Annons:
Etikettoidentiferbart
Läst 2819 ggr
[VSK]
4/19/14, 7:03 AM

Nessie

Ja det här ser ju lovande ut iaf 👍

Länk

Annons:
[VSK]
4/19/14, 7:04 AM
#1

Ingen liten Ancistrus iaf 😃

Lamina
4/19/14, 7:36 AM
#2

Hmm… Skulle vilja se den andra bilden utan röd ring. Tycker objektet ser inklippt ut, men det kan ju vara ringen som gör det. Finns bilden kanske i original nånstans..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[VSK]
4/19/14, 7:41 AM
#3

Ja det finns det säkert… Kan testa googla.

[VSK]
4/19/14, 7:45 AM
#4

Hittade men den är liten.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
4/19/14, 7:48 AM
#6

Intressant, VSK! Har du länk till #4?

Jag tog bort bilderna ur tråden, upphovsrätten och det där, tyvärr.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[VSK]
4/19/14, 7:49 AM
#8

Katten, bilden i 4:an kom inte med av nån konstig anledning, men 5:an är samma men jag har förstorat..

http://sportsmasher.com/2013/10/21/loch-ness-monster-spotted-on-apple-maps/

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
4/19/14, 7:52 AM
#10

#8 Tack för länken! 😎 Ska kika på det sedan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
4/19/14, 7:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

.

[VSK]
4/19/14, 7:52 AM
#12

🙂

[VSK]
4/19/14, 7:57 AM
#13

Katten, bilden är från Apples kartprogram och är gratis. (precis som Google).

Annons:
Magi-cat
4/19/14, 10:39 AM
#14

Ser lovande ut inför turistsäsongen kanske? 😃 Det har ryktats om att Nessie är försvunnen.

Skämt åsido. Hoppas ingen fångar henne bara, och gör djurförsök på henne eller nåt. Hon får hellre förbli myt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/20/14, 8:10 AM
#15

En bild på något som liknar ett stort djur under vattenytan i Loch Ness, synligt via satellit och antingen 100 fot eller 50 fot långt (ca 30 eller 15 meter), båda uppgifterna finns, sänder så klart förhoppningar till Loch Ness Monster Club och andra intresserade!
Särskilt som Nessie inte synts till alls de senaste 18 månaderna.

Det är svårt att få silhuetten till något annat än ett djur som simmar under vattnet, eller u-båt med fenor.

Nu när satelliterna håller koll, kanske man får se mer Nessiebilder…

Det finns en belöning utfärdad till den som tar en äkta bild på Nessie. Tyvärr har de som tagits hittills visat sig vara falska, men nu kanske äntligen….👍

Hoppas hen får vara ifred, oavsett…

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2607667/Is-THIS-Loch-Ness-Monster-Apples-Maps-satellite-image-Nessie.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Wraith]
4/20/14, 9:23 AM
#16

Det hade varit riktigt coolt om man kunde hitta bevis för att tex Nessie finns 🙂Men tänk på vad som kan lura nere i våra hav (eller riktigt djupa större sjöar), så dåligt utforskade som våra havsdjup är. En spännande miljö och många upptäckter kvar att göra, det är jag övertygad om.

Intressant bild, men som alla andra bilder så säger den inte mycket när man börjar granska den. Och jag hoppas att man verkligen kollar upp originalet (med tanke på att det är en satellit bild och inte ett amatörfoto) så att det inte är en fejk.

Magi-cat
4/20/14, 9:27 AM
#17

Javisst vore det lite coolt att hitta ännu en ny djursort, speciellt en så mytomspunnen som Nessie! 🙂

Bara han/hon får vara ifred som sagt…

Utgår ifrån att bilderna blir granskade, så man antingen kan avfärda eller bekräfta…Skulle också tro att intresset för att få en liknande bild gör att många just nu håller ögonen öppna…😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/17/15, 1:31 PM
#18

Drömmen: att bli Nessie-letare. Han lämnade allt för att söka svaret på gåtan Nessie. Nu har han - kanske - förklaringen: Nessie är en mal!

Är mysteriet typ löst nu?🙂

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21130174.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
7/17/15, 1:43 PM
#19

#18

Kan mkt möjligt vara så. Dock så är det rätt intressant att de aldrig hittat en sån stor mal när de skannat av från båtar. Så antingen så levde inte den "malen" eller så finns det många smågrottor mm att gömma sig vid. 

Malar är ju generellt sätt både ljusskygga och lättskrämda. Fast det kanske inte gäller malar på +5 meter 😃

Magi-cat
7/18/15, 9:17 AM
#20

Mer om den ytterst dedikerade Nessie-jägaren:

Inget förhistoriskt monster i alla fall, säger han…

http://www.huffingtonpost.co.uk/2015/07/16/loch-ness-monster-hunter-steve-feltham-solves-mystery-24-year-search_n_7808360.html?1437043054


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
7/21/15, 1:02 AM
#21

#15 "Det är svårt att få silhuetten till något annat än ett djur som simma under vattnet, eller u-båt med fenor."

Jag kan komma på många andra saker. Till exempel kan det vara en våg. 

Tänk på att bilden är tagen på ett avstånd av flera hundra kilometer och att det som ser ut som en sammanhängande bild egentligen är ett lapptäcke av sammanfogade bilder. Det gör att störningar av olika slag är väldigt vanliga och kan ta nästan vilken form som helst. Att saker försvinner eller fördubblas är vanligt. 

Min gissning är att det helt enkelt är vågorna efter en båt.

annia1
7/21/15, 4:06 AM
#22

Bilden i TS skulle kunna vara en valhaj eller en brugd. De stämmer inte riktigt överens i formen, men det kan förklaras med avståndet, men kanske mer att vattnet gör att bilden inte blir riktigt rättvisande. 

Frågan är dock om de skulle kunna leva i en sjö för de lever av plankton (finns det i sjöar?). 

Har för mig att det ska finnas en val (eller haj) som ser ut som en jättemal (vilket det mest liknar), men kommer inte på namnet.

Bilder från google på valhaj. Specifik bild 1. Specifik bild 2.
Bilder från google på brugd. Specifik bild 1. Specifik bild 2. Specifik bild 3 är på en död brugd. 

Tyvärr är det svårt att hitta bilder på en brugd med gapet stängd så svårt att se hur den faktiskt ser ut. Den där den är död är väl den som bäst visar, den får man förstora. Brugden kan simma med nosen över vattenytan när den äter.

.

Magi-cat
7/21/15, 7:49 AM
#23

#21 Kan så vara. Det vore roligt att i så fall jämföra med andra bilder på vågor. Invändningen med avstånd och lapptäcke gäller ju sådana bilder också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/21/15, 7:58 AM
#24

#22 Imponerande djur!

Sökte lite snabbt på plankton  och som "i vatten fritt kringdrivande organismer som saknar aktiv rörelseförmåga" (Wiki) finns det i hav och sjöar. Om det är rätt sort för just de djuren i Loch Ness, vet jag inte.

http://www.vattenorganisationer.se/lagansvr/downloads/86/Biologi.pdf


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
7/21/15, 8:32 AM
#25

#23 Sök och du skall finna:

http://techcrunch.com/2014/04/21/loch-ness-monster-not-found-in-apple-maps/

https://www.metabunk.org/debunked-photo-of-nessie-in-apple-maps-satellite-image-of-loch-ness-boat.t3474/

http://www.southernfriedscience.com/?p=16928

Sannolikt är det fartyged "Jacobite Queen" som gett upphov till vågorna. 

Det som fick mig att inse att "monstret" var en våg är att det har en skarp främre gräns men dess bakparti bara långsamt suddas ut, men som du ser finns det massor av mer grundliga analyser som kommer till samma slutsats.

Magi-cat
7/21/15, 8:51 AM
#26

#25 …och så finns ju alltid dessa debunk-sidor….🙂

(Den översta har en löjligt raljant ton och drar bl.a. upp Rorschach bläcktest vilket inte har mycket med saken att göra. "Boooo".)

Men trots det är bilderna sannolikt vågor från en båt. 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
7/21/15, 9:01 AM
#27

Nu skall jag erkänna att jag inte vet när ryktet började gällandes Nessie.

Jag personligen tror att det började med att människor (på den tiden) såg nåt stort, för de okänt djur. Tex en monstermal. Det är ju nog inte så konstigt att folk blev rädda av nåt stort okänt djur. 

Det sägs att det finns underjordiska grottor från sjön som har (eller iaf hade, de kan ju ha rasat ihop) förbindelse med havet, och om det har stämt/stämmer, så är ju chansen rätt god att det kan ha kommit dit nåt stort djur.

Sen finns det vittnen som har vittnat om att deras får har blivit tagna när de skulle dricka vatten. Huruvida det stämmer är ju totalt omöjligt att svara på. Det kan ha varit som så att slumpen spädde på.

Nåt får kan ha trampat snett och ramla i vattnet, medans denna "jättemal" eller vad det nu är för nåt råkade tittade förbi.

Världshaven är långt ifrån utforskade, och finns/fanns det grottsystem så…

Sen får man inte förglömma att Nessie har blivit en turistattraktion. Så det har funnits massor med skäl till rykten.

Annons:
Ghosthunter
7/21/15, 9:06 AM
#28

Läste i Värmlandstidningen om en snubbe som hade spenderat över 20 år att undersöka fenomenet, han börjar bli mer och mer övertygad om att det rör sig om en stor Mal. Vad jag själv tror, är bäst att dämpa ner…..orkar inte hålla upp garden!!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

JonasDuregard
7/21/15, 10:20 AM
#29

#26 "…och så finns ju alltid dessa debunk-sidor….Glad"

Vad menar du?

Tarotstollan
7/22/15, 1:52 AM
#30

Oavsett vad det är så är det spännande att myten har kunnat leva vidare i flera hundra år! Heja Nessie!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ghosthunter
7/22/15, 9:01 AM
#31

Jag bodde hos en gubbe i Inverness (B&B) som hade pendlat till jobbet fram och tillbaka med båt över Loch Ness i flera år och han var helt övertygad över Nessies existens. Han hade sett Nessie 4-5 ggr. Han beskrev den som gigantisk med pucklar.

Jag åkte med en båt på sjön…..Nessie tour…..en turistgrej, men lyckades inte se nåt….hahaha😃Men lite skillnad på att vara ute på sjön i 2 timmar än 20 år. Men otroligt vackert är det där och vattnet gick att dricka!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
7/22/15, 9:13 AM
#32

#31 Häftigt!

Jag har aldrig varit där, men det står på to-do-list….Är säker på att jag skulle få se Nessie! 😃 

Fast om hon finns är det bäst att hon förblir en myt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
7/22/15, 9:15 AM
#33

När jag var i England och besökte en kompis så skulle vi åka till Lochness, men det blev aldrig av. 😭

Ghosthunter
7/22/15, 9:16 AM
#34

Ja, då har du en resa att se fram emot, katten……även om du missar Nessie, så blir du inte besviken🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Magi-cat
7/22/15, 9:26 AM
#35

#34 Förstår att det måste vara magiskt vackert där!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: