgivningen.

Jag gissar att de inte kan ha levt i stora hjordar eftersom matbrist då skulle slagit hårdare mot dem. 
Fördelen med mindre storlek är bl.a. att det ger möjlighet till större flockar, mer variation, bättre anpassningsförmåga till förändringar och bättre skydd…Det är alltid en balansgång…

The were doomed…😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2014-05-18 10:44
#11

Sådana jättar var dömda redan från början, moder natur (förmodligen Darwin också) insåg det.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
2014-05-18 10:45
#12

#11 Fast de höll sig ändå ett bra tag…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2014-05-18 11:03
#13

En sak som jag alltid funderat på, kan inte månen vara orsaken till dinosauriernas försvinnande? för 350-90 miljoner år sedan var den betydligt närmare än idag, alltså påverkades jordgravitationen mer. Tyngdkraften var antagligen procentuellt inte lika hög och det tillät jättarna en fortsatt tillväxt. Livet anpassas efter rådande klimat och framförallt, gravitation.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
fatcat
2014-05-18 11:09
#14

Kanske inte orsaken till deras egentliga "försvinnande" men definitivt en bidragande faktor till varför de inte utvecklades på nytt.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
2014-05-18 12:02
#15

Månen påverkar tidvatten på jorden och stabiliserar dess axel, (och dygnslängden) men dinosaurierna "växte upp" under den här tiden. De var anpassade till det. Månen påverkar inte gravitationen på så sätt.

(Lite om Jorden och Månen: http://www.psi.edu/epo/faq/earth_moon.html)

Och dinosarna var framgångsrika:

"Många paleontologer ansåg tidigare att dinosaurierna måste ha varit dåligt anpassade djur eftersom de alla dog ut. Dessa åsikter är idag helt omvärderade. Dinosaurierna anses idag vara den mest framgångsrika grupp ryggradsdjur som någonsin levt på land. Från slutet av trias (drygt 210 milj år sedan) fram tills utdöendet för cirka 65 miljoner år sedan dominerade de landlivet totalt på allakontinenter. Framgången berodde i första hand på att dinosaurierna (tvärtemot vad man trodde i äldre tider) var mästare på att anpassa sig till nya livsvillkor som ständigt skiftade under mesozoikum."

(http://sv.wikipedia.org/wiki/Dinosaurier)

Den förhärskande teorin om utdöendet verkar vara den utifrån kommande katastrofen…

Varför de inte kom tillbaka utan djurlivet förändrades var för att växtlivet förändrades…Såg en jätteintressant dokumentär om det på TV…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2014-05-18 17:50
#16

Bra inlägg, allt om dinosaurierna och deras tid är superintressant tycker jag!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ghosthunter
2014-05-18 19:24
#17

Ja jösses vilken gigant…..jag såg detta i Aftonbladet idag. Hade inte varit lätt och baxa in en sån i lägenheten…hahahaSkrattar

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2014-05-27 15:27
#18

Inte riktigt om dinosaurier, men nya rön om jättefåglarnas (strutsar)ursprung!

Tidigare har man trott att alla nu levande (och utdöda, som den väldiga elefantfågeln på Madagaskar) jättefåglar härstammar från en flygoförmögen stamfar på den väldiga sammanhängande sydkontinenten Gondwana för 100 - 130 milj år sedan. (alltså under dino-tiden)

Men så är det alltså inte! När man undersökt DNA från jättefåglarna har man funnit att elefantfåglarna (Madagaskar) och kiwifågeln (Nya Zeeland) är nära släkt, trots att deras landområden aldrig varit sammankopplade! Dessutom splittrades elefantfågeln och kiwifågeln så sent som för 50 milj år sedan, efter att dinosarna dött ut och långt efter att Gondwana brutits upp.

Båda måste alltså härstamma från en gemensam urmoder med flygförmåga! Hon måste ha flugit bra också och nådde både Madagaskar och Nya Zeeland…

Varför tappade de då sin flygförmåga? Det uppstod som ett vakuum när dinosarna hastigt försvann och det skulle ta 10 milj innan landlevande rovdäggdjur gjort entré. Under tiden växte de sig stora, jättefåglarna, och blev snabba och starka.

Men varför utvecklades inte andra fåglar på det här sättet? Det vet man inte riktigt…

Källa:TT


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-05-28 08:36
#19

Mer intressant om förhållandet mellan djurens storlek och evolutionära fördelar/nackdelar: 

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/how-shrinking-aided-evolutionary-success-dinosaurs


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

botakt
2014-05-28 10:26
#20

Skulle inte vilja hamna under svansen på den nån timme efter att den ätit… Om jag säger så.. :P T-Rex är det största köttätande dinon? Eller blev den en fis i rymden i jämförelse?

Annons:
Magi-cat
2014-05-28 10:34
#21

#20 Nej, närkontakt är nog bäst att undvika. 😃

Här är en lista med de största dinosarna: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_de_st%C3%B6rsta_dinosaurierna


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-05-28 14:04
#22

#21 Vikt och längdmått är lite knepiga på dinosaurierna som man bara hittat enstaka ben från. Ganska stor felmarginal där.

Listan verkar för övrigt överdriva viktskattningen på puertasurer något, antagligen för att någon översatt "short ton" som ton.

Men upp till hundra ton är ju inte så lite det heller.

botakt
2014-05-28 16:33
#23

T-Rex skalle är ju lika stor som jag 153 är jag och den ca 1,50.. Stora ödlor… Undrar om dom kan komma igen?

Magi-cat
2014-05-28 16:38
#24

Nej, deras tid är förbi…Jorden har förändrats sedan dess och evolutionen inriktat sig på djur av mindre storlek. Men de hade en lång storhetstid…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-05-29 17:26
#25

Lite mer om fåglar och evolutionen:

Denna fossila sötnos är 47 miljoner år gammal! Alltså en bra bit ifrån när dinosarna försvunnit från arenan.

Det som är speciellt är att fyndet är det första som visar fåglar som livnärt sig på nektar…
8 cm lång var hon och vägde bara 5 - 10 gram…

I och med blommor - pollinatörer togs ett nytt steg i jordens historia…

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/fossil-earliest-bird-pollinator-found


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-05-29 19:26
#26

#25 "Det som är speciellt är att fyndet är det första som visar fåglar som livnärt sig på nektar…"

Först förstod jag inte riktigt det där, men insåg att det ska stå "äldsta" snarare än "första".

"8 cm lång var hon och vägde bara 5 - 10 gram…"

Låter som en kolibri (som också dricker näktar). 

Edit: ser att det står i artikeln också 🙂

Magi-cat
2014-05-29 20:16
#27

#26 Det var det här jag gick efter:

"report the first direct fossil evidence OF flower-visiting by birds". 
Men naturligtvis är det det äldsta.

"That's about the size OF hummingbirds and sunbirds we have today. Its skeletal morphology further suggests the bird was a nectarivorous flower-visitor."

Intressant att de verkar påminna så mycket om varandra, både nektarsörplandet och storlek ….

Fantastiskt välbevarat fossil, måste vara rena julafton att hitta ett sådant…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-06-01 19:06
#28

Häftiga gaddar!

Vid Jurassic oast, Dorset, England har man hittat mängder av intressant fossil.

T.ex. dessa tänder, 5,5 cm långa, från en utdöd art krokodil, en dakosaurus. Den var på sin tid 4,5 m lång och levde för 152 miljoner år sedan! 

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/huge-fossilized-tooth-ancient-predator-described

Jag har besökt den kusten men utan att hitta några fossil. 🙂Väldigt speciellt och mycket vackert.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-06-12 14:47
#29

Luftens giganter:

Före dinosaurierna fanns det mer syre i atmosfären, syre som fick insekterna att växa ohämmat.

En trollslända kunde vara stor som en duvhök. Insektslarverna blev stora för att undgå syreförgiftning, enligt en teori.

Den hade ett vingspann på 75 cm, levde för 300 milj år sedan och man har gjort fossilfynd i Frankrike.

källa: Illustrerad Vetenskap 2014:08

Jag vet inte men har hört att insekter inte kan bli hur stora som helst eftersom de andas med trakéer, "luftrör" från ytan vilket sätter begränsningar. Den här verkar i största laget….Den kanske hade hjälpmotor…

Quetzalcoatlus är det största djur med vingar som levat. Den var stor som ett segelflyg och med en näbb på en meter kund den nappa åt sig smådinosar. Den levde för 80-65 milj år sedan.

Stilig ödla, med tuppkam.

(samma källa)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2014-06-12 17:40
#30

Ja, det är tur att människan inte levde på den tiden. Vi hade nog varit lättjagade stekar för dessa giganter!😮

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cahira
2014-06-13 05:39
#31

Lord have mercy! 😮 Det var inte litet!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2014-06-16 08:22
#32

Visst har vi hört att dinosarna var kallblodiga?

Det har varit omdiskuterat huruvida de var varm- eller kallblodiga.

Nu har man genom att räkna tillväxtringar på deras skelettben kommit fram till att de var varken - eller! De var mellanvarma, ungefär som sköldpaddor och tonfiskar…De kan höja sin kroppstemperatur genom ämnesomsättningen. 

Att dinosaurierna var mellanvarma förklarar hur de klarade temperaturskillnaderna under deras 180 miljoner år de var dominerande på jorden…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-06-16 19:50
#33

Mer flygödlor! Det är ganska sällsynt med fynd av flygödlefossil, men nu har man gjort riktiga fynd i Kina!

Det visar sig att flygödlorna levde i flockar och utvecklade sociala band, att äggen var ganska små med mjuka skal och grävdes ned i sand - och de är ganska oskadda trots att de har 120 milj år på nacken!

Att äggen mer liknar ormägg än dinosaurieägg verkar tyda på att flygödlorna var ganska olika dinosarna.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/flygodlefossil-fran-hela-familjer


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-07-18 08:37
#34

Mer fossil från Kina! Fantastiska fynd som ger helt nya perspektiv…125 milj år gamla!

Den här dinon är dubbelvingad och hade de (hittills kända) längsta fjädrarna av alla: 30 cm långa stjärtfjädrar! Med sina 4 kg och 1,2 m är det den största fyrvingade dinon.

Anatomiska attribut vi tidigare förknippat med fåglar, utvecklades hos dinosar långt tidigare än fåglarna gjorde entré. Ihåliga ben (för att göra skelettet lättare), fjädrar, bobygge och flygkunnighet, är några exempel.

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/new-flying-dino-had-four-limbs-and-longest-known-feathers

Undrar varför fåglarna gav upp de dubbla vingparen och föredrog ett?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Cahira
2014-07-21 04:43
#35

#34 Inspiration hur jag ska rita drakar sen. :) Valdigt intressant!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2014-08-03 19:22
#36

En liten sammanfattning i länken nedan om dinosauriernas utdöende för 66 milj år sedan och asteroiden som smashade in i Yucatan-halvön och fick skulden för det…

…och så teorin att dinosaurierna hade en väldans otur som dog ut! (så när som på de som så småningom blev fåglar.)

Hade asteroidkollisionen skett bara några årmiljoner tidigare hade inte dinosarna befunnit sig i ett sårbart läge i ekosystemet och de hade (kanske) klarat sig!

"“The dinosaurs were victims OF colossal bad luck,” lead author Steve Brusatte said in a news-release. “Not only did a giant asteroid strike, but it happened at the worst possible time, when their ecosystems were vulnerable.”

Om inte om hade varit..Och om inte om varit hade vi nog inte suttit här…eller varit något annat…

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/dinosaurs-could-have-survived-asteroid-study-finds


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-08-04 09:25
#37

Samma nyhet om dinosarnas otur, men på svenska:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/otur-att-dinosaurierna-dog-ut/?l

Tänk om de hade blivit smartskallarna på jorden? Hur hade det sett ut då? 🤔 Hade de utvecklats till de där rymdödlorna?😉

Dinosauriernas historia är inte färdigt utredd än och den fascinerar….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2014-08-05 02:30
#38

Ja mycket faschinerande! Undrar om de hade utvecklat riktiga drakar om de hade utvecklats mer. Kanske inte eldsprutande men flygande drakar likväl. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2014-08-07 08:50
#39

#38 Häftigt! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-08-07 08:54
#40

Det här verkar vara tiden för dinosarnas återkomst, så mycket upptäckter som verkar göras just nu!

I Venezuela har man funnit en hittills okänd art, en liten dino av hundstorlek! Den levde för 201 milj år sedan…Imponerande ålder och fyndet gör att man lär sig mer om dinosarnas stora utbredning och tidiga evolution.
Man hittade fyra individer tillsammans, vilket gör att man drar slutsatsen att de levde i sociala grupper. Också det en lite oväntad upptäckt!

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/small-dog-sized-dinosaur-discovered-venezuela

Jorden har mycket att visa och lära ut…

Söt liten en…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2014-08-09 05:54
#41

Vad läckert!

Jag älskar när de säger dog sized eftersom hundar kan variera mellan typ 1 kg (pyttesmå yorkies och chihuahuor även om de ofta är närmare 3 kg) och ca 100 kg i princip. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Tarotstollan
2014-08-10 01:42
#42

#41. Ja, det är konstigt att de inte tänker på det!
Det är nog en dino som kan ställa in sin storlek efter vad den behöver 😉😂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cahira
2014-08-10 01:50
#43

#42 Haha! Det stod att den var ca 25 cm om jag minns rätt och min dvärgschnauzer ligger på ca 30 så det är mig en liten dino. 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tarotstollan
2014-08-10 01:54
#44

#43. Ja men din vovve har inte de tänderna den hade, så storleken spelade nog inte någon roll i detta fallet!😮

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cahira
2014-08-10 03:20
#45

#44 Nej det håller jag med om. Har du sett tänderna i en igelkott? huuu!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tarotstollan
2014-08-10 03:33
#46

#45. Nej, det har jag inte men med den dieten de har så bör de nog vara små och vassa. Tänker på sega daggmaskar, sniglar och annat trevligt!🤮😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cahira
2014-08-10 03:43
#47

Ja dom är som katters tänder fast värre nästan. Otroligt vassa!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2014-08-13 09:20
#48

Minsann, dinosar i Skåne också?

Nu ska man försöka hitta dinoasaurielämningar i Skåne! Orsaken är att man hittat ett ormbunksfossil och att klimatet på tiden det begav sig var det rätta.

Vi följer med spänning!

http://www.svt.se/nyheter/sverige/graver-efter-dinosauriefynd-i-skane


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Cahira
2014-08-23 05:13
#49

Spännande!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Farwuq
2014-08-24 19:08
#50

Ja, den enda plats - mig veterligen - som man hittat "dino-lämningar" är i Skåne. Vi har en helt annan geologi här nere.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2014-08-30 08:34
#51

Men vad gulligt! Ett dino-dagis!

Man fann 24 små dinoskelett intill varandra, och ett från en vuxen. Troligen omkom gruppen vid ett vulkanutbrott.

Vid närmare undersökning fann man att den vuxna inte var släkt med de små, utan troligen en nanny eller barnvakt.

Det rör sig om en liten växtätande art, Psittacosaurus lujiatunensis, gaselliknande och tvåbent.

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/dinosaurs-may-have-had-babysitters


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-09-12 08:08
#52

Den största köttätande dino som funnits levde för 95 milj år sedan och var halvt vattenlevande!

Spinosaurus aegyptiacus  hade ett kraftigt skelett med segel på ryggen och simmade längs floderna i sökandet efter huvudfödan: hajar som den slukade helt!

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/first-ever-swimming-dinosaur-ate-sharks

Stor grunka det där, vilka käftar!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2014-09-12 09:19
#53

Inte någon som jag skulle vilja möta.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2014-10-01 15:14
#54

Dinoasaurierna fick vingar…

Man har blivit allt mer säker på att fåglarna utvecklats från dinosaurierna, även om det varit/är omdiskuterat. Knäckfrågan har varit handlederna. Hur kan handleder utvecklas till vingar? Hur kan raka och stela klor bli flexibla konstverk till vingar?

Tack vare att man samarbetat över blockgränserna (två forskningsfält, biologi och paleontologi) har man lyckats lösa gåtan via studier av dinosaurieskelett i Chile. Resultaten, publicerade i PLOS Biology, har visat att vissa ben vuxit ihop och andra förändrats för att göra omställningen till vingar.

Sista ordet är nog inte sagt ännu, men intressant framsteg….

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-blev-dinosauriehander-fagelvingar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-04-23 07:49
#55

Oj! Lite kul att få se fossiliserade dinosaurusägg, och så väl bevarade! 🙂De hittades vid ett vägbygge i Kina!

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/forty-three-fossilized-dinosaur-eggs-discovered-road-workers-china


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2015-04-30 11:53
#56

Ha! Nu ändras bilden - igen - av dinosauriernas liv på jorden!

Man har gjort ett intressant fynd, en typ…eh…köttätande monsterduva med fladdermusvingar! Liksom många andra överraskningar i det här ämnet har fyndet gjorts i Kina. Det är första gången man hittat en dinosaurie med flygförmåga.

Det man nu ser framför sig är en smått bisarr värld av små flygande drakar…(utan eld)

"Storleken på denna varelse tros ha varit ungefär som en duva, och vikten var ett knappt halvkilo. Men den såg definitivt inte ut som en duva, utan betydligt mer skräckinjagande med stora bakben och en stor något näbbformad mun.

De kinesiska forskarna har döpt varelsen till Yi Qi, som betyder konstig vinge."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fladdermus-dinosaurie-chockar-forskare


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2015-04-30 23:30
#57

Jättespännande!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tarantass
2015-05-02 16:55
#58

Beträffande storlek (och form) vore ju det riktigt roliga om det gjordes skalenliga rekonstruktioner i miljöer vi är vana vid, som mitt i en stad i någon lämplig inte för stor park, eller strax utanför staden på någon plats där man också kan ställa upp rekonstruktioner av annan samtida flora och fauna invid den nutida. Då får man ju en uppfattning som man inte får i en utställningshall eller "tidskapsel".

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Tarotstollan
2015-05-02 18:39
#59

Ja, det vore toppen! I Borås djurpark har de kopior på dinosaurier men de är inte i skalmodell tror jag. Tycker T-rexen ser väldigt liten ut.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

JonasDuregard
2015-05-02 19:24
#60

#58 Det står en 18 meter lång brachiosaurus på en lekplats utanför Universeum i Göteborg. Inte riktigt så stora som de kunde bli tror jag, men nära nog.

Magi-cat
2015-05-09 17:56
#61

Så söt! En 70 milj år gammalt bebisdinosaurie i form av väldigt välbevarad fossil, funnen i British Columbia i Kanada. Den hade drunknat…🌊

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/new-baby-dinosaur-fossil-reveals-cause-death


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-07-14 07:36
#62

Hela tiden måste pusslet byggas om…😎

Vi har trott att den stora kometkraschen som avslutade dinosauriernas dominans på jorden beredde plats för däggdjurens och sedan sapiens' utbredning, men det kanske inte var riktigt så…

Enligt nya forskningsrön tog däggdjurens utveckling ordentlig fart redan 10-20 miljoner år innan dinosaurierna dog ut.

"Den här studien visar att de tidiga däggdjuren, våra föregångare, inte bara var små meningslösa kryp utan viktiga komponenter med stor mångfald i ekosystemet redan under dinosauriernas tid. Större förändringar bidrar till att vi anpassar oss till någonting annat och nya ekologiska system utvecklas"

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/mangfald-hos-daggdjur-langt-fore-dinosauriedod

Bilden klarnar, men tänk så mycket allt beror på vilka fossil man råkar hitta…Tidigare hade man mest funnit riktigt små fossil och utan större variation. Nu har man hittat allt fler och allt större, vissa stora som hundar. Deras tänder visar att de åt varierad föda och inte bara det…De drabbades också av selektiv utrotning, som dinosaurierna. Allätarna som åt vad-som-helst klarade sig bättre.

"Att däggdjuren redan var på uppåtgående innan asteroidnedslaget och dinosaurieutrotningen väcker nyfikenhet hos forskarna. Dessutom kan det säga något om vilka egenskaper som är viktiga för överlevnad." (samma länk som ovan)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2017-04-02 15:47
#63

Tänk att hitta fotspår från en dino som levde för 130 miljoner år sedan!

För en tid sedan gjorde man man det, på sandstenar i nordvästra Australien. Inte nog med det, det var även det hittills största fotavtryck man funnit: 1,7 m långt, ungefär lika långt som en människa! De måste ha varit stora…

Forskarna fann också spår av inte mindre än 21 olika arter som levde där på den tiden. Fast då var det ett fuktigt skogsområde omringat av grunt vatten.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/varldens-storsta-dinosauriespar-har-hittats-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-06-25 17:17
#64

Tänk, man har funnit ett dinosauriefossil som är så välbevarat att det nästan ser ut som en staty!

http://www.sciencealert.com/a-new-dinosaur-fossil-has-been-so-well-preserved-it-looks-like-a-statue


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-10-16 08:45
#65

Tidigare studier av ben och tandrester har gett en del information om dinosauriernas liv för länge sedan. Men det säger inte allt.

Nu har forskare i Uppsala via 3D-scanningteknik gett oss ännu en viktig pusselbit - tack vare dinosauriebajs!

Koproliter är den vetenskapliga termen för fossiliserat bajs. Tidigare har det varit svårt att studera närmare. Den nya tekniken påminner om hjärnscanning och kan visa innehållet i koproliterna ner till mindre än en tiondels millimeter.

Bl.a. har man hittat vingar ev en skalbagge och drar slutsatsen att det var en individ av skalbaggespecialiserade Silesarus som åt den för ett antal miljoner år sedan…

Ett annat fynd innehöll benbitar och tandrester. Kanske hade den svalt sina egna tänder…

Genom att studera koproliterna får man en liten bild av jordens ekosystem för 200 miljoner år sedan. Kan man också hitta mjukdelar, såsom fjädrar och hår, blir det ännu mer spännande.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/dinosauriernas-hemligheter-finns-gomda-i-bajset


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-05-07 20:11
#66

Dagen då dinoasurierna dog…

Nu kan man fastställa datumet nästan exakt. Det var för 66,05 miljoner år sedan, i juni troligen.

Den nya studien utgår från glaspärlor, tektiter, som smält i hettan när asteroiden träffade jorden.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dinosaurienytt


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-05-08 21:18
#67

Minsann, en helt ny typ av dinosaurie! En suskityrannus!

Det är ett helt nytt led i evolutionen man funnit i New Mexico som fyller gapet mellan de små 'saurierna som levde tidigare och de senare jättelika ödlorna.

Den här raringen hade kraftiga käkar och speciella fötter så den kunde springa fort och bita hårt.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/helt-ny-slakting-till-tyrannosaurus-rex-funnen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-05-23 20:07
#68

Fantastiskt, en helt ny typ av dinosaurie har hittats i Kanada! I alla fall en del av en skalle av den.

Man har döpt den till Thanatotheristes degrootorum och den levde hela 2,5 miljoner år före sin närmaste släkting, Tyrannosurus Rex.

"– Det är väldigt spännande fynd, att det handlar om en topp-predator, ett rovdjur, det kan det inte ha funnits så många av i ekosystemet. Det visar ännu en gren på släktträdet för de här stora dinosaurierna"

Visst är det fantastiskt att det alls finns några lämningar kvar av något så ofattbart gammalt? Och vilken massa det måste finnas och ha funnits som av tidens gång och okunskap inte blivit upptäckt …

Läs mer, citatkälla:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny-slakting-till-tyrannosaurus-rex-hittad-i-sodra-kanada


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Det är bitar av en fossilerad skalle av en hittills okänd art av Tyrannosaur som hittats i södra Alberta, i Kanada. Fyndet är ett av de äldsta som någonsin hittats.
Carmarino
2021-05-24 11:00
#69

På SVT Play går det att se programmet Däggdjurens historia fram till den 31 december 2022. Det är väldigt intressant, och förklarar hur däggdjuren tog över efter dinosaurierna.

https://www.svtplay.se/video/29737262/daggdjurens-historia


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

När en asteroid slog ner för 66 miljoner år sedan och satte punkt för dinosauriernas era vårades det samtidigt för däggdjuren. Till att börja med var de få och små men snart skulle de dominera jorden. Nya rika fynd av fossil inne i Colorados klippor hjälper oss att förstå hur det gick till.
Annons:
Magi-cat
2021-05-24 11:11
#70

#69 Tack för tips! 👍 Det är så intressant!

Alla dessa stora fina djur som en gång befolkade jorden, bara att tänka sig …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2021-05-24 13:28
#71

#70: Ja, det var ett väldigt intressant program, så jag rekommenderar det verkligen.

Ett annat intressant program är nästsista avsnittet av Vetenskapens värld. Det handlar om "T-rex okända sidor", och kan ses på SVT Play till den 5 november.

Den senaste forskningen visar vem dinosaurien Tyrannosaurus rex egentligen var: en vackert fjäderbeprydd bjässe. Monsterbilden av Tyrannosaurus ställs nu på ända av forskare. Bland annat avslöjas nu Tyrannosaurus milda läte.

https://www.svtplay.se/video/31129578/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-34-t-rex-okanda-sidor


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Del 18 av 19: T-rex okända sidor. Den senaste forskningen visar vem dinosaurien Tyrannosaurus rex egentligen var: en vackert fjäderbeprydd bjässe. Monsterbilden av Tyrannosaurus ställs nu på ända av forskare. Bland annat avslöjas nu Tyrannosaurus milda läte. Programledare: Victoria Dyring.
Upp till toppen
Annons: