Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 8325 ggr
[Mia-Li]
2013-11-09 08:31

Fenomenet Fukushima del 3

Jag startar härmed en tredje tråd om Fukushima då den andra började spåra ut, igen.

Vill helst inte moderera så långa trådar. Men hoppas nu att vi kan hålla oss till ämnet.

Ämnen utanför trådämnet kommer att tas bort direkt i denna tråd. Alltså om det fortsätter som i den andra.

/edit: Förra tråden här/M-c

Magi-cat´s sista inlägg i den andra tråden som ni kan spinna vidare på här:

#93

av

Magi-cat

Om kartor på spridningen av radioaktivitet: (min kursiv)

"You may have also seen lots OF maps being passed around the web about this Fukushima radiation, but don’t believe all OF them that you see. This article we wrote a few months back helped debunk one particular map that was being used to misrepresent the radiation spreading across the Pacific Ocean. That map in question actually just showed the sea water levels at the time OF the tsunami that hit the Japanese coast."

"More recent maps show a prediction how over the next year or so nearly all OF the Pacific Ocean will have some measurable amount OF 137Cs related to the Fukushima leak.While the concentrations OF this radiation will be much less toxic than closer to the site OF the spill, they still will have a long term impact on life around the world. This one accident in Japan could end up being one OF the worst ecological disasters in human history, and it has potential to get worse.

http://americanlivewire.com/fukushima-radiation-leak-poisoning-pacific-ocean-137cs/

Alltså i korthet: tro inte alla kartor du ser, det är inte säkert de visar det de säger att de visar.

Ändå, om man gör förutsägelser utifrån nu kända faktorer, kommer utsläppen att ha stor påverkan på miljön även långt utanför Japan. I allra värsta fall ekologisk katastrof.

"Necessity is the Mother OF invention!"_Sajtvärd Oförklarade Fenomen och Finland iFokus
_

Annons:
Magi-cat
2013-11-09 15:29
#1

Nu ska 1500 bränslestavar innehållande uran och plutonium flyttas från en bassäng i Fukushimas fjärde reaktor så de inte riskerar att skadas av eventuella framtida jordbävningar och stormar.

Det blir en svår, men nödvändig operation att flytta dem.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/svar-flytt-av-branslestavar-i-japan_8700948.svd


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Calcifer
2013-11-09 16:33
#2

Fråga: Ska denna tragiska olycka alltså vara något slags oförklarat fenomen? 🤔


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Mia-Li]
2013-11-09 16:35
#3

Bellatrix

Vi kan diskutera även annat som inte är Oförklarade Fenomen också.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2013-11-09 19:31
#5

#4 Då får vi verkligen hoppas att det inte blir värsta scenariot.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[KosmosBill]
2013-11-14 06:05
#6

Nu hör jag det igen….en anonym aktiv kärnsäkerhetsexpert uttalar sig om vad han är mest orolig för är att gummipackningarna mellan stavarna kan vara skadade och när man ska flytta dem så kan de vidröra varandra och explodera.

Bill Deagle berättar om vad "Chris Harris" sagt till honom i andra halvan av 4 minuters klippet .

Där finns en länk till hela programmet som finns på Daily Motion.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2013-12-03 07:58
#8

Tittade igenom klippet.

Han säger att det läcker radioaktivitet från Fukushima och att det har läckt sedan explosionen ägde rum för två år sedan. Det är tritium cesium, strontium, hela skalan av radioaktiva ämnen som kontaminerar oceanen och grundvattnet.
Ledningen verkar vara i kaos och utanför kontroll. Varför ber man inte om hjälp? Det är en tragedi som bara börjat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-12-03 10:00
#9

Verkar ha gått bra att flytta det första bränslet i alla fall. Jag hittar ingenting om att det skulle finnas en risk för att det skulle explodera (något som KosmosBill upprepar om och om igen), och det talar mot det lilla jag vet om kärnfysik. Snarare är väl risken att det skulle bli läckage och strålning som skulle kunna göra platsen otillgänglig och som kunde läcka ut i naturen.

Hur som helst verkar den första flytten gått bra, men det kommer ta ett tag att flytta allt bränsle.

http://www.japantimes.co.jp/news/2013/11/22/national/first-batch-of-fuel-from-fukushima-reactor-4-pool-now-in-different-storage-site/#.Up2co8TuJsN

Enligt den här sidan har ytterligare ett lass med bränslestavar flyttats efter det:

http://www.chinapost.com.tw/asia/japan/2013/12/03/395024/Fukushima-operator.htm

#8 "Det är en tragedi som bara börjat."

Vill du utveckla det lite? Vad anser du att det kommer få för ytterligare konsekvenser? Vad anser du att det redan gett upphov till (alltså inte läckaget i sig, utan dess konskvenser i sista ledet)? (Notera att jag inte säger att jag inte håller med dig, jag är bara intresserad av vad du syftar på)

Magi-cat
2013-12-03 11:04
#10

#9 Jag refererade till vad som sades i klippet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-12-03 11:25
#11

#10 OK. Jag uppfattade det som att sista stycket var dina egna tankar, men frågan "Varför ber man inte om hjälp?" och omkringliggande meningar är alltså hämtade från filmen?

Magi-cat
2013-12-03 11:58
#12

Allt efter första meningen är från klippet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[KosmosBill]
2013-12-04 11:12
#13

Jag har nu även hört Chris Busby nämna att stavarna inte får röra varandra.Det finns gummibussningar mellan dem för att förhindra det och dessa är inte i det skick man kunde önska att de var.

För övrigt så använder man nu Japanska maffian som förmedlare av arbetskraft. Blir mest hemlösa som får jobba tills att maffian anser att de fått nog med strålning.Ofta utan skydd Så går det till i den civiliserade världen.

De lovar runt och håller tunnt….de får betydligt mindre lön än vad som sagts….ofta ingen lön alls !!!

http://voiceofrussia.com/news/2013_11_24/Homeless-people-employed-cleaning-up-Fukushima-nuclear-plant-3421/

Annons:
JonasDuregard
2013-12-04 11:46
#14

#13 Vid katastrofens början var väl i stort sett alla i området hemlösa. Men jag antar att de menar i en smalare definition.

Historien i artikeln låter hemsk, men det finns också en iögonfallande brist på källor i den. De skriver väldigt lite om hur de konstaterat att maffian är inblandad till exempel, de skriver bara "It has been discovered".

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
2013-12-11 14:01
#16

#15 "There is no question that the most under-reported disaster OF our modern era has been the Fukushima plant in Japan"

Jaså? Det är jag inte övertygad om.

"The vast majority OF people are completely unaware OF the devastating disaster that is unfolding right before our eyes."

Men det är väl inte så ovanligt? Och vadå "right before our eyes"?

Resten verkar vara samma överdrifter som tidigare om att hela (eller halva) planeten på något mystiskt sätt kommer drabbas allvarligt av det här.

[KosmosBill]
2013-12-22 08:38
#17

Det är så mycket värre än vad som framkommer i ljugmedia.

Magi-cat
2013-12-22 08:39
#18

#17 Vill du berätta lite om vad som framkommer i klippet, är du snäll?

(Det är 34 min långt.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[KosmosBill]
2013-12-22 09:54
#19

Detaljer om utsläppen…bl.a.

JonasDuregard
2013-12-22 12:32
#20

Kan du säga något specifikt? Vad var det du tyckte var mest intressant, och som inte står i "ljugmedia" som du kallar det?

Annons:
[KosmosBill]
2013-12-22 20:03
#21

#20 De oerhörda kvantiteterna som släpps ut.

JonasDuregard
2013-12-22 20:15
#22

#21 Vad menar du? Kan du ge något konkret exempel?

Och det har väl rapporterats i media, eller? 🤔 Att bara rabbla bequerelantal utan att jämföra med något säger ju inte så mycket. Eftersom det är enheter som handlar om att räkna atomer så är ord som "miljarder" och "triljoner" inte så skrämmande som de låter.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[KosmosBill]
2013-12-24 03:39
#25

/borttaget/Magi-cat

Magi-cats frånvaro av uppfattning ang. klippet är också talande.

34 minuter….inte värt att lägga ner i sådan fråga…eller.

Väldigt lite folk som bryr sig överhuvudtaget i tråden över det som händer i Fukushima. Fortsätt blunda ni…låt ignoransen styra era liv.

Magi-cat
2013-12-24 07:45
#26

Bäste KosmosBill, jag kan förstå din frustration över vad som ser ut som bristande engagemang. Få yttrar sig i tråden och det är du som främst driver frågan, vilket är tacksamt att du gör. Min önskan är att du uteslutande ägnar dig åt att sprida fakta och inte späda på antagonism mot person. Det förra vinner alla på, medan det senare bara ser illa ut.

Vad beträffar min frånvaro av uppfattning om klippet har du naturligtvis rätt. Jag har inte sett det.

Allmänt: Fukushima-frågan är högst betydelsefull och det finns inte ord för att helt förstå eller beskriva vad som sker och skett. Det behöver belysas och fakta komma i dagen och det är vår önskan att så sker här i tråden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[KosmosBill]
2013-12-25 11:01
#28

#22 Eftersom det är enheter som handlar om att räkna atomer så är ord som "miljarder" och "triljoner" inte så skrämmande som de låter.

Denna formulering säger allt om författarens avsikter. Vilket jag påpekade….men blev censurerat av magi-cat.

Jag försöker igen med risk att bli nedtystad.

Att jämföra dessa extremt höga tal med atomer är inte adekvat, utan bara ett sätt att försöka villa bort eventuella läsare(vilket det inte verkar finnas alltför många av).

De oerhörda utsläppen i Fukushima blir inte mindre av att man försöker sprida desinformation om saken.

Vad har Jonas Duregaard själv att säga om saken???

#26 Vad beträffar min frånvaro av uppfattning om klippet har du naturligtvis rätt. Jag har inte sett det.

Då kanske det vore på sin plats att göra det INNAN du börjar att censurera texter i frågan…eller väljer att censurera vissa ord i stället för att ta bort hela stycken.

Allmänt: Fukushima-frågan är högst betydelsefull och det finns inte ord för att helt förstå eller beskriva vad som sker och skett. Det behöver belysas och fakta komma i dagen och det är vår önskan att så sker här i tråden.

Jaså minsann….men inte tillräckligt betydelsefull för att tillgodogöra dig info från vad som händer därborta genom att överhuvudtaget inte beakta klippet.

Nåväl, jag bryr mig inte om ignoransen utan kommer att fortsätta posta filmklipp jag anser viktiga.

Här kommer ett till. Denna gång om hur sköldkörtelproblem nu börjar uppdagas i Carlifornien. Utsläppen i Fukushima kommer att påverka hela planeten i allt större omfattning.

Varsågod….ytterligare ett klipp att ignorera.

[KosmosBill]
2013-12-25 12:59
#29

Vilka har röstat bort #28

Törs ni stå för det och motivera?

Utgår från att det återpubliceras.

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
2013-12-25 13:43
#31

#28 "Denna formulering säger allt om författarens avsikter."

Vad säger den om mina avsikter menar du?

"Vad har Jonas Duregaard själv att säga om saken???"

Om vilken sak?

"Då kanske det vore på sin plats att göra det INNAN du börjar att censurera texter i frågan…"

Det vore på sin plats att du håller dig till reglerna, de är nog så enkla att följa.

Magi-cat
2013-12-25 13:50
#32

Diskutera hädanefter endast Fukushima i denna tråd, tack! 

Det är ämne nog så det räcker att tala om, mycket.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
2014-01-04 15:55
#34

#33 Vilken rapparkalja. 98% av havsbottnen täckt av "döda kroppar" 🤦‍♂️

Annons:
[Mia-Li]
2014-01-04 16:14
#35

Vad är det för kroppar som menas? Är det fiskkroppar eller annat?
Har letat men hittar inte uppgifter på något sådant.

[Olaf]
2014-01-04 18:25
#36

Har lyssnat på klippet #33 usch…det är riktigt jäkla läskigt. Det om kroppar som Kosmosbill nämner handlar om döda fiskar…har ännuinte läst men lägger in: http://enenews.com/study-dead-sea-creatures-covered-98-of-seafloor-last-year-150-miles-off-california-coast-had-been-less-than-1-previously

[Mia-Li]
2014-01-04 18:27
#37

Tack Olaf.

Då var det alltså inte "rappakalja" som Jonas ville göra gällande.

[Olaf]
2014-01-04 18:41
#38

#37 vassego. Nej det var inte rappakalja bara lite otydligt formulerat. Har skummat lite i texten….man gör årliga mätningar… "National Geographic, Nov. 22, 2013: […] “In the 24 years OF this study, the past 2 years have been the biggest amounts OF this detritus by far,” said study leader Christine Huffard, a marine biologist at the Monterey Bay Aquarium Research Institute in California. […] In March 2012, less than one percent OF the seafloor beneath Station M [located 145 miles west OF the coast OF California between Santa Barbara and Monterey] was covered in dead sea salps. By July 1, more than 98 percent OF it was covered in the decomposing organisms, according to the study, published this week in the Proceedings OF the National Academy OF Sciences. […] Although climate change is a leading contender for explaining the major increases in 2011 and 2012, Huffard says that these spikes could be part OF a longer-term trend that scientists haven’t yet observed. She hopes to continue gathering data from Station M to try and figure it out."

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
2014-01-04 20:34
#40

Ganska stor skillnad på "döda kroppar" och "död plankton" 😃.

Hur som helst har det ju ingen koppling till Fukushima.

#36 "Det om kroppar som Kosmosbill nämner handlar om döda fiskar…"

I länken du ger står det att det är en form av plankton. 

Det framgår inte tydligt men förändringen verkar inte bero på att de dör ut eller något sådant, utan tvärt om på att de förökar sig i större antal.

Dessutom verkar vågen ha avtagit lika snabbt som den uppkom. Så när KosmosBill skriver "idag uppges" menar han egentligen "för 3 år sedan uppgavs" antar jag…

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Olaf]
2014-01-04 20:48
#42

#40 Jo det är skillnad. Men det är ingen rappakalja. “In the 24 years OF this study, the past 2 years have been the biggest amounts OF this detritus by far,” sammanträffande? Du verkar lugn och skrattig och det är väl kul för dig. Är du helt säker på att det inte har någon som helst koppling till Fukishima. Hur kan du vara så säker? Mer läsning i ämnet. http://enenews.com/nytimes-unprecedented-gathering-of-sea-life-along-california-coast-experts-baffled-longtime-residents-astounded-biologist-its-a-very-strange-year-the-64000-question-is-why-v

JonasDuregard
2014-01-04 20:53
#43

#41 "Jag tycker det skulle vara väldigt oförklarat om det inte såg ut så i havet efter 3 härdsmältor i Fukushima!"

Det är inte orsakat av härdsmältorna, och det är inget konstigt med det. Stilla havet i stort är helt opåverkat av Fukushima, det är bara området runt reaktorn som är drabbat (det är fortfarande allvarligt med det är inte alls så illa som du får det att låta).

"Och risken är stor att kärnkraftsföretagen kan komma undan en olycka utan att behöva stå för kostnaderna."

Ja, så är det nog dessvärre. Det kommer väl gå illa för företaget (Tepco) med, men det är ju en klen tröst. 

"General Electric, Hitachi och Toshiba borde betala för skadorna som deras reaktorer har åsamkat!"

För att de byggt den antar jag? Skulle gissa att någon annan (Tepco?) är de som tagit på sig ansvaret för säker drift av reaktorn. Men att reda ut ansvar för katastrofer bland privata företag är väl aldrig särskilt enkelt. 

Kärnkraftverk har väl i regel särskilda avtal med staten om försäkring och ansvar i sådana här situationer?

Gahella
2014-01-04 20:59
#44

Helt otroligt att du Jonas som verkar besitta såna kunskaper i liknande ämnen kan säga: Det är inte orsakat av härdsmältorna, och det är inget konstigt med det. Stilla havet i stort är helt opåverkat av Fukushima, det är bara området runt reaktorn som är drabbat (det är fortfarande allvarligt med det är inte alls så illa som du får det att låta).

Hur kan du säga det, hur kan du veta det? Tror du att allt ligger plats där, att ingenting rör sig flyter, skummar, blåser vidare av vattnet och havsvindarna?

[Olaf]
2014-01-04 20:59
#45

Gov’t scientists unsure why giant fish washing up dead on West Coast, “testing tissue for radiation” — “One dead oarfish is odd, two is a pattern” — PBS: “After the Fukushima nuclear disaster, there were accounts OF several washing ashore” Fiskar flyter upp döda. http://enenews.com/govt-scientists-dont-know-why-giant-fish-have-washed-up-in-california-are-testing-tissue-for-radiation-one-dead-oarfish-is-odd-two-is-a-pattern-pbs-after-the-fukushima-nuclear-d

Gahella
2014-01-04 21:01
#46

För mig är ansvarsfrågan hur enkel som helst, den som åsamkat den åtgärdar det! Och den moralen lever jag själv efter.

Men genom att många av dessa företag alltid går fria så ser det ut som det gör med

JonasDuregard
2014-01-04 21:03
#47

#42 "Du verkar lugn och skrattig och det är väl kul för dig."

Tack! Eller ska jag jobba på att bli lite mer panikslagen och dyster?

"sammanträffande?"

Ja. Eller menar du att allt som hänt efter 2011 är en konsekvens av Fukushima?

Om det inte finns några särskilda anledningar att misstänka ett samband så ser jag ingen anledning att anta det bara för att det ena skedde efter det andra.

Jag tror inte det kassa julvädret eller Gangnam Style beror på Fukushima bara för att vi drabbats av båda delar efter Fukushima 🙂.

"Är du helt säker på att det inte har någon som helst koppling till Fukishima. Hur kan du vara så säker?"

Lika säker som med något annat slumpmässigt valt problem eller potentiellt problem (vet inte om just det här är något problem i sig eller om det bara betraktas som ett tecken på global uppvärmning - som förefaller vara den verkliga boven i dramat för den som är intresserad).

Vad skulle kopplingen vara mellan algblommning i californien och en härdsmälta i Japan? Konkret alltså, inte bara "alla vet att härdsmältor är livsfarliga".

JonasDuregard
2014-01-04 21:14
#48

#44 "Hur kan du säga det, hur kan du veta det? Tror du att allt ligger plats där, att ingenting rör sig flyter, skummar, blåser vidare av vattnet och havsvindarna?"

Jag vet en del om det, ja.

Jag skrev en del om det i början på förra tråden om du är intresserad.

Lång historia kort: Stilla havet är enormt. När du späder ut ett farligt ämne i världens största hav så blir koncentration väldigt låg väldigt snabbt. Ju längre ifrån utsläppsområdet desto lägre koncentrationer.

Vid Kaliforniens kust är koncentrationen så låg att den nästan inte kan mätas. Mycket lägre än halterna av radioaktiva ämnen som förekommer naturligt (eller som förekommer som en konsekvens av människan men som funnits väldigt länge).

Och även om man bortser från det och antar att jag har helt fel: På vilket sätt skulle utsläpp från en härdsmälta orsaka algblommning?

Annons:
JonasDuregard
2014-01-04 21:17
#49

#45 "Fiskar flyter upp döda."

Två fiskar. Visserlgien två väldigt häftiga fiskar, men ändå. 

#46 "För mig är ansvarsfrågan hur enkel som helst, den som åsamkat den åtgärdar det! Och den moralen lever jag själv efter."

Men det har säkert hänt dig någon gång att två personer anser att det är någon annan som åsamkat skadan? Det är väl där det börjar bli knivigt.

Att det är de som byggt reaktorn som är ansvariga är kanske inte glasklart. Då kan jag tänka mig många aktörer som man precis lika gärna kunde peka ut.

[Olaf]
2014-01-04 21:45
#50

"Oroliga forskare varnar för att radioaktivitetens inverkan på ekosystemen inte kommer att bli helt kända på decennier." http://www.greenpeace.org/sweden/Global/sweden/karnkraft/dokument/2012/fukushimakrisen-faktablad.pdf Vi ser redan förlopp som förbryllar experterna. Och: "Just In: Official detects radiation spike on California beach, now at 500% normal levels — ‘Befuddled’ as to why it’s so high, claims there’s no ‘immediate’ health concern — Public’s interest in Fukushima nuclear waste rising (VIDEO)" Förvirrade över att det kan vara så högt? Kan det vara Fukushima?

JonasDuregard
2014-01-04 21:58
#51

#50 Rapporten du talar om pratar ju bara om området runt kärnkraftverket.

Den skriver till och med att utanför japan är det kännbart enbart i form av politiska initiativ mot kärnkraft.

"Kan det vara Fukushima?"

Rimligtvis inte.

Om du läser andra halvan av citatet står det så här "Peterson admitted he was “befuddled” as to why radiation levels were higher than normal, but he was skeptical that the Fukushima meltdown could be the cause. He noted that many innocuous items could spike the radiation levels in an area, including red-painted disposable eating utensils".

Men 5x normala nivåer är väldigt lite. Att kalla det en "radiation spike" låter väldigt överdrivet. Som sägs i citatet ovan så finns det gott om vardagliga saker som kan ge ifrån sig sådana strålningsnivåer.

JonasDuregard
2014-01-04 22:10
#52

Den uppmätta dosen motsvarar för övrigt 10 BED per timme.

Det vill säga den är lika hög som från 10 bananer 😮 (bananer innehåller precis som allt levande små doser radioaktivt material).

Så att kalla det en "radiation spike" är kanske överdrivet om man kan få samma värde från en klase bananer.

[Olaf]
2014-01-04 22:13
#53

Här mer läsning. En samling exempel tex sjöstjärnor som "smälter" förtvinar. Exempel efter exempel…experterna vet inte vad som händer…. http://thetruthwins.com/archives/something-is-killing-life-all-over-the-pacific-ocean-could-it-be-fukushima

[Olaf]
2014-01-04 22:23
#54

Jag tror det handlar om chock.Man har inte velat inse vidden…stoppar huvudet i sanden. Först nu ber Japan om hjälp… "On Sunday, Prime Minister Shinzo Abe said Japan is finally open to receiving global aid to contain the ever-growing disaster at Fukushima, where radioactive water leaks continue to contaminate the Pacific Ocean’s ecosystem, and thus, the entire world’s food supply." http://www.ibtimes.com/fukushima-radiation-now-global-disaster-japan-finally-asks-world-help-two-years-too-late-1416058

Magi-cat
2014-01-04 22:26
#55

#54 Det var på tiden!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Olaf]
2014-01-04 22:36
#56

Ja det var det. Men är det försent? Varför bad dom inte hjälp tidigare??? Ryssarna har ju erfarenhet och erbjöd sig. "Russia, which originally offered to help Japan contain the Fukushima nuclear disaster (and again recently renewed its offer), is still waiting to be taken up on its offer. But while Chernobyl and Fukushima were the only two nuclear disasters to measure Level 7 on the International Nuclear Event Scale, Chernobyl only contained 180 tons OF nuclear material prior to the catastrophe; comparatively, Fukushima contained 1,760 tons OF nuclear material." http://www.ibtimes.com/fukushima-radiation-now-global-disaster-japan-finally-asks-world-help-two-years-too-late-1416058 Chernobyl 180 ton av kärnkraftsbränsle Fukushima 1760 ton!!

Gahella
2014-01-04 23:42
#57

Olaf, jag tror det handlar om prestige, tyvärr…

Nej den här diskussionen lägger jag ner. Om man näst intill ser denna fruktansvärda katastrof som en petitess ja då är vi världar ifrån varandra.

Men det kan vara så, att så länge man själv inte drabbas kanske det är lätt att hålla det på avstånd genom att förminska konsekvenserna genom dylikt tänk? Eller är det ett sätt att hålla det på avstånd då en större inlevelse i denna tragedi är för obehaglig att ta in helt enkelt?

Kommer och tänka på NASA, tidigare hade de endast tekniker som jobbade för dem med rymdteknik men för många olyckor hände, och kom då på den idén att anställa fler människor med fantasi och inlevelseförmåga nog att tänka ut eventuella katastrofter och snedsteg, och detta minskade antalet olyckor, tänka sig ;)

JonasDuregard
2014-01-05 00:34
#58

#57 "Om man näst intill ser denna fruktansvärda katastrof som en petitess ja då är vi världar ifrån varandra."

Så bara för att man påpekar hur fel du har så ser man det som "näst intill en petitess"? Vad sjutton innebär det begreppet ens? Hur kan en olycka som människor dött av någonsin bli en petitess 😕.

Det är inte sunt att betrakta allt som inte är jordens undergång som petitesser! 🤢

"Men det kan vara så, att så länge man själv inte drabbas kanske det är lätt att hålla det på avstånd genom att förminska konsekvenserna genom dylikt tänk? Eller är det ett sätt att hålla det på avstånd då en större inlevelse i denna tragedi är för obehaglig att ta in helt enkelt?"

Vem/vilka pratar du om nu? För japanerna har väl ändå drabbats?

Jag tycker du bör överväga möjligheten att de mest hysteriska dystopierna som målas upp helt enkelt är överdrivna.

"Kommer och tänka på NASA, tidigare hade de endast tekniker som jobbade för dem med rymdteknik men för många olyckor hände, och kom då på den idén att anställa fler människor med fantasi och inlevelseförmåga nog att tänka ut eventuella katastrofter och snedsteg, och detta minskade antalet olyckor, tänka sig ;)"

OT, men vad är det för rolig skröna? 🙂

Roligt att du tänker att tekniker inte kan ha "fantasi och inlevelseförmåga". Snacka om fördomar 🤦‍♂️.

Magi-cat
2014-01-05 09:03
#59

#58 JD till Gahella: Jag tycker du bör överväga möjligheten att de mest hysteriska dystopierna som målas upp helt enkelt är överdrivna.

Måla själv! Vad tycker du är rätt? Finns det ett värsta-scenario och vilket är då det? Vilka är de konkreta följderna av katastrofen just nu och vilka är att vänta på sikt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-01-05 09:06
#60

#56 Tror som Gahella, att det är rätt mycket prestige. Man ville tråckla på egen hand för att lappa ihop något som inte går att dölja eller laga.

Tragiskt.

Men det får inte vara för sent!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
2014-01-05 11:17
#61

# 58, 59 Instämmer med dig Magic-cat i samma fråga, för det här är första gången jag läser något i sammanhanget som inte liknar avståndstagande, det lät rent av riktigt empatiskt! Men har å andra sidan inte läst allt du skrivit, men det jag har läst hittills har det varit så…Jag minns att jag ställde dig en fråga för ganska länge sedan hur en katastrof ser ut i dina ögon men har ännu inte fått ett svar. Jag är inte den sorten som vill måla fan på väggen men jag tänker inte heller blunda för oroshärdar runt om l livet, och är glad att jag har människor omkring mig som ser och vill detsamma. 

Så allt som inte du har hört är då skrönor,  okej då säger vi så då Glad

JonasDuregard
2014-01-05 11:37
#62

#61 🤔

Annons:
[KosmosBill]
2014-01-05 12:21
#63

Det är nog svårt att överdriva detta.

Jonas har ju beskrivit det som ett lokalt Japanskt problem(av någon märklig orsak).

Misstänker att havsbottnen i hela stilla havet är översållad med döda kroppar : fiskar, plankton,räkor, stora däggdjur….allt levande !

Om nu vatten från bergen rinner igenom 3 härdsmältor på sin väg mot havet, så räcker det nog för att döda de flesta levande varelserna i det.

Varför kapslade man inte in härdsmältorna med boron-betong som i Tjernobyl?

Tjernobyl pågick i 2 veckor….Fukushima pågår än.

Man har mörklagt effekterna på Östersjön också från Tjernobyl.

Gary Busby informerade EU-parlamentet om detta för ett halvår sedan.

[Olaf]
2014-01-05 14:19
#64

#57 Ja du har rätt…det handlar antagligen om prestige. Det är vi andra som helst stoppar huvudet i sanden för det är för oerhört att ta in…jag antar att det är en vanlig mänsklig försvarsmekanik. Det är en sak att snöa in på dystopier en annan sak att blunda för obehagligheter. Fukushima är vår verklighet…det här har vi skapat…ytterst handlar det om enorm arrogans och nonchalans mot vårt enda hem och moder. Materialismen och girigheten som styr.

#60 Jag känner som du hoppas verkligen inte att det är försent…men konsekvenserna är enorma. Om inte ens det här är en väckarklocka då vet jag inte vad som kan få människan att besinna sig.

Gahella
2014-01-05 17:04
#65

Ja det undrar jag med Olaf! Hur illa ska det behöva bli innan de flesta fattar och tar helt andra vägar?

Ibland känner jag mig väldigt pessimistisk och det är inte riktigt likt mig LedsenMen jag har varit miljömedveten redan som liten kan ju se att det är skillnad på många sätt. Men så får jag läsa hur det går tillbaka på flera ställen som t.ex i Amazonas och skövlingen av regnskogen som tagit fart igen, att det fortfarande läcker olja efter BPs framfarter i den Mexikanska Gulfen och att de är lika handlingsförlamade och okunniga som i Fukushima…..Hur länge till ska dessa typer tillåtas ha fria tyglar?! Och vi ska betala dessutom deras misstag, precis som med bankirerna och deras gangsterfasoner!

Men jag hoppas att nu när Japan fått släcka ner alla sin kärnkraftsanläggningar att de kanske öppnar upp ögonen för bl.a solenergi. Och kanske förhoppningsvis inser fler att regnskogen kan bli ett ekoturistmål om inte annat, så det kan bevararas för oss att njuta av nu, och även av generationerna som kommer efter oss.

Att vi är så pass hyggliga att vi spar en bit även till dem att ta del av…

Men så länge ansvariga går fria kommer de fortsätta skapa tragedier för andra. Och vilka som har ansvaret i sammanhang som dessa tycker jag är väldigt uppenbart. Nä låt dem få smaka på vad de själva har skapat så kanske de fattar någon gång, och det snarast!

[Olaf]
2014-01-05 18:32
#66

Word!

JonasDuregard
2014-01-05 22:27
#67

#65 "Och vilka som har ansvaret i sammanhang som dessa tycker jag är väldigt uppenbart"

Vilka är det, specifikt? Och vilken typ av straff är lämpligt menar du?

Jag tycker snarare skuldfrågan är ganska komplicerad och alla som drar nytta av miljöförstöringen har ju en del av skulden kan man tycka. Och där ingår både du och jag dessvärre 😐.

Tycker du inte att det behövs någon slags domstolsutlåtande för att avgöra vilka som gjort sig skyldiga till vad?

"Nä låt dem få smaka på vad de själva har skapat så kanske de fattar någon gång, och det snarast!"

Jag antar att det där inte är menat lika våldsamt som det låter.

Gahella
2014-01-06 12:16
#68

För mig är de skyldiga som skapat och iscensatt saker och ting där man nonchalerat riskerna och konsekvenserna för både djur, människor och natur och endast följer sina egen girighet. Och om de har skapat katastrofer som de vi pratat om tidigare ska de med egna pengar ta hand om det, inte vi. Och om man kan ställa andra till svars i domstolar och i högre rättsinstanser, varför inte dem? Eller varför inte inför en sanningskommision?

För om helt andra intressen tilläts styra skulle vi ha bilar som gick på vatten och solpaneler på taken världen över. Och vi skulle odla hampa till det mesta vi behöver, odla giftfri mat och ha mer konsekvenstänkande och miljötänk i skolorna och då menade jag även den inre miljön. Det finns en 19 åring som har skapat en uppfinning som kan lösa problemet med all plast i världshaven. Men var är den, jag har i alla fall inte läst att den är satt i bruk ännu. Hela vår historia har visat att det finns alternativ som bygger upp oss istället för det motsatta och har undrat många gånger varför vi inte väljer det istället?!

Och ja vi är alla medansvariga, och själv har jag valt bort allt jag inte behöver såsom bil, för mycket saker, möbler, kläder. Lever väldigt enkelt men saknar varken skönhet, bra kost eller god livkvalitet. För om jag vill ändra denna världen måste jag börja med mig själv och det har jag faktiskt gjort.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
JonasDuregard
2014-01-07 00:42
#70

#68 "För mig är de skyldiga som skapat och iscensatt saker och ting […]"

Ahh, ok. Ja om man tror på sådana sagor förstår jag att det är lätt att peka ut skyldiga.

Kan du vara lite tydligare med vilka exakt det är?

"Men var är den, jag har i alla fall inte läst att den är satt i bruk ännu."

Bygg den själv då om det är så enkelt. Det är lätt att säga att om alla andra bara gjorde saker annorlunda så skulle allt lösa sig, men du bortser från att ditt eget ansvar för det som sker är lika stort som något annat.

"Och ja vi är alla medansvariga, och själv har jag valt bort allt jag inte behöver såsom bil, för mycket saker, möbler, kläder."

Dator? 😉

Skämt åsido, det är så klart bra att du säger så, och jag kan säga detsamma. Och det säger nästan alla andra man frågar också (i olika grad och med olika konkreta exempel, jag skulle till exempel kunna lägga till listan att jag inte äter kött utöver det du nämner). En del kan säga det uppriktigt ganska många tänjer kanske omedvetet lite på begreppet "behöver".

Även om alla levde som du skulle vi ha problem med miljöförstöring. Faktum är att miljöförstöringen antagligen skulle vara mångdubbelt värre eftersom det är så många som idag lever långt under din materiella standard.

"För om helt andra intressen tilläts styra […]"

Det är lite som att säga "om världen bara vore bra så skulle allt vara bättre". Politiska förslag som bygger på att alla i världen ändrar sig och blir som den som ställer förslaget är oanvändbara. Det kommer finnas alla typer av människor även i framtiden.

Och de konkreta saker du nämner om vattendrivna bilar och hampaodlings-utopi tvivlar jag starkt på. Jag vet inte precis vilka intressen det är du vill ge makten till, men jag befarar att om du fick din vilja igenom skulle det snarare bli ett helvete än en himmel på jorden.

Gahella
2014-01-07 10:01
#71

Ja du Jonas det får räcka för den här gången för det är som det är, kortfattat sagt….

[KosmosBill]
2014-01-07 18:42
#72

#68 Väl formulerat Gahella!

Höga halter av radioaktivitet uppmäts nu i Californien. 

Värden 500% över det normala.

Val med två huvuden….!!??

http://www.infowars.com/scientists-discover-conjoined-gray-whale-calves-dying-near-west-coast/

JonasDuregard
2014-01-07 19:01
#73

#72 "Val med två huvuden….!!??"

Du måste hört talas om siamesiska tvillingar?

Den här tråden påminner mer och mer om regelrätta domedagsprofetior i medeltidstappning. Med dåliga omen och allt. 

Människor har i alla tider fått för sig att allt de ser är tecken på att slutet är nära. Eftersom jag själv är optimist tror jag de kommer fortsätta med det långt in i framtiden också 🙂.

[KosmosBill]
2014-01-07 19:16
#74

#73 Så du tror inte att radioaktivitet kan ha orsakat denna vals dilemma?

Vad tycker du att man ska göra åt strålläckaget från Fukushima?

Tror du att det går att göra något eller är det försent?

[KosmosBill]
2014-01-07 21:30
#76

Fukushima live.

Här kan man kolla efter ånga och annat….direkt

http://mfile.akamai.com/127380/live/reflector:51361.asx

Annons:
JonasDuregard
2014-01-07 23:43
#77

#74 "Så du tror inte att radioaktivitet kan ha orsakat denna vals dilemma?"

Kan har orsakat är väldigt långt från har orsakat.

"Vad tycker du att man ska göra åt strålläckaget från Fukushima?"

Täppa till det? Vet inte om du menar det akuta läckaget eller mer långsiktigt vad man ska göra med reaktorerna.

Jag är själv ingen expert på att nedmontera härdsmältor, men det finns ju andra som tur är.

I värsta fall måste man kanske ta till något i stil med sarkofagen man använde i chernobyl, men det vore synd och det verkar inte som det är vad man planerar även om det diskuterades i ett tidigt skede.

Hur som helst så kommer det ju ta flera år.

"Tror du att det går att göra något eller är det försent?"

Jag vet inte vad "för sent" skulle innebära. För sent för vad?

Jag tror inte att det är för sent.

#75 "Som sagt….Californien får se upp."

Vad menar du? Förra gången du postade en bild visade det sig att det inte ens hade något med radioaktivitet att göra. Den här har det men förstår du själv vad den säger? Har du inte insett att en bild utan tolkning eller förklaring inte säger någonting? Att de använder röd färg behöver inte betyda att jorden är på väg att gå under 😉.

[KosmosBill]
2014-01-08 00:59
#78

#77 Så du tror inte att radioaktivitet kan ha orsakat denna vals dilemma?"

Kan har orsakat är väldigt långt från har orsakat. 

Du undviker frågan .Undrar varför….?

Tror du att radioaktivitet kan ha orsakat missbildningen?

Jag har inte påstått att det måste vara strålningen som orsakat valens dilemma…..men jag tror att så kan vara fallet.

/redigerat/M-c

 "Vad tycker du att man ska göra åt strålläckaget från Fukushima?"

Täppa till det? Vet inte om du menar det akuta läckaget eller mer långsiktigt vad man ska göra med reaktorerna. 

Täppa till….hur då ???

Jag menar förstås de stora mängder radioaktivt vatten som rinner ut i Stilla Havet varje dag. Och ångan som är mycket radioaktiv.

Det är nog ingen skillnad på det akuta och den långsiktiga situationen.

Det kommer nog att vara akut i decennier.

I värsta fall måste man kanske ta till något i stil med sarkofagen man använde i chernobyl, men det vore synd och det verkar inte som det är vad man planerar även om det diskuterades i ett tidigt skede. 

Sarkofag….skojar du. Det är alldeles försent för det. Härdsmältorna är redan försvunna ner i marken. 

Varför vore det synd(om det nu hade gått)?

Vad får du ifrån att man diskuterat det i ett tidigt skede?

Varför gjorde man inte det då? Man borde ju gjort det.

Jag vet inte vad "för sent" skulle innebära. För sent för vad?

Jag tror inte att det är för sent.

Det är nog tyvärr försent. Fukushima kommer att spy ut strålning i decennier och kontaminera hela planeten….om vi inte får hjälp från oväntat håll.

Förra gången du postade en bild visade det sig att det inte ens hade något med radioaktivitet att göra.

Jaså minsann. Då kanske du skulle berätta vad du avser här.

Menar du valen? Vet du något som vi inte vet eller vilken bild avser du?

Den här har det men förstår du själv vad den säger? Har du inte insett att en bild utan tolkning eller förklaring inte säger någonting? 

Men förstod du verkligen inte att du kunde klicka på länken för att få info om bilden. /redigerat/M-c

JonasDuregard
2014-01-08 01:33
#79

#78 "Tror du att radioaktivitet kan ha orsakat missbildningen?"

Menar du "kan ha orsakat" eller "har orsakat"?

Om du menar "kan ha orsakat" svarar jag "ja", om du menar "har orsakat" svarar jag "varför skulle jag tro det?".

"Sarkofag….skojar du. Det är alldeles försent för det."

Är det något du läst på typ Alex Jones sida eller är det riktig information?

"Härdsmältorna är redan försvunna ner i marken."

Det tvivlar jag på.

"Varför vore det synd(om det nu hade gått)?"

Det tar mycket längre tid för området att saneras då, även om det slutar läcka radiaktivt material. Det vore bättre om man lyckades avveckla helt.

"Vad får du ifrån att man diskuterat det i ett tidigt skede?"

scientists consider burying Fukushima in a 'Chernobyl sarcophagus

"Varför gjorde man inte det då? Man borde ju gjort det."

Är det din professionella åsikt? 🙂

Det är inte bara att knäppa med fingrarna direkt och som jag skrev ovan vore det bätrre om de lyckades avveckla.

"Det är nog tyvärr försent. Fukushima kommer att spy ut strålning i decennier och kontaminera hela planeten….om vi inte får hjälp från oväntat håll."

Betyder det att när det inte blir som du säger kommer du säga att något har hjälpt oss? Typ aliens?

Vet du om att du har en lång och skrattretande historia av felaktiga förutsägningar bakom dig? Inbördeskrig i USA, Aliens på besök etc. Listan kan göras lång.

Anledningen till att jag nämner det är att det här kanske blir ytterligare en sak du har fel om? (Att det kommer kontaminera hela planeten alltså, att det kommer "spy ut strålning" är ganska okontroversiellt)

"Jaså minsann. Då kanske du skulle berätta vad du avser här. Menar du valen? Vet du något som vi inte vet eller vilken bild avser du?"

Jag menade förra gången du postade en bild på en karta med massa röd färg på. Det var i förförra tråden tror jag bestämt men diskuterades ganska livligt i förra också efter att det framkommit att den var helt irrelevant.

"Men förstod du verkligen inte att du kunde klicka på länken för att få info om bilden."

Så svaret på frågan om du förstår vad den visar är "nej" kort och gott.

JonasDuregard
2014-01-08 01:36
#80

#78 "Men förstod du verkligen inte att du kunde klicka på länken för att få info om bilden."

Jag ser ingen information om bilden i din länk, men jag har sett bilden innan och vet vad den visar. Kan du förklara?

Din länk är för övrigt full av riktigt, riktigt knäppa hypoteser framförda av riktigt knäppa människor. Komplett med bibelcitat, Astrologi och HAARP 😮.

[KosmosBill]
2014-01-08 03:52
#81

Tror du att radioaktivitet kan ha orsakat missbildningen?"

Menar du "kan ha orsakat" eller "har orsakat"? 

Om du menar "kan ha orsakat" svarar jag "ja", om du menar "har orsakat" svarar jag "varför skulle jag tro det?".

Varför frågar du? Det är bara att läsa innantill. Det står kan! Hur svårt kan det vara. Så fort du blandar dig i så blir det en massa tjafs. 

Läs #0 !!!

Sarkofag….skojar du. Det är alldeles försent för det."

Är det något du läst på typ Alex Jones sida eller är det riktig information?

Det är knappast någon vits med att göra en sarkofag när de 3 härdsmältorna inte är kvar i byggnaden. To late! Man skulle gjort det från början.

Härdsmältorna är redan försvunna ner i marken."

Det tvivlar jag på.

Jaså minsann, var är de då? Vad skulle kunna hålla dem kvar i reaktorn menar du?

vore det bätrre om de lyckades avveckla.

Va….? Vad menar du med avveckla? Hur avvecklar man 3 härdsmältor?

Betyder det att när det inte blir som du säger kommer du säga att något har hjälpt oss? Typ aliens?

Man kan ju alltid hoppas. Om människan skulle kunna fixa detta så kommer man ju kunna redogöra för hur det gått till. Sluta med dessa fula antydningar.

Vet du om att du har en lång och skrattretande historia av felaktiga förutsägningar bakom dig? Inbördeskrig i USA, Aliens på besök etc. Listan kan göras lång. 

Hur kan förutsägelser vara felaktiga när dessa händelser ligger inom en nära framtid? Håll dig till ämnet !!!

Anledningen till att jag nämner det är att det här kanske blir ytterligare en sak du har fel om? (Att det kommer kontaminera hela planeten alltså, att det kommer "spy ut strålning" är ganska okontroversiellt)

Katastrofen har pågått i snart 3 år och förmodligen kontaminerat hela Stilla Havet…..hitills. Den kommer att fortsätta under lång lång tid än om man inte kommer på någon strategi. IDAG VET MAN INTE ALLS VAD MAN SKA GÖRA !Och du kallar det ett "lokalt problem"

Tjernobyl pågick i 2 veckor.

De tusentals ton med uttjänt bränsle(som är än mer radioaktivt) som finns i 7 bassänger utgör en enorm fara för planeten. Detta problem har man inte löst ännu. Många tror inte att man klarar det.

Jag menade förra gången du postade en bild på en karta med massa röd färg på. Det var i förförra tråden tror jag bestämt men diskuterades ganska livligt i förra också efter att det framkommit att den var helt irrelevant.

Jaså. Det får du nog ta och förtydliga.

Jag ser ingen information om bilden i din länk, men jag har sett bilden innan och vet vad den visar. Kan du förklara?

Ser du inte info i själva bilden. Klicka på bilden i länken så blir den tillräckligt stor för att man ska kunna se vad där står.

Din länk är för övrigt full av riktigt, riktigt knäppa hypoteser framförda av riktigt knäppa människor. Komplett med bibelcitat, Astrologi och HAARP

Jag förstår väl att det framstår så för dig.

[KosmosBill]
2014-01-08 04:27
#82

IAEA och den Japanska regeringen har kommit överens om att dölja hälsoeffekterna av Fukushima för allmännheten

http://www.turnerradionetwork.com/news/180-mjt

Magi-cat
2014-01-14 09:31
#83

Sju stycken av KosmosBills poster röstades bort igår förmiddag. De flesta är nu återlagda med vissa redigeringar och KosmosBill har återfått sitt skrivtillstånd.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[KosmosBill]
2014-01-14 12:10
#84

Varför får live-cam från Fukushima inte vara kvar?

Är det i linje med den nya politiken i Japan som förbjuder info om Fukushima. Man får numera fängelse om man sprider info om F. En splitterny lag som just kommit till.

JonasDuregard
2014-01-14 13:13
#85

#84 "Är det i linje med den nya politiken i Japan som förbjuder info om Fukushima."

Jag tror inte japans lagstiftning har någon avsevärd inverkan på OFs moderering 🙂. 

"Man får numera fängelse om man sprider info om F. En splitterny lag som just kommit till."

Det är inte vad lagen handlar om. 

Här kan den som är intresserad läsa lite mer sansad kritik (tydligt vinklad visserligen, men inte hysterisk).

[KosmosBill]
2014-01-15 09:20
#86

Lagen beskriver just det jag nämnde.Vi kan gott avstå från hysterisk ignorans.

  • The maximum penalty for disclosure OF classified information would be increased to 10 years imprisonment from 5 years under the 2001 law.

Varför får live-cam från Fukushima inte vara kvar?

Nu vill jag ha ett svar på detta !!!

JonasDuregard
2014-01-15 09:39
#87

#86 För det första står det ingenting om "information om Fukushima" i lagen eller hur?

För det andra står det ju att fängelsestraffet ökat från 5 till 10 år, med det kan ju inte ha varit det du menade med "Man får numera fängelse om man sprider info om F." 🤔. Då skulle man ju fått det förut också?

"Varför får live-cam från Fukushima inte vara kvar?"

Jag gissar nu, men kan det inte ha varit så att den bara åkte med i ett inlägg som bröt mot någon regel? 

Om det bara är vad det låter som (en kamera som sänder live från Fukushima) så kan du väl bara posta den igen i så fall, rimligtvis är det inte förbjudet så länge du inte skriver något olämpligt i inlägget. 

EDIT: Du länkar i #76 till något som du kallar "Fukushima live", det är händelsevis inte det du syftar på? I så fall undrar jag vad du menar med att det inte är kvar.

[KosmosBill]
2014-01-15 09:49
#88

För det första står det ingenting om "information om Fukushima" i lagen eller hur?

Det är så den används. Man anser att info om F skadar landet.

Jag gissar nu, men kan det inte ha varit så att den bara åkte med i ett inlägg som bröt mot någon regel? 

Dina gissningar är som vanligt helt fel.

Någon har publicerat #76 igen.

#83 De flesta är nu återlagda

Är inte alla återlagda?

Magi-cat
2014-01-15 10:21
#89

"Någon" lade tillbaka #76 samtidigt med de andra. Den har alltså varit där sedan dess. Ta klagomål om moderering eller funderingar om borttagna inlägg i pm, tack. Det blir bättre för tråden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[KosmosBill]
2014-01-15 10:37
#90

#83 var inte ett pm

Därför svarade jag på det i tråden.

#76 saknades tidigare när de andra var återpublicerade.

Ingen som uppskattar att ha en livelänk till Fukushima?

Annons:
Magi-cat
2014-01-15 10:54
#91

Nej det saknades inte. Sluta dilla nu, jag kommer inte att kunna redigera idag . Snälla endast kommentarer om trådämnet nu!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[KosmosBill]
2014-01-15 11:05
#92

Vill gärna veta vilka inlägg som inte återpublicerats och varför, eftersom du skrev detta i tråden.

JonasDuregard
2014-01-15 13:55
#93

#88 "Det är så den används. Man anser att info om F skadar landet."

Kan du visa hur den använts på det sättet? Har någon satts i fängelse för att de talat om Fukushima?

[KosmosBill]
2014-01-15 14:34
#94

#93 Det är uppgifter som förekommer på flera ställen på nätet.

En korrupt regim som har denna lag. Hur svårt är det att lägga ihop 1+1

Naturligtvis så applicerar man denna lag på Fukushima. Länder stoppar t.o.m. bilimport som kommer från Japan.

Källor kan du leta efter.

JonasDuregard
2014-01-15 14:42
#95

#94 "Det är uppgifter som förekommer på flera ställen på nätet."

Ja men då så 😕.

"En korrupt regim som har denna lag"

Men alla regimer är väl korrupta enligt dig? 

"Naturligtvis så applicerar man denna lag på Fukushima. Länder stoppar t.o.m. bilimport som kommer från Japan."

Ehh, va? Vad har de två meningarna ens med varandra att göra? 🤔

"Källor kan du leta efter."

Tänk vad bekvämt det hade varit om det fungerade så 🙂.

[KosmosBill]
2014-01-15 16:22
#96

l"Naturligtvis så applicerar man denna lag på Fukushima. Länder stoppar t.o.m. bilimport som kommer från Japan."

Ehh, va? Vad har de två meningarna ens med varandra att göra? Funderar

Är det för svårt för dig jonas. Försök en gång till så kanske du lyckas.

Magi-cat
2014-01-15 16:34
#97

#96 förklara gärna lite mer Istället!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Gahella
2014-01-15 19:54
#98

Är det här för bra för att vara sant? Eller är det så att vissa redan tekniken? Jag hoppas innerligt på det och att det kommer oss alla till godo!

POSSIBLE FUKUSHIMA SOLUTIONS: KESHE FOUNDATION

In addition to his library OF past public research and findings, Keshe's publically released statements have effectively put his foundation and his name on the line. From those points alone, he, his foundation, and their discoveries carry strong integrity and promise. Keshe's technologies focus heavily on plasma state physics. More directly, the plasma has a core that creates its own gravitational field and atmosphere. This natural process releases magnetic energy creating an environment that can attract various radioactive particles. He claims this can be done with solid and liquid matter. If that is the case, this would translate into soil and water having the radioactive particles ripped from them, essentially restoring the matter to its original state. The question would still remain OF what to do with the radioactive material once it has become separated.

Keshe's goes on to say that “this process would only take a couple OF days” and estimates that in five years, 80% OF Fukushima could be decontaminated. This thinking is certainly moving in the right direction. Keshe and his foundation have received no communication from the Japanese government, Tepco, or IAEA despite repeated attempts to reach out. With this in mind, he has put a deadline OF January 30th, 2014 on their dishonorable silence. After which time, he states that he will go forward with “teaching workshops to the Japanese people” given the fact this the “technology and materials are available now”. Meanwhile, Tepco remains hard at work using duct tape, Yakuza members, and the homeless in what continues to amount to a radioactive Rubik's cube OF problems in Fukushima Prefecture. This latest broadcast provides a much needed glimmer OF hope for the seemingly dire situation.

http://awakeandempoweredexpo.com/blog/keshe-foundation-plasma-physics-may-hold-key-decontaminating-fukushima

[Olaf]
2014-01-15 20:11
#99

Det vore helt underbart om det gick att neutralisera den här katastrofen. Jag ska läsa på om det du lagt in senare. Minns att jag såg något om att dr Masaru förespråkade industrihampa. Är helt okunnig men jag lägger in en video som jag fann nu.

JonasDuregard
2014-01-15 20:38
#100

#98 Det verkar tyvärr vara nonsens 😕.

Gahella
2014-01-15 20:50
#101

Då får du nog förklara vad som är nonsens Jonas?

Gahella
2014-01-15 20:52
#102

Glömde säga att jag ska kolla din video också Olaf :)

[KosmosBill]
2014-01-15 20:58
#103

Intressant med Keshe. Vi får se vad som kommer av det.

Japanska regeringen TEPCO och IAEA verkar inte intresserade. De är mest intresserade av sina lögner och att sanningen inte ska komma fram.

jonas…produkter från Japan är ofta radioaktiva nuförtiden. Länder vägrar att ta emot dem efter att ha mätt strålningen på dem. Sekretesslagen är viktig för att inte skrämma fler med sanningen.

Gahella
2014-01-15 21:06
#104

Nu har jag sett den Olaf och typiskt nog tackar den japanska regeringen nej innan de ens satt sig in i frågan.

Och jag undrar varför, har de något val dessa klantskallar och vem av dem har frågat hur vi vill ha det?!

Annons:
[Olaf]
2014-01-15 21:07
#105

Den här dr Keshe verkar vara en kontroversiell person. http://en.wikipedia.org/wiki/Mehran_Tavakoli_Keshe Mehran Tavakoli Keshe is an Iranian-born (in 1958) nuclear engineer [1][2] known for his research on plasma reactors and interests in free energy applications[3][4] and for his claim that he pioneered a space technology that was, according to some, used by Iran and resulted in the subdue and capture OF an US drone in December 2011 near the Iran-Afghanistan border. He is an author OF three books which explain his corrective view on principles[5] and the fundamentals OF matter.[2]

[Olaf]
2014-01-15 21:08
#106

#104 Dom tackar nej alltså. Har dom råd med att inte ens försöka?

JonasDuregard
2014-01-15 21:12
#107

#101 Syftade på texten du klistrade in.

#103 "Länder vägrar att ta emot dem efter att ha mätt strålningen på dem."

Var har du läst det?

"Sekretesslagen är viktig för att inte skrämma fler med sanningen."

Det tvivlar jag på.

Gahella
2014-01-15 21:17
#108

Ja Olaf det är han verkligen

 2014: The Year that the new Technology will change the course OF humanity and it will bring untold changes.

At Keshe Foundation, we make 2014, the year that advanced technologies will be mass-released to public that they can show their power to create conditions that change through all layers OF human society will be achieved.

We shall put an end to hunger and wars, through the release OF everything in our possession, this be it scientifically, or technically to every man, be it scientists or world governments around the world in equal measure.

In 2014, the Keshe Foundation through its Institute shall deliver to mankind as a whole the technology, which the mankind has been waiting and praying for from the beginning OF time.

With delivery OF an advance technology, unknown up to now, we shall put an end to hunger, wars.

We shall make sure that all men will have enough to attain sustenance and shelter that; there shall be no need for suffering.

We give and facilitate the release OF technology to the men OF greed that they can produce enough gold and precious metals that they could wish for, that eventually they will shy away even to show any interest in possessing such materials.

In opening the space in 2014 in its true sense, we would bring in more precious materials and sciences unknown to man that these new materials and knowledge will be used for forging tools OF lasting peace on this planet.

The 2014 will be the beginning OF the new era, the point OF change for the humanity from what has been the same on this planet from the time OF Adam.

We make one promise to the world leaders and that is, change your and your nations ways or your citizens shall change it for you through the delivery and application OF the new technology and its use.

No man shall and from this year on will be allowed to take up arms to fight and no man shall be left hungry and homeless on this planet because OF wars.

Use your arm manufacturing factories to deliver homes and food to the humanity, which up to now you have being developing tools OF war in them, and you have instigated, unwanted wars because OF them.

As the man who has the knowledge OF universe at his disposal, I shall use every knowledge and power available to me to bring these factories, which you have erected for making tools OF war and their products to standstill with stroke OF a pen.

Then we wonder who shall disobey as is in the books OF god that “one shall not kill.”

The promises OF the change, as has been in the Holly books OF the past, which the man has been waiting for centuries for shall be fulfilled.

Our program for this year is set to be.

We shall put an end first and foremost to the problem at Fukushima in January.

In February, we make all efforts to create the environment to stop the production OF arms across the world, through release OF technologies, which makes the present advance aircraft, missiles, and nuclear weapons irrelevant and ancient.

In Jun, we will deliver technologies, which can deliver sustenance’s to world population totally free OF any cost through the release OF new systems that can change air into sustainable food and energy supply without a need for farming land that no child will sleep with hunger.

By September, we will deliver the technology for every man to be protected from the natural elements like cold and rain without being dependent on other man handout OF tents.

We shall make delivery OF clean water at any point on earth free OF charge a reality by releasing the already developed technologies.

By the end OF December we will make sure, that there are no grounds for disruption for space travels on regular bases from all the nations on this planet that all shall harvest the reaches OF the universe collectively and equally.

Those who have doubts about our work, be ready to become soldiers OF the peace and unity before the end OF this year.

M T Keshe

http://forum.keshefoundation.org/forum/keshe-official/30510-2014-the-year-of-the-change-for-the-humanity

JonasDuregard
2014-01-15 21:26
#109

#108 "Those who have doubts about our work, be ready to become soldiers OF the peace and unity before the end OF this year."

Det är väl jag det då 🙂. Vi får väl se…

[Olaf]
2014-01-15 21:31
#110

#108 Inte dåligt! Är det Messias som kommit?

[Olaf]
2014-01-15 21:33
#111

"We shall put an end first and foremost to the problem at Fukushima in January." Då får han skynda sig nu…det är redan den 15:e!

Annons:
Gahella
2014-01-15 21:35
#112

Ja där är jag är lika nyfiken som du Jonas

Och jag är lika nyfiken på varför du var så snabb att säga att detta var nonsens?'

För jag är ganska 100 på att lösningar redan finns på de flesta problem, men att det finns vissa intressen som inte är så intresserade av det.

Ja jag är kanske konspiratorisk och det har inte blivit bättre under årens gång ;)

[Olaf]
2014-01-15 21:46
#113

112 Det tror jag med…men beroendet av brist håller hjulen igång…och maktbalansen. Fri energi är knappast välkommet. Hoppas dr KESHE har nåt att komma med och inte bara storvulna ord. Mer om hampa "Plants break down or degrade organic pollutants and stabilize metal contaminants by acting as filters or traps. PHYTOTECH is conducting feild trials to improve the phytoextraction OF lead, uranium, cesium-137, and strontium-90 from soils and also from water. Founded in 1931, the Institute OF Bast Crops is now the leading research institution in the Ukraine working on seed-breeding, seed-growing, cultivating, harvesting and processing hemp and flax. The Bast Institute has a genetic bank including 400 varieties OF hemp from various regions OF the world. "Hemp is proving to be one OF the best phyto-remediative plants we have been able to find," said Slavik Dushenkov, a research scienst with PHYTOTECH. Test results have been promising and CGP, PHYOTECH and the Bast Institute plan full scale trials in the Chernobyl region in the spring OF 1999." http://www.hemp.net/news/9901/06/hemp_eats_chernobyl_waste.html

[KosmosBill]
2014-01-15 21:47
#114

#107 Det är välkända fakta att gods har fått sändas tillbaka då de gav alldeles för högt utslag på geigermätarna.

Nu senast var det ryssarna som vägrade att ta emot bilar från Japan.

Gahella
2014-01-15 21:49
#115

#113 Ja jag är av den skolan att det är det enkla som är det mest genialiska :)

Och detta fungera ju när de renar dammar och skitiga sjöar, då tar de bl.a alger till hjälp

[Olaf]
2014-01-15 21:52
#116

#115 Det enkla brukar vara det bästa.

[Olaf]
2014-01-15 21:56
#117

"Japanese dealers selling 'radioactive cars' Unscrupulous used-car dealers in Japan are selling vehicles exposed to dangerously high levels OF radiation to unsuspecting buyers." http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/japan/8849664/Japanese-dealers-selling-radioactive-cars.html Edit "Dealers have long had a lucrative trade in buying up second-hand vehicles in Japan and exporting them to Russia and south-east Asia. But with those markets no closed to them because OF radioactivity tests at docks, they have little choice but to dump them on the domestic market."

JonasDuregard
2014-01-15 22:15
#118

#112 "Och jag är lika nyfiken på varför du var så snabb att säga att detta var nonsens?'"

Jag kanske har övernaturliga förmågor. 

Skämt åsido, är det relevant för tråden? Jag skulle kunna skriva en lång förklaring men vi verkar i princip överens om att det inte är trovärdigt plus att det skulle ta tid och distrahera från trådens ämne.

Annons:
Gahella
2014-01-15 22:31
#119

#118 Detta är väl verkligen relevant för tråden då vi diskuterar allt runt hanteringen av Fukushima?!

Och var har jag uttryckt att jag inte tycker det här är trovärdigt? Det kan jag verkligen inte bedöma men det kan tydligen du, så jag är idel öron :)

JonasDuregard
2014-01-15 23:14
#120

#119 "Detta är väl verkligen relevant för tråden då vi diskuterar allt runt hanteringen av Fukushima?!"

Jag menar "Är det relevant exakt hur jag kom fram till att det var nonsens?".

"Och var har jag uttryckt att jag inte tycker det här är trovärdigt?"

Jag missförstod dig nog. Tråkigt att du inte kan genomskåda det, men om du inte gör det själv utifrån texten så tror jag inte det hjälper att jag förklarar. 

Olafs ledtrådar i #110 och #111 ger bra ledtrådar om vad som är fel med texten. Sedan är ju själva vetenskapen ren bluff. De använder inte ens orden på rätt sätt.

"jag är idel öron :)"

Det tvivlar jag ännu mer på faktiskt 🙂.

Gahella
2014-01-16 09:54
#121

#120 Det där svaret tog jag som du inte vet, för jag kan inte tyda det på något annat sätt än så…Skämtar

Jag är inte den som pressar, men är att vara öppen för det oväntade är ett bra förhållningsätt, tycker jag…Glad

JonasDuregard
2014-01-17 21:30
#122

#121 Inte vet vad?

"Jag är inte den som pressar, men är att vara öppen för det oväntade är ett bra förhållningsätt, tycker jag…Glad"

Ändå är du väldigt förutsägbar i vad du försanthåller och vad du helt ignorerar.

Magi-cat
2014-01-17 21:53
#123

Och nu fortsätter vi med själva Fukushima, tack!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[KosmosBill]
2014-01-18 15:22
#128

#126 Besväras du inte av sidan gör anspråk på att vara fakta, när det i själva verket är en blandning av fakta, hysteriska överdrifter och rena tokigheter?

Jaså säger du det jonas….när jag klickar på senaste nyheterna så kommer detta upp: 

Japan TV: It gets worse every minute at Fukushima plant, groundwater mixing with melted fuel — Gundersen: There’s no end in sight because the nuclear core is in contact with groundwater

http://enenews.com/japan-tv-it-gets-worse-every-minute-at-fukushima-plant-groundwater-mixing-with-melted-fuel-gundersen-theres-no-end-in-sight-because-the-nuclear-core-is-in-contact-with-groundwater-video

Japansk TV berättar här hur ohållbart läget är.

Man försöker lagra vattnet i över 1000 stora cisterner på området.

Men grundvattnet tar aldrig slut. De rinner genom härdsmältorna. Härdsmältorna tar inte slut i första taget heller. Man ser ingen lösning på detta. Man har en desperat idé om att frysa marken under kärnkraftverken för att hindra det stadiga flödet av vatten som blir starkt kontaminerat.

Lyssa till kärnkraftsexperten och visselblåsaren Arnie Gundersen i denna färska intervju :  http://podcast.gcnlive.com/podcast/power_hr/0116143.mp3

TV programmet finns här:  http://www3.nhk.or.jp/nhkworld/newsline/201401160500.html

/redigerat, onödigt/M-c

Vad var det som var så onödigt???

Tar du bort ett helt stycke om du reagerar på något ord. Var det orden "hittar på"…som var så hemska ???

DÅ SKA DU VÄL INTE TA BORT RELEVANTA FRÅGOR, ELLER???ANSER DU INTE ATT FRÅGAN NEDAN ÄR BEFOGAD???

FÖRKLARA DIG!!!

Så berätta nu vad som var hysteriska överdrifter och rena tokigheter jonas !!!

JonasDuregard
2014-01-18 20:45
#129

#128 "Så berätta nu vad som var hysteriska överdrifter och rena tokigheter jonas !!!"

Det är lätt att hitta på sidan. Klicka på vilket inslag som helst så är det avsevärd chans att det är tokigheter. De talar om att tusentals dött i USA för att ta ett tydligt och återkommande exempel. Jag räknar inte med att du ska hålla med mig, och frågan var riktad till Magi-cat.

Magi-cat
2014-01-18 21:28
#130

#128 KosmosBill:

"Vad var det som var så onödigt???

Tar du bort ett helt stycke om du reagerar på något ord. Var det orden "hittar på"…som var så hemska ???

DÅ SKA DU VÄL INTE TA BORT RELEVANTA FRÅGOR, ELLER???ANSER DU INTE ATT FRÅGAN NEDAN ÄR BEFOGAD???

FÖRKLARA DIG!!!"

1.Tyvärr tog jag inte kopia på det jag strök, ett förbiseende av mig. Det innehöll ingenting om Fukushima. Det bestod endast av antagonism mot en person i tråden. Jag tror jag gjorde dig en tjänst genom att ta bort det.

2. Skrik aldrig åt mig i fetstil igen.

3. Du har tidigare klagat på att jag tagit bort eller inte återställt kommentarer. Jag hittar fyra stycken raderade i tråden:

Kosmosbill #23 Innehöll endast angrepp på person, inget annat.

Magi-cat #27 Felpost

Olaf #39 Tomt

KosmosBill #69 Klagomål om bortröstade och tillbakalagda inlägg, tre rader.

That's it.

4. I fortsättningen kommer vi att ta bort allt tjat om moderering, alla personangrepp och provokationer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[KosmosBill]
2014-01-19 01:38
#131

 #130 Det bestod endast av antagonism mot en person i tråden.

Jaså minsann…jag bad jonas berätta vad tokigheterna bestod av så att jag inte skulle tro att han hittade på.

Hur får du det till att vara "endast antagonism".  Det vill jag ha svar på nu!! 

#129

Statistiken för dödsfall för spädbarn och gamla ökade markant i USA i anknytning till 3/11.

[Mia-Li]
2014-01-19 08:57
#132

**Kan det som inte handlar om tråden, PM:as till den det berör. Så tråden får handla om det den ska.
**

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2014-01-22 09:15
#137

#135, 136 Var snäll och lägg in länken till bilden, inte själva bilden. (Upphovsrättslagen)

Förklara gärna det viktigaste som sägs i bilderna. Det gör att fler intresserar sig. (bara sagt som ett tips.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[KosmosBill]
2014-01-22 09:31
#138

Bilden visar hur vatten rinner från bergen genom härdsmältorna och är som sagt ett skärmklipp från videon.

Det är därför det är sådana oerhörda utsläpp i Stilla Havet.

Gahella
2014-01-22 10:19
#139

Det är för mycket!! Och så chemtrails på det!

Sedan är det väldigt sorgligt att fler inte vill fatta hur illa det är…LedsenOch samtidigt är det svårt att veta vad man kan göra åt det, för makten verkar blivit helt sinnesjuk och löpt amok!

Annons:
Magi-cat
2014-03-08 18:57
#140

Imorgon den 9 är det en dokumentär på TV2 om Fukushima och hur Tepco och japanska myndigheter försökt dölja omfattningen av katastrofen.

Kl 22.10

Titta ni som kan och berätta gärna här om era intryck!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[KosmosBill]
2014-03-08 22:39
#141

Först nu börjar media nämna vad som egentligen pågått länge.Vad det inte tillräckligt viktigt tidigare?

Missa inte detta program…

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2014-03-09 07:16
#143

#141 Tyvärr är det ju alltid så där med media och nyheter…det ska vara nytt hela tiden….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[KosmosBill]
2014-03-09 09:47
#144

Det är nog snarare att den skurkägda median bestämmer vad vi ska få veta och inte få veta.

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
2014-03-09 11:12
#146

#141 "Först nu börjar media nämna vad som egentligen pågått länge."

Vad menar du? Det har ju duggat rapporter i media om Fukushima sedan olyckan inträffade? Jag har ju redan grundligt visat att du har helt fel om att det är någon slags mediaskugga om det här, varför ignorerar du det?

#143 Det svåra hade ju varit att om man hade rapporterat löpande från alla situationer i världen så skulle morgontidningen vara tjockare än telefonkatalogen, och det skulle inte leda till att människor fick bättre insikt om någonting.

#144 Visst, och i princip alla journalister i världen är med på konspirationen 😴.

/…/ M-c

Annons:
[KosmosBill]
2014-03-09 13:03
#147

#146 Bara för att du inte förstår nyanserna mellan att nämna Fukushima utan att alls gå in på detaljer om varför det är en oerhört allvarlig katastrof med potential till att bli än värre.

/redigerat/Magi-cat

Förstår du heller inte att de inte kan dölja det hur länge som helst. Verkningarna blir allt tydligare.

JonasDuregard
2014-03-09 16:15
#148

147 "Bara för att du inte förstår nyanserna mellan att nämna Fukushima utan att alls gå in på detaljer om varför det är en oerhört allvarlig katastrof med potential till att bli än värre."

Känns som den meningen bara blev halvfärdig?

En möjlig anledningen till att tidningarna inte skriver samma sak som det som presenteras i dina tokiga YT-filmer är kanske just att det som sägs i dem är så tokigt fel? De kanske försöker begränsa sig till att rapportera fakta istället för vilda spekulationer och ogrundade konspirationsteorier, eller så. Källkritik och allt det där du vet.

/svar på borttaget borttaget/Magi-cat.

"Förstår du heller inte att de inte kan dölja det hur länge som helst. Verkningarna blir allt tydligare."

Så de besämmer inte riktigt vad vi får veta och inte trots allt då?

Och när de inte kan dölja något helt så gör de dokumentärer om det istället? Kan du bara förklara helt kort hur det där fungerar?

/…/ M-c

Magi-cat
2014-03-09 18:01
#149

Håll god ton eller tyst!!! Jag hinner inte moderera överallt!

Inga bilder utan noggrant angivande av källa och att man får dela dem offentligt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2014-03-10 10:43
#153

Någon som såg dokumentären igår? Jag såg det mesta av den, men inte hela. Skriv gärna vad ni tyckte.

Den började med Stilla havs-fisk, tuna, i Schweiz. Kontaminerad sådan, med spill från Fukushima.
Fisken skulle inte vara farlig att äta. Franska forskare sade dock att joniserande strålning egentligen aldrig är ofarlig och att konsekvenserna kan visa sig flera decennier senare.

Detta var som en röd tråd som gick igenom hela dokumentären: från vissa forskare, statligt och officiellt håll i Japan, bedyras hela tiden hur ofarligt allt är medan andra forskare blir helt bestörta och säger att det inte alls är ofarligt. Det framkom också att det anses viktigare att lugna befolkningen än att varna. T.o.m. hade en snubbe sagt att det är bara om man är orolig som man drabbas, om man är glad drabbas man inte! 🤪

Nästan lika dråpligt var det med mätarna som installerats vid skolor och förskolor. De visade för höga värden så man installerade andra. Privatmätarna fick också högre värden. Eller när man sanerat marken precis där mätaren stod och värdena var betydligt högre en bit ifrån…

En lantbrukare hade stannat kvar med sina kor i den farliga zonen. Nu hade korna drabbats av vita prickar i hårremmen. Många hade dött och han hade minnesmärke över dem, vilket var väldigt rörande. Han ville stanna med sina kor.

300 ton radioaktivt vatten släpps ut i Stilla Havet, varje dygn. Man har funnit fisk där värdena ligger 2500 ggr över gränsvärdena.

Även i USA är man orolig. Marinbiologer analyserade tonfisk och fann att den innehöll cesium 137 och 134 från Fukushima. Detta kan få globala konsekvenser, menade man.

Även låga stråldoser kan vara hälsovådliga sade en del forskare, men långsiktiga konsekvenser.

Det tänkte jag också på, att tillfälliga strålningshopp kan man säkert klara om de inte är för höga, men daglig exponering i årtionden?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2014-03-10 11:44
#154

Klistrar det jag skrev i en annan tråd (på politik):

Jag tittade på dokumentären och även om den var intressant så tycker jag den var bitvis alldeles för tendentiös. Kändes lite som att inför varje intervju så deklarerade de om det var en hjälte eller skurk de tänkte intervjua på ett ganska tråkigt sätt.

Det var också ganska många gånger de sa "men det finns en expert som inte håller med" eller "fast alla forskare är inte överens om det" som att det vore något man skulle kunna vänta sig. 

Samtidigt var de ganska okritiska mot uppgifter från olika frivilligorganisationer. 

"Det framkom också att det anses viktigare att lugna befolkningen än att varna."

Det insinuerades i alla fall av dokumentärfilmarna. Lite mer neutralt kan man i alla fall att det är anses viktigt att lugna befolkningen, vilket det möjligen är.

#153 "T.o.m. hade en snubbe sagt att det är bara om man är orolig som man drabbas, om man är glad drabbas man inte!"

Men han fick också sparken för det? (Det där tänkandet är väl lånat från det som brukar kallas affirmationer och så vidare i nyandliga rörelser)

Hans efterträdare intervjuades och menade att oron för radioaktivitet antagligen antagligen ställt  till större skada än själva radioaktiviteten. Underligt nog verkade det inte som de passade på att fråga honom om alla de uppgifter de presenterade i filmen 🤔.

"Nu hade korna drabbats av vita prickar i hårremmen."

Jag vet inte så mycket om kor, men jag undrar vad en veterinär skulle säga om de där prickarna. Jag antar att hans boskap inte längre får den veterinärvård och inspektion som är bruklig vid moderna jordbruk så det är tänkbart att de drabbats av orelaterade sjukdomar.

Jag funderade faktiskt på hur du skulle reagera på hans verksamhet eftersom du ofta tar ställning för djurskydd i trådarna här, och det verkar lite si och så med det på hans gård.

Magi-cat
2014-03-10 12:40
#155

#154

Jag tycker ganska tvärtom. 🙂 Det var inte en hjälte-skurk-karakteristik. (Men visst låg det en underton av kritik mot misstänkt dålig hantering; av katastrofen, av drabbade, av miljön och av den beskrivning av den "ofarlighet" som ska lugna befolkningen, inte nödvändigtvis vara sann.)
Den officiella lugna-ner-sidan är ju redan ute och känd. Här kom andra sidor fram, forskare/personer kom till tals som inte torgför den komfortabla åsikten att allt är på något sätt normalt i hela situationen och om det inte är riktigt normalt så har man ändå kontroll. Det stämmer ju inte! Strålning är farligt och man har inte kontroll!

Lite mer neutralt kan man i alla fall att det är anses viktigt att lugna befolkningen, vilket det möjligen är.

Möjligen. Man kan också tänka sig att myndigheter och bolag tar sitt ansvar och lägger korten på bordet, talar om vad man vet, vad man kanske vet och vad man ska göra åt det. För mig verkar det mer som att man vill undkomma kritik än värna om fortsättningen, och det är inte är bra, det kan slå tillbaka på dem förr eller senare, om inte annat.

Men han fick också sparken för det? (Det där tänkandet är väl lånat från det som brukar kallas affirmationer och så vidare i nyandliga rörelser)

Vad var det för en snubbe? Jag såg inte det riktigt. Fick han sparken för det eller för något annat? Men - vad i hela friden skulle affirmationer och nyandlighet i väst ha med japansk hantering av en kärnkraftskatastrof att göra? Det låter väldigt långsökt! Snarare var det ännu ett desperat försök att lugna och på något indirekt sätt få de drabbade att ta på sig skulden. 😕 De var inte glada, bara klagade….

Radioaktivitet ställer till skada. Det är liksom den effekten det har. Oron ställer också till skada men blir mindre om befolkningen känner att de kan lita på hanteringen av framtiden och större om frågan till råga på allt nedtonas. Då vet ingen vem de ska lita på och de drabbade människorna har både strålning, opålitliga myndigheter och oro att hantera.
Och - ärligt talat, verkar det finnas grund för att lita på dem?

Och så korna:

Jag funderade faktiskt på hur du skulle reagera på hans verksamhet eftersom du ofta tar ställning för djurskydd i trådarna här, och det verkar lite si och så med det på hans gård.

Hmm…de levde alltså, så vitt jag förstod, i den zon som var "förbjuden". Korna kunde inte säljas som kött, inte heller kunde mjölken säljas.
Jag vet inte hur det är med japanska djurskyddsinspektioner, men normalt är det inte de som främst håller djuren vid god hälsa, utan en god omvårdnad av ägaren och en sund miljö! Det ena fanns, (antagligen), men inte det andra.
Det var ett strålningsområde och strålning ger skador, så självklart verkar det troligt att prickarna uppstått som en följd av katastrofen!
Han kunde inte flytta med korna någonstans, alternativet hade väl varit att slakta och göra av någonstans, men vart?, så hans val var att stanna med dem.
Han verkade fäst vid dem. Det var lite fint mitt i allt. Felet är själva katastrofen och strålningen. Följderna gör att allt inte är som vanligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-03-10 13:32
#156

#155 "Men - vad i hela friden skulle affirmationer och nyandlighet i väst ha med japansk hantering av en kärnkraftskatastrof att göra?"

Vi är ganska långt utanför ämnet nu, jag syftade på "Law OF attraction" och den grejen, att om man drabbas av något dåligt så är det främst den egna negativa inställningen som behöver åtgärdas och omgivningen blir som man vill att den ska vara bara man vill det tillräckligt mycket och så vidare. Vi kan släppa det, du behöver inte hålla med mig om likheten om du inte vill 🙂.

"Vad var det för en snubbe?"

Han var ansvarig för strålskydd i prefekturen Fukushima, så motsvarande skulle vara en tjänsteman på landstingsnivå i Sverige antar jag. Jag förutsätter att han fick sparken på grund av det men det nämns inte uttryckligen i filmen.

"så självklart verkar det troligt att prickarna uppstått som en följd av katastrofen!"

Jag tycker inte alls det är självklart, men det borde vara ganksa lätt att ta reda på. 

Och att du använder den något ovanliga benämningne "självklart troligt" speglar kanske att du inte heller tycker det är säkert 🙂.

"Den officiella lugna-ner-sidan är ju redan ute och känd. Här kom andra sidor fram, forskare/personer kom till tals som intetorgför den komfortabla åsikten att allt är på något sätt normalt i hela situationen och om det inte är riktigt normalt så har man ändå kontroll."

Om du inte kände till argumenten från den sidan innan så har du inte läst mycket om det här 🤔.

Det finns en kompakt misstro mot framför allt japanska myndigheter och mot Tepco i media. Har du verkligen missat det? 🤔

Att själva strålningen inte är ett särskilt stort problem är snarare den underrepresenterade åsikten i den offentliga debatten så du får nog förlika dig med att stå på majoritetens sida i den här diskussionen 🙂.

"Och - ärligt talat, verkar det finnas grund för att lita på dem?"

Man ska alltid vara försiktig med att lita på någon.

Argument som bygger på tillit är inte bra argument. Som tur var behöver vi ju inte direkt förlita oss på några sådana auktoritetsargument i den här diskussionen.

[KosmosBill]
2014-03-10 13:56
#157

För en gångs skull en någorlunda sann bild av vad som händer.Det var mycket som utelämnades dock.

De 7 bassängerna med uttjänt bränsle som står för ett av de större hoten.

http://www.svtplay.se/dokument-utifran

Magi-cat
2014-03-10 17:33
#158

#156 …jag syftade på "Law OF attraction" och den grejen,…

Jag förstår att du menade "den grejen" och förstår likheten, men har ingen förståelse för att den skulle influera japansk politik. 🙂Men vi kan nog lämna den därhän…😎

**Jag förutsätter att han fick sparken på grund av det men det nämns inte uttryckligen i filmen.
**Det vet vi alltså inte. Det kanske blev uppskattat av ledningen och han fick sparken för något annat?
Han var alltså ansvarig för strålskydd, en ganska viktig post skulle det visa sig. Höll inte måttet i så fall…

"självklart troligt" kanske lät roligt, men naturligtvis kan ingen oss veta säkert vad de stackars kossorna led av - men i en zon med för hög strålning och det uppstår hudskador - hmm🤔Fortfarande troligt.
Strålning ger skador! Det finns ingen egentlig doströskel där risken är noll. Det skadar DNA och effekterna kan visa sig långt fram i tiden.

**Som tur var behöver vi ju inte direkt förlita oss på några sådana auktoritetsargument i den här diskussionen.
**

Auktoritetsargument - nja, det är inte samma sak. Auktoritetsargument som säger "lita på oss för vi vet bäst/bestämmer här" är värdelösa i en kris och kan inte jämföras med att visa rimlig tilltro/tillit till någon som gör sig förtjänt av det, som ger korrekt information och visar sig kapabel att hantera frågorna.

Vad jag skulle önska se mer av i diskussionen här är sund skepticism även mot officiella källor, mot det som faktiskt hänt och tankar om vad som kunde göras bättre. 

Själv känner jag att oron för och upprördheten över strålning, särskilt som sprider sig globalt, är berättigad.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-03-11 11:49
#159
Magi-cat
2014-03-11 12:42
#160

Saneringen pågår…

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Om-myndigheten/Tema-stralsakerhet/Artiklar/Sanering-pagar/

och återflyttning kan snart börja (utom till de värst drabbade områdena där det kan dröja årtionden innan någon kan vistas)

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Om-myndigheten/Tema-stralsakerhet/Artiklar/Aterflyttning-kan-snart-borja-/

Detta var de enda riktigt aktuella svenska länkar jag hittade, trots att det är årsdag…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[KosmosBill]
2014-03-11 13:29
#161

Gör SSM något annat än att ljuga och dölja sanningen?

Nää, skulle inte tro det.

JonasDuregard
2014-03-11 15:35
#162

#160 "Detta var de enda riktigt aktuella svenska länkar jag hittade, trots att det är årsdag…"

Dagsfärska:

SVD

SR

DN

JonasDuregard
2014-03-11 15:37
#163

Naturligtvis handlar det mesta av rapporteringen om själva tsunamin som tog 19000 människors liv. Vore osmakligt att helt bortse från den kan jag tycka.

Magi-cat
2014-03-11 15:37
#164

#162 Tack!

Missat dem! 🤦‍♂️ 

#163 Naturligtvis. Bra att det uppmärksammas.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[KosmosBill]
2014-03-11 17:54
#165

Rätt dålig rapportering från länkarna.

Inte med ett ord nämner man de pågående härdsmältorna i tidningarna.

"Det läcker ju fortfarande radioaktivt vatten från kärnkraftverket och man har ännu inte full koll på det radioaktiva utsläppet. Det pratas också om att det radioaktiva vattnet rinner ner i grundvattnet och om det händer är ju läget återigen väldigt allvarligt."

ännu inte full koll på….otroligt avslöjande kommentar, man har ingen koll alls.Hundratals ton radioaktivt vatten som rinner ut i Stilla Havet varje dygn, nämner man inte ens.Men man nämner iaf grundvattnet…..med ett "om"

På tv 4 i morse så sa de "en viss härdsmälta" om de tre härdsmältorna. Ingen tillfällighet.

I radioprogrammet verkar man tro på vad Tepco rapar upp.

Väldigt klent uttryckt ang, härdsmältorna, men så småningom medger han motvilligt att de har noll koll på alla 3 härdsmältorna.

JonasDuregard
2014-03-11 20:11
#166

#165 Oväntat… Du får väl skriva dina egna notiser då. Jag får intrycket av att det är det enda du skulle kunna bli nöjd med hur som helst 🙂.

"Inte med ett ord nämner man de pågående härdsmältorna i tidningarna."

Vad exakt tycker du de borde skriva? (Tänk på att tidningar använder sig av källkritik, så de kan inte bara hitta på saker eller okritiskt upprepa rykten på nätet om de inte går att spåra till en originalkälla)

"I radioprogrammet verkar man tro på vad Tepco rapar upp."

Vad ger dig det intrycket?

Magi-cat
2014-03-11 20:17
#167

Please, ägna er åt Fukushima (kärnkraftverket i Japan, ni vet?) - inte åt varandra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2014-03-11 20:24
#168

/…/ M-c

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3304&grupp=6240&artikel=5805854&playaudio=4882076

För övrigt något av det sista vi kommer höra av Nils Horner 😕.

Magi-cat
2014-03-11 20:40
#169

#168 För övrigt något av det sista vi kommer höra av Nils Horner 😕

Sorgligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-03-11 21:01
#170

#169 Vad tyckte du om inslaget? Förutom att det har en tydligt regeringskritisk vinkling så dyker det dessutom upp lite yoga på slutet 😎.

[KosmosBill]
2014-03-11 22:03
#171

#166

""Inte med ett ord nämner man de pågående härdsmältorna i tidningarna."

Vad exakt tycker du de borde skriva? (Tänk på att tidningar använder sig av källkritik, så de kan inte bara hitta på saker eller okritiskt upprepa rykten på nätet om de inte går att spåra till en originalkälla)

Att de nämner härdsmältorna förstås….jag skrev ju det!!!

De nämner härdsmältorna lika lite som du gör det….varför gör du inte det…..anser du inte att det går att spåra till en orginalkälla?

Du kanske inte tror på härdsmältorna?

I radioprogrammet verkar man tro på vad Tepco rapar upp."

Vad ger dig det intrycket?

Det han säger förstås!

Magi-cat
2014-03-11 22:04
#172

#170 Gripande så man får hjärtsnörp. 100 000 människor (som en hel stad!) i provisoriska bostäder, allt går långsamt, för långsamt, och så nödvändiga resurser som läggs på högre ändamål, som OS 2020. 😐
Ungdomen flyttar och folk är väl medvetna om problemen med strålläckor och att de inte får det stöd av regeringen de så väl behöver och förtjänar. Många är deprimerade och många vill inte erkänna det, med förhöjd självmordsfrekvens som följd.
Men det är inte bara nattsvart, inte alls. Människor visar också sin styrka och förmåga att hjälpa varandra, går hem till varandra, skapar grupper - och använder den resurs yoga erbjuder till hjälp för avslappning. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-03-11 22:29
#173

#171 "Att de nämner härdsmältorna förstås….jag skrev ju det!!!"

Du menar att de använder själva ordet "härdsmälta" för att beskriva händelsen? Att säga "kärnkraftskatastrof" eller "reaktorhaveri" eller så duger inte?

OK. Jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt för dig, men till exempel i SVD artikeln jag länkade till står det följande i: "Risken att ännu mer radioaktivt vatten ska rinna ut i havet är dessutom bara ett av alla svårlösta problem som personalen kämpar med i det svårt skadade kärnkraftverket som drabbades av tre härdsmältor 2011.". Räknas det? (Du behöver knappt svara)

"De nämner härdsmältorna lika lite som du gör det….varför gör du inte det…..anser du inte att det går att spåra till en orginalkälla?"

Spåra vad? Vad exakt är det du påstår egentligen?

Och vad menar du med att jag inte använder ordet härdsmälta? Jag har hänvisat till dem med just det ordet minst två gånger i den här tråden, vet inte vad snittet ligger på och jag förstår fortfarande inte på vilket sätt det är viktigt.

Men om du vill kan jag kalla härdsmältorna härdsmältor några gåger till i den här tråden om härdsmältorna i Fukushima. Härdsmältor. 🙂

"Du kanske inte tror på härdsmältorna?"

Vad menar du? Det är väl inte direkt en fråga om tro? 🤔

[KosmosBill]
2014-03-14 12:20
#174

#173 "OK. Jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt för dig, men till exempel i SVD artikeln jag länkade till står det följande i: "Risken att ännu mer radioaktivt vatten ska rinna ut i havet är dessutom bara ett av alla svårlösta problem som personalen kämpar med i det svårt skadade kärnkraftverket som drabbades av tre härdsmältor 2011.". Räknas det?"

Hur svårt kan det vara?

Förstår du verkligen inte vad som är konstigt med texten du refererar till?

Nåja, jag ska förklara för dig Jonas.

"Risken att det ska rinna ut mer radioaktivt vatten"

Vadå risken….varför ljuger man. Det är inte en risk. Det rinner ut hundratals ton varje dygn.

"som drabbades av 3 härdsmältor 2011"

Jaså, inte så att det pågår 3 härdsmältor 2014……hur svårt kan det vara att se igenom deras formuleringar? 

Du verkar kliniskt fri från egna uppfattningar ang härdsmältorna, annat än att det är ett litet lokalt problem.

Annons:
Magi-cat
2014-03-14 13:01
#175

Tänk på tonen när ni pratar med varandra. 😴

Det KAN finnas andra som vill läsa och då om Fukushima!

Går det att framföra åsikterna på ett vänligt sätt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-03-14 13:11
#176

#174 Som sagt, om du har väldigt specifika krav på exakt hur tidningarna ska formulera sig så får du skriva egna artiklar. 

Jag tycker rapporteringen från Fukushima är bra på det stora hela och det är lätt att hitta bra information och kritik mot involverade parter. En viss polarisering lyser så klart igenom mellan kärnkraftsförespråkare och motståndare, men det är ju väntat och något man måste vänja sig vid när man lever i en demokrati.

"Du verkar kliniskt fri från egna uppfattningar ang härdsmältorna, annat än att det är ett litet lokalt problem."

Nej, det är ett stort lokalt problem.

Magi-cat
2014-03-17 11:50
#177

KosmosBill verkar ha lämnat iFokus. 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2022-05-20 09:26 av Magi-cat
JonasDuregard
2014-03-17 12:43
#178

#177 Om det är tråkigt eller inte låter jag vara osagt, men jag ser inte att den här tråden går miste om något.

Gahella
2014-03-17 21:34
#179

Det tycker jag också var tråkigt för han är mycket påläst och har ett stort hjärta för mänskligheten och jorden vi lever på Hjärta

Magi-cat
2014-04-02 08:34
#180

Japan har svårt att få igång sin kärnkraft igen.

Med större säkerhetskrav står två tredjedelar av reaktorerna stilla.

http://hbl.fi/nyheter/2014-04-02/588871/japan-far-inte-igang-karnkraften

Är kärnkraft oförenligt med så stora säkerhetskrav som egentligen behövs?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-04-13 23:04
#181

Japan kommer sannolikt återuppta driften av sina kärnkraftsverk.

http://www.dn.se/ekonomi/japan-fortsatter-med-karnkraft/

Annons:
Magi-cat
2014-04-14 09:20
#182

Ja, jag såg det där…

Man undrar hur mycket som behövs för att tänka om, när inte ett Fukushima räcker…

"– Det är fullständigt oacceptabelt att fortsätta använda en så farlig metod för att generera elektricitet i ytterligare 20 år, säger Hisayo Takada, från miljöorganisationen Greenpeace Japan." (ur DN-artikeln)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-04-14 09:50
#183

#182 Men glöm inte att kosmosbill (vars engagemang och kunskap hyllas i #177 och #179 ovan) sagt att "Greenpeace är infiltrerat och inte längre att lita på".

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/506543d8d3b4fd300f00c278-fenomenet-fukushima#50

"Man undrar hur mycket som behövs för att tänka om, när inte ett Fukushima räcker…"

Det kanske är svårt att hitta bra alternativ även om man tänker till. Kommentaren ovan (om Greenpeace) var avsedd att försvara kolkraft som alternativ, men det förvånar mig att någon på allvar har den inställningen. 

Att sänka vår materiella välfärd skulle kunna spara energi, men då är frågan hur det går till och hur smällen fördelas. Förslag på det?

Gahella
2014-04-14 09:57
#184

Solpaneler på varenda tak skulle nog räcka och bli över…

Magi-cat
2014-04-14 10:25
#185

#183 Att konstatera att någon har ett stort engagemang är inte det samma som att denne alltid har rätt eller att man håller med om allt. Glöm inte det heller.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-04-14 10:42
#186

#183 Jag tänker och tänker….😎…att det behövs ett helt nytt tänk.

Att tänka att "vi" måste sänka vår materiella välfärd och att "smällen" måste fördelas är en återvändsgränd. I alla fall om man ska vinna gehör för andra energislag genom att presentera dem som någonting som sänker välfärden och innebär tunga smällar. Det vinner man sannolikt inga val på.

Att ersätta kärnkraft med andra energislag och fortsätta på exakt samma sätt blir också en återvändsgränd. Det förekommer de facto ett fullständigt oacceptabelt slöseri och en lika oacceptabel fattigdom på andra ställen.

Göra om samma misstag om och om igen?

Nej, fördela resurserna, sluta med rovdrift, arbeta med naturen, inte mot den. Förändra värderingar från största möjliga materiella "välfärd" till största möjliga… lycka/omsorg/.

När man väl bestämt sig uppenbarar sig möjligheterna. Jag tror också på solenergi, men ska solenergi möjliggöra fortsatt slöseri så blir det visserligen bättre (för de som utvinner uran inte minst) men jag undrar om det räcker?

Vi måste ändra tonvikten på värderingar från "jag" till "vi", mitt bästa till allas bästa. Börsrobotar till bestående värden. 

edit: det blev en egen solenergitråd.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-04-14 11:31
#187

#186 Men det där är ju inte ett förslag direkt. Det är ju bara ett annat sätt att uttrycka samma önskan om att saker och ting vore annorlunda, att människor samarbetade bättre, att materiell standard inte vore så viktigt för människor etc. 

Men hur uppnår man det? Att slå på kärnkraftverken är ju ett konkret politiskt beslut, finns det några alternativa politiska beslut man skulle kunna fatta? 

#184 "Solpaneler på varenda tak skulle nog räcka och bli över…

Jag tvivlar på att det är realistiskt, se nedan. 

#186 "Jag tror också på solenergi, men ska solenergi möjliggöra fortsatt slöseri så blir det visserligen bättre (för de som utvinner uran inte minst) men jag undrar om det räcker?"

Vet du hur man tillverkar solceller? Se till exempel från Greenpeace: http://www.greenpeace.org/eastasia/news/blog/since-when-did-clean-technology-get-so-dirty/blog/36885/

Om man skulle ha en ultrasnabb utbyggnad av solceller skulle det bli en miljökatastrof, och givet solcellernas begränsade livslängd skulle det årligen produceras ett berg av giftigt elektronikavfall i en skala som överskuggar dagens problem med kärnavfall 😕. 

Alternativa lösningar ser ofta enkla och rena ut på papper, men det räcker inte med att kolla på hur det ser ut i drift - man måste göra en komplett livscykelanalys av produkten. 

IAEA påstår att solceller är farligare än kärnkraft, vet inte om de räknat med fukushima eller inte: http://www.iaea.org/Publications/Magazines/Bulletin/Bull211/21104091117.pdf

Magi-cat
2014-04-14 11:42
#188

#187 Ja, där ser man. Det var därför mitt förslag blir mer av en vision (inte önskan) än en konkret handlingsplan.

Om allt ändå är hopplöst blir det aldrig någon ändring. Det måste finnas ett hopp, en möjlighet, en soluppgång någonstans!

Det går inte att fortsätta med kärnkraft, den är för farlig och okontrollerbar. Det är den övergripande ståndpunkten. Andra slutsatser blir en följd av denna.

Det går inte att fortsätta ett slöseri som förutsätter ett behov av en så farlig energikälla. Om nu allt förnyelsebart är lika illa (vilket jag inte tror på) pekar det ännu starkare på att andra värderingar är desto viktigare. 

På så sätt blir en vision något mer än bara en önskan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Klass
2014-05-11 20:23
#189

Enligt denna sajt är rädslan för radioaktivitet farligare än själva radioaktiviteten.

http://www.forbes.com/sites/jamesconca/2014/05/04/cancer-and-death-by-radiation-not-from-fukushima/

Magi-cat
2014-05-11 21:58
#190

#189 Så kan man ju också säga och driva det hur långt som helst. Till vilken nytta kan man fråga sig.
Artikeln (har bara snabbläst den) känns lite raljant på något sätt, som att slå in öppna dörrar, efter den fruktansvärda katastrof som faktiskt drabbade landet. Det verkar inte precis vara någon panikhysteri.

Sitter man med facit i handen är det lätt att vara raljant. Gör man det inte måste man naturligtvis göra allt för att skydda befolkningen.

Själv anser jag att kärnkraften är för riskfylld.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-05-12 00:11
#191

#190 Vad säger du om de FN-rapporter han hänvisar till? Låter det bra att ingen kommer till skada eller är du misstänksam mot att det är sant?

"Artikeln (har bara snabbläst den) känns lite raljant på något sätt, som att slå in öppna dörrar, efter den fruktansvärda katastrof som faktiskt drabbade landet."

Är du säker på att "slå in öppna dörrar" är uttrycket du letar efter? Eller menar du mer "sparkar på den som ligger" eller något sådant? Den förra betyder att man tar strid för något som de flesta redan är överens om, men det passar inte med resten av din mening.

"Det verkar inte precis vara någon panikhysteri."

Varför inte?

"Sitter man med facit i handen är det lätt att vara raljant."

Vad menar du med "facit i hand"? Och vad exakt är det du tycker är raljant? Jag ser inget särskilt raljant i texten, inte mer raljant än sådant du brukar länka till åtminstone.

Magi-cat
2014-05-12 08:32
#192

#191 Vad säger du om de FN-rapporter han hänvisar till? 

Kommer jag att läsa noggrannare och kommentera så snart jag hinner. 

Är du säker på att "slå in öppna dörrar" är uttrycket du letar efter? 

Jag är medveten om vad talesätten betyder.😃
Med slå in öppna dörrar i detta fall använde jag med tanke på om man gör affär av folks panik när det inte råder någon panik och således gör en ickefråga till fråga.
Men "sparka på en som ligger" kan också komma ifråga till meningens senare del, så det var inte alldeles tokigt av dig. 

Varför inte?

Är det det?

Vad menar du med "facit i hand"?

Det har gått en tid sedan katastrofen. En olycka som denna - man visste faktiskt inte hur den skulle förlöpa! Givetvis måste man ta det säkra före det osäkra! (om man gjorde det)

Jag ser inget särskilt raljant i texten, inte mer raljant än sådant du brukar länka till åtminstone. (min kursiv)

Va?😮 Håller du dig inte för god för den typen av retorik? 🤔 
Jag vet inte vad du menar jag länkat till, men för säkerhets skull tittade jag igenom tråden och fann (tyvärr) inte många länkar från mig. Dessa:

SvD: (Om flytten av bränslestavar) Inte världens mest avgörande som källa betraktat, men sannolikt inte med någon konspirationsagenda, om det är det du är ute efter. Dessutom kan man använda en artikel som utgångspunkt för diskussion, vilket jag ofta gör, utan att dyrka varje ord.

Svenska Yle och Illustrerad Vetenskap: Om strålning

TV4: Om årsdagen av olyckan

Strålsäkerhetsmyndigheten, 2 st: Om, just det, strålning.

Hbl.fi: Om att Japan inte får igång sina kärnkraftverk


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-05-12 09:46
#193

"Med slå in öppna dörrar i detta fall använde jag med tanke på om man gör affär av folks panik när det inte råder någon panik och således gör en ickefråga till fråga."

OK, då kanse du ska köra på "slåss mot väderkvarnar" istället.

Vad menar du med att det inte råder panik? 

"Är det det?"

Möjligen. Men du är övertygad om att det inte varit någon panikhysteri?

En sak som jag är helt säker på är att det varit en del panik och hysteri i den här tråden. Att det varit det även i andra delar av världen håller jag inte för osannolikt.

"Va?Förskräckt Håller du dig inte för god för den typen av retorik? Funderar"

Jag var oroad för att du skulle missförstå det där, jag borde ha uttryckt mig annorlunda. Jag menar alltså inte att det du brukar länka till är raljant, jag menar att du precis som alla andra ofta länkar till partsinlagor och att de inte behöver vara raljerande bara för att de uttrycker en åsikt.

Jag hade kunnat säga "som jag brukar länka till istället" men då hade poängen möjligen gått förlorad 🙂.

Låt oss säga "inte mer raljant än sådant som både du och jag brukar länka till". Håller du med om det (när du läst)?

Magi-cat
2014-05-12 18:26
#194

#193 Jag var oroad för att du skulle missförstå det där osv

Jag missförstod inte, utan uppfattade det alldeles korrekt. Men jag accepterar ursäkten.🙂😇


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2014-05-22 09:14
#196

Verkar vara rena spekulationer från en handfull bloggare och YT-konton.

Cool-Cat
2014-05-22 09:51
#197

Att en brand syns tydligt är naturligtvis något du bara "råkade" bortse ifrån Jonas.🤮

JonasDuregard
2014-05-22 11:28
#198

#197 "syns tydligt"

😃

Ingenting syns tydligt på den filmen. Den skulle kunna vara inspelad i någons källare. Det kan vara en kärnreaktor, eller en skokartong. 

Och någon brand syns så vitt jag kan se inte alls. Det är någon slags orange pixelsörja på bilden i några sekunder. Att du kallar den "en brand som syns tydligt" urholkar totalt din trovärdighet.

De enda som verkar ha rapporterat om ryktet är Epch times "sociala medier"-hörna: http://www.theepochtimes.com/n3/688464-fukushima-fire-alleged-explosion-at-unit-4-on-video-not-confirmed/

Inte ens de verkar tillskriva det någon som helst trovärdighet. Så här skriver de om din "tydliga brand": "Starting at the 1:17 mark in the video, what appears to be smoke, fog, or mist washes over the power plant. However, there appears to be no fire or explosion."

Cool-Cat
2014-05-22 12:34
#199

#198 Även om det är suddigt så är det uppenbarligen en brand

Ser ingen anledning till varför det inte skulle vara Fukushimas reaktorer. 

Enl. dig så verkar alla ljuga. Förvånar mig inte att du har den inställningen.

JonasDuregard
2014-05-22 13:14
#200

#199 "Även om det är suddigt så är det uppenbarligen en brand"

Jag håller inte med.

Har du något förslag på hur vi kan avgöra frågan? Jag antar att du menar att det mörkats av alla andra källor som uppenbarligen skulle lagt märke till en sådan brand?

"Enl. dig så verkar alla ljuga. Förvånar mig inte att du har den inställningen."

Jag vet inte vad du snackar om. Att en snubbe på YouTube ljuger betyder ju inte att alla ljuger.

Det är inte ens säkert att någon medvetet ljuger här, rykten kan startas och spridas genom enkla missförstånd.

Magi-cat
2014-05-22 13:17
#201

Kan någon vänlig själ söka källor på om det är brand eller vad som kan ha hänt, så diskussionen om vem som ev ljuger kan avslutas???


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-05-22 13:38
#202

#201 Tack, det var precis det jag efterfrågade i #200 (vi kanske skrev samtidigt). Ett sätt att avgöra om det skett någon brand eller inte.

Spontant tänker jag att det faktum att bara en handfull YT-användare verkar ha lagt märke till det talar mot brandhypotesen. Var är alla regeringar och journalister som i vanliga fall enkelt skulle lägga märke till något sådant?

Om det verkligen var en brand orsakad av uppvärmningen så borde man även se ökade strålningsnivåer i området, något som övervakas mycket noggrant av flera oberoende aktörer.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
2014-05-22 17:47
#204

#203 "Regeringar och journalister döljer ju vad som pågår i Fukushima."

😴

Ja då är det ju omöjligt att veta någonting. Antagligen är filmen du sprider en del av en mycket större konspiration där du görs till en omedveten (eller?) deltagare 😜.

"Talar du om Fukushima i Japan så åker du i fängelse enl en ny lag. Upp till 10 år."

Nej. Jag har läst lagtexten (den suger), det har inte du.

"Fortsätt att sprida dimridåer Jonas . Antar att du har en agenda för detta."

Det du kallar en "uppenbar brand" är ju bokstavligt talat någon slags dimridå 🙂.

Min agenda är bara att föra sanningen till ljuset 😇.

Magi-cat
2014-05-22 18:23
#205

Var nu snälla och för frågan om Fukushima vidare, inget annat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-05-22 20:43
#206

#205 Frågor om olika konspirationer runt det hela har ju varit uppe flera gånger innan. Men för mig gör det inget att porta dem.

Cool-Cat
2014-05-23 11:43
#207

Det finns andra källor än regeringar och journalister. Lustigt att det undgått dig Jonas.

Tyvärr finns en sådan ny lag i Japan.

Magi-cat
2014-05-23 12:03
#208

#207 Vill du istället för att ondgöra dig över vad som undgått vem, redogöra lite för vad DU vet? 
Var kan man mer hitta om den nya branden? (Jag har sökt, men icke funnit) 
Vad säger den nya lagen och kan du länka?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cool-Cat
2014-05-23 12:32
#209

#208 Jonas skrev: "Ja då är det ju omöjligt att veta någonting"

Magi-cat,     Du vill alltså på fullt allvar att jag inte ska få svara på hans svar på min text.

Är det inte enklare då att plocka bort hans påståenden?

Är ni i maskopi?

Den nya lagen är välkänd och du hittar den säkert själv.

Mainichi Daily News,:

We face a problem so large at Fukushima… we’re unable to grasp what’s happening — “Battle against radioactive water in doubt… impossible to deal with” at this time — Journalist: “3 years after nuclear disaster, nothing solved”

http://enenews.com/japan-newspaper-we-are-facing-a-problem-so-large-at-fukushima-its-impossible-to-see-it-all-battle-with-radioactive-water-in-doubt-its-currently-impossible-to-deal-with-relentless-flow

Annons:
Huygens
2014-05-23 12:58
#210

Den nya japanska lagen verkar konstig, men jag har inte fått klarhet i om den fullständigt är införd. Kanske finns det senare artiklar?

Men jo, det verkar som om journalister kan få 10 års fängelse om dom avslöjar vissa saker som japanska staten fulat sej med.

Lagen verkar bygga på att alltför pinsam information kan komma att klassas som statshemlighet.

Kanske handlar det om att få stopp på visselblåsare.

T ex runt Fukushimakatastrofen.

Det har ju hänt några andra konstigheter i Japan efter Fukushima. Bl a ska japans militär ha förstör stora mängder dokument som höll på att förlora hemligstämpeln från 1950-talet och tidigare. Har dock ingen länk på det. Detta gör dock att det blir oerhört svårt att reda ut vad som hände under och efter 2:a världskriget inom Japans egna organisationer.

JonasDuregard
2014-05-23 13:01
#211

#207 "Det finns andra källor än regeringar och journalister."

Det har inte undgått mig, och varje källa måste granskas noggrant. Det som förvånar mig är att ingen annan källa än ett anonymt YT-konto lagt uppmärksammat det här. 

Även om man är konspiratoriskt lagd så måste man väl medge att det finns en del intressen som är intresserade av att framställa kärnkraft i dålig dager. Varför skulle de gå med på att dölja det här?

"Tyvärr finns en sådan ny lag i Japan."

Har du läst den? Har du läst några exempel på hur den tillämpats? 

Du ska inte tro på alla rykten du hör.

JonasDuregard
2014-05-23 13:04
#212

#209 "Är ni i maskopi?"

Ja, jag och Magi-cat är i maskopi 😃. 

Det ser du väl i resten av den här och närliggande trådar att vi alltid håller varandra om ryggen 😂.

Magi-cat
2014-05-23 13:20
#213

#212 Du skulle ju inte avslöja det! 🤫🤫😂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-05-23 13:34
#214

Allvarligt talat, frågan om kärnkraft och Fukushima är en oerhört stor och viktigt fråga. Den måste diskuteras och det med så mycket faktaunderlag som är möjligt. Alla retoriska "slängar" tar bort uppmärksamhet från det som är viktigt och gör att man inte orkar/ids läsa tråden.

Försök nu lämna allt annat åt sidan, diskutera Fukushima, som tråden är till för.

Det är underlättande för läsaren om man gör en kort, personlig beskrivning eller sammandrag i egna ord av innehållet i en länk.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-05-23 13:37
#215

#210 Tack för länken om den japanska lagen! Visselblåsare har det iofs inte lätt i något land, tänker på Snowden….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cool-Cat
2014-05-23 15:00
#216

#210 Tack för länken.

#204 Vad var det i lagen som motiverade ditt "Nej" Jonas?

Annons:
JonasDuregard
2014-05-23 15:30
#217

#216 Det var menat precis som det står, det vill säga "Nej, man åker inte i fängelse bara för att man talar om Fukushima i Japan". Och det står jag fortfarande för. Artikeln som Huygens länkar till bekräftar det. 

Innan du säger att man kastas i fängelse för att tala om Fukushima så vill jag att du ger mig ett exempel på att det har hänt, inte bara spekulationer och rykten om att det skulle kunna bli så någon gång i framtiden.

Jag ska för övrigt dit (till Japan) nästa vecka faktiskt, så då kan jag bevisa att jag har rätt (eller få ett oväntat fängelsestraff 🙂). Någon som vill att jag ska ta reda på något annat?

Magi-cat
2014-05-23 16:11
#218

#217 Ha en trevlig resa! 🙂 (Och du behöver inte bevisa något.🙂)

Vi får väl fundera ut något bra att ta reda på…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cool-Cat
2014-05-25 12:02
#219

Folket riskerar 10 års fängelse om de talar/skriver om Fukushima.

"Under a special state secrets bill expected to pass on Friday, public officials and private citizens who leak "special state secrets" face prison terms OF up to 10 years, while journalists who seek to obtain the classified information could get up to five years."

Vad tycker du om villkoren som artikeln speglar Jonas?

Är det ett synsätt du även på andra sätt stödjer?

Ska du upp till norra Japan?

Huygens
2014-05-25 12:14
#220

Det behövs inga bevis för att det verkligen är en "statshemlighet",

Det olustiga är hur lätt japanska lagen kan komma att tillämpas. Det räcker att t ex Japans statsminister tycker att någon typ av information är "statssäkerhet", för att visselblåsare ska åka in på 10 år i fängelse om dom informerat allmänheten.

Statsministerns åsikt.

10 års fängelse.

JonasDuregard
2014-05-25 16:40
#221

#219 "Folket riskerar 10 års fängelse om de talar/skriver om Fukushima."

Nej, det gör de inte. Att skriva om Fukushima räknas inte som speciella statshemligheter. 

Det står till och med i artikeln du hänvisar till 🙂.

#220 Huruvida det är en realistisk händelseutveckling kan jag inte avgöra. Vi får väl se om den kommer att tillämpas så.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2014-06-02 14:25
#223

#222 Filmen är 42 min. Vill du vara snäll och skriva ner det viktigaste från den?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Cool-Cat
2014-06-02 22:01
#224

Nää.

Magi-cat
2014-06-03 08:44
#225

Hädanefter kommer alla långa videos att tas bort om inte den som postar dem kan/vill berätta något om dem eller de viktigaste slutsatserna.

Vi har ingen möjlighet att sitta och titta igenom timslånga videos för att kolla om de är OT eller olämpliga på annat sätt.
Om de är väldigt bra och sevärda får man säkert fler att titta på dem om man berättar först varför de är så bra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2014-06-03 19:39
#227

#226 Allt står i #225. Jag försöker hjälpa dig. Det ligger i ditt eget intresse att få så många som möjligt att se dina videos och det gör du bäst genom att tala om något intressant ur innehållet.
Vill du diskutera mer i denna fråga, får du göra det i redigeringstråden, så ägnar vi den här åt Fukushima.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-06-06 08:45
#228

Var det någon som såg ett inslag på nyheterna häromkvällen?

Det var om en mangaserie i Japan där man tagit upp rädslan och Fukushima. Den kom inte ut nu längre.

Nyhetsinslaget behandlade också "stigmatiseringen" kring Fukushima, att det var något man talade tyst - eller inte alls - om. Associationerna gick till offren för Hiroshima och Nagasaki, där människorna visserligen var offer men man var också lite rädd - strålningen, om den påverkar…

Det har jag inte tänkt på innan, det finns naturligtvis ett djupt trauma där i ett land som upplevt det fruktansvärt ofattbara…

Och så var det om misstroendet mot regeringen och dess starka kopplingar till Tepco. Någon japansk höjdare åt glatt av ett körsbär från Fukushima för att visa att det minsann inte är farligt…

Man undrar och undrade…Är allt så relativt harmlöst som det verkar eller talar man bara inte om det?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
2014-06-06 09:22
#229

Jag såg det också och detta tigande och censur är ju precis vad som tagits upp tidigare i tråden av Cool Cat

Magi-cat
2014-06-06 09:28
#230

#229 Vad bra att du såg det! jag höll på med annat samtidigt, så jag kanske missade en del. 😎

Var det någon i regeringen som åt körsbär? (När höjdargubbar gör sådant inför kameran blir jag misstänksam. Som när Obama badade med familjen i Mexikanska golfen…)

Och hur var det med mangan? Hade den förbjudits eller bara tigits ihjäl? Jag var inte uppmärksam där….

Det är aldrig bra att införa sådana lagar och strypa kritik. Att lägga locket på istället för att redovisa allt, gör bara att ett latent missnöje och misstro växer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Gahella
2014-06-06 09:59
#231

Åhh förlåt är tydligen inte riktigt vaken ännu, jag såg inte själva programmet utan läste det på nyheterna.

Men tack för tipset ska kolla om det ligger på play

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2014-06-16 18:43
#233

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: