Annons:
Etikettnaturfenomen
Läst 675 ggr
Huygens
2014-04-20 17:36

Svamphot mot Vete

Tydligen kan en farlig svamp hota stora delar av mänsklighetens matproduktion av vete. Varför denna farliga svamp först sprider sej nu och om det rör sej om en farligare variant än vad som tidigare funnits, tycks lite oklart.

Dagens blaska

Vad tror ni detta kan innebära för mänskligheten?

Är svampen resultatet av ett naturligt förlopp eller är den artificiellt skapad?

Är svampen ett försök att få oss att äta mer genmodifierat vete (som påstås vara svampresistent)?

Annons:
Gronstedt
2014-04-20 17:38
#1

Det naturliga resultatet av människans idioti. Vad väntar man sig av monokulturer, om inte att parasiter anpassar sig?

VildaVittra
2014-04-20 17:43
#2

Men så smart, låt oss lösa problemet med att genmodifiera växterna, trots att det bara lett till mer problem på andra grödor och i slutled konsumenten.

Varför skulle man se på varför problemet blir så stort och försöka åtgärda det istället så det blir en hållbar lösning, som tex att inse att gigantiska monokulturer är ett smörgåsbord för de parasiter och sjukdomar som drabbar arten? 😕

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
2014-04-20 18:20
#3

#2 Precis!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-04-20 18:23
#4

Vete (som det ser ut idag) kanske inte är ett helt lyckat sädesslag och monokulturer är det definitivt inte.

Man måste lära sig att arbeta MED naturen, inte MOT den. Gör man om samma misstag hela tiden, blir det oundvikligen problem…då kan man inte lösa det med att tillsätta mer problem.

#1 Det är sant. Organismer anpassar sig, det är så det fungerar. Förr eller senare blir det en konsekvens av monokulturerna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-04-20 18:24
#5

#0 Vad tror du själv, Huygens? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2014-04-20 18:33
#6

Jag vet inte. Blir osäker på om svampen är ännu en sådan där sak som det saknas bra förklaring till, som M74-"giftet" eller minskningen av pollinering (bl a pga varroa, men det ger inte hela förklaringen).

Annons:
VildaVittra
2014-04-20 19:19
#7

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
2014-04-20 19:40
#8

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-04-20 23:17
#9

#0 "Är svampen resultatet av ett naturligt förlopp eller är den artificiellt skapad?"

Naturligt förlopp. Finns väl inget som tyder på något annat? 

Svartrost har trots allt funnits i minst 2000 år. Romarna trodde visserligen att det var guden Robigo som spridde den. Deras försök att åtgärda problemet var fokuserade runt att offra hundvalpar.

"Är svampen ett försök att få oss att äta mer genmodifierat vete (som påstås vara svampresistent)?"

Det låter sjukt långsökt. Framför allt eftersom det inte ens verkar finnas något genmanipulerat vete som är resistent. Det verkar mer som att ett problem har uppstått och man tillämpar de verktyg man har för att lösa det, vilket inkluderar genmanipulering såväl som klassisk växtförädling (se till exempel den här artikeln för exempel på det senare och lite bakgrundsinformation).

Upp till toppen
Annons: