Annons:
Etiketterintressantteorier
Läst 14299 ggr
Magi-cat
2013-10-25 17:29

Polskifte på gång?

Gammal tråd, uppdatering 2016-08-16/M-c samt 2017-07-05/M-c/

Hur är det egentligen med polskiftet det pratas om?

Jordens poler har under historiens gång skiftat plats. Enligt mätningar har magnetfältet blivit ca 10% svagare på ca 200 år. Det skulle kunna tyda på att ett skifte är på gång.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/vetmer/article17720579.ab?teaser=true

Ingen fara dock, solvinden skyddar jorden…

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/ingen-fara-med-polskifte

Vad tror ni?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
fatcat
2013-10-25 21:11
#1

Om det står i Aftonbladet så behöver vi inte oroa oss! 🙂

Aftonblaskan utnyttjar ett gammalt "hederligt" försäljningsknep att skriva om stora händelser likt jordens undergång (göra höna av en fjäder) i försök att locka fler prenumeranter till deras plussidor.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
2013-10-25 21:55
#2

#1 Säger du det? Hade jag inte en aaaning om. 😛

Skämt åsido, polskiften har som sagt hänt och är fullt naturliga. (Tvillingarna som byter plats i hopiindianernas sägen)

Jag skulle veta om de är periodiska och med vilka intervall.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2013-10-25 21:59
#3

Dem är periodiska magi katt, men med vilken intervall har jag ingen aning. Finns nog endast teorier i dagsläget.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Astell
2013-10-25 22:42
#4

Jag har också hört det…men jag vet inte 🤔

JonasDuregard
2013-10-26 19:26
#5

Det mesta om magnetisk polomkastning (inklusive hur ofta det händer och hur lång tid det tar) går att läsa här.

http://en.wikipedia.org/wiki/Geomagnetic_reversal

Vill man läsa mer spektakulära hypoteser går det säkert att hitta lite varstans på nätet🙂.

Men så vitt jag förstår så handlar inte de tokigare teorierna om magnetiska polskiften utan om förskjutningar av jordens rotationsaxel (se till exempel http://en.wikipedia.org/wiki/Pole_shift_hypothesis). Det finns en viss begreppsförvirring där verkar det som.

"Skämt åsido, polskiften har som sagt hänt och är fullt naturliga. (Tvillingarna som byter plats i hopiindianernas sägen)"

Har du någon länk? Googlade lite men hittade bara new-age snack. Det låter inte helt förenligt med WP som påstår att det inte skett några polomkastningar sedan förhistorisk tid (och "polskiften" har så vitt man vet aldrig hänt).

Magi-cat
2013-10-26 20:41
#6

#5 Har du någon länk?

Till vad? Polskifte/omkastningar eller hopiindianer?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Klass
2013-10-26 20:45
#7

#6

Till att polskiften har hänt.

Magi-cat
2013-10-27 08:41
#8

#5 Jaså dög inte Aftonbladet och Allt om vetenskap? 😃

Tack för länkarna förresten. Det har väl inte fallit mig in att det skulle röra sig om något annat än den första länken. Den var mycket intressant. På slutet kommer lite om möjliga effekter på biosfären. 

Kanske du kan bidra lite med "New Age-snack" också?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-10-27 08:41
#9

Här är f.ö. en illvet-artikel: "Nordpolen är på väg till Sibirien". (Kan bara läsas i sin helhet om man är inloggad)

http://illvet.se/jorden/nordpolen-ar-pa-vag-till-sibirien


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-10-27 08:56
#10

#8 "Jaså dög inte Aftonbladet och Allt om vetenskap? Skrattar"

Det stod inte något om några indianer där, eller?

Jag tolkade ditt påstående som att det skett en polomkastning (eller ett "polskifte") i historisk tid, det vill säga för som mest 5000 år sedan. Jag tolkade det också som att du menade att då levande människor på något sätt kunde observera konsekvenserna av det?

Båda påståendena låter osannolika, därför är jag intresserad av vad du grundar uppgifterna på.

Magi-cat
2013-10-27 09:05
#11

#10 Så det var indianerna du undrade om?

Då blev det begreppsförvirring redan från början då…Någon tidsperiod hade jag inte i åtanke utan undrade om periodicitet och intervall.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-10-27 09:19
#12

#11 Vill du inte svara på vad du menade med "Tvillingarna som byter plats i hopiindianernas sägen"?

Jag har inte betalat för Aftonbladet Plus så jag har bara läst ingressen till den artikeln.

#8 "Kanske du kan bidra lite med "New Age-snack" också?"

Det mesta verkar bygga på Edgar Cayce's "profetior". Det handlar om ett skifte av rotationsaxeln och han har ritat en karta av vilka delar av världen som kommer täckas av vatten och var den nya ekvatorn kommer gå. Tror man på sånt vill man kanske snegla på den där kartan och sedan flytta till antarktis eller något annat ställe som Crayce tror kommer klara sig bra. Södra Sverige verkar stryka med i alla fall.

Magi-cat
2013-10-28 07:25
#13

#12

Jag har inte heller Aftonbluddret plus och läste inte mer än vad som finns med här, men tyckte det var ett intressant ämne eftersom polskifte ofta nämns i olika sammanhang. Så mycket mer har jag inte att tillföra själv än vad jag redan sagt och fick wikiartikel om det jag undrade: periodicitet och intervall.

Edgar Cayce? Aha, hade jag ingen aning om. Det är väl inte bara han i så fall. Att vi lever i ett dynamiskt universum där jorden inte är någon fast och oföränderlig punkt behöver man inte vara medium för att se.
Även klimatforskare talar om höjning av havsvattenstånd och vilka områden som hamnar under vatten. Det är tidsperspektivet som är svårt att fastställa, och det exakta förloppet. (eller orsaken)

Det har hänt mycket under jordens historia, meteoritnedslag t.ex. som förändrat scenarion i stort och smått. Beskrivningen skiljer sig åt, om man är västerländsk forskare eller t.ex. usrsprungsbefolkning med myter och sägner.

Sägnen om tvillingarna? Jag läste den i en bok som jag väl får försöka gräva fram. (en del ska då alltid hålla en i arbete :-))

Har du någon länk med "New Age-flum" så länge?😎

Var fick du 5000 år ifrån, förresten i #10?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2013-10-28 08:41
#14

#13 "Var fick du 5000 år ifrån, förresten i #10?"

Det är runt den tiden de äldsta bevade skriftspråken dök upp. Händelser som utspelar sig innan dess brukar kallas förhistoriska och vi har på det stora hela ganska lite kunskap om vad de förhistoriska människorna ägnade sig åt.

Med lite utökade definitioner kan man kanske identifiera nordamerikanska kulturer som är lite äldre än så, kanske 7000 år eller lite mer, men det spelar ingen roll för möjligheten att de upplevt en polomkastning - eftersom den senaste hände för 40000 år sedan.

Och frågan kvarstår hur då levande människor ens skulle kunna identifiera en polomkastning. Stjärnor skulle väl inte byta plats eller något sådant?

En möjlighet är att du egentligen talar om det magiska "polskiftet", där jordens rotationsaxel snabbt ändrar vinkel. Men då tycker jag du har helt fel när du skriver "polskiften har som sagt hänt och är fullt naturliga". 🤔

Magi-cat
2013-10-29 09:07
#15

Vid tiden före skriftspråket fanns (i de former det finns bevarat) hade man muntlig berättartradition. Berättelser, myter, sägner gick vidare i en levande tradition och var viktiga för kulturen och sammanhållningen.

Jag tror att mänskligheten är mycket gammal. Årtal vågar jag mig inte på, inte heller någon tidsangivelse för de stora händelser (polskiften, meteoriter, andra stora rymdhändelser) som ägt rum i jordens historia.

De människorna (nöjer mig med "långt tillbaka") levde sannolikt nära naturen, observerade stjärnor och allt som hände i naturen och var antagligen väldigt skickliga på det. De hade säkert en stark Intuition också. Kanske siarförmåga rent av.

De beskrev inte verkligheten som vi i samma termer, naturligtvis. Det blev sagor och sägner, om spindelmor och tvillingarna, planeterna blev gudar med gudanamn och stora händelser som kometer och meteorer, om katastrofer, extinctions och mirakulös överlevnad blev berättelser om gudakrig och hjältedåd som levde kvar länge, länge.

En del händelser långt tillbaka, finns kanske kvar i "det kollektiva undermedvetna", vem vet?

Det är termerna, analysen, som blir olika, och slutsatserna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-10-29 09:29
#16

#15 Känns inte riktigt som du svarade på någon av mina frågor där.

När du skriver så här:

"Skämt åsido, polskiften har som sagt hänt och är fullt naturliga. (Tvillingarna som byter plats i hopiindianernas sägen)"

Hur kommer det sig sedan att du ger en extremt övernaturlig förklaring? (med siare, kollektivt undermetvetet och liknande)

Och ska "har hänt" egentligen tolkas som "skulle kunna ha hänt, med lite fantasi"?

Det är lite förvirrande när du använder samma ord för vetenskapligt konstaterade faktum och för mer eller minre religiösa föreställningar.

Angående vandringssägner så är det omöjligt att tidsbestämma dem innan skriftspråket, eftersom de typiskt inte lämnar några spår efter sig. Men den forskning som gjorts tyder på att muntliga traditioner ändras drastiskt eller försvinner på ett par generationer. (källa)

Men oavsett hur det är med den saken: Eftersom de är omöjliga att tidsbestämma, otydliga i syftningen och offer för förvrängningar så är kanske inte muntliga traditioner någon stark indikation på att ett polskifte skett, eller? Det måste finnas hundratals andra tänkbara förklaringar på berättelserna som är like trovärdiga? Men det är svårt att veta eftersom du inte heller har redovisat vilka muntliga traditioner du talar om, bara att det finns muntliga traditioner.

Magi-cat
2013-11-03 16:21
#17

Mycket intressant i den här länken:

http://www.iflscience.com/environment/evidence-rapid-reversal-geomagnetic-field-41000-years-ago

Bl.a annat om den snabba omkastningen av de geomagnetiska polerna för 41000 år sedan. "Snabb" i det här fallet är en period om några hundra år…

Det verkar vara väldigt många faktorer inblandade, klimatförändringar etc


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-07-11 14:15
#18

Hur går det med jordens magnetiska fält? Det skyddar oss från strålning från rymden, men mycket tyder på att det försvagas. Riktigt varför vet man inte.
Och Nordpolen fortsätter sin färd mot Sibirien…

Tidigare polomvändningar är INTE förknippade med massutdöenden, men skulle kunna ställa till en del trassel med moderna kommunikationer.

http://www.iflscience.com/physics/earths-electromagnetic-field-weakening


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mia46
2014-07-12 03:35
#19

Hej alla! Jag hittade lite rolig fakta att dela med mig dels från jordbävningen utanför Japan 2011. Geofysisk påverkan I en rapport från U.S. Geological Survey meddelades att Honshu, Japans största ö, flyttades 2,4 meter i riktning mot Nordamerika som en direkt följd av skalvet.[11] Denna massförflyttning på ena sidan av jordklotet ledde till att jordens figuraxel (den axel runt vilken jordens massfördelning är symmetrisk) flyttades några centimeter, 17 cm enligt US Geological Survey[12], 25 cm enligt Italiens nationella institut för geofysik och vulkanologi[13]. Detta gör att jorden snurrar lite obalanserat (att flytta Japan några meter är som att flytta en av de små balansvikterna på ett bildäck), vilket i sin tur leder till att rotationsaxeln efter hand ändrar vinkel. Jordens rotationshastighet bör också ha ökat en aning, så att ett dygn blir 1,8 mikrosekunder kortare.[12] Jordens magnetfält byter riktning med jämna mellanrum, men vi vet inte om det är på väg att vända. Säkert är dock att de magnetiska polerna flyttar sig. Kompassmätningar av magnetfältet under de senaste 400 åren berättar att den magnetiska nordpolen flyttat sig runt i Ishavet norr om Kanada med upp till tio kilometer om året, men runt 1990 ökade den hastigheten och drog norrut med upp till 60 kilometer om året. De magnetiska polernas position längre bakåt i tiden avslöjas av magnetiska mineraler i lava och andra bergarter, som är miljoner år gamla. Mineralerna avslöjar att magnetfältet i genomsnitt byter riktning med omkring 250000 års mellanrum. Man kan också se att det är över 780000 år sedan som polerna bytte plats senast, så det är kanske snart dags. Det är för övrigt inte bara magnetfältets riktning som ändrar sig med tiden utan också dess styrka. Det visar prover som har tagits från bottnen av sjöar och hav. Utifrån analyser av mineraler därifrån kan man konstatera att magnetfältets styrka har minskat under de senaste 11000 åren.

Magi-cat
2014-10-15 21:45
#20

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-10-17 08:33
#21

Stor soleruption och polrevers:

Magnetiska polerna kan flippa inom en livstid.

http://consciouslifenews.com/earth-space-weather-news-october-15-2014-earth-pole-reversal-big-solar-eruption/1177400/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-10-17 08:49
#22

Fler siter som tar upp ev kommande polflip:

"“It’s amazing how rapidly we see that reversal,” said UC Berkeley graduate student Courtney Sprain. “The paleomagnetic data are very well done. This is one OF the best records we have so far OF what happens during a reversal and how quickly these reversals can happen.”"

http://consciouslifenews.com/earths-magnetic-field-could-flip-human-lifetime/1177406/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VildaVittra
2014-10-17 16:29
#23

Det är bara en tidsfråga (geologiskt sett) innan polskiftet med största sannolikhet sker. Det var ju ett gäng geologer för ett gäng år sedan som glömde datormodellen på, varpå polerna skiftat när de kom tillbaka från lunchen. Det är ju redan försenat om man tittar på riktningen på de joner som finns i berggrunden under Atlanten och fältens avstånd till varandra.

Det positiva i det hela är att nordpolen äntligen skulle bli en sydpol vilket det egentligen är. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
2014-10-17 16:36
#24

Fixat på en kafferast alltså. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-11-27 21:46
#25

Minsann…nu är polskifte på tapeten igen…

Hmm…hur gör djuren i så fall?

"If the poles flip, having a compass that points South instead OF North doesn’t seem like too big OF a deal to humans, but there is a question OF what will happen other animals. Certain migratory animals like sea turtles and birds use the magnetic field in order to orient themselves. A reversal OF the poles could interfere with their ability to do so."

http://www.iflscience.com/environment/earth-s-magnetic-field-about-flip


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-08-16 17:51
#26

"Ändrat klimat får jorden att tippa" lyder rubriken i Illustrerad Vetenskap 2016:12.

Klimatförändringarna är en bidragande orsak med avsmältning från polerna och omfördelning av jordens vattenmassor. Det gör att jorden slingrar sig runt sin egen axel och lutningen i förhållande till solen ändras.

Att de magnetiska polerna flyttar sig har man vetat länge, men nu har man vid Nasas jet Propulsion Laboratory löst lite av mysterierna runt de plötsliga förändringarna på senare år.

Torka och tömning av grundvattenmagasin i tättbefolkade områden och vattenmassor har förflyttats till andra områden, vilket gör att jordens lutning mot solen ändrats.

Den slingrande rörelsen kan vara ett tecken på förestående polskifte. Det skulle i så fall eventuellt ge oss ett sämre skydd mot solens strålning, enligt artikeln.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-07-05 21:23
#27

Drog mig till minnes den här gamla tråden med anledning av nedanstående länk som dök upp.

Hur skulle det gå om polerna skiftar idag, imorgon eller när det nu blir?

"Researcher are sure about one thing, that when this swap will occur, it will weaken shielding effect, letting sharp levels OF radiation on and above the Earth’s surface."

http://www.physics-astronomy.com/2017/02/earths-magnetic-poles-are-about-to-swap.html#.WV073IjyiUk


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-03-11 21:58
#28

Sedärja, polerna kanske skiftar plats ändå…🙂

"A flip in Earth's magnetic field may be brewing. And if it is, an electromagnetic blob deep under southern Africa is likely to be ground zero for the change.

New research using clays burned in cleansing rituals by Iron Age farmers finds that over the past 1,500 years, an electromagnetic anomaly in the Southern Hemisphere has waxed and waned, with the magnetic field in the region weakening and strengthening. This weirdness may presage a gradual reversal in the magnetic field, so that magnetic north moves to the South Pole and vice versa. (A flip-flop OF this sort last occurred 780,000 years ago.)"

https://www.space.com/39942-africa-blob-earth-magnetic-flip.html?utm_source=notification

https://www.sciencealert.com/something-mysterious-under-southern-africa-dramatically-weakening-earth-s-magnetic-field-south-atlantic-anomaly


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-03-17 09:34
#29

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: