Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 1510 ggr
Magi-cat
2013-11-19 22:02

Fascinerande fakta om träd


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-12-26 08:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

"Trees create immense negative pressures OF 10′s OF atmospheres by evaporating water from nanoscale pores, sucking water up 100m in a state where it should be boiling but can’t because the perfect xylem tubes contain no air bubbles, just so that most OF it can evaporate in the process OF absorbing a couple molecules OF carbon dioxide. Now I didn’t mention the cohesion OF water (that it sticks to itself well) but this is implicit in the description OF negative pressure, strong surface tension etc."

Träd är mirakulösa…

(bild från publicdomainpictures.net)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-04-19 18:27
#2

Träd hjälper till att kyla ner vår planet och motverka klimatförändringar!

"Att träd binder koldioxid är välkänt. Men träd håller även ner temperaturen på fler sätt än många tidigare har trott. Träd släpper ifrån sig gaser och de gaserna har en nedkylande effekt på atmosfären.

– Den ljuvliga doften av en tallskog är just sådana gaser, säger klimatforskaren Catherine Scott vid Leeds universitet."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/trad-motverkar-klimatforandringar-pa-fler-satt-an-du-kanske-visste


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Att träd binder koldioxid är välkänt. Men träd håller även ner temperaturen på fler sätt än många tidigare har trott. Träd släpper ifrån sig gaser och de gaserna har en nedkylande effekt på atmosfären.   – Den ljuvliga doften av en tallskog är just sådana gaser, säger klimatforskaren Catherine Scott vid Leeds universitet.
Magi-cat
2021-04-19 18:28
#3

Vi MÅSTE lära oss att vara rädda om träden och skogen, medan tid ännu är …

"– Så när vi avverkar skogar mister vi inte bara deras förmåga att lagra kol. Vi mister också trädens kylande effekt genom gaserna som de avger, säger Catherine Scott vid Leeds universitet. "


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: