Musik

Musikterapi - hälsosamt för kropp och själ

2014-02-07 09:31 #0 av: Magi-cat

Detta lilla musikstycke på 8 minuter - är det det bästa som gjorts i avslappningssyfte? Det innehåller välgörande toner och harmonier med gitarr, piano och elektronik.

I en studie på 40 kvinnor (Mindlab international) sänkte detta musikstycke blodtryck och stressnivåer, puls och hjärnvågors rytm.

Den var 11 procent mer effektivt avslappnande än någon annan melodi (oklart vilka de andra var).

Eftersom man kan bli avslappnad av musiken är det bäst att välja något annat vid bilkörning...

http://dailyhealthpost.com/according-to-scientists-this-is-the-most-relaxing-tune-ever-recorded/?utm_source=taboola&utm_medium=referral

Musik har alltid använts, långt innan man kom på att det var terapi, så självklart är det verksamt. Musik påverkar oss i grunden.

Vad tycker ni? Har ni andra förslag på härligt avslappnande musik?

(Jag tyckte den här var lite gnisslig faktiskt. För mycket crescendo för att vara riktigt avslappnande.)

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2014-02-07 09:45 #1 av: Niklas

Det står inte i artikeln så jag kan berätta att det är Marconi Union som har gjort låten. Den är dessutom väldigt svår att få tag på. Jag har inte hittat den att köpa någonstans så jag var tvungen att Googla och hämta en piratkopia på nätet.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök iPad for Work om du vill använda iPad på riktigt.

Anmäl
2014-02-07 09:46 #2 av: Magi-cat

#1 Aha, tack! Lyssnar på musikGlad

Artikeln var lite knapphändig med detaljer.

Anmäl
2014-02-07 09:49 #3 av: Niklas

Ja, och just gruppens namn tycker i alla fall jag är rätt centralt. Glad

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök iPad for Work om du vill använda iPad på riktigt.

Anmäl
2014-02-07 09:51 #4 av: Magi-cat

Ja, i allra högsta grad!

Anmäl
2014-02-07 23:06 #5 av: Astell

Ska man använda headphones?

Anmäl
2014-02-08 08:10 #6 av: Magi-cat

Kan inte vara nödvändigt!Lyssnar på musik

De använde det i experimentet, men för oss vanliga användare går det bra att lyssna hur som helst. Glad

Anmäl