Annons:
Etiketterforntidteknik
Läst 1350 ggr
Magi-cat
2014-04-08 10:49

Baigong pipes - mysteriet...

Ett verkligt mysterium är den samling pipes, rör, man funnit i grottor Baigong i Kina. Eller - funnit och funnit, lokalbefolkningen har känt till dem i århundraden. Legenderna talar om att de tillverkats av aliens.

Rören finns i en klippgrotta och är en artefakt som uppenbart inte hör hemma på platsen. De är tillverkade i järn med en ovanlig (30 %) tillsats av kiseldioxid.

Vem gjorde dem och varför? Området befolkades av nomader som borde haft annat för sig än att gjuta en massa rör och stoppa dem i grottor.

Enligt artikeln skulle kinesiska forskare ta sig an fynden för analys 2002, men inga resultat har synts till.

http://coolinterestingstuff.com/baigong-pipes-mystery

Vad kan det vara, tror ni? 🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2014-04-08 15:16
#1

#0 "Rören finns i en klippgrotta och är en artefakt som uppenbart inte hör hemma på platsen."

Har du någon källa på det?

Hur vet du att det inte är naturliga formationer? 

Liknade formationer av järnoxid förekommer naturligt i andra delar av världen, se till exempel http://en.wikipedia.org/wiki/Navajo_Sandstone#Iron_oxide_concretions_.28Moqui_marbles.29

Magi-cat
2014-04-08 17:16
#2

#1 Trodde nästan du skulle säga något sådant. :-) Nej jag har aldrig sett dem förut och har ingen mer källa än den något knapphändiga artikeln. "The Baigong Pipes are said to be a series OF manufactured metal pipes buried in the ancient rock cave. An example OF an “out OF place artifact” which is sometimes claimed as proof OF ancient alien visitation"

Varför aliens skulle jobba ihop denna rörsamling vet jag inte heller. :-)

Tack för länken, den var mycket intressant. Där framkommer en möjlig förklaring till att rören uppträder. Men "pipes" är för mig ihåliga. Och jag vet inte hur de i Kina ser ut. Kanske hittar något mer.

(Tror jag har några moqui-stenar som också nämns. Ska bestämt plocka fram dem)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-04-08 17:55
#3

#2 "Trodde nästan du skulle säga något sådant. :-)"

Jag är glad att jag är förutsägbar. På sikt sikt kanske jag kan ersättas helt av en gnagande känsla av att någon kommer kräva källor på det man skriver 😎.

"Varför aliens skulle jobba ihop denna rörsamling vet jag inte heller. :-)"

Ja det är en bra fråga. Tänkte inte ens på det, känns som det är sedvana att bortse från saker som motiv och avsikt när man talar om vad aliens har för sig. 

"Men "pipes" är för mig ihåliga."

Ja. Händer ibland att sådana här avlagringar bildas runt kärnor som sedan eroderar eller tvärt om.

Det verkar för mig som att det mesta av "mysteriet" här kommer från knapphänt rapportering. Fullt möjligt att det är välkänt bland lokala geologer hur de uppkommer men ingen har pratat med dem. Känns som det ofta blir på det sättet med till exempel kina, någon hittar något konstigt på google-maps och det börjar spottas fram mer eller mindre sannolika hypoteser om vad det kan vara och till och med nyhetsmedia börjar haka på men ingen frågar någon som bor där vad det är, helt enkelt för att de inte kan kinesiska.

Magi-cat
2014-04-08 18:16
#4

#3 Lite onödigt sagt med den "gnagande känslan" av krav på källor. :-(

Går det inte att prata runt något man inte har vetskap om eller har sett förut utan "krav" eller att få någon (i det här fallet jag) att framstå som någon som inte bryr sig om källor på något sätt?? (Ursäkta om jag övertolkade)

Ja. Händer ibland att sådana här avlagringar bildas runt kärnor som sedan eroderar eller tvärt om

Källa?

Det verkar för mig som att det mesta av "mysteriet" här kommer från knapphänt rapportering.

Innan man vet något är det ett mysterium, utan citationstecken. Inte många kan kinesiska och det är ett stort land. Det är inget onaturligt att ändå intressera sig och ta reda på mer om vår värld.

Jag kunde ha låtit bli att ta upp det alls, pga knapphändig rapportering, men vem hade blivit gladare av det?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-04-09 00:08
#5

#4 "Ursäkta om jag övertolkade"

Du är ursäktad, sånt som händer.

"Innan man vet något är det ett mysterium, utan citationstecken."

Men då är det ju på en mer personlig nivå, ett subjektivt mysterium. Det finns ju en del saker som är objektiva mysterium i bemärkelsen att ingen kan ge en särskilt bra redogörelse för dem.

"Det är inget onaturligt att ändå intressera sig och ta reda på mer om vår värld."

Nej? 🤔

"Källa?"

Bra fråga. Det är väl i regel så konkretioner bildas.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konkretion

Den engelska wiki-sidan innehåller en hel del fina exempel, några som har framträtt sedan det omkringliggande materialet eroderat bort. De här till exempel: http://en.wikipedia.org/wiki/Moeraki_Boulders (som också är ihåliga)

Upp till toppen
Annons: