Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 2179 ggr
Magi-cat
2014-05-11 09:12

Elsmog förvillar fåglarna!

Det har debatterats i decennier! Påverkar all vår elektroniska goja levande varelser?

Ja, naturligtvis, det gör den. När flyttfåglar som rödhake flyger över urbana områden störs deras inre kompass. De orienterar efter jordens svaga magnetfält och det "överröstas" av den högljudda elsmogen. Fåglarna får svårare att orientera sig rätt!

När forskarna i en studie (publicerad i Nature)  utsatte fåglar för diverse elektronik blev de desorienterade.
Som tur var återfick de orienteringsförmågan:

"However, they regained their magnetic orientation capabilities when the researchers electrically grounded the huts and covered them with aluminum screens, which passed electromagnetic noise into the land below. " (min markering)

Foliehatt på är, trots allt, det som gäller alltså! 😉

Men ganska deprimerande ändå…😕

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/electronic-pollution-disorients-migratory-robins


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2015-05-06 09:26
#3

🎈

Kan man tänka sig att det stör även oss?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Cool-Cat
2016-11-07 22:15
#5

Visst påverkar den även oss.

http://www.stralskyddsstiftelsen.se

JonasDuregard
2016-11-10 10:11
#6

#3 "Kan man tänka sig att det stör även oss?"

Vi får göra samma experiment på människor och se om de kan hitta hem med hjälp av jordens magnetfält. 

Skämt åsido, man kan så klart tänka sig precis vad som helst, och det här är inte den mest absurda tanken någon haft. Men går man steget längre än att bara tänka på det så upptäcker man att det inte finns något som tyder på att vi far illa av "elektrisk smog". 

Att säga att eftersom magnetfält påverkar flyttfåglars navigering, borde de också kunna påverka människor är extremt långsökt. Den helt uppenbara skillnaden är att vi inte navigerar med hjälp av magnetism.

Annons:
JonasDuregard
2016-11-10 10:18
#7

#5 Det där är inte en seriös sida.

Cool-Cat
2016-11-10 10:24
#8

På vad sätt är den inte seriös?

JonasDuregard
2016-11-10 10:53
#9

#8 Deras avsiktligt förvillande namn får det att låta som att de ägnar sig åt forskning eller åtminstone folkbildning på området strålskydd, men egentligen är det snarare en liten grupp fanatiker som driver ett korståg mot vetenskapen för att den inte håller dem. De är helt ointresserade av att lyssna på någon som inte håller med dem, då är man inte seriös i min mening. 

Men som alltid med fanatiker så finns det en och annan som gillar dem, och jag förstår att du kanske har en annan syn på saken.

Cool-Cat
2016-11-11 12:20
#10

Så här har vi då beviset på Jonas "aningslöshet" . Här är nämligen den forskning han påstår inte finns.

http://www.stralskyddsstiftelsen.se/forskning/

JonasDuregard
2016-11-11 15:13
#11

Det där stryker snarare under min poäng. Seriösa organisationer väljer inte ut en handfull forskare, låtsas att just de representerar "forskningen" och blundar för vad det stora flertalet forskare säger. 

Hade de varit seriösa hade de länkat till ett par sammanställningar av forskningsläget som visar att de har rätt, istället för att försöka dränka diskussionen i överdrivna tolkningar av enskilda studier. 

Problemet för dem är att det inte finns några sådana sammanställningar, istället visar de sammanställningar som finns att "strålskyddsstiftelsen"  på det stora hela är helt fel ute. 

[Nästa steg i diskussionen är att vi får höra att alla forskare som inte är på listan är mutade eller en del av en gigantisk konspiration för att utrota eller förslava mänskligheten]

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
2016-11-13 07:40
#14

Vänligen undvik personanklagelser så blir tråden intressantare för andra läsare och färre inlägg bortröstade! Tack!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-11-14 18:24
#15

Frågan är som sagt inte ny, svenska Strålsäkerhetsmyndigheten (tidigare strålskyddsmyndigheten) har till exempel haft ett vetenskapligt råd som behandlat frågan i tretton år och släppt en årlig rapport om forskningsläget:  

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Om-myndigheten/Organisation/Rad-namnder/Vetenskapligt-rad-for-elektromagnetiska-falt/

Magi-cat
2016-11-14 18:38
#16

Att elsmog förvillar fåglarna var tydligen nytt, studien publicerad i Nature 2014.

"Fortunately, European robins don’t have to navigate using Earth’s magnetic fields, Science explains: Their manetosense deactivates when it might lead them astray. Their various navigation systems and backup systems include using the sun, other stars, or landmarks. But as Mouritsen says to Nature: “If birds can’t use one OF their most significant compasses when they are in towns, what effect will that have on survival?” Perhaps we need to find ways to stop using that part OF the electromagnetic spectrum.  "

Naturligtvis måste vi tänka till.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-11-14 20:14
#17

#16 "Perhaps we need to find ways to stop using that part OF the electromagnetic spectrum. "

Borde inte vara så svårt som det låter. Vet inte vad mellanvågsbandet används till nu för tiden. AM-radio? Känns som den haft sin storhetstid (och fåglarna har lyckligtvis överlevt den). 

"Naturligtvis måste vi tänka till."

För att skydda fåglarna eller något annat?

Magi-cat
2016-11-14 21:14
#18

Om det inte är "så svårt" är det ju bara att göra det!

För att skydda fåglarna eller något annat?

Det är skäl nog.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cool-Cat
2016-11-16 21:51
#19

Publicera mitt inlägg igen minus ev. påhopp.

Magi-cat
2016-11-16 21:55
#20

#19 Vänligen skriv nytt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Cool-Cat
2016-11-16 21:59
#21

Ok, då får du skicka mitt inlägg i ett pm så jag kan se vad jag skrev.

Cool-Cat
2016-11-17 10:24
#22

#11  "Seriösa organisationer väljer inte ut en handfull forskare, låtsas att just de representerar "forskningen" och blundar för vad det stora flertalet forskare säger. "

Och hur har du kommit fram till att det bara är en handfull forskare ???

Länken visar verkligen inte bara en handfull forskare.

Vad får du att sss blundar för det stora flertalet forskare ifrån?

Var finns detta stora flertal?

" överdrivna tolkningar av enskilda studier."

Hur har du kommit fram till att deras tolkningar är överdrivna???

#15 SSM är köpta av mobilindustrin. Inte så svårt att förstå. Intressant att  du refererar till dem.

JonasDuregard
2016-11-17 13:14
#23

#22 Du kan inte på allvar mena att deras "lista på studier som mer eller mindre håller med oss" är en användbar överblick över forskningsläget? 🤦‍♂️

"Vad får du att sss blundar för det stora flertalet forskare ifrån?"

Enkel matematik. Massa studier som mer eller mindre talar för deras sak (de flesta är snarare ganska irrelevanta för det de egentligen påstår), INGA studier som talar mot dem. Uppenbarligen har de valt noga vilka studier de vill ha på listan och ignorerar allt annat. 

"Var finns detta stora flertal?"

Inte på din lobbyistsida i alla fall. Mestadels på universitet världen över. Börja i #15 om du vill ha detaljer, rapporterna där har sammanlagt ett par tusen referenser åtminstone. 

#22 "SSM är köpta av mobilindustrin."

Där kom den vi alla väntat på 🤦‍♂️. Hur har köpet gått till och har du fått se något kvitto?

Du hänvisar till en lobbygrupp mot trådlös teknik som drivs av en författare och en reklamare som ger ut hennes bok. Hela sidan är i princip en reklamsida för hennes böcker. Jag länkar till en myndighet med ansvar för att skydda medborgare från strålning. Att du klagar på min källa är så ironiskt att det inte ens är roligt. 

Din lobbygrupp påstår att den har en "rådgivande kommitté", men vilka som ingår verkar vara hemligt. Min källa har en internationell panel av forskare från olika universitet, från WHO, och strålskyddsmyndigheter. 

Men alla utom just Mona Nilsson och hennes kompisar är så klart "köpta".

JonasDuregard
2016-11-17 13:41
#24

#22 "Hur har du kommit fram till att deras tolkningar är överdrivna???"

Lobbygruppens grundpåstående är att man kan få huvudvärk och en lång rad andra vaga symptom av att vistas i närheten av mobiltelefoner eller annan trådlös utrustning. Till stöd för det påståendet har de en lång lista på enskilda studier. Plockar man en studie på måfå upptäcker man oftast snabbt att den inte alls handlar om att människor får huvudvärk av trådlös teknik utan  om att möss som får helt andra problem av andra typer eller mycket starkare strålning. 

Men de missar att ta med forskningsöversikter som borde vara helt centrala för det de påstår, som den här: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19681059
Antagligen för att den inte visar 'rätt' resultat…

Upp till toppen
Annons: