Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 626 ggr
Magi-cat
2014-04-23 08:31

Drömmen att förändra vädret

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"We hate to give comfort to all those conspiracy theorists who believe the US government is controlling the world's weather, but progress is finally being made on the old dream OF finding a way to make it rain."

Jaså, där ser man…🙂

Nu har man kommit på en bra idé att förändra vädret och styra regnet: med laser.

Men:

"Like all weatherwork however, rain-bringing lasers carry the risk OF unintentional effects elsewhere. Australian experiments in seeding clouds found that they did often trigger increased rainfall, but at the price OF reduced rain nearby, which tended to make the farmers who didn't benefit rather annoyed."

Den enes bröd den andres…

Vad tror ni? Är det en dröm eller mardröm att faktiskt kunna förändra vädret?

http://www.iflscience.com/environment/working-weather-laser

(bild: publicdomainpictures.net)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ming
2014-04-28 08:40
#1

Mmm att manipulera vädret i torra områden för att låta grödan gro är inte så dumt…men…vilka blir följdverkningarna…..ingen lätt grej…

Magi-cat
2014-04-28 08:51
#2

#1 Precis! Vilken dröm att ge vatten till de sinande brunnarna hos drabbade av torka eller få det att sluta regna i översvämningsområden!🌊

Men - det har ett pris. Man tar från någon annan. Jag vill att man ska hålla sig ifrån vädermanipulation tills man kan mer och framför allt att det inte kan användas i manipulativa syften. Eller t.o.m. som ett vapen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ming
2014-04-28 08:58
#3

Mm vattenkrig i stor skala…usch!

Upp till toppen
Annons: