Annons:
Etikettersajtenifokus
Läst 3606 ggr
Magi-cat
2014-01-29 08:43

Upphovsrättslagen igen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upphovsrättslagen har praktisk betydelse för oss här på iFokus och denna sajt. 

I praktiken innebär den att man inte får publicera några bilder om man inte fått (skriftlig helst) tillåtelse av fotografen att man får publicera den här. Gäller det egna bilder, skriver man att det är en egen bild.

Det finns hemsidor där man får ladda ner gratis bilder. Man måste ändå försäkra sig om att det inte gäller bara nerladdning för privat bruk, utan att man också får publicera bilden på internet, mot angivande av källa, innan man lägger ut den på iFokus.

Detsamma gäller citat. Korta citat (några få rader) med angivande av källa är tillåtet om det passar i inlägget.
Korta citat i recensioner är också tillåtna.

Att bilden eller texten redan finns "överallt" eller på Facebook räcker inte. Inte heller får man publicera en skärmdump där en pytteliten bild finns med.

Är man osäker är det bättre att låta bli att publicera.

I slutänden riskerar man stora skadestånd.

Det är knivigt, det är en djungel även för juridiskt kunniga, och som Sajtvärd tycker man det är mer än tråkigt, men det är vad vi måste förhålla oss till.

Publicera hellre en länk än en bild och hel text. Skriv med egna ord, så borde man vara på den säkra sidan. (Det är dessutom trevligare.👍)

I fortsättningen måste vi vara (ännu) mer stränga med vad som publiceras.

Hoppas på förståelse.

_(bilden är från www.publicdomainpictures.net) _🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Greigh
2014-01-29 20:00
#1

Hur fungerar det med att publicera länkar till olika Youtube-klipp?
Ca 98% av allt som publiceras på tuben bryter mot upphovsrätten. Det borde ju även gälla om man som tredje person publicerar detta på iFokus?

Magi-cat
2014-01-29 20:04
#2

Så vitt jag lyckats utröna hittills utifrån alla diskussioner som förts, så är det tillåtet att publicera YT-klipp.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Greigh
2014-01-29 20:13
#3

Även om personen rippat/laddat ned t.ex en låt från en artist och lägger upp den på youtube? Är det då tillåtet som tredje part att sprida den länken vidare till andra?

Magi-cat
2014-01-29 20:15
#4

edit: se #14


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2014-01-30 16:43
#5

Får man länka till en länk som sedan länkar till något upphovsrättsskyddat? 🤔

En fråga till.. Får man länka till Thepiratebay i pm?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Greigh
2014-01-30 17:27
#6

Det är inte tillåtet att länka till TPB någonstans.
I PM gör man det dock mer hemligt, och då smusslar man.

Annons:
Magi-cat
2014-01-30 17:33
#7

#5 Man måste själv ha tillstånd att posta en bild t.ex. Det räcker inte att någon annan har tillstånd att posta. Om en länk man postar länkar vidare….Hmmm….Det kan vara svårt att kolla precis allt i en länk men är man det minsta osäker är det bättre att avstå från att posta. Vad du skriver i pm är privat, inte offentligt och faller inte under den här lagen. Inte heller lägger vi oss i det på iFokus.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2014-01-30 17:53
#8

#6 Okej.. 

#7 Men om jag skulle länka upphovsrättsskyddat material till dig i ett pm?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
2014-01-30 18:31
#9

#8 PM är som sagt privata och privata mail, brev eller pm är inget som någon här lägger sig i. Men ändå ska man naturligtvis inte sprida något som är brottsligt på något sätt. Men det menar du förstås inte heller. :-) Ta gärna specialfrågorna inne på support!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-02-24 14:30
#10

Tar upp lite mer om citat och hur man får citera och när man inte ska citera. Man ser tyvärr ibland (inte här) att långa stycken eller t.o.m. hela artiklar kopieras och publiceras utan citationstecken eller angivande av källa och det är inte tillåtet.

"Det är tillåtet att citera ur andras verk utan att först fråga om tillstånd. Citaträtten finns för att upphovsrätten inte ska vara ett hinder för ett fritt meningsutbyte och saklig orientering i den allmänna debatten.

Citat bara tillåtet ur offentliggjort verk

För att få citera måste verket man citerar ur vara offentliggjort. Offentliggjort är det när det lovligen gjorts tillgängligt för allmänheten. Om ett verk inte är offentliggjort, exempelvis ett privat brev, får man alltså inte ta citat ur brevet och publicera det.

Citat ska belysa

Ett citat ska alltid vara återgivet på ett sätt som är förenligt med god sed. Man brukar tala om att ett citat ska uppbäras av ett lojalt syfte.

Citatet ska fylla en funktion i användarens text genom att belysa eller understryka det som användaren säger. Om ett citerat stycke kommenteras, analyseras, kritiseras eller används för att leda det egna arbetet vidare i någon riktning – det vill säga om citatets funktion är begränsat till att vara ett hjälpmedel i den egna framställningen – kan citatet i allmänhet anses ha ett lojalt syfte.

Man får alltså inte använda citat bara för att förgylla sin egen text eller göra sin egen text mer läsvärd.

Citera – hur mycket?

Det finns inte någon exakt gräns för hur mycket man får citera. Men ett citat får inte vara längre än vad som motiveras av ändamålet. Sammanhanget avgör längden, /…/

När man citerar ska upphovsmannens ideella rätt respekteras. Upphovsmannens namn ska framgå i anslutning till citatet och citatet får inte förekomma i ett kränkande sammanhang. Det ska också framgå ur vilken källa citatet är hämtat."

Citaträtten


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-02-28 08:32
#11

Tyvärr har det visat sig, trots att man informerar om Upphovsrättslagen som gäller hela iFokus, att medlemmar missuppfattar det som något personligt menat om en bild eller för långt citat redigeras av admin.

Jag vill därför betona än en gång att det är inget personligt! Vi kan naturligtvis tycka vad vi vill om lagar och regler, men vi måste rätta oss efter dem. Enligt det system som tillämpas inom iFokus är det sajtvärden på respektive sajt som ytterst är ansvarig för publicerat material och riskerar således drabbas av stora skadestånd. Det vill nog ingen.
Det är därför en förhoppning att alla tar eget ansvar för den här frågan och verkligen är noga med att länka och bara använda egna eller allmänna bilder, så sajtvärden slipper sitta och kolla.

Ett ideal skulle vara att alla bilder, allt skrivet var fritt att sprida och använda i ett enda flöde, men där är vi inte.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-01-09 18:35
#12

Avatarer

Tänk på att även er avatarbild och bilder ni publicerar på er sida omfattas av upphovsrättslagen. 

Du är själv ansvarig för din Avatar.
Det säkraste är att använda en bild du tagit själv.
Om du hämtat den på internet måste du kontrollera så att den är tillåten för allmänt bruk.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-01-09 18:48
#13

Nu har jag (igen) gått igenom gamla trådar. Sajten hette tidigare Spökbilder, så det faller sig naturligt att det är mycket att gå igenom i speciellt spök-trådarna. Jag har gallrat hårt.

Andra bilder eller konstverk.

Det är heller inte tillåtet att, även om man knäpper bilden själv, ta kort på andra konstverk och lägga ut. Även det räknas som stöld av upphovsrättsskyddat material.

Ibland har muséer och liknande restriktioner för fotografering, följ dessa.

En tanke slog mig under gallringsarbetet: det är inte bara upphovsrätten man bör tänka på när man publicerar en bild.

Personer på bilderna. Även om man tar bilden själv är det inte säkert att den man knäpper kort på vill figurera offentligt på ett internetforum. Fråga alltså personen först om publicering medges eller, ännu hellre, lägg inte ut kort på någon annan.

Hus och föremål som tillhör någon annan. Samma sak gäller här, fråga först om ni får lägga ut bilden. Själv skulle jag inte bli glad om någon tog ett kort på mitt hus och lade upp på ett forum med frågan "Känner ni något speciellt?" eller "Spökar det här?"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2015-01-10 16:02
#14

#3 "Även om personen rippat/laddat ned t.ex en låt från en artist och lägger upp den på youtube? Är det då tillåtet som tredje part att sprida den länken vidare till andra?"

Det finns inget lagligt hinder för det. Det känsliga med just bilder är att det är iFokus servrar som lagrar bilderna, med YT är det YTs servrar som lagrar videon och skickar den till slutanvändarna och alltså är det deras problem.

#6 "Det är inte tillåtet att länka till TPB någonstans."

Varför inte?

Magi-cat
2015-01-10 17:03
#15

Återknyter till mitt #13

Ser ni något ni tycker verkar det allra minsta tveksamt, hör gärna av er till Mia eller mig. Vi är tacksamma för all hjälp.

Att rensa tar en massa tid. Efter ett tag blir man lite trött och yxar till i lite vidare svängar, hellre tar bort hela inlägg och till slut hela trådar än att påta med detaljer. Jag är öppen för förhandling om ni saknar något oundgängligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-01-16 12:56
#16

En iFokus-sajt med bildbank har startat!

Här finns mycket att läsa om upphovsrätten och hantering av bilder vid publicering.

Man kan också låna bilder därifrån om man följer vissa krav.

Här är ett exempel på hur man kan låna tillåtna bilder från sajten:

#4


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
2015-01-16 13:08
#17

Mycket bra👍 för det är inte alltid så lätt det där…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
2015-01-16 13:45
#18

Det är en djungel, är vad det är…🤪


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-05-06 08:33
#19

Inte precis Upphovsrätt, men att tänka på vad man skriver:

"Sex inlägg på sociala medier som blivit dyra i domstol".

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/06/sex-inlagg-pa-sociala-medier-som-blev-dyra-i-domstol-las-det-har-innan-du-borjar

Artikeln är från Finland, men det allmänna gäller väl här också.

Det räcker med att en uppgift lagts ut på nätet, det viktiga är inte hur många som nåtts av den eller om man försökt orsaka lidande, eller om personen som drabbats verkligen lidit eller hur mycket.

"Det är inte heller avgörande om publicerandet har orsakat lidande eller om man har försökt orsaka lidande. Formuleringen i strafflagen lyder: som är ägnad att orsaka skada eller lidande.

- På samma sätt som man i trafiken säger att någon handling är ägnad att orsaka fara - det behöver inte vara en situation där någon höll på att bli påkörd, säger Tolvanen."

Att ångra sig och ta bort orden eller bilden nästa dag hjälper inte heller.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: