Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 2815 ggr
Magi-cat
2014-05-04 07:13

Som hund och katt...

…lyder talesättet som säger att oförenliga arter inte kan samsas. Men det kan de, om förutsättningarna är de rätta. Djuren är känslomässigt kompetenta och intelligenta och kan bli vänner över artgränserna.

Se och njut av dessa gripande historier! Vi har björnen och tigrarna, geparden och hunden, Owen och Mzee (den föräldralöse flodhästungen och sköldpaddan; det finns en barnbok om dem), den sorgsne orangutangen och vildhunden, den föräldralöse elefantungen och kompisen fåret, räven och hunden och för att inte tala om fiskaren som räddade den skadade krokodilen och blev vänner för livet….

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/oddball-animal-friendships

Har ni fler exempel på ovanlig vänskap? Hur pass vanligt tror ni att det är och vad kommer det sig av?

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/oddball-animal-friendships


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
VildaVittra
2014-05-04 07:23
#1

.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
2014-05-04 07:26
#2

#1 Men gu så gulligt! Tack! 🐱

Den stora gorillan som så ömsint håller kissen….Och så hon sörjer förlusten…😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2014-05-04 08:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Såg igår en video om en katt som adopterade ankunkar för att dom kläcktes inom timmar av hennes egna förlossning. Inte bara det, ankungarna "sög sig fast" på hennes små tuttar. 

Och här är en bild på en höna som Mike hade en gång i tiden (och jag har tillstånd av honom att lägga upp den på ifokus) som inte kunde få egna ägg så hon ruvade allt hon hittade. Oftast en sten, men ibland ägg från andra fåglar eller i detta fall kattungar. Hon skyddade kattungarna med sitt liv så Mike fick regelbundet distrahera hönan så kattmamman kunde mata sina kattungar. 

När hon hade ankungar kacklade hon förtvivlat på vattenkanten när ankungarna upptäckte en liten damm. Stackars mamma höna!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2014-05-04 08:29
#4

Tack Cahira! Så gulligt!

Man förstår att mamma höna var orolig för de små i vattnet! 🌊🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2014-05-04 08:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Jag älskar såna historier, Mike har så många bra! Denna höna hade en favoritsten som var rund och vit men ganska så platt som hon låt på konstant. Om de tog stenen ifrån henne blev hon stressad så hon hade en "pet rock" för sitt välmående. Hon räddade många föräldralösa ägg också. Mike håller koll på vilka fåglar som har bo vart och ibland hittade han att en av katterna hade tagit mamman så han lät hönan ta hand om dessa ungar tills de blev gamla nog att flytta. På något vis verkade det fungera bra trots att de inte var samma fågel. :) Fast fågel och fågel är ju inte så udda vänskap. 

Tindra, ena hästen är lite som den där hönan. Hon stjäl kalvar från korna om hon får chansen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2014-05-04 08:38
#6

Det finns "hönsmammor" av alla sorter….🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Cahira
2014-05-04 08:40
#7

Och justja, Ixxi, min hund, hade en konstig bästa vän i ung ålder!

Varje gång vi åkte till stugan letade hon upp en vild hare som bodde i krokarna och de lekte jaga med varann. Jag vet att de lekte för de bytte så haren jagade Ixxi också. :) Ska också tillägga att Ixxi saknar jaktlust överhuvudtaget och jagar inte ens katter som springer rakt framför nosen på henne. 

Har tyvärr inga bilder eller filmer på detta med haren.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2014-05-04 08:46
#8

Häftigt! Rovdjur och bytesdjur som kan finna ett sätt att leka med varandra! 

Undrar hur de tänker och hur de förmedlar sin intention?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2014-05-04 08:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jadu jag vet inte. Ixxi har en mycket speciell energi med sig själv som verkar visa att hon inte gör en fluga förnär. En riktig liten healer som vill alla väl!

Hon tror också att alla djur är "konstiga hundar", så hon ser alla djur som potentiella vänner. Eller gjorde iallafall tills en kossa jagade bort henne, nu håller hon ett vänligt avstånd från både katter, hästar och kossor. När jag hade innekatt var hon och Garion riktiga myskompisar. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-05-04 08:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En sista "udda vänner" bild innan jag går och lägger mig. :) 

En vallhundsblandis och en kalv (popsicle) från i fjol. De samspelade jättebra och i år var Apache inte intresserad av kalven i hans inhägnad alls utan låg kvar på sin spaningsplats och lät kalven vara ifred. Han märkte nog att kalven var lite orolig som var skiljd från sin mamma (vi behövde sondmata honom, han var redan svag och sondmatningen räddade hans liv, han överlevde och mår nu toppen. :) )

Nu sova, natti. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2014-05-04 08:58
#11

Vad härliga bilder och berättelser Cahira! ❤️

Sov gott! 🌺🐱🐶🌛


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VildaVittra
2014-05-06 19:18
#12

Snubblade på den här videon idag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
2014-05-06 19:29
#13

Helt otroligt!!🙂Underbart!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Cahira
2014-05-07 02:34
#14

Wow!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2015-11-30 09:18
#15

Ovanlig vänskap. Eller när maten tog makten….

I en djurpark i Ryssland utfodrar de tigern med levande getter två gånger i veckan. (😕)

Den här geten tänkte inte bli något lättfångat byte utan gick till anfall med sina horn när tigern attackerade. 

Det slutade med att de blev vänner och följer nu varandra överallt. Geten har övertagit tigerns sovplats och tigern själv har fått maka på sig.

En intressant historia, tragisk på sitt sätt eftersom tigrar inte borde hållas i fångenskap. Men fint att den fick en kompis. Och att man aldrig ska ge upp.

http://hbl.fi/nyheter/2015-11-29/780401/geten-skulle-bli-mat-men-blev-van-med-tigern


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-12-17 08:02
#16

Kattmamman presenterar sina kattungar för hundkompisen. Se vovvens kroppsspråk, underbart! 🐶😍🐱

http://www.expressen.se/tv/omtalat/hjartvarmande-nar-kattmamman-visar-upp-sina-sma/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-08-20 08:48
#17

Mer om djur som samarbetar över artgränserna, till bådas nytta och glädje!

Här är det en björn och en varg som blivit bästa vänner, som umgås och t.o.m. delar maten…

Helt underbara bilder av den finländske fotografen Lassi Rautiainen…

Se och njut!

http://www.boredpanda.com/bear-friend-wolf-lassi-rautiainen/

Undrar hur det gick sedan?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: