Annons:
Etiketterpsykologisamhälle
Läst 4424 ggr
Magi-cat
2014-05-05 18:30

Tar vi åt oss av vad som händer virtuellt?

Vi är sociala varelser. Omgivningen vi lever i påverkar oss i högsta grad och vi påverkar omgivningen.
Ur biologiskt perspektiv är det sociala samspelet viktigt för vårt välbefinnande och ytterst för vår överlevnad. Människors samarbete och samspel påverkar hur vi fungerar som individer.

Känslor är viktigt, inte bara för att de gör oss till den vi är, och något vi behöver för vårt välbefinnande utan för att vi fattar snabba avgörande beslut med känslor.
Vi härmar varandra också. Spegelneuroner ser till den saken. Vi ställer in oss på samma frekvens som människan framför oss och det sker omedvetet!

Kroppsspråket då, är det viktigt? Ja, kroppsspråket är en blixtsnabb kommunikationsform. På en fjärdedels sekund från att någon rynkat pannan (eller spärrat ut klorna) har signalen nått känslohjärnan.
Kroppsspråket hjälper oss att upptäcka hotfulla signaler, skapa vänskapliga band och är en källa till information om våra medmänniskor. Det är biologiskt gamla strukturer i hjärnan som varit och är viktiga för överlevnaden.
Inte nog med det, kroppsspråket, även vårt eget, påverkar hur vi tar emot ett meddelande. Det hjälper oss att förstå oss själva.

Kärlek är nödvändigt, men ibland gör det ont eller gnisslar i samvaron mellan människor. Att inte få vara med i en grupp, social exklusion, får en direkt påverkan på vår kropp, eller när vi utsätts för orättvisor eller bedöms av kallsinniga åskådare. Tävlan på t.ex. en arbetsplats kan få förödande konsekvenser.
Allt detta triggar igång inflammation i kroppen, det blir en stress och mätbart högre nivåer av stress - och inflammatoriska ämnen. Inflammationen hänger ihop med områden i hjärnan som bearbetar känslor och smärta. Vi reagerar som under hot.

Internet är underbart. Vi kan få nya vänner världen över, lära oss mycket. Men även om internet inte funnits så länge, påverkar det våra kroppar på samma sätt som verklig kommunikation, på gott och ont. Oxytocin, myshormonet, ökar märkligt nog med upp till hundrafemtio procent när vi skickat ett meddelande i sociala medier!

Men så finns det en annan sida: anonymiteten i internetagerandet, kanske i kombination med ett så nytt medium, gör att vi inte alltid beter oss likadant framför datorn som i verkliga livet. Vi kan bli någon annan, ett bättre jag eller ett jag som visar sina mörkaste sidor.
Och även fast vi vet att de där hårda orden framförs via en skärm och att vi kan stänga av när vi vill (vilket kan vara svårare i verkliga livet) påverkas vi likadant i kroppskemin som om det sker irl. Vi VET att det är en människa där bakom. Det finns heller inget avläsbart kroppsspråk, inget snabbt leende eller en ögonkontakt som kan fylla i mellanrummen mellan orden. Allt sitter i huvudet och det påverkar kroppen, med stressreaktioner, med inflammation.

Något lika tänkvärt är att det är väldigt effektivt att ge positiv återkoppling till något en person gör bra. Det förstärker inlärning och ökar chansen att det beteendet förstärks. (Dock finns det en övre gräns och det är bra att ta med en gnutta salt i soppan, även lite negativ feedback.)

Jag vill till slut gärna rekommendera en bok som jag använt som källa till ovanstående, och det är:

Katarina Gospic: "Den sociala hjärnan".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Klass
2014-05-05 18:44
#1

Jag har hört eller läst (nej, jag har varken källa eller belägg) att även om man påpekar att man skojar och inte menar det man säger, så påverkar negativa påståenden om/till någon annan mottagaren negativt. Om det stämmer så borde samma sak gälla åt det positiva hållet.

Magi-cat
2014-05-05 18:52
#2

#1 Kan hänga ihop med att biokemin inte förstår skoj eller negationer? Säger man något negativt/elakt reagerar kroppen på det och det hjälper inte mycket att man tillägger en smajli eller säger efteråt att man skojar. Reaktionen är redan triggad.

I verkliga livet har man lättare för man har redan (omedvetet) reagerat på ansiktsuttryck, med spegelneuroner och den andres kroppsspråk så det kanske inte blir samma red alert som enbart med orden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Klass
2014-05-05 19:00
#3

#2

Ja så är det nog. Det är svårt att inte tänka på en isbjörn om man får uppmaningen att INTE tänka på en isbjörn, typ. :-)

Kyllan56
2014-05-05 19:16
#4

Jag håller med dig i vart enda ord du skriver Magi-cat!🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Magi-cat
2014-05-05 19:17
#5

#3 Så kan det vara.  Jag såg en isbjörn så snart jag läste din kommentar. 😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Mia-45
2014-05-08 09:00
#7

Detta ämne är så spännande. Jag brukar avläsa personer efter deras kroppspråk.
Ska läsa mer i tråden om detta senare idag.

👍

Ming
2014-05-08 13:44
#8

Mina tankar går till de som varit verkligt utsatta för näthuliganismen där ingen tvekan råder om vad som sägs. T ex: "du är så jävla ful! Stick och dö" "jag ska knulla livet ur dig" Min upplevelse av iFokus är att vi tar åt oss på olika sätt beroende på hur långt man driver sina åsikter hur vi läser mellan raderna samt hur vi bemöter och blir bemötta. Generaliserande i vi och dom är återkommande och skapar splittring dvs det blir onödigt tjafs i intressanta trådar….pratas om icke närvarande etc etc Ironi t ex kan vara svårt tolka in….. Smileys är ett bra redskap att ta till för att förstärka humor samt positiv återkoppling. Nu lite OT här men viktigt för mig att få säga: Jag vill passa på att ge eloge till dig,Magi-cat, och det gör jag på grundval att du håller huvudet kallt trots de kommentarer om ditt sätt att moderera oförmåga att svara på frågor etc Coola ödmjuka visa och tålmodiga Du fortsätt som du gör!

Gahella
2014-05-08 22:17
#9

Instämmer med dig Ming! Respekt till dig finaste katten Hjärta

Cristine
2014-05-09 11:38
#10

#8 Håller fullkomligt med

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Marr
2014-05-09 12:13
#11

Ja där satte du hammaren på spiken Ming!Hjärta

Vet ingen som gör ett så otroligt jobb och med en så ödmjuk, ärlig och respektfull ton dessutom./…/

Du hittar alltid massor att prata om och är minsann en stoor tillgång för iFokus.Tummen upp

Börjar dessa attacker igen så är inte jag sen med att i fortsättningen använda anmälarknappen, efter en noggrann genomläsning. Vilken jag f.ö. använder alldeles för lite. Någon jäddrans ordning får det vara i trådarna på oförskämdheter!Looser

Förlåt för OT och tack för ditt intressanta inlägg som vanligt, Magi-cat!BlommaHjärta

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Mia-45
2014-05-09 14:08
#12

Håller med föregående talare här inne. Magi-cat gör ett strålande jobb här. Men det tål väl inte vissa…..🤔
🌺🏆

Marr
2014-05-09 17:05
#13

Även du MiaBlomma gör ett utmärkt jobb och det tandgnisslas det också över har jag märkt.Pustar

Kram på er tjejerna stå på er för ni är toppen! HjärtaTummen upp

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Cristine
2014-05-09 17:17
#14

👍👍🌺

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Ming
2014-05-09 21:00
#15

Eloge till dig också Mia:)

Gahella
2014-05-10 09:50
#16

Ja till dig med Mia, hur kunde jag glömma dig? Hjärta

Ni gör verkligen ett fantastiskt jobb båda två, själv skulle jag inte orka en bråk-del av det Skämtar

Magi-cat
2014-05-10 18:21
#17

Tack så mycket allihop! 🙂🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-05-10 18:22
#18

"Gåsfaktorn", talar hon om, Elaine Aron som skrivit böcker och artiklar om högkänsliga personer.

Precis som en del kan vara extra känsliga, är en del utrustade med starkare "gåsfaktor", där motgångar lätt rinner av.
Det är säkert en fördel många gånger, men jag tycker inte man ska värdera, vi är bara olika. Och man ska inte behöva vara en "gås".

Kan man göra något själv för att inte bli sänkt när det sociala samspelet ger stressreaktioner i kroppen?
Jag tror att Meditation och/eller yoga är lösningen som stressreducerare.

Det har visat sig i forskning att Meditation sänker amygdala- (försvars)reaktionerna, ger lugnare hjärtrytm och mindre stresspåslag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ming
2014-05-10 18:38
#19

#18 javisst är vi olika….om man har en stark "gåsfaktor" gäller det ändå att tänka sig för vad man skriver så man inte sårar ngn med för starka ord. Kom att tänka på värdegrunder och hur vi bemöter varandra….man kan vara rak på olika sätt det är sättet som avgör om det sårar el inte…..ödmjukhet tolerans och respekt för den personliga integriteten spelar mkt stor roll. Här menar jag att du har stora doser av….så….låt dig inte nedslås min vän!

Magi-cat
2014-05-11 09:58
#20

#19 🎁❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-05-11 10:10
#21

Relaterat till ordlös kommunikation: prosodi!

Prosodi är språkets rytm och melodi, med det där hummandet som fyller ut språket och det talade ordet, tydliggör avsikt och underlättar kommunikationen.

Även här finns "regler" som vi inte ens tänker på, det bara fungerar irl.

Kommer hummandet på fel ställe uppfattar vi samtalet som störande, uteblir det känns det som om vi pratar med en maskin och vi blir osäkra.

"Mmm" "Precis" "aha" bär fram attityd till det som sägs, fungerar som stötdämpare, som murbruk mellan orden. Och vi är bra på att tolka det där outsagda…

På internet finns inte denna attitydförstärkare, denna hjälpande, hummande hand som visar hur pass vi når fram och gör känslan tydligare.

Men ändå - jag funderar på om inte dessa av många så föraktade smajlies fungerar lite på samma sätt?
Jo, så är det nog. De visar attityd mellan orden, underlättar förståelse av avsikt, förstärker det positiva, smoothar det negativa.

Så - fram för mer färgglada gubbar! (Och man måste mena dem, annars blir de ironiska…)

Här är till er som läser:🙂

🌺🏆🌺❤️🌺🎁🌺🎈🌺✨🌺🐱🌺🎂🌺😍

Läs mer om prosodi och hummande:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/hm-precis-viktigare-an-du-tror


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Gahella
2014-05-29 07:59
#23

#21 Bra reflexion och det tror jag med. Tonen blir mindre trubbig och bilderna gör texten mer levande på sitt lite banala sätt. Glad

När de används rätt dvs, för ibland går inte alls texten ihop med de leenden gubben, och undrar om det är medvetet eller inte?  Funderar

Magi-cat
2014-05-29 17:51
#24

#23 Så är det nog. 🙂 Smileyvariationerna är tillräckligt få för att de ska vara enkla att tyda och inte ta för mycket uppmärksamhet.

Men om de används för att komma undan med en elak kommentar används de inte rätt….😐Man blir förvirrad…

Komplicerat det där med kommunikation…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Gahella
2014-09-11 11:16
#28

Konsten är att inte gå in och bli vissas soptunna och det märkerman ganska snart om man fyller den funktionen eller inte…❤️

Mia-45
2014-09-11 12:12
#29

Det är klart vi tar åt oss även på nätet vid hårda ord. Här kan man sitta och vara tuff bakom en skärm…om man nu vill det….och utdela hårda och elaka ord. 
Hade personerna som använder sej av detta på nätet,  vågat det IRL? Är de lika "tuffa" då?🤔

Det bästa är att låta de leka sin lek själva. Annars blir man bara en soptunna som Gahella skriver. 

Och Magi-cat. Stooor kram till dej. ❤️

tarantass
2014-09-11 13:54
#30

Tyvärr funkar det där med att strunta i "tuffingarna" bara för dem som är så skapta att de kan sätta upp sådana väggar runt sig. 

Det finns gott om människor som är så skapta att de tar åt sig eller uppfattar hur den hårda stämningen sprider och färgar av sig vare sig de vill eller inte. Med eller utan yoga, avslappning och så vidare. Som inte kan stänga av det, hur svårt det än kan vara att förstå för den andra sortens människor. Den som inte tror att de finns har troligen råkat observera fenomenet att de ofta undviker nätet, särskilt öppna sajter som är dåligt modererade mot "tuffingar".

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Mia-45
2014-09-11 13:58
#31

Jag håller med dej tarantass. 

Tyvärr så är det ingen som modererar dessa tuffingar utan de får hållas. 
Och alla kan inte stänga av, som du skriver. Inte ens en annan själv många ggr.

Denna kommentar har tagits bort.
Loris M
2015-11-12 09:38
#33

Jag tror att från början när vi först upptäckte internet, så tog vi inte åt oss. Många kände nog att "Det är bara internet, det är inte på riktigt.". Men när den världen blev allt mera riktigt och när användandet av digitala medier ökade, så ändrades även vår attityd. Vi insåg att det är "riktiga" människor som sitter bakom skärmen. 

Det är säkert rätt så olika hur mycket vi tar åt oss, men de flesta idag skulle jag tro, har svårt att inte bli berörda av det som skrivs. Våra vänner har flyttat in i datorn. När vänner eller familjer träffas fysiskt så sitter många ändå med var sin dator, surfplatta eller mobil. Det är så många umgås och då är det inte längre oviktigt vad som sägs bakom skärmen. 

Kroppsspråk är otroligt viktigt när det kommer till kommunikation. Men även det håller på att ändras. Kroppsspråket har ersatts av smajlisar. Det verkar fungera, med hjälp av dem kan vi uppfatta om någon är ledsen/arg. Jag tycker att det är spännande hur våra vanor och våra sätt att kommunicera förändras. Ibland undrar jag hur framtiden ser ut? Kommer vi överhuvudtaget känna ett behov av att träffa en god vän och ta en fika tillsammans? 🤔

Magi-cat
2015-11-12 14:50
#34

#33 Ligger mycket i det, att internet inte var lika "på riktigt" först. Men nu är det.

Jag tror också att vi rent fysiologiskt reagerar likadant på ord om de sägs bakom skärmen eller IRL. Vår biologi är ju densamma. Den reagerar lika även om vi vet att det sitter en och anonymt vräker ur sig via sitt tangentbord.
Det är som så simulatorer fungerar.

Intressant också det där med umgänget, när alla sitter med sina plattor och mobiler. 🙂Sampratandet har fått en annan dimension när det inte går att säga t.ex. "Vad hette hon nu igen hon som…" utan att alla börjar knappa för att hitta svaret först. Förr i tiden resonerade man en stund, gjorde associationer och utvikningar….
Så visst förändras det. Och behovet att träffas i hemmen kanske mer eller mindre ersätts av annat umgänge? (Utan att göra någon värdering!) Eller så utvidgas helt enkelt umgänget…
Föreningarna som förr var ett sätt att träffas för nytta och nöje kämpar i alla fall för sin fortsättning när ingen vill eller orkar arbeta ideellt på sikt längre.

Men behovet av att ringa varandra verkar vara större än någonsin, om jag ska döma av alla långa telefonsamtal som fördes i bussen under en längre resa jag gjorde för någon dag sedan….📱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-06-23 20:33
#35

Kan vara bra att påminna och påminnas om…😇


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-07-05 07:42
#36

Enligt en studie är nättroll ofta psykopater och sadister. 

Över 400 personer deltog i studien, 63 % kvinnor, 36 % män och 1 % annat. Nättrollens personlighet och grad av psykopati, sadism och empati granskades. 

Resultaten visade att män är mer benägna att hemfalla åt trollning, samtidigt som de uppvisar mer tecken på psykopati och sadism.

Det här var nästan det värsta, tycker jag: (min kursiv)

"Studien visade dessutom att trolls strategiskt kan förutspå deras offers emotionella lidande, vilket innebär att de inte bara kan störa stämningen på nätet – de kan även manipulera människors känslor på riktigt."

http://www.expressen.se/omtalat/nyheter/trollar-du-pa-natet-da-ar-du-kanske-psykopat/

https://www.indy100.com/article/study-finds-online-trolls-psychopath-sadism-7820556

Studien: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886917304270

Nej, det är inte så förvånande att nättrollningen (som faktiskt kan förstöra människors liv!) har kopplingar till personlighetsdrag. Sådant har alltid funnits, men med den nya tekniken kan de nå så många fler.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Dioramabyggare
2019-02-06 08:17
#38

Tack, Magi-Cat och alla ni andra som svarat, för en jätteintressant tråd!

❤️

Magi-cat
2019-02-06 08:33
#39

Tack själv! 🌺❤️🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2019-02-06 08:38
#40

En viktigt påminnelse, tack! 🌺🤗

Speciellt nu när klimatet i sociala medier och inte minst på iFokus hårdnat ordentligt. När många hånar, smutskastar, skrattar åt och trakasserar andra och glömmer samtidigt bort att det är riktiga människor de skriver om. Många gånger är det så att saker som skrivs skulle aldrig vara acceptabelt att säga öga mot öga. Men att skriva ner det när man sitter gömd bakom en skärm och haka på diverse hatkampanjer och hetsa till hat, det går fint.

Magi-cat
2019-02-06 09:03
#41

Det var lite därför jag kom att tänka på den här tråden och vad Katarina skriver i sin bok. Den här tråden skapades 2014. Utvecklingen tycks eskalera och man känner sig knäckt och förkrossad många gånger om.

Det är som om näthatet förgiftar och det mörkar molnet bara vill ha mer.

De flesta näthatar dock inte, det kan vara bra att påminna sig. Men de som gör det tycks ta allt större plats och komma undan med det. Det blir som normaliserat.

Det finns en människa där som tar åt sig och påverkas lika mycket som om näthatet var i den fysiska verkligheten, för att internet är verklighet.
Den som drabbas får direkt fysiska reaktioner av stress, se #0.

På FB finns t.ex. #jagärhär finns som en sansad motvikt. De är många. Det är bra att de finns.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2019-02-06 09:19
#42

Ja, näthatet förgiftar och det känns att vi blir allt mindre mänskliga, allt mindre empatiska när vi kommunicerar via nätet.

Loris M
2019-02-07 19:08
#43

… på tal om näthatare…. de har tydligen hittat hit också efter tips. 

Tack Magi-cat för att du återpublicerade mina inlägg i den här tråden.🌺 Kan inte se att dessa bryter mot några regler, men, men…

Magi-cat
2019-02-07 19:16
#44

Det illustrerar ju väldigt tydligt vad tråden handlar om!!! Att gå på person på det där sättet…
Det är så lågt att det finns inte ord för det! 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2019-02-07 19:35
#45

#44 Absolut exemplifierar dem näthatet på ett jättebra sätt när de röstar bort mina inlägg i tråden här utan att jag bryter mot regler! Dessutom går de ihop, organiserar sig och tipsar varandra var den som de vill utsätta för hat skriver. Det knepiga är att troll av mindre skala inte fattar att det de håller på med är att trolla. De övertygar både sig själva och andra att det de skriver är rätt. Men oavsett så använder de samma tekniker som de som medvetet trollar. 

Läste precis en bra artikel om vilka tekniker nättroll och näthatare använder och hur man bör göra för att inte mata dem. Huvudregeln är att inte svara på deras angrepp eftersom det är det de väntar sig för att kunna komma med ännu fler personangrepp och spela på dina känslor. 

Länkar till artikeln för där finns mycket bra tips på både hur man bör agera som utsatt och hur nättroll manipulerar. Det finns flera andra artiklar där som är bra. 

https://internetkunskap.se/article/5ac47da6e3a5896e3c235546/sa-arbetar-troll-for-att-manipulera-dig

Magi-cat
2019-02-07 20:03
#46

#45 Intressant artikel! 🌺

Det är verkligen obehagligt. 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-02-08 07:31
#47

Relaterat till tråden i övrigt är att vi mår bra av att hjälpa varandra och av positiv social interaktion. ❤️

https://hjarnan.ifokus.se/discussions/5b2a097c8e0e744475001d02-vi-mar-bra-av-att-hjalpa-varandra?discussions-1

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/2167702615611073

Eftersom kroppen reagerar på näthat som om det vore "på riktigt", vilket det ju är, borde även det omvända gälla. De hjärnvägar som används ofta förstärks.
Låt oss förstärka de goda och positiva hjärnvägarna! ❤️

Det innebär nu inte att vi ska "gå på" vad som helst och bara vända andra kinden till. Vi måste tänka på i vilken jordmån vi sår frön och var de har en chans att växa till och blomma. Men ingenting, eller mycket lite, är omöjligt och plötsligt kan en maskros spränga den hårdaste asfalt.

Blommor till er alla! 🌺BlommaBlommaBlommaBlommaBlommaBlommaBlommaBlommaBlommaBlommaBlomma


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2019-02-08 07:38
#48

🌺❤️

Relaterat till att hjälpa varandra och ha en positiv inställning kom jag att tänka på gruppen #jagärhär på Facebook som bekämpar näthat genom att bemöta alla hatkommentarer sakligt och utan att vara hatiska tillbaka. 

https://www.jagarhar.se/

Annons:
Magi-cat
2019-02-08 07:46
#49

#48 Det är ett bra exempel!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-02-08 17:21
#50

Tänkte på en sak.
Det sägs ofta att "jag skulle säga likadant om det här var IRL", "jag skulle säga samma om det var öga mot öga"..

Men är det verkligen så?

Få är det väl som har tillfälle att dag ut och dag in i IRL tala inför hundratals och tusentals människor och basunera ut hat, förakt, löje och fördömanden mot en enskild person eller en grupp.

Men det går - uppenbarligen -på nätet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2021-02-10 11:36
#54

Alltid aktuellt. 🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: