Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 26165 ggr
fatcat
2013-10-11 11:57

Mystisk Älgdöd - ett miljöproblem?

Uppdaterat om läkemedelsrester 2018-03-10/M-c/

Tråden uppdateras lite nu och då och handlar om fler hotade djur än älgar…T.ex. ejdern som drabbats av "faktor X", 2017-06-18/magi-cat/

Enligt aftonblaskan har nyfödda älgar svårt att anpassa sig efter rådande klimatförändringar. På grund av mildare väder dör unga älgar av både stress och utmattning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17638165.ab

/ändrade rubriken lite eftersom diskussionen senare övergick till att fokusera på miljöfrågor/M-c

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Magi-cat
2013-10-11 12:25
#1

tillåt mig tvivla att det är orsaken…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-10-11 12:28
#2

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MissHedgehog
2013-10-11 12:37
#3

Jag tänkte precis detsamma. Och har det verkligen blivit så våldsamma klimatförändringar i just Blekinge och på Öland på så kort tid?

Magi-cat
2013-10-11 12:41
#4

#3 Det låter helt otroligt. Om älgarna var så till den milda grad sårbara för smärre klimatförändringar, hade de dött ut för länge sedan, samt borde inte mer av flora och fauna vara lika extremt påverkad?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2013-10-11 12:45
#5

Vad är era teorier angående älgdöden då? Utomjordingar eller varulvar? 😎

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

MissHedgehog
2013-10-11 12:52
#6

Åh, sarkasm. Kul.
Måste man ha en teori bara för att man inte köper en annan? Jag VET inte vad som ligger bakom men jag tycker att klimatförändringar verkar orimligt.

Annons:
Magi-cat
2013-10-11 13:37
#7

Min tanke är miljöpåverkan av annat slag, gifter troligen.

Jag tänker på alla andra massdödar också, som i länktråden och inte minst bidöden, som vi har en annan tråd om. Finns det någon gemensam nämnare, eller är de var sina fenomen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Klass
2013-10-11 19:57
#8

Jag är också lite smått skeptisk till att det skulle vara den enda förklaringen. Men jag har för mig att det har blivit tidigare vårar och senare höstar den senaste perioden (typ de senaste 50 åren). 
Om älgar är särskilt känsliga för vad detta innebär så kanske det stämmer.

fatcat
2013-10-11 20:20
#9

Lika bra o skylla på klimatförändringen.. 😎Tror inga andra teorier är bättre i nuläget.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

HellviHumle
2013-10-11 23:25
#10

Det har pratats om tiaminbrist sedan en längre tid.

HH

Cahira
2013-10-12 04:46
#11

Det var en gång en massdöd av djur i yellowstone park, visade sig att djuren hade druckit ur ett vattendrag som hade onormalt höga toxiner från algblomning.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2013-10-12 07:35
#12

Om klimatförändringar enbart är orsak till massdöd hos älgar….hörni, då är det nog dags att lite smått börja stämma domedagsbasunerna, för då är det ett riktigt allvarligt läge redan.
Förändringarna är ändå ganska små och klimatet har varierat förut och djur och växter har förmåga att anpassa sig till (tillräckligt långsamma) förändringar. Det måste de, eftersom ingenting är sig exakt likt över tid.

Det kan vara flera orsaker som var och en försvårar de andra, men som i Cahiras exempel låter det som något mer plötsligt och akut. Miljögift t.ex.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2013-10-12 11:10
#13

Ja fast Yellowstone park ruvar på en stor underjordisk supervulkan. Finns hetvattenkällor där som kan vara giftiga till o från beroende på den geologiska aktiviteten. Ska vi använda det exemplet är vi ironiskt nog snäppet närmare en domedag. När den vulkanen får utbrott kommer hela USA att ödeläggas. Halva jordklotet blir täckt av aska och temperaturen i atmosfären sjunker med 5 grader.

Jag hoppas inte så är fallet på Öland 🤔

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
fatcat
2013-10-12 11:35
#14

Kolla här så förstår ni va jag menar.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mia-Li]
2013-10-12 14:10
#15

Jag tror mer på miljögifter som Magi-cat också är inne på. Sura vattendrag som inte är så hälsosamma.
Kan det dessutom inte bli eventuella genetiska fel på de? Med tanke på att de inte bryr sej om släktskap vid parning. Att de blir svaga och sjuka pga det?
Bara en tanke som slog mej.

JonasDuregard
2013-10-12 18:17
#16

Det handlar alltså om 15 älgkalvar som dött på Öland? Kanske inte behöver vara något stort mysterium även om det är en stor andel av de som föddes där.

Om det finns en äkta massdöd (och inte bara ett naturligt fenomen som förekommit i alla tider, men som plötsligt fått mediautrymme) så är det så klart något allvarligt som man måste utröna orsaken till.

Sverige har hur som helst en groteskt stor älgstam (flera hundra tusen djur) så om det bara drabbar älgar som stupar klarar vi oss kanske ett tag 😛.

Magi-cat
2013-10-12 18:50
#17

#16 men hallå där…."bara"? "groteskt stor"?

OM massdöden av älgar beror på något allvarligt så kan "vi" inte bara stå och se på!  "Vi" existerar i en miljö och "vi" kommer inte att bara…fortsätta, oavsett vad som händer omkring…

Eller robotälgar i skogarna kanske är nästa steg? 😛


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
2013-10-12 19:04
#18

Tycker här som Magi-cat.

Vad då "bara drabbar älgar" och "grotesk älgstam"?
Gör det inget då, enligt dej Jonas, att det är massdöd? Så länge som det inte är människor? Som om det är skit samma?🤔

Här tar jag lite illa vid mej faktiskt. 😕

Cahira
2013-10-12 19:13
#19

Att ekosystemet rubbas är inget man ska ta lättsamt på anser jag.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

fatcat
2013-10-12 19:35
#20

Kan ni inte gilla mina inlägg? :(

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Magi-cat
2013-10-12 19:36
#21

#20 Men självklart! 🙂🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-10-12 19:40
#22

#17 "men hallå där…."bara"? "groteskt stor"?"

Glömde sätta citattecken runt bara, då kanske det skulle blivit ännu tydligare att jag sa det med glimten i ögat och kanske hade det lett till att du lät bli att gå i taket - men jag tvivlar på det 😉.

"OM massdöden av älgar beror på något allvarligt så kan "vi" inte bara stå och se på!"

Skrev inte jag nästan precis samma sak i mitt inlägg? 🤔

Den skämtsamma biten på slutet gällde ju bara under förutsättning "att det bara drabbar älgar", då är det kanske inte så allvarligt heller.

""Vi" existerar i en miljö och "vi" kommer inte att bara…fortsätta, oavsett vad som händer omkring…"

Nu är det ju i månt och mycket vi (människor) som sett till att det finns så mycket älg (till exempel genom att urrota vargen).

Magi-cat
2013-10-12 19:46
#23

#22 Jag gick inte i taket. 😃🥳

Såg du inte min glimt i ögat? 😉

Fast du, hur många älgar det finns (fanns innan massdöden) har egentligen inte med saken att göra?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2013-10-12 19:51
#24

Alltså kanske vi ska skylla på klimatet.. finns inga bevis för annat.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
2013-10-12 19:54
#25

#24 …finns inga bevis för något alls…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-10-12 19:58
#26

#18 Jag vet att det är svårt att uppfatta ironi i texter på internet, så jag ska inte klandra dig för att du missade det i slutet på mitt tidigare inlägg.

"Vad då "bara drabbar älgar" och "grotesk älgstam"? Gör det inget då, enligt dej Jonas, att det är massdöd? Så länge som det inte är människor? Som om det är skit samma?"

Jag skrev inte "grotesk älgstam", även om det så klart är ett kreativt initiativ av dig att förvränga mina ord i den riktningen 👍.

Sedan vet jag inte hur du får ihop att det inte gör något för mig om det är en massdöd. Till exempel skrev jag "Om det finns en äkta massdöd så är det så klart något allvarligt som man måste utröna orsaken till". Men du ser så klart bara det du vill se… 😴

Men om vi ändå ska utmana problemformuleringen lite (se mig som djävulens advokat om du vill). Varje år skjuts ungefär 100 000 älgar av jägare i Sverige. Sett i det sammanhanget blir jag inte jätteorolig om 15 älgkalvar på Öland går döden till mötes. Skulle det finnas tecken på att problemet kommer eskalera eller drabba även andra arter blir det så klart en helt annan sak, vilket var anledningen till att jag skrev "om det bara drabbar älgar" i min skämtsamma kommentar (något du också givetvis bortsåg helt ifrån i ditt svar).

Innan jag blir särskilt orolig över den här "massdöden" skulle jag vilja se något slags belägg för att det inte är något som inträffar naturligt då och då, eller att det blivit vanligare på senare tid eller något sådant.

Exempel på hur jag tänker: Om jag säger till någon att förra året gick  Svenka jägare ut i horder och mejade ner över hundra tusen älgar så kanske den personen tänker att det låter helt vansinnigt och att älgstammen måste vara nära att utrotas. Men om jag tillägger att de gjort i princip samma sak sedan 1800-talet så kanske oron lättar lite. Alltså: det räcker inte med att hemska saker händer i naturen för att göra mig upprörd, jag vill först veta om det är något som normalt sett inte förekommer.

[Mustangcab]
2013-10-12 19:59
#27

Tiaminbrist har man konstaterat bland sjöfåglarna som dött här i Blekinge det senaste decciniiet så sannolikheten för att det ska röra sig om samma sak hos älgarna är stor. Här har inte älgkalvar dött utan man har hittat döda eller halvöda älgar i skogarna. Förra hösten hade SLU ett mobilt lab här under älgjakten.

Det är tillräcklig många älgar som dött på Öland för att man inte ska ha någon jakt i år. Det är 75% av älgkalvarna som dött.

Annons:
Magi-cat
2013-10-12 20:02
#28

Hälften av älgkalvarna på Öland dog inom en vecka:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mystisk-algdod-pa-oland-tilltar_8276476.svd

"Situationen är allvarlig", Blekinge i maj. Fåglar, fiskar och nu älgar dör en plågsam död:

http://www.metro.se/mystisk-algdod-sprider-sig-i-sverige/Whhmex!0L_qZQLjW4e8LSUj4kOMiA/

Experter ska utreda och ber allmänheten om tips:

http://www.expressen.se/nyheter/experter-ska-utreda-mystisk-algdod/

Mystiska älgdöden i Blekinge har spritt sig till Skåne: (2012)

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article1715495/Mystisk-algdod-sprider-sig.html

Algblomning orsak?

http://mobil.unt.se/Default.aspx?id=1990033&p=Sverige


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-10-12 20:03
#29

#27 Jösses, är t.o.m. älgjakten inställd är det allvarligt! 😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
2013-10-12 20:05
#30

Jonas.

Jag skrev inte "grotesk älgstam", även om det så klart är ett kreativt initiativ av dig att förvränga mina ord i den riktningen Tummen upp.

Så här skrev du. "Groteskt stor älgstam". Jag utelämnade visst stor..men innebörden är densamma.

Magi-cat
2013-10-12 20:05
#31

#26 Innan jag blir särskilt orolig över den här "massdöden" skulle jag vilja se något slags belägg för att det inte är något som inträffar naturligt då och då, eller att det blivit vanligare på senare tid eller något sådant.

Javisst. Men det verkar som om experter är såväl frågande som oroade. Man får väl anta att de studerat statistiken.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
2013-10-12 20:06
#32

Mustangcab.

75%? Jösses…det är ju mycket. 😮

JonasDuregard
2013-10-12 20:22
#33

#30 "Så här skrev du. "Groteskt stor älgstam". Jag utelämnade visst stor..men innebörden är densamma."

Nej. Tycker du det är samma sak att säga att något groteskt stort som att säga att det bara är groteskt? 😮

Hur som helst, jag gör det enkelt för dig: Ta inte bort ord ur mina meningar när du citerar dem. Jag har valt ut orden jag använder noggrant, just för att jag vill att att meningarna jag skriver ska ha en viss innebörd. Om du plockar bort eller lägger till ord så ändrar du den innebörded, även om du inte verkar kunna se det själv.

#32 "75%? Jösses…det är ju mycket. Förskräckt "

När det är % betyder det att mängden beror på totalantalet. I det här fallet var det 20. Säger man 15 dog låter det lite, säger man 75% låter det mycket, båda delar är sant dock.

[Mustangcab]
2013-10-12 20:23
#34

Mia-Li Ja det är mycket allvarligt.

Annons:
[Mia-Li]
2013-10-12 20:26
#35

#33 Jag tog inte bort. Jag GLÖMDE skriva "stor". Liksom du glömde skriva " själv. 

Nu kanske vi kan återgå till trådens ämne och inte älta vad den andra skrev och inte skrev.

Ja men finns det bara ett fåtal älgar på Öland så är ändå 75% mycket. Det är allvarligt ändå. Undrar varför?

JonasDuregard
2013-10-12 20:30
#36

Den korrekta siffran verkar för övrigt vara mellan 68-77%, men på ett sådant här litet urval gör det kanske inte så stor skillnad. Det finns ju en anledning till att man använder P-värden och liknande statistiska verktyg när man analyserar data istället för att bara anta att det man observerat går att generalisera till en större befolkning…

Magi-cat
2013-10-12 20:32
#37

Hur som helst är det allvarligt.😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
2013-10-12 20:32
#38

Oavsett om det är 15 eller 20 kalvar som dött utan att man vet av vad, så är det ändå skrämmande. Och eftersom själva Öland inte är så stort till ytan så blir ju antalet stort ändå. I för hållandet till ytan, som sagt.

HellviHumle
2013-10-12 20:35
#39

Det är dumt att prata om procent, när det handlar om så små faktiska tal.

HH

JonasDuregard
2013-10-12 20:36
#40

En annan hypotes:http://www.expressen.se/kvp/minst-femton-algar-har-hittats-doda-pa-oland/

"En teori är att det stora antalet rådjur på ön konkurrerar med älgarna om maten. Därför ska antalet hjortdjur nu inventeras.

– Om man flyger helikopter över Öland så är det rådjur precis överallt, i varenda buske hoppar det ut rådjur, men vi vet inte exakt hur många de är."

Fick inte rådjuren skulden för fästingutbrotten nyligen också?

[Mia-Li]
2013-10-12 20:37
#41

Kan bara hålla med dej HellviHumle.

Det spelar egentligen ingen roll. Det hemska i detta är ju att kalvarna dött en "mystisk" död.

Annons:
JonasDuregard
2013-10-12 20:45
#42

Vi människor har ibland ett helt oemotståndligt kontrollbehov känns det som (inget fel i det kanske, det kanske behövs för att vi ska överleva). Jag blir också väldigt nyfiken på vad det beror på, även om jag kanske inte skulle kalla det "hemskt" att de dött (som det verkar handlar det ju snarare om att de dog på ett annat sätt än jägarkåren tänkt sig - av undernäring istället för av skottskador…).

[Mustangcab]
2013-10-12 20:52
#43

Men i Blekinge är det inte kalvar som dör utan vuxna älgar som hittas utmärglade utan päls. Förvisso så har vi rådjur här också men man räknar med att 1/3 av den stammen strök med i de hårda vintrarna som vi haft. Dvs den delen av stammen som inte befann sig på min tomt och åt av min mugröna😡

Magi-cat
2013-10-12 21:19
#44

Rådjursspåret - nä, tror inte på det….T.o.m. ovanligt dåligt spår!

#42 Du verkar inte vara hängiven jägare. 😉

(Nu ska vi inte dra iväg i jaktdiskussion här, sådana blir alltid tumultartade, men det ligger något i det där. 🤐 Om så många älgar dött att man inte kan skjuta, DÅ…)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mustangcab]
2013-10-12 23:42
#45

Här står lite om laxdöden och fågeldöden och älgdöden i Blekinge

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5617319

Bl.a att 95 % av ejderungarna dog.

[Mustangcab]
2013-10-12 23:45
Magi-cat
2013-10-13 08:09
#47

#45 Tack för länkarna!

Alltså: man vet inte men tar allvarligt på det.

Det sämsta hittills var väl att den regniga sommaren skulle kunna ha del av skulden för sjuka djur och älgdöd. Det har varit regniga och regnigare och regnigast somrar förr! Skulle älgarna lägga sig och dö för en sådan orsak hade det inte funnits älgar kvar att analysera in i vår tid.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Olaf]
2013-10-13 08:30
#48

De här bilderna från sprayningar över Blekinge är visserligen från 2009. Men kollar man hela klippet så slås man över hur massiva de var. Kan det vara något att fundera över? Bara en tanke…

Annons:
[Mia-Li]
2013-10-13 09:40
#49

Just det ja Olaf. Du har en poäng där. Om dessa sprayningar som förekommer. Har sett mycket sånt nu ett tag.
Kan det bero på det?

Chemtrails kallas de visst för och dessa tas upp mycket inne på Utomjordiskt.

[Olaf]
2013-10-13 09:45
#50

Ja Mia jag har också sett mycket denna sommar och höst. Det verkar vara ett spray-party på gång.

fatcat
2013-10-13 10:04
#51

Borde inte flera djurarter påverkas om de är chemtrails?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

HellviHumle
2013-10-13 10:07
#52

Och vad skulle dessa chemtrails gå ut på?

HH

fatcat
2013-10-13 10:13
#53

Kemikalier som kan kontrollera vädret och skapa mer Moln på himlen. Allt för att motverka global uppvärmning.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mia-Li]
2013-10-13 10:13
#54

#51 Det kanske det görs men det kommer inte ut i media.
#52 Dessa chemtrails går ut på att "någon" sprayar kemikalier och annan skit för att just få folk och fä att må dåligt, av någon konstig anledning. Läs mer om det inne på Utomjordiskt. Där finns filmer och bilder på detta.
Jag har sett jättemycket sånt här runt omkring och ser mycket sånt när jag kör hem från jobb på kvällar.

[Mia-Li]
2013-10-13 10:14
#55

#53 Ja så är det nog…men det är mycket skit i de där sprayningarna som verkar påverka både människor och djur på ett negativt sätt.

Annons:
[Olaf]
2013-10-13 10:25
#56

Lägger in det här samma som jag postade på utomjordiskt. Sajten jag länkar till är på svenska och för den som vill veta mera kan den vara väl värt ett besök. http://chemtrails-sverige.blogspot.se/2012/08/prov-av-svenskt-regnvatten-visar.html "En grupp svenska aktivister har utfört provtagning på regnvatten i Nordvästra Skåne och analysen var mer än alarmerande. Anmärkningsvärda doser Uran, Aluminium och Arsenik har påträffats i regnvattnet. Nu måste detta tas upp till beslutsfattarposition i samhället och debatteras ute i folkhemmen omedelbart eftersom gränsvärdet är 0! Detta är inget som normalt hör hemma i nederbörd ! Prover tagna under noga kontrollerade former och analyserat av Swedac ackrediterat laboratorium. Mätosäkerhet +/- 20% .ICP "

HellviHumle
2013-10-13 10:56
#57

Men skapa Moln för att sänka temperaturen, verkar ju inte så smart. Molnen hindrar utstrålningen och höjer istället temperaturen.

HH

[Mia-Li]
2013-10-13 11:00
#58

#57 Egentligen tror jag inte på att de gör det för att motverka global uppvärmning. Det heter så bara.
Det är ju precis så som du skriver, HellviHumle.

JonasDuregard
2013-10-13 11:02
#59

Tråden tog just en bisarr vändning ser jag 🤪.

#5 Fatcat, "Vad är era teorier angående älgdöden då? Utomjordingar eller varulvar? Cool"

Nära nog tydligen 🙂.

[Mia-Li]
2013-10-13 11:08
#60

Jonas.

Ja den kanske tog en annan vändning. Men bisarr? Enligt vem?
Säger så här bara: Gillar du inte vad vi skriver här inne så är det frivilligt för dej att vistas här.
Du slänger ur dej gliringar och sedan när vi påpekar det så har du "glömt" att sätta "-tecken, skriver du.
När en annan glömmer ett ord så blir det ett hallå om det. Stå för vad du skriver och antyder, tack.

Lite OT men men…

Men som sagt. Tycker du att vi skriver bisarra grejer här inne så är det inte tvunget av dej att läsa här inne.

HellviHumle
2013-10-13 11:25
#61

Har nån konspirationsteoretiker räknat efter hur mycket kemikalier det skulle behövas för att spraya så stora ytor?

HH

[Mustangcab]
2013-10-13 11:28
#62

Det har  varit den soligaste sommaren och hösten i år i mannaminne så jag tror inte att det är därför som älgarna dör. Karlskrona kom på andra plats i soligan.
 Imorgon börjar älgjakten så då får vi förhoppningsvis veta lite mer.

Annons:
JonasDuregard
2013-10-13 11:44
#63

#60 "Ja den kanske tog en annan vändning. Men bisarr? Enligt vem?"

Enligt mig så klart, det var ju jag som skrev. Men säkert enligt större delen av befolkningen. Vi gick liksom från "vad ska vi göra åt älgdöden" till "hur ska vi stoppa älgmördarkonspirationen som stoppat gift i flygplanens kondensstrimmor" 🙂 (NB: inte direkta citat). Det tycker jag är en utveckling mot det bisarra.

"Gillar du inte vad vi skriver här inne så är det frivilligt för dej att vistas här. "

Och gillar du inte vad jag skriver är det frivilligt för dig. Vi lever i en underbar värld av valfrihet. Vad är din poäng?

"Du slänger ur dej gliringar och sedan när vi påpekar det så har du "glömt" att sätta "-tecken, skriver du."

Vänta nu, menar du gliringar mot älgar eller vad? Det var ordet "bara" jag vill ville sätta citattecken runt, i sammanhanget "bara älgar". På vilket sätt är det en gliring? 🤔 På samma sätt som vanliga flygplan är älgmördarmaskiner antar jag 😃.

"När en annan glömmer ett ord så blir det ett hallå om det. Stå för vad du skriver och antyder, tack."

Jag står för det jag skriver. Om du tycker jag skriver något dumt eller glömmer något viktigt ord tycker jag det är helt OK att du gör ett "hallå" om det också.

"Men som sagt. Tycker du att vi skriver bisarra grejer här inne så är det inte tvunget av dej att läsa här inne."

Jag tar inte skada av att läsa bisarra saker då och då (även om jag undviker UJ och liknande ställen, någon slags gräns finns det antar jag).  Men jag är rörd av din omtanke så klart 😎.

[Mia-Li]
2013-10-13 13:46
#64

"Jag står för det jag skriver. Om du tycker jag skriver något dumt eller glömmer något viktigt ord tycker jag det är helt OK att du gör ett "hallå" om det också."

Gjorde ju ett "hallå" om det nu.
😉

Men ok Jonas ….jag fick säga mitt och du ditt om det. Jag tycker du ofta kommer med ironiska inlägg och sedan när vi påpekar det så har du ofta "glömt" "-tecknet eller så kör du med smilisgubbe.
Nu kanske vi då kan gå tillbaka till vad tråden handlar om.
Chemtrails eller inte….

JonasDuregard
2013-10-13 13:56
#65

#64 "Jag tycker du ofta kommer med ironiska inlägg och sedan när vi påpekar det så har du ofta "glömt" "-tecknet eller så kör du med smilisgubbe."

Menar du att du tror att inläggen egentligen inte är ironiska, eller vad? Eller att jag låtsas att de inte är ironiska? 🤔 Jag förstår inte alls din poäng men jag tror du har lika fel om det som om chemtrails.

Och nu handlar tråden plötsligt om min person istället för om älgar, en till oväntad vändning. Men om vi ändå är inne på vad vi tycker om varandra så tycker jag du är bra på att byta ämne när det passar dig.

[Olaf]
2013-10-13 14:00
#66

Ingen vet med säkerhet vad älgarna dött av. Men det har varit mycket död bland djur som inte förklarats…så chemtrail kan vara en orsak.Mätningarna som gjordes i Skåne var som sagt fulla av gifter. Aluminiums, uran, arsenik är inga nyttiga saker att få i sig, inte för älgar inte för människor. Jag tror inte på att klimatet fått älgarna att dö av stress…det låter långsökt. Gifter är nog en troligare orsak. Oavsett om de kommer från fabriker eller flygplan eller annat.

[Mia-Li]
2013-10-13 14:01
#67

#65 Jag tycker du skriver ofta ironiskt. När man sedan påtalar det så är det endast menat som skoj från din sida.
Tråden handlar inte alls om person utan hur du skriver. Och jag skriver inte om vad jag tycker om dej utan om ditt skrivsätt. Det är skillnad.

Jag kanske är bra på att byta ämne när det passar mej, ja. 😉

[Mia-Li]
2013-10-13 14:05
#68

#66. Kan vara så att det handlar om en massa giftutsläpp. Läste för ett tag sedan att flera hundar hade blivit förgiftade genom att dricka ur vattendrag. Dessa dog.
Så nåt lustigt är det…🤔

[Olaf]
2013-10-13 14:16
#69

#68 Ja gifter är det nog allt oavsett hur de kommit dit.

Annons:
JonasDuregard
2013-10-13 14:19
#70

#67 "Jag tycker du skriver ofta ironiskt. När man sedan påtalar det så är det endast menat som skoj från din sida."

Är inte ironi en form av skoj? 🤔 Kan du ge mig ett konkret exempel på vad du menar?

Även om vi antar att du har rätt (vad det nu är du försöker säga) och du har satt fingret på något dåligt karakträrsdrag hos mig, kan du förklara om det har någon slags relevans för trådens ämne? Blir något av det jag skrivit i den här tråden mindre giltigt av det? Är det avgörande i älgfrågan på något sätt?

Om det inte är det, utan bara du som vill prata ut lite om mitt sätt att skriva eller andra personlighetsdrag så där, kanske du kan göra det i PM eller i en särskild tråd som är avsedd att analysera mina brister och fel. Det blir förvirrande att blanda diskussionen om älgdöd med helt irrelevanta (och minst sagt otydliga) anklagelser, och jag tycker ärligt talat att det är lite osmakligt när du beter dig på det här sättet (notera att jag så klart bara pratar om ditt beteende, inte om dig som person).

JonasDuregard
2013-10-13 14:21
#71

#66 "Ingen vet med säkerhet vad älgarna dött av."

Ingen utom du då, som med viss säkerhet säger att de dör av förgiftning? Eller missförstår jag det du skriver i #69?

[Olaf]
2013-10-13 14:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Bara för att visa på dessa spår. Det här fotade jag i sommar en tidig helblå klar morgon. Spåret ligger kvar sedan glider det sakta utan att lösas upp….utan nästan tvärtom bli vitare och bredare. Det kom hela tiden plötsligt från alla håll. Jag har aldrig sett nått liknande.

[Mia-Li]
2013-10-13 14:33
#73

Jonas, Jag tänker inte älta detta mer nu. Jag har sagt vad jag ville i det ämnet. Vill du fortsätta kan du ta det i PM i fortsättningen, som du själv ger förslag på. Jag analyserar inte dina fel och brister som person, utan jag påpekar HUR du SKRIVER.

[Olaf]
2013-10-13 14:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Sen glider det vidare

[Mia-Li]
2013-10-13 14:34
#75

#72 Precis så ser jag det med. Ska försöka fota nåt utav den nån dag.

[Olaf]
2013-10-13 14:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Och vidare utan att lösas upp…

Annons:
[Olaf]
2013-10-13 14:38
#77

#75 ja Mia inte är det normalt. Har aldrig sett såna där förr. Det är inte contrails det där inte.

JonasDuregard
2013-10-13 15:07
#78

#73 OK, men om jag vill får jag alltså återkomma med några väl valda ord om hur du skriver och posta dem här då? Jag tycker mig till exempel se ett mönster av att du skriver hutlösa anklagelser mot alla som inte håller med dig och sedan vägrar du förklara varför. Finns det ingen sådan svepande kritik som är utanför ämnet?

"Jag tänker inte älta detta mer nu."

När du fäller generella kommentarer om hur du tycker att jag beter mig på iFokus blir jag oundvikligen intresserad, och när du är så otydlig som du var nu vill jag oundvikligen veta vad du egentligen menar.

Det kan man så klart kalla att "älta" det, men om du inte vill "älta" fråga i betydelsen "förklara vad sjutton du snackar om" så kanske du inte ska kasta ur dig anklagelser från första början.

"Jag analyserar inte dina fel och brister som person, utan jag påpekar HUR du SKRIVER. "

Att säga "du skrev så här men egentligen är det så här" är att ifrågasätta det någon skrivit. Att säga "du gör ofta så här" är att kritisera någons person på ett mer allmänt plan, det kan så klart vara relevant ändå, men du misslyckas ju totalt med att förklara varför det är det just i det här fallet.

JonasDuregard
2013-10-13 15:09
#79

#77 OK, fortsätt ni hetsa upp varandra över det där - så kan vi andra fokusera på att lösa verkliga problem 🙂.

[Mia-Li]
2013-10-13 15:10
#80

Ta det via PM om du vill nåt mer i detta.
Oklart?

JonasDuregard
2013-10-13 15:33
#81

#80 Du får säga vad du vill i tråden men om jag inte håller med dig i frågan som du har lyft så får jag ta det i PM. Solklart.

[Mia-Li]
2013-10-13 15:42
#82

#81 Bra…du gav ju själv förslag på att fortsätta via PM så då borde det inte vara ett problem ju, i sånna fall.

[Olaf]
2013-10-13 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Två till från samma morgon. Jag är lite stolt över att jag var lite påpasslig och fotade så jag vill gärna visa mina alster. Här ser man tydligt hur spårat fetar till sig. Vissa tror det är normalt men det beror antingen på att de är unga och inte minns hur flygplansspår aldrig brett ut sig så här förut eller så beror det på att de inte kan föreställa sig ett det är möjligt att det sker och därför bortser från vad de ser med egna ögon. (Nu retas jag lite med vissa vänner bara;))

Annons:
[Olaf]
2013-10-13 16:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Jag kan berätta att jag klev upp tidigt, femsnåret sen plötsligt kom planen från alla håll…fram och tillbaka. Här ser man samma spår som ovan ett tag senare, efter det flutit närmre.

JonasDuregard
2013-10-13 17:08
#85

#83 "Vissa tror det är normalt men det beror antingen på att de är unga och inte minns hur flygplansspår aldrig brett ut sig så här förut eller så beror det på att de inte kan föreställa sig ett det är möjligt att det sker och därför bortser från vad de ser med egna ögon."

Eller så är det gamlingarna som lider av dåligt minne 😃. Skämt åsido, du förutsätter att du har ett perfekt minne av hur de brukade se ut? De kanske såg likadana ut bara att du inte satt och stirrade på dem lika länge/ofta.

En annan tänkbar orsak som kanske eller kanske inte förvånar dig är att flygplanen utvecklats en hel del över de senaste 100 åren. Större plan flyger snabbare på högre höjder med annan bränslesammansättning och så vidare.

Men på det hela taget verkar det som du helt enkelt har fel, eller så växte du upp i en avkrok där det inte flög några större jetplan. Till exempel finns det i boken "Clouds OF the World" från 1972 flera bilder och beskrivningar av kvarvarande och utbreddade kondensstrimmor. Här finns en sida med bilder på liknande kondensstrimmor från andra världskriget och framåt. Om du med "unga människor" menar alla vi som inte har tydliga minnen av hur kondensstrimmor såg ut innan andra världskriget har du kanske rätt, men ärligt talat - inget av flygplanen som gjorde de kondensstrimmorna flyger ju längre, så på vilket sätt är det relevant?

[Olaf]
2013-10-13 17:11
#86

Du har säker rätt Jonas. Jag minns nog fel.

[Mia-Li]
2013-10-13 17:19
#87

Ja då minns jag nog med fel då….😉

JonasDuregard
2013-10-13 17:29
#88

#87 Tja, det är mer sannolikt än att bilderna minns fel.

Men det var så klart färre och mindre flygplan förr i tiden och de flög andra rutter än vad de gör idag, så för en enskild människa är det säkert enkelt att få intrycket av att det här inte hände förr i tiden.

[Olaf]
2013-10-13 17:30
#89

Så är de säker Jonas.

[Mia-Li]
2013-10-13 17:34
#90

Jag ser stora Jetplan nästan varje dag men Jonas har ju säkert rätt. Jag ser säkert fel.

Annons:
[Olaf]
2013-10-13 17:42
#91

#90Haha absolut Mia jag har bott i Stockholm i hela mitt liv och så totalt missat dessa breda flygplansspår bre ut sig kors och tvärs som de gör vissa dagar. Tänk vad rolig jag är.

JonasDuregard
2013-10-13 18:36
#92

#91 Du kanske inte vill minnas.

Som jag sagt flera gånger så flög det färre flygplan, alltså färre spår. Men som jag visat dig så har inte spårens struktur ändrats märkbart sedan andra världskriget.

Din sarkasm är ett dåligt substitut för fakta och argument.

[Olaf]
2013-10-13 19:14
#93

Kanske, kanske kan sarkasmen vittna om (förutom då dina överväldigande fakta som jag absolut aldrig hört förut) min ovilja att fastna i tid och evighet med dig eftersom jag sällan sett en person som skriver så mycket och ihärdigt och som måste få sista ordet till varje pris och dessutom måste pynta varje inlägg med enerverande skrattgubbar. Jag kan orka en sån tråd ibland, inte varje dag- flera stycken! Så nu ger jag dig sista ordet. Nu ska jag ha söndagsmys.

MissHedgehog
2013-10-13 20:31
#94

Det som händer med älgarna här verkar hända i Minnesota också.
http://www.onearth.org/articles/2013/07/climate-change-could-wipe-out-minnesotas-iconic-moose
Dock misstänker man fästingsburna virus och parasiter där, vilket vi tydligen har eliminerat här Även miljögifter har eliminerats här som möjlig orsak. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15238162.ab
Vad gäller temperaturhöjningen som orsak här så har årsmedeltemperaturen i Sverige ökat med runt 1-2 grader de senaste 50 åren. I Blekinge har den ökat med 1.1-1.4 grader. Det är ju klart att det säkert påverkar, men det finns andra ställen i landet där temperaturen ökat betydligt mer, t.ex. i Hemavan där den stigit med 2.5 grader och Katterjokk där det blivit 2.3 grader varmare utan att det lett till ovanlig älg-död (ännu). http://pejl.svt.se/visualisering/miljo/temperaturforandring/
Älgarnas beteende innan de slutligen dör beskrivs i både Sverige och USA som förvirrat med vinglig gång, de slutar äta, pälsen är avskavd på bog och framben.
Jag undrar om det kanske kan bero på ett virus eller en parasit ändå, något man inte normalt testar för, kanske beroende på att det normalt inte existerar här?
De älgar som rapporteras ha dött här är sändarmärkta. Mörkertalet kan vara stort bland omärkta älgar.

[Mustangcab]
2013-10-13 20:33
#95

# 94 Om du ser på min länk till SVA så konstaterar de att de fanns någon mask som de inte tidigare funnit här på älgar.

[Mia-Li]
2013-10-13 20:34
#96

Kan de inte på något sätt obducera en älg som dött? Då kanske de kan se om de är giftpåverkade eller har virus eller nåt annat?

[Mustangcab]
2013-10-13 20:36
#97

Läs mina inlägg. Det precis vad de gjort på SVA. Du har en länk du kan läsa för 17!!!!!🤔

Annons:
[Mia-Li]
2013-10-13 20:43
#98

#97 Ta det lugnt! Jag hade missat den länken men läst nu.

Magi-cat
2013-10-13 21:57
#99

Ojsan, här hettar det till…

Det är lätt att missa något i en lång tråd och jag har själv bara snabbt tittat igenom den nu,

#94 Tack för länkarna miss Hedgehog! Det var visst älgar tråden handlade om :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-10-13 22:06
#100

Alltså:

Vi har en mystisk överdödlighet hos älgar som inte säkert kan relateras till en bestämd orsak. Klimatförändringar har nämnts, liksom miljögifter, tiaminbrist (som i sin tur beror på ?), rådjur (!), algblomning, kemisk spridning från luften och vad mer?
Experter kliar sina huvuden och verkar överens om att det är allvarligt.

Fenomenet verkar sprida sig i Sverige, samt förekomma även på andra håll i världen.

Kan man se någon gemensam nämnare?
Varför just älgar? (Eller är det fler djurslag, fast man uppmärksammar älgar för att?)
Vad bör göras?
Vilka är riskerna för ekosystemet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-10-14 11:27
#101

kopierar något jag skrev i förra tråden om älgdöd:

**"En stor studie som görs av Lennart Balk, docent vid institutionen för tillämpad miljövetenskap vid Stockholms universitet, visar att den tidigare överdödligheten hos fiskar och fåglar nu också börjar märkas hos däggdjur som älgar, hjortar och rådjur i flera av landets kustlän.
**

** Vi befarar att det här är något som drabbar stora områden. Tecknen finns i många kustlän, säger Lennart Balk, som är orolig över utvecklingen" **(ur DN-artiklen)

Nytt eller inte så finns det anledning till oro:

Det verkar som om massdöden går allt högre upp i näringskedjan, från fiskar, till fåglar och nu däggdjur.

Som man kunde se i TV-programmet Vetenskapens Värld för en tid sedan, finns det anledning att titta på kemikalier som släpps ut i vattendragen. De passerar reningsverken som inte kan fånga upp dem. Dessa kemikalier är hormonstörande och ger återverkningar på djurens reproduktionsförmåga och parningsbeteende. Det vill säga antalet individer inom de drabbade djurarterna minskar av den anledningen.

Det finns fler sälindivider nu än det gjorde för några år sedan, men även där ser man en oroande utveckling: sälarnas späcklager har minskat och deras matsmältningsorgan är inte friska. Om sälmamman har för lite späck minskar hennes möjligheter att föda upp sin unge och ungen får mindre marginaler när den ska klara sig själv.

Fåglarna - fåglarna i skärgården hade minskat och det drastiskt!

Om älgdöden är relaterat till detta - det vet jag inte, det kan vara det och det kan vara något annat.

Jag tycker att man inte kan nöja sig med att säga att djur har dött förut - man måste göra något åt kemikalierna i vattendragen och det nu!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mustangcab]
2013-10-14 11:43
#102

I dagens Blekinge Läns tidning finns en artikel om att de fällt en tvåkönad och sjuk älg i Holmsjö (3 mil norr om Karlskrona). De hade varit ut och rekognoserat inför älgjakten som började i dag då de såg den och kontaktade polis och länsstyrelse och fick lov att skjuta den. Älgen haltade och  hade vita ögon och missbildade horn.

Fotot finnas av den på första sidan som jag länkar till. Kan dessvärre inte länka till artikeln då man måste ha password för att läsa denna. Skrolla ned till halva sidan.

http://www.bltsydostran.se/

MissHedgehog
2013-10-14 12:22
#103

#95. Ursäkta att jag missade din länk i # 46 första gången, den var verkligen bra!
"Kraftiga parasitangrepp med massförekomst av löpmagsmask (Ostertagia) och piskmask (Trichuris) i blindtarmen var ett vanligt fynd. Det har inte setts tidigare i sådan omfattning på vilda älgar. Om dessa kraftiga parasitangrepp var orsakade av den regniga sommaren 2012, eller av andra omständigheter, är inte klarlagt" - från http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Vilda-djur/Alginfo/Algundersokningar/
Kan det vara något som försvagar älgarnas immunförsvar och allmäntillstånd (tiaminbristen?) som gör älgarna mer mottagliga för parasitangrepp?
Dessutom kan ju parasiter, bakterier och virus mutera, dock står det inget om att det skulle röra sig om något dylikt i detta fallet så det var bara en tanke och en parentes.
Denna tiaminbristsrelaterade sjukdom drabbar både fiskar, fåglar och däggdjur. På wikipedias engelska sida om tiamin står bl.a.
"In the counties OF Blekinge and Skåne (south-most Sweden) mass deaths OF especially herring gull but also other species has been observed since the early 2000's. More recently, species OF other classes seems to be affected. High mortality OF salmon (Salmo salar) in the famous river Mörrumsån is reported, and the last years mammals like Eurasian Elk (Alces alces) has suffered death in unusual high number. Lack OF thiamine is the common denominator where analysis is done. The County Administrative Board OF Blekinge did in April 2012 find the situation so alarming that they asked the Swedish government to set up a closer investigation."
En pdf-fil hör till det stycket: http://www.lansstyrelsen.se/blekinge/SiteCollectionDocuments/Sv/nyheter/2013/500-1380-2013.pdf

Så orsaken till sjukdomen är troligen tiaminbrist men vad orsakar denna brist i både fiskar, fåglar och däggdjur? Om det vore temperaturhöjningen, skulle det då påverka alla dessa arter på samma sätt?

MissHedgehog
2013-10-14 12:27
#104

#102. Intressant. Granar verkar nu kunna vara en pusselbit i älgdöden.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5673664

Annons:
Magi-cat
2013-10-14 12:31
#105

Bra att länsstyrelsen ser allvarligt på saken,.,,

Om tiaminbrist är orsaken så beror i sin tur på något. Det stämmer att virus etc muterar, det sker hela tiden. Men värddjur anpassar sig också. Det är tack vara anpassningen vi kommit hit idag. :-) Något måste ha vänt på förloppet så att anpassningen inte hinner med. En samverkan av faktorer, eller något som är så påfallande starkt att det sätter de naturliga mekanismerna på prov.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mustangcab]
2013-10-14 12:33
#106

Intressant då gran i princip det enda man planterar nu för tiden.

HellviHumle
2013-10-14 12:39
#107

Om man planterar gran, tall eller annat, beror till största delen vad det är för mark som ska planteras.

HH

Magi-cat
2013-10-14 12:44
#108

Det skulle ju kunna vara en pusselbit, något som rubbat den där balansen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mustangcab]
2013-10-14 12:47
#109

Men där det tidigare varit blandskog så planterar man oftast gran. Större delen av Sverige är täckt av gran. Man har lag på att man måste plantera lövskog där det fanns lövskog innan och tur är väl det för annars så hade vi gran där också.

MissHedgehog
2013-10-14 12:48
#110

Om älgens föda sägs bl.a. att "Huvudsaklig föda är på sommaren blad, skott och mindre kvistar av bland annat asp, sälg, rönn, ek och björk. Näckrosrötter är en viktig del i dieten och anses framförallt i Nordamerika tillgodose behovet av mineralämnen. På hösten ingår även blåbärsris i dieten, även havre och andra grödor på från odlade fält kan falla älgen i smaken. Under vintern är det tallris, enris och kvistar av de tidigare nämnda lövträden som utgör menyn". - Wikipedia.
Om nu granarna ökar på bekostnad av lövträd lutar det ju mot att detta är skälet till älgarnas nya diet. Dock behöver ju inte detta vara fallet då man planterar gran därför att man huggit ner gran, i de flesta fall, så den totala mängden gran behöver inte ha ökat, det vet jag inte.
Någon som har reda på sådant?

[Mustangcab]
2013-10-14 12:56
#111

Uppenbarligen så planteras det av bara den

 http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Begransning-av-granplantering_GE02Jo303/

Vi plantera mera skog än vad vi fäller årligen.

Annons:
Magi-cat
2013-10-14 13:08
#113

#112 "Runt 95 procent av stödet till återplantering efter stormen Gudrun gick till tall och gran - endast tre procent till lövträd. Det är mycket mindre än vad Skogsstyrelsen hoppats på." (ur länken)

Är det de träden älgarna lever av nu?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-10-14 13:24
#114

#104 Intressant. 

OT: Första meningen i din länk är lite rolig om man inte läser hela 🙂:

"Blekinges älgar äter mer gran än Christer Kalén på skogsstyrelsen …"

JonasDuregard
2013-10-14 13:28
#115

#101 "man måste göra något åt kemikalierna i vattendragen och det nu!"

OK. Det tror jag de flesta kan skriva under på oavsett om det har någon koppling till älgar som dör eller inte (om vi bortser från att ordet kemikalier är lite otydligt, låt oss säga skadliga kemikalier kanske så vi inte behöver gräva ner oss i definitionsfrågor).

Har du några ideér om hur vi kan gå till väga?

En början kunde ju vara att ta reda på var föroreningarna kommer ifrån. Är det Rymdödlor och chemtrails vi ska fokusera oss på att bekämpa, eller finns det en mer jordnära förklaring?

Tror vi att det är någon ondskefull konspiration som förgiftat vattnet eller är det en konsekvens av konsumptionssamhället eller något annat?

Kan man lösa det med lagstiftning eller utbildningskampanjer eller något?

Magi-cat
2013-10-14 13:30
#116

#114 Den utsagan skulle jag vara beredd att tro på utan någon närmare undersökning av det specifika fallet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MissHedgehog
2013-10-14 13:33
#117

#114. Ha ha! Ja, SR kan uttrycka sig. 😃

[Mustangcab]
2013-10-14 13:34
#118

# 114 😂

Annons:
Magi-cat
2013-10-14 13:58
#119

#115 Som du säkert noterat har oron nått länsstyrelser, veterinärer, biologer och andra experter. Orsakerna tycks man inte vara ense om, utan ett flertal olika scenarion har nämnts. (jag tog upp dem i #100) Jag kan dock inte påminna mig att någon nämnt Rymdödlor, förrän du gör det nu. Vill du jag ska komplettera med den hypotesen?

Som det förefaller mig har man inte funnit orsaken till massdöden. Tills man gör det måste man arbeta ganska brett. Något av det första man måste göra är att erkänna problemet.

Därefter tror jag, eftersom det verkar vara ett accelererande problem, att man måste agera med det lilla man vet. Här vill jag hänvisa till programmet i Vetenskapens Värld. Oavsett om gifterna som passerar reningsverken är orsak till fiskdöden, fågeldöden, sälarnas situation - eller älgdöden, måste man göra något åt det eftersom man VET att dessa ämnen ställer till skada.
OM man i en framtid finner att de inte orsakat ägldöden har man ändå gjort något gott - stämt i bäcken och inte i den nedsmutsade flodvågen.🌊


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MissHedgehog
2013-10-14 14:21
#120

Det finns ett enzym som heter tiaminas och som bryter ner tiamin. Enzymet förekommer naturligt i en del fiskar och blötdjur, en del växter, som bräken, en del bakterier och afrikansk silkesmask. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Thiaminase ) ( http://en.wikipedia.org/wiki/Thiamine#Antagonists )
Om vi bortser från silkesmasken så skulle man kunna tänka sig att något utsläpp man inte trott varit skadligt har rubbat fiskarnas balans av tiaminas vilket lett till brist på tiamin= död. Sjöfåglar livnär sig på fiskar och får i sig tiaminas därifrån= död. ( http://www.miljomagasinet.se/artiklar/091014_fageldod.html )
Älgarnas problem verkar dock annorlunda. Inte äter de fisk och inte sjöfåglar. Dock kanske de äter bräken, det vet jag inte, eller får i sig bakterier från vattnet.
Det här är ju bara en teori dock, jag är inte på något vis expert på tiaminas.
En annan sak som bryter ner tiamin är sulfiter. Sulfiter används som konserveringsmedel i viss torkad och inlagd frukt och säkert i andra fall. Dessutom användes sulfit förr vid framställning av pappersmassa, då man främst använde ved av gran. Numera används sulfat istället. ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Sulfit )
Så, äter älgarna mer gran därför att balansen löv-/barrträd rubbats av människan vid nyplantering och får älgarna i sig sulfit från granar som sedan bryter ner deras tiamin till tiaminas?

Magi-cat
2013-10-14 14:41
#121

#120 Intressant artikel i Miljömagasinet! Tack för den!

Där framgår lite av den kedja av orsak - verkan man får söka sig längs med, och vikten av att inte låtas sig nöja: svält. Punkt. Tiaminbrist. Punkt.

(Har du sett att det finns en sajt som heter Miljö iFokus? Den är inte så aktiv och är vilande just nu…:-))


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-10-14 18:01
#122

#119 "Jag kan dock inte påminna mig att någon nämnt Rymdödlor, förrän du gör det nu. Vill du jag ska komplettera med den hypotesen?"

Jag använder begreppet som ett samlingsnamn för alla påhittade mystiska makteliter som sitter och kläcker ondskefulla planer hela dagarna. Jag förutsätter att något sådant antas ligga bakom flygplanens kondensstrimmor, för de som tror att de är något annat än det uppenbara (se tidigare i tråden).

Att jag kallar dem just Rymdödlor är för att en framgångsrik konpirationsteoretiker som heter David Icke tror att världen styrs av Rymdödlor utklädda till människor (han har utpekat flera offentliga personer som varandes Rymdödlor, bland annat Englands drottning 😃). Han tror bland annat att de ligger bakom dessa "chemtrails".

Om man väljer att specifikt att skylla på Rymdödlor, illuminati, judiska världskonspirationen, HAARP eller någon annan dussinkonspiration spelar inte så stor roll. Det är bara olika ytpolering på samma ruttna tankegods.

"Oavsett om gifterna som passerar reningsverken är orsak till fiskdöden, fågeldöden, sälarnas situation - eller älgdöden, måste man göra något åt det eftersom man VET att dessa ämnen ställer till skada. "

Jag har ju redan sagt att jag är beredd att hålla med om det (även om jag inte vet precis vilka ämnen du talar om), och försökt gå vidare till frågan om VAD vi ska göra. Lagstiftning? Något annat?

Cahira
2013-10-14 18:08
#123

Dags att ta dator- och andpaus kanske?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JonasDuregard
2013-10-14 18:20
#124

#123 Det gör du som du vill 🙂.

Andning skulle jag kanske klara mig utan, men datorn? Nej, nej, nej. 😉

Magi-cat
2013-10-14 18:23
#125

#122 Jag använder begreppet som ett samlingsnamn för alla påhittade mystiska makteliter som sitter och kläcker ondskefulla planer hela dagarna osv

Det kunde ju inte jag veta. Det kunde ha varit din egen lilla hemliga favvohypotes.
Det kan ha sina risker att använda samlingsnamn på det sätt du gör, och förutsätta att deltagarna har vissa åsikter. Kom ihåg att "samlingsnamnet" är din skapelse. Just nu har du t.ex. lyckats göra den mest utförliga beskrivningen av ditt samlingsnamn Rymdödlor någonsin på den här sajten. Och ni som brukar prata om "halmgubbar"! 😃
Om inte annat riskerar det att spåra ur tråden en liten aning.

Jag har ju redan sagt att jag är beredd att hålla med om det 

Jag har inte sagt emot. Vill du jag ska precisera i detalj vad man ska göra åt varje enskild substans som passerar reningsverken? 

VAD vi ska göra är att kräva att myndigheterna lyssnar, tar problemet på allvar. Förbjuder ämnena i fråga (som man en gång - nästan - gjorde med DDT efter Rachel Carsons berömda väckarklocka), PCB etc. Sätta press på industrin.
Lagstiftning - jag vet inte hur den skulle se ut konkret, så den får jag passa vidare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2013-10-14 19:17
#126

#125 "Det kan ha sina risker att använda samlingsnamn på det sätt du gör"

Det är jag det - gillar att leva farligt. En lingvistisk risktagare. En gambler. En slags språklig motsvarighet till Doc Holliday. 😎

Kan du sluta tjura om ordvalet nu när jag förklarat precis vad jag menar (se #122), så att det är i princip omöjligt att missförstå mig?

JonasDuregard
2013-10-14 19:37
#127

#123 "Dags att ta dator- och andpaus kanske? "

Tog en datorpaus och kom på ett roligare svar:

Tror du det löser älgdöden? 😮😃

Magi-cat
2013-10-14 20:01
#128

#127 öh..inte löser det anddöden i alla fall…😴


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2013-10-14 20:02
#129

Kul att du kan finna nöje och humor i älgdöd.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JonasDuregard
2013-10-14 20:24
#130

#129 Tolvtaggarna utåt här märker jag 😊.

Men nej, givetvis tycker jag inte själva älgdöden är rolig. Men att helt avstå från humor tills älgarna är i säkerhet känns lite opåkallat 🙂.

[Kottschejk]
2013-10-16 20:44
#131

Det är nog lite just där som många av dem här moderna problemen ligger i samspelet med naturen. Vi vill liksom både behålla kakan som njuta av den samtidigt.

Minns en dokumentär som sågs i våras, kanske redan tagits upp här i tråden. Ber isåfall om ursäkt. Folke Rydén - Andra vågen som handlar om återverkningarna som nu börjar visa sig ifrån alla dem tekniskt förfinade framsteg som vi i flera år haft glädje utav i mycket av allt möjligt vi förbrukar på olika sätt. Bl.a tas frågor upp kring detta med foster och amning.

Störst vikt i inslaget har ju med Östersjön att göra men inlandet borde ju påverkas på liknande sätt och om inte värre.

En sak är ju detta med hur vi idag rör oss och transporterar oss via alla tänkbara sätt. Bara där har vi förändrats oerhört dem senaste åren jämfört med hur trenden såg ut under 80-90talet.

Idag framstår det nästan märkligt udda om man inte reser långa sträckor i jobbet eller åker på semester titt som tätt bara för ta ett exempel.

Kan också se ett ökat tryck som utvecklats tillsammans med denna förändrade levnadsstilen och då handlar det om en kurva i jaktintresset som dragit iväg i höjden stadigt uppåt.

Hade tidigare idag jägare som samlades tillhörandes jaktvårdsområdet precis intill där jag själv bor och man blir nästan lite full i grin om man ser till resultatet efter en hel dags åkande & flängande - 1st kalv.

Bil efter bil & traktorer, hela byn proppad med jaktintresserade så allt annat levande liv fick stanna och sluta fungera. Då är det jakt och dags att gilla läget eller så….Allt för det sociala lantliga inflytandet och prestigen ska kunna få leva & blomstra under några veckor om året.

Nästan som vid nyår…Det är liksom sport i smälla av några nyårsraketer vid tolvslaget. Hör ju till normalt beteende att göra så. Om sen grannens hund ligger under en soffa och gnyr visste man ju inte om. Vem bryr sig?

När det gäller Älgen så måste bara det här ständiga trycket ifrån alla håll innebära stress som för alla andra djur & människor som berörs.

Framförde till en jägare då dem här sakerna började uppträda för nått år sen att det här måste höra samman med klimatsvängningar, miljögifter & stress. Två påföljande kalla vintrar med mycket snö och detta kort efter Gudrun och Per som ändrade dem  Sydsvenska skogarnas bild radikalt. En förändring som bl.a inneburit en helt annan tillgång vad gäller födan. Områden som tidigare utgjort ett naturligt skydd för ta en annan jämförelse, dem är till större delarna ersatta med nya unga planterade bestånd. Mycket med diverse lövslag som säkert blivit en rik födotillgång för älgarna framförallt Björk på stora hyggen.

Bark är ju vanligt att Älgar vill ha, speciellt Asp vet jag är intressant då det släpper lättare ifrån stammarna och enklare att riva med tänderna.

Tror inte man kan peka på enbart vissa saker i det här sammanhanget, tycker det tyder mer på en rad kombinationer som lett fram till det här.

JonasDuregard
2013-10-16 22:12
#132

#131 "Kan också se ett ökat tryck som utvecklats tillsammans med denna förändrade levnadsstilen och då handlar det om en kurva i jaktintresset som dragit iväg i höjden stadigt uppåt."

Har du någon källa på det? Min bild är att älgjakten länge varit ganska noggrant kontrollerad, och jaktintresset i befolkningen har jag ingen aning om men jag skulle gissat att det minskat snarare.

"När det gäller Älgen så måste bara det här ständiga trycket ifrån alla håll innebära stress som för alla andra djur & människor som berörs."

Å andra sidan har vi ju praktiskt taget utrotat det enda rovdjuret som jagade älg, så på det hela taget har de en förhållandevis stresslös tillvaro. De flesta andra vilda djur lever ju mer eller mindre på konstant helspänn, säkert ohälsosamt med mänskliga mått mätt men det är ju en lite underlig måttstock 🙂.

Annons:
Magi-cat
2013-10-17 09:35
#133

Känsligast och mest utsatta är allt de ofödda och de allra minsta. 

Luftföroreningar orsakar mindre födelsevikt hos barn och gör dem känsligare för sjukdomar.

"Forskarna kom fram till att det räcker med låga halter av luftföroreningar för att risken ska öka för undervikt vid födseln"

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fororeningar-paverkar-fodelsevikt_8617386.svd

Lite OT men som ett exempel på påverkan av miljö. Nu vet man det här, men när kommer man att göra något?

Man vet att ämnen släpps ut i vattendragen (Kottschejk nämner också det program där et togs upp), ämnen som är hormonstörande, men gör man något?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2013-10-17 09:54
#134

Regeringen gör allt för att göda industrier. Tror du magi-cat att dem verkligen bryr sig om miljön?

Här på Gotland har jag sett vilka fina spår Nordkalk o andra företag lämnat efter sig i naturen. Sällan pratar man om ansvar och lika sällan straffas företag för miljöbrott. 

Ta en titt på denna dom.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

JonasDuregard
2013-10-17 09:55
#135

#133 "Nu vet man det här, men när kommer man att göra något?"

Och vem är man?

Det är så klart svårt att till exempel helt förbjuda biltrafik i innerstaden (inte mig emot) eftersom så många människor skulle protestera mot det. Så om man ska göra något måste det kanske vara att börja med att övertyga de människorna om att det behöver göras, men det är lättare sagt än gjort.

Annars kan du prova att engagera dig politiskt. Om det är politiska beslut du önskar dig.

Det är ju lätt att förstå varför det är otacksamt att som politiker fatta sådana här beslut. Bilisterna blir arga för att deras levsstil ändras, miljökämparna kommer kanske bli arga för att de inte tycka det är tillräckligt och konspirationsnissarna kommer fortsätta vara arga för de tror inte det är bilarna som är problemet utan rymdödlorna (och eventuellt tror de att du är en rymdödla också 🙂).

Jag tycker beslut om trängselskatter till exempel är en positiv överaskning, där politiker lyckats driva igenom en fråga som inte är helt enkel. Kanske är det början på en positiv trend. Men det finns också ett kompakt motstånd mot det i vissa lager av befolkningen, vilket sätter käppar i hjulen.

Magi-cat
2013-10-17 10:12
#136

#135 Det verkar som om frågan om Rymdödlor är en betydande fråga för dig, men eftersom du verkar vara den enda här som bekymrar dig om den, undrar jag om du skulle kunna tänka dig att släppa den tills vidare?

(edit: vi kanske är Rymdödlor allihop? :-))

I övrigt ligger det mycket i det du säger (och fatcat också!).

Men som i Tyst Vår tror jag inte det är vanligt folk som är hjulstopp utan det problemet finns högre upp i hierarkin. (stavas ofta = industrin)

Människor vill ha ren miljö, rent vatten, friska barn, fåglar i skärgården och älgar i skogarna. (att skjuta, om inte annat) Få vill ha alla dessa utsläpp. Ändå fortsätter de. 

Hormonstörande ämnen i vattnet - det är ju bara att förbjuda dem!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-10-17 10:36
#137

#136 "Men som i Tyst Vår tror jag inte det är vanligt folk som är hjulstopp utan det problemet finns högre upp i hierarkin. (stavas ofta = industrin)"

Industrin tar naturligtvis precis det utrymme vi (vanligt folk) tillåter att den tar. Industrin är mer som en naturkraft än en person, styrd av marknadslagar som i slutändan styrs av konsumenternas samlade nycker, och av lagstiftning som i slutändan bestäms av folket. Att lägga ansvaret för föroreningarna på industrin är som att lägga ansvaret för översvämmade hus på gravitationen: Givetvis är det rätt i någon mening, men vi kan inte vänta oss att gravitationen tar hänsyn till var vi bygger våra hus.

Lyckligtvis är det mycket enklare att sätta gränser för industrin än vad det är att sätta gränser för gravitationen: det räcker med att ändra lagstiftningen. Men att ha demokrati ger en viss tröghet i alla beslut som drabbar någon grupp människor (till exempel arbetare på någon fabrik eller bilpendlare).

Jämför industrin med ett vapen: vi kan så klart förbjuda eller begränsa användningen av vapnet men vi kan inte förvänta oss att vapnet självt tar något ansvar för hur det används.

"Människor vill ha ren miljö, rent vatten, friska barn, fåglar i skärgården och älgar i skogarna. (att skjuta, om inte annat) Få vill ha alla dessa utsläpp. Ändå fortsätter de."

Människor vill ha smartphones och sportbilar också. Industrin skulle inte släppa ut någonting om det inte fanns människor som var intreserade av produkterna de tillverkar.

"Hormonstörande ämnen i vattnet - det är ju bara att förbjuda dem!"

OK. Det kanske redan är förbjudet till och med? I så fall är det ju bara en fråga om vem som inte efterlever lagen.

Vet du mer exakt var dessa ämnen kommer ifrån? Vilken del av industrin de används i alltså.

[Kottschejk]
2013-10-17 19:15
#138

#132 "Har du någon källa på det? Min bild är att älgjakten länge varit ganska noggrant kontrollerad, och jaktintresset i befolkningen har jag ingen aning om men jag skulle gissat att det minskat snarare."

Du får väl ge dig ut på landet och skaffa dig en egen bild av verkligheten isåfall Jonas. Vad du nyss läste är en egen skildring i stora drag från ett regionalt perspektiv och ifrån vad jag själv bevittnat.

Vet inte om kontroller som sådant alltid bör litas till, det är ju ett teoretiskt verktyg i skaffa sig en uppfattning av verkliga förhållanden och ifrån ett annat perspektiv dvs myndighet och liknande.

Ta t,ex detta med deklarera inkomst och omsättning i en rörelse. Den teoretiska världen kan i många fall se annorlunda ut till viss del än hur verkligheten ser ut i praktiken. Fråga vilken revisor som helst hur man bollar med siffrena.

Menar jag då att man fuskar, nej inte alls och det stämmer säkert som du var inne på att älgstammarna är strängt övervakade.

Sen kan man naturligtvis fråga sig om samtliga resurser som läggs ner på älgjakten alltid ger tillräckligt tillbaka både till staten som till alla som lägger ner energi på arbetet. Om det verkligen är försvarbart att ränna omkring efter en kalv som det var i detta fallet jag tog upp.

Vissa år ger av förklarliga skäl ibland mer ibland nästan inget alls.

Är det liksom Ok ifrån samhällets syn och belastning av exempelvis viltpåverkan att vi fortsätter ödsla så pass mycket resurser på älgjakten medans vildsvinspolitiken nästan lämnats åt sidan.

Man kan ju fundera om det upplevs renligare att jaga älg än gris 🤔

[Kottschejk]
2013-10-17 19:51
#139

Jo en sak till med anledning av den vilda diskussionen.

Hur vore det om vi lärde våra ungar något konkret innan dem blivit vuxna och lärt sig förpesta jorden på alla tänkbara sätt som finns?

Finns dem som hävdar att mycket började förändras ifrån den punkten att folk började lämna kristendomen till förmån av eget tyckande.

Det ligger trots allt nånting i detta med balansen mellan ta hand om sig själv och ta hand om andra. Ansvaret och etiken i synen mellan det självcentrerade  och allt de övriga runt omkring som inte riktigt klaffar.

Med tanke på miljö m.m 😕

Annons:
JonasDuregard
2013-10-17 19:56
#140

#138 "Du får väl ge dig ut på landet och skaffa dig en egen bild av verkligheten isåfall Jonas."

Det låter jobbigt och inte särskilt tillförlitligt 🙂. Eftersom det finns register över hur många älgar som skjuts varje år borde det finnas enklare sätt att få mycket mer exakta uppgifter. Man kan också titta på andra saker som hur många jaktlicenser som utfärdas och hur många jaktvapen som säljs om man tvivlar på jägarnas egna statistik.

"Menar jag då att man fuskar, nej inte alls och det stämmer säkert som du var inne på att älgstammarna är strängt övervakade."

Du ger lite dubbla budskap i texten tycker jag, men om det här är din "bottom-line" så är vi åtminstone överens 🙂.

"**Är det liksom Ok ifrån samhällets syn och belastning av exempelvis viltpåverkan att vi fortsätter ödsla så pass mycket resurser på älgjakten medans vildsvinspolitiken nästan lämnats åt sidan.
**

Man kan ju fundera om det upplevs renligare att jaga älg än gris Funderar"

Intressant fråga. Personligen tror jag mer det beror på att jägare tycker det är roligare att jaga just älg, kanske för att de är större.

Utifrån sett är det ganska obegripligt, men så ser jag på många nöjen som folk har. För jakt är ju först och främst en hobby, helt jämförbar med sporter och liknande. Fotboll får exempelvis hiskligt mycket mer resurser än handboll, för mig som inte är intresserad av varken eller verkar det helt godtyckligt och det är det antagligen också. Men jag tror inte det beror på att fotboll är renligare 🙂.

JonasDuregard
2013-10-17 20:01
#141

#13 "Finns dem som hävdar att mycket började förändras ifrån den punkten att folk började lämna kristendomen till förmån av eget tyckande."

Jag tror inte det skulle hjälpa mot älgdöden. Faktum är att en betydligt mer kristen svensk befolkning nästan utrotade älgen på 1800-talet.

Om något tycker jag nästan allt blivit bättre med sekulariseringen, både i Sverige och i hela världen.

Vad du menar med att saker "förändrats" vet jag inte riktigt, men de som anser att det var bättre förr har nästan alltid fel.

Men det här är kanske en lite för bred fråga för tråden.

Magi-cat
2013-10-23 21:53
#142

Exakt vilka hormonstörande ämnen det rör sig om vet jag inte.
Men så här säger Åke Bergman, professor i miljömedicin:

" Redan nu vet vi att miljögifter är en bidragande orsak till att allt fler människor drabbas av nervsjukdomar, diabetes och beteendeförändringar. Och gifternas reproduktionsstörande effekter är extra bekymmersamt med tanke på vad det kan få för evolutionära följder på sikt."

" Vi har cirka 50 olika hormonsystem i kroppen. Ungefär lika många som andra ryggradsdjur har. Och vi liknar andra vertebrater på väldigt många fler sätt än så. Det finns alltså ingen anledning att tro att människan skulle vara någon särart som reagerar annorlunda på miljögiftsexponering."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/mer-om-miljogifter-i-ostersjon

Nu kan förstås varken jag eller någon annan säga att dessa hormonstörande ämnen skulle vara någon (bidragande eller fullständig) orsak till älgdöden, men visst finns det anledning att titta närmare på det.

Jag pratade med en biolog som sade att en svårighet ligger i att det finns mängder med kemikalier och var och en måste spåras för sig. Likaså i t.ex. rötslammet som sprids på åkrarna för att sedan rinna ut i vattendragen. Det är mängder av kemikalier (t.ex. rester av läkemedel) och var och en måste luskas fram. Ett stort arbete.

Under tiden förgiftas allas vårt vatten.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-11-22 11:16
#143

Ämnen i vår mat som INTE står i innehållsförteckningen!

Karbendazim: Cancerframkallande, hormon- och reproduktionsstörande.

Klormekvat: Reproduktionsstörande

Ditiokarbamat: Cancerframkallande, reproduktionsstörande

Detta var bara tre exempel av hundratals!

Det vore mer underligt om detta INTE påverkade naturen!

http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/jordbruk/eko/3-ackliga-amnen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-01-22 16:52
#144

Nu kommer mer om de hormonstörande ämnena! Det gäller alla, älgar som människor..

Politikerna måste ta sitt ansvar och förbjuda dessa ämnen!

I en WHO-rapport under ledning av professor Åke Bergman konstateras att ett tusental kemikalier måste regleras omgående. 

Men det är bara början. Jag tycker att det verkar som om man totalt tappat greppet om kemikalieanvändningen och inte ens är i närheten av en reglering. Ändå gäller det något så viktigt som vår livsmiljö och våra endokrina system som har med reproduktionen att göra.

Ingen population på hela jorden är opåverkad!

Vad ska man göra?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kemikalier-bakom-flera-folksjukdomar_7927024.svd


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-02-05 09:47
#145

Tur att någon ryter ifrån - men vad säger det om samhället att man måste vara före detta generaldirektör för Kemikalieinspektionen innan man kan göra det?

Men Ethel Forsberg ryter till om förmynderiet, och det ska hon ha en eloge för. Det är beklämmande läsning, bara att läsa OM boken. (Jag har inte läst den ännu.)

Kemiindustrin spottar ur sig en ny kemikalie - varje sekund. 400 miljoner TON om året produceras som ytterst drabbar oss människor och allra mest våra minsta. Till och med bröstmjölken, det allra förnämligaste av livsmedel för de små, är en giftcocktail!

Och detta mörkas! Istället för att bromsa, kräva åtgärder, upplysa och ta tag i problemen!

Hur kunde det bli så här och vad ska man göra?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/det-liknar-formynderi_8959978.svd

Ethel Forsberg kan bli vår tids Rachel Carson…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Olaf]
2014-02-05 10:23
#146

Galenskaper! Tänk att det är tillåtet att förgifta vår värld till denna milda grad samtidigt som man förbjuder fullkomligt oförargliga harmlösa företeelser. Men kemiindustrin har så enorma resurser bakom sig att styra och ställa med makthavare. På tiden att röster höjs mot detta elände på allvar. Ledsamt att folk som har som jobb att skydda våra intressen inte vågar mer. De vill kanske hellre behålla sitt jobb än att tala sanning?

Annons:
Magi-cat
2014-02-05 10:28
#147

#146 Visst är det hemskt!

Till slut kommer sanningen fram, som här. Inte alla visar samma mod.

Men allt ska utredas och förhalas och under tiden fortsätter kemikalieindustrin ostört spotta ur sig nya hormonstörande ämnen osv…

Hur detta INTE skulle påverka naturen och människan är mig en gåta…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-02-05 10:44
#148

#145 "Kemiindustrin spottar ur sig en ny kemikalie - varje sekund."

Vad innebär det?

"Och detta mörkas!"

Hur och av vem? 

Inte särskilt framgångsrikt i så fall 🙂.

Magi-cat
2014-02-05 10:48
#149

#148 Hur känner du inför vad som framkommer i artikeln?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

HellviHumle
2014-02-05 12:16
#150

Det är inte konstigt att det ser ut som det gör. Kolla lite på t ex Monsanto och Bayer och hur de lobbar! Se hur den  amerikanska bacillskräcken sprider sig ända hit!

HH

JonasDuregard
2014-02-05 13:19
#151

#149 Menar du att de frågor jag ställer får svar där? Eller menar du att du inte är intresserad av att svara på mina frågor och vill istället att jag svarar på dina?

Det verkar som det med "mörkas" bara menas att man inte gör tillräckligt för att nå ut till alla med viss information (jag kan tycka att det finns en skillnad). 

Vad som menas med "ny kemikalie var X:e sekund" framgår inte, eller vad det skulle ha för konsekvenser. (Du skriver varje sekund, i artikeln står det var tredje).

Magi-cat
2014-02-05 20:11
#152

#151 Var tredje sekund ska det givetvis vara, mitt misstag! Sekunderna tickade lite för snabbt där.

Jag kan inte ge svar på alla frågor, du kan inte ge svar på alla frågor, men vad vi kan är att bidra till en dialog om det som är viktigt, för att lära oss själva mer och komma till fler insikter, om inte annat. Kanske.

Riskerna för barnen är extra oroande tycker jag.😕

Här en blogg av Henrik Ennart i samma ämne:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/konsumenten-och-inte-producenten-som-bar-halsorisken_8960000.svd


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Olaf]
2014-02-05 21:26
#153

Jag klipper ur artikeln från SvD. ”Kemikalier är inget folkhälsoproblem" Ethel Forsberg, då generaldirektör för Kemikalieinspektionen, har kallats till möte på miljödepartementet vid Tegelbacken i centrala Stockholm. Andreas Carlgren har under sina första år som miljöminister deklarerat att han inte prioriterar kemikaliefrågan. Men det är först när hon hör orden, som Carlgrens statssekreterare fäller, som hon till fullo förstår departementets hållning. – Jag blev bestört över bristen på insikt. Samtidigt fick jag rådet att inte ta ytterligare initiativ på området, säger Ethel Forsberg." "Händelsen fick henne att fatta ett beslut: hon måste slå larm. I bokform skulle hon skriva om politikernas naivitet, kemiindustrins mörkläggning och om de skadliga ämnen som – för att använda hennes egna ord – dag och natt marinerar våra kroppar." http://www.svd.se/nyheter/inrikes/det-liknar-formynderi_8959978.svd Äntligen en människa med civilkurage! Vad sysslar makthavarna med? Ibland undrar man vilka som anställt dem, vi med våra skattepengar eller industrin? Det är värst för barnen som marineras från starten i alla dessa gifter. Var tredje sekund en ny kemikalie….det är ett vansinne utan like!

Annons:
Magi-cat
2014-02-07 18:19
#154

Det är fler som larmar också, som professor Åke Bergman #142 och #144, t.o.m. i en WHO-rapport. 

Fyra forskare vid Umeå universitet har visat i en uppmärksammad studie att fiskar som fått i sig läkemedelsföroreningar blir modigare och glupskare. När abborrarna fick i sig det ångestframkallande medlet Oxazepam i samma koncentration som i vanligt vattendragsvatten blev de modigare och snabbare. Det riskerar att rubba hela ekosystemet.
Studien publicerades i Science.

Nu ska man göra ett mer storskaligt försök för att se hur beteendet påverkar över tid, fem år närmare bestämt. Man hoppas att miljöproblemen får större politiskt och vetenskapligt genomslag genom att påvisa dem i ekosystemskala.

Jag kan tycka att det alltid behövs mer studier, större studier, studier över längre tid och ännu längre tid och det kommer aldrig att vara nog! Finns det inte tillräckligt redan att gå på? Plus sunt förnuft att kemikalier i tonvis och hormonstörande ämnen MÅSTE påverka någonstans?

(källa: TÄNK, magasin från Umeå univ. 1-2014)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2014-02-07 18:19
#155

Säger bara en sak: Godzilla… 👍😮

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
2014-02-11 15:53
#156

Råkade hitta lite om hormonstörande ämnet Bisfenol A i Må Bra 2014: 02.

Bisfenol A är det hormonstörande ämne som fick stor uppmärksamhet för något år sedan när man fann det i plasten i bl.a. nappflaskor. Barn är särskilt utsatta för hormonstörande ämnen. Bisfenol Aförbjöds senare i nappflaskor men finns kvar i 95 % av 450 undersökta vanliga plastprodukter.

Bisfenol A har koppling till hjärt- kärlsjukdom, bröstcancer och fetma.

En annan kemikalie vanlig i hushållsplast är ftalater.  Det har visat sig ha samband med åderförkalkning och diabetes.

"Kroppens jämvikt är ett finstämt system som upprätthålls med hjälp av hormoner. De hormonstörande kemikalierna kommer in och leker med de här systemen." säger Monica Lind, forskare i miljömedicin vid Uppsala universitet.

Varför, varför är de fortfarande tillåtna i hushållsplast som man använder dagligen??


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Olaf]
2014-02-12 10:59
#157

#156

"Varför, varför är de fortfarande tillåtna i hushållsplast som man använder dagligen??"

 Därför att det finns starka ekonomiska intressen som styr. Våra makthavare är tyvärr antingen oerhört godtrogna eller så finns det dom som bara ser om sitt eget hus och inte har någon större empati med människor över huvud taget. 

Eller så är det en kombination av båda sorter: 

Egenintresse som leder till att man gör som aporna. Håller för öron, ögon och mun…och låtsas som det onda (gifterna) inte finns.🎧

Magi-cat
2014-02-12 11:10
#158

#157 Därför att det finns starka ekonomiska intressen som styr. 

Aha, så var det! 😉
Tusan också…då hjälper det inte med upplysning, studier, sunt förnuft…..😢
Det krävs alltid mer studier, större studier, studier över längre tid och ännu längre tid - under denna tid förgiftas folk…..

Kanske har problemet (det erkända) hunnit växa sig så gigantiskt att man inte ser någon resonabel möjlighet att ta tag i det….

Och i år är det valår…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Olaf]
2014-02-12 11:13
#159

"Det krävs alltid mer studier, större studier, studier över längre tid och ännu längre tid - under denna tid förgiftas folk….."

Det verkar funka så😉

Magi-cat
2014-03-04 09:08
#160

Verkar vara ungefär samma läge som förut, med älgdöden:

Förra året dog ca 80 älgar, ofta utmärglade.

B1-brist och temperaturförändringar nämns. Inget nytt alltså.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18470262.ab

(Bild på död älg)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-03-06 20:11
#161

Professor Christina Rudén vid Stockholms universitet säger att kommersiella intressen får gå före människors liv och hälsa och miljö.

Förslaget i EU om förbud mot hormonstörande bekämpningsmedel sköts nämligen upp, trots att WHO varnar för att farorna troligen är underskattade.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17884767.ab

"”Användandet av det hormonstörande kriteriet kan orsaka långtgående skador på den globala handeln”, skriver industrin som också hävdar att ”fokuseringen på renodlat riskbaserade kriterier” inte är förenligt med Världshandelsorganisationens frihandelsavtal."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hormonstorande-bekampningsmedel-i-svenska-livsmedel_8747238.svd#xtor=AD-500-[svd]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

Inte helt nya artiklar, (nov 2013) men viktigt att de läses…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-04-17 12:53
#162

Vi har tidigare diskuterat hormonstörande ämnen och dess effekter.

Nu visar franska forskare att gränsvärdena måste ifrågasättas och att människor kan vara mer känsliga för hormonstörande ämnen än råttor och möss i laboratorieförsök!

"Professor René Habert, som lett studien kommenterar: Vårt arbete tyder på att för vissa ämnen är mänskliga och råttceller olika mottagliga. Andra ämnen verkar fungera på helt olika sätt. Vi tror att dessa skillnader mellan arterna är ännu mer uttalade när det gäller fortplantningen. Det betyder att vi verkligen måste ifrågasätta hur relevanta djurmodeller är när det gäller att bedöma risken för människa."

http://www.kemivarldenbiotech.se/nyheter/sakerhetsniva-hormonstorare-ifragasatts/

Det visar också, ännu en gång, det vanskliga i att dra slutsatser på humannivå från djurförsök!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-09-10 22:26
#163

---och nu är massdöd av sälar på tapeten…😢

En mängd döda sälar har påträffats längs bohuskusten. Man vet ännu inte om de drabbats av sälpest som tog upp emot 30 000 sälars liv för några år sedan, eller om orsaken är en annan.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5961350


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-09-10 22:28
#164

Mer om sälar: Enligt en artikel i Nature har sälarna i Antarktis svårt att anpassa sig till pågående klimatförändringar och mindre mat.

Sälarna föds med lägre vikt och honorna är äldre innan de får ungar.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5921279


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vale
2014-09-10 23:18
#165

Ännu en tråd där det börjar kivas på 😢

Medarbetare på Borderline iFokus

Magi-cat
2014-09-11 11:14
#166

#165 Hej Vale, välkommen hit! 🙂

Är det jag som kivas?😉

Det här är ganska stora och svåra frågor när man inte är expert (även då förresten) så det gäller att lägga pussel. Mer har kommit fram bara under trådens gång, bl.a. Ethel Forsbergs bok.
Ett bra "kivande" gör att man anstränger sig att tar reda på mer. Ett dåligt kivande ger en otrevlig stämning och man tappar i motivation. Säg till i så fall, om det skulle kännas så.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vale
2014-09-11 19:35
#167

Hej och tack!

Nej det tyckte jag inte 🙂men märker att diskussionen går över till lite mer irriterande "-du sa såhär" och sen kommer ofta Jonas in och påpekar att "ni har fel, såhär är det faktiskt" i stället för att vara openminded och se att detta är ett forum för oförklarliga fenomen och alla har vi olika uppfattningar och tycken.

Ofta ser man väldigt intressanta topics för att sedan bli otroligt deprimerad och energitappad på vissa inlägg.. Jag får väl vänja mig antar jag 🥵

Medarbetare på Borderline iFokus

Annons:
JonasDuregard
2014-09-11 21:52
#168

#167 "sen kommer ofta Jonas in och påpekar att "ni har fel, såhär är det faktiskt""

Du har fel, så är det inte 😎.

Skämt åsido, roligt att du går in i en tråd och beklagar med tårögd smiley hur hemskt det är att folk bara kivas, men själv har du ingenting att bidra med förutom att spy galla över andra 🤔.

Magi-cat
2014-09-11 22:04
#169

Så där. nu återgår vi till ämnet och inget annat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vale
2014-09-12 19:09
#170

Ville bara sticka in en liten ursäkt.. insåg att det var onödigt att lägga in ännu ett negativt inlägg och klaga, lite motsägelsefullt gjort av mig. Förlåt mig det var dumt.

Hoppas alla njuter av helgen :)❤️

Medarbetare på Borderline iFokus

tarantass
2015-02-27 17:24
#171

Stötte på ännu en artikel. (Om trolig tiaminbrist, inte just älgar här.) Målar upp ett rätt allvarligt läge, som man samtidigt inte kommer i kontakt med ifall man inte vandrar runt och tittar efter i just den miljön. Alltså ett av de vanliga problemen med att få upp medvetenhet och börja göra något åt saken.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forvirrade-faglar-speglar-katastrof-1

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2015-02-27 19:51
#172

#171 Jo, man har pratat om tiaminbrist. I sin tur beroende på något, förstås. Allvarligt, ja verkligen…

 "Vi tror att det är något fel i ekosystemet som gör att tiamin inte produceras, omsätts eller tas upp som det ska. Fåglarna får det annars via sitt foder, säger Torsten Mörner."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2015-03-02 04:50
#173

Läskigt. :S

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2015-03-02 07:26
#174

Total förvirring bland sjöfåglar. Ejderungar som inte kan dyka och blir offer för rovfåglar. Konstiga beteenden, förvirring, demens. hjärnskador och förstås försämrad reproduktion är den hemska verkligheten för sjöfåglarna.

Tiaminbrist, ja, och det är människors handlingar som orsakar den.

"– Vi tror att det är något fel i ekosystemet som gör att tiamin inte produceras, omsätts eller tas upp som det ska. Fåglarna får det annars via sitt foder, säger Torsten Mörner.

Forskarna analyserar nu farliga ämnen som människor sprider, samt organiska föreningar som vi släpper ut, vars konsekvenser i naturen är okända."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forvirrade-faglar-speglar-katastrof-1

Det är så tragiskt…😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2015-04-10 09:03
#175

Likadant i Finland. Där har 70 vattenfågelforskare samlats i Hangö för att utbyta erfarenheter.

Övergödda vattendrag och oljeutsläpp från fartyg är några orsaker man tar upp till att många fågelarter minskat drastiskt på kort tid. 

Mikael Kilpi, docent: "- För mig är ejdern en symbol för det att vi saknar ett system som på riktigt bryr sig om den omgivning som ejdern representerar. Vi har inte en fungerande förvaltning om vi bara koncentrerar oss på att ejdern minskar, men inte bryr oss om något annat."

En positiv sak är ändå att havsörnen ökar i antal.

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/04/10/samre-hav-tar-pa-vattenfaglarna


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-06-18 19:45
#176

Ejdern är EU-klassad som starkt hotad: 
I Västnyland, Finlands skärgård, har den gått från vanligaste skärgårdsfågeln till ett nollår i år, dvs inga ungar kommer att klara sig!

Varför har detta hänt? Man talar om Faktor X - m.a.o, man vet inte.

Ofattbart nog är jakt fortfarande tillåten i vissa regioner där det fortfarande finns ejder. Mellan 2000 och 11 000 skjuts! 😡

Frågan är, vad är "faktor X"? Miljörelaterat?

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/06/18/nollar-i-vastnyland-inte-en-enda-ejderunge-overlever


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-03-10 08:44
#177

Fyrisån har halter på upp till tio gånger av vad som kan anses säkert av ämnet Voltaren. 😕

Reningsverken kan inte ta hand om läkemedelsrester.

"Det är tre grupper av mediciner som särskilt pekas ut som besvärliga: antibiotika, som kan öka problemen med resistenta bakterier, hormonpreparat, till exempel p-piller och p-plåster, som kan påverka fortplantningen hos djur, och ämnen som är svåra att bryta ned biologiskt, där diklofenak, som finns i till exempel voltaren, är en miljörisk som kan ge njurskador hos fiskar och andra djur."

http://www.unt.se/nyheter/uppsala/voltaren-forgiftar-fyrisan-4889077.aspx


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-03-10 09:07
#178

Intressant (och ställvis rolig) gammal tråd förresten. 🙂 Finns mycket fakta, också, i den. 🙂

edit


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-03-10 09:37
#179

Verkligen en innehållsrik tråd med många svängningar. Jag fattar inte att Voltaren inte är förbjudet. Det aktiva ämnet har förgiftat asgamar i bl.a. Indien så att det ligger kadaver där (läs kor) som de annars skulle transportera bort (läs ätit upp). Visst är det bra med smärtstillande medel men det finns andra läkemedel att använda då. http://www.natursidan.se/nyheter/stort-genombrott-i-kampen-for-att-radda-asiens-gamar/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-03-10 10:52
#180

#179 Jag fattar inte att Voltaren inte är förbjudet

Ligger mycket pengar i den. 🤑😐 Därför är det.

edit: Jag visste inte att det var så illa med gamarna. 😢

Men en bra nyhet mitt i allt: " Indiens hälsominister meddelade att det omedelbart införs ett förbud mot det antiinflammatoriska ämnet diklofenak, som orsakat att tiotals miljoner gamar i Asien dött."

🌺 Bra!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-03-10 10:56
#181

Både ja och nej. Det finns fördelar med läkemedlet och det borde inte vara receptfritt. I dag undviker jag alla läkemedel med den aktiva substansen som finns just i Voltaren men även i andra läkemedel av miljöskäl.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
m2studio
2018-03-13 09:45
#182

Åter igen till Älgkalvar som jag inte förstå. 

En del säger att det är svårt för djur att hitta mat när det snöar mycket som nu i Norrbotten och nu sägs att i Öland dör kalvarna p.g.a. värme.

I Norrbotten jag hade svårt att öppna vägen till mitt hus som inte används  kontinuerligt och jag besöker kanske 5-6 gånger per år hoppas jag. För jag köpte huset nyligen.(under sommaren)

Snö på vägen från asfalten är 155 cm hög med 40 cm is i grund och en Hjullastare med Spets snödriv varit enda möjlighet att öppna vägen till mitt hur som är 1000 meter bort.

I annan by i närheten alla säger att Älgarna mår inte bra p.g.a. för mycket snö och alla försöker att lämna mat i olika ställe för all sorts djur. I min mark brukade x ägaren mata Rådjuret med hand t.o.m. och uppmanat mig att försätta.

För mycket snö, för lite snö, värmt och lagom kallt, jag inte har förstått vilka klimat ska Nordiska djur ha för att leva normalt?

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Pyttelite
2018-03-13 12:29
#183

Det troliga är väl att det är normala variationer inklusive sjukdomsbild och virus.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Farwuq
2018-03-14 09:44
#184

Man får hoppas att stammen kan återhämta sig de kommande åren.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

m2studio
2018-03-14 12:20
#185

Jag har forska lite grann på nätet och förstått att folk har lämnat opassande mat för vilda djur som orsakar stor skador. Bland annat sjukdomar.  Avfall från folk som besöker skogar är en av orsaker som är stor, mat rester som djur hittar efter olika aktiviteter i skogar som har blivit förstört och inte passar vilda djur. 

En av andra orsaker är fel matningar som markägare orsakar mest. De placera på fel ställe, fel tid punkt, fel sorts mat och mm jag har läst.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Magi-cat
2018-03-16 20:36
#186

#182 För mycket snö, för lite snö, värmt och lagom kallt, jag inte har förstått vilka klimat ska Nordiska djur ha för att leva normalt?

Bra fråga, tycker jag!

Det är väl dels att en del djur flyttat längre norrut pga klimatförändringarna, och sedan slår naturen till med en snörik vinter och de får svårt att hitta föda eller ens förflytta sig.

Men viktigare är kanske ändå att det alltid är så att under vissa år gynnas en del arter medan andra går tillbaka, ibland drastiskt.
Människor kan försöka hjälpa i så fall, med rätt matning och på bra ställen, inte nära vägar.

Andra år blir det andra, lättare vintrar och djuren kommer tillbaka.

Men ifråga om inverkan på djuren har nog människan mest gjort det onda värre. Älgarna var t.ex. nästan utrotade av jakt men har som bekant nu kommit tillbaka.
Jakten (nära utrotning) satte t.o.m. genetiska spår och gav upphov till en nordlig och sydlig population av älgar som skiljer sig åt:

https://svenskjakt.se/start/nyhet/skillnad-pa-algar-i-norr-och-soder/

Detta kan kanske vara en förklaring till den mystiska hudsjukdom som 2015 endast drabbade älgar i södra Sverige.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6302314

Och till slut har kattugglan det jättesvårt just nu pga snön.

Hittar vi en illa medfaren stackars uggla ska vi ge vätskeersättning, inte mat eller vatten.

http://www.dt.se/dalarna/massdod-hotar-kattugglan-i-skog-och-mark-har-de-jattesvart

Så kommer rovdjuren att minska, bytesdjuren bli fler och så blir det mer rovdjur som kan livnära sig på dem och så håller det på så där…När inte människan lägger sig i och utrotar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-03-22 08:47
#187

I Frankrike håller landsbygden på att bli en "veritabel öken" då småfåglarna dör ut. 😢

Biologer talar om en ekologisk katastrof.

Problemet är bekämpningsmedel! När ska de lära sig???😡

https://www.aftonbladet.se/a/G1n4B9


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-03-28 08:03
#188

😢

De jagas inte - de svälter ihjäl. Norrbotten:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1027&artikel=6917678


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
2018-03-28 10:43
#189

Kan man inte stödutfodra dem, tills snön är borta?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

m2studio
2018-03-29 19:17
#190

Jag gör i min mark, men visste inte att Kattuggla som #186 nämnde har haft problem också!

Man blir mållös faktiskt. Jag köpte Ho, potatis, korn och morot och dela till olika delar i min mark och meddelat grannar att jag lägger mat. Ingen brydde sig faktiskt. Det var nytt för mig, för att det är första året jag gör så.

Men vad man kan för Kattugglorna själv utan att vänta att dem frysa, ramla från träd och man kommer i god tid och samlar dem , och lämnar till rehab? 😮

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Magi-cat
2018-03-29 20:11
#191

En del stödfodrar älgarna, men det är viktigt att göra det långt ifrån allmänna vägar, förstås. De har också setts söka sig till hästhagar med ensilage, där hästar och älgar samsas…Måste vara ovanligt.

Ugglorna är det svårare att hjälpa. 😢 Hittar man en som är illa däran ska man vända sig till viltjouren.

http://www.land.se/djur-natur/snon-far-manga-ugglor-att-svalta-ihjal/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-03-29 20:12
#192

Och så dök det upp en bild från den aktuella häst-älghagen:

http://www.land.se/djur-natur/startade-insamling-till-nodmat-till-algar/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2018-03-30 08:43
#193

Kan man inte ge ugglorna lite hackat slakteriavfall?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2018-03-30 08:45
#194

#193 Jag vet inte! Jag har läst någonstans att man inte skulle ta sig an och börja mata ugglor om de redan däckat, s.a.s.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2018-03-30 08:51
#195

Naturen är hård.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
2018-03-30 09:15
#196

Jo, men inte så illa som människor kan ställa till…😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

m2studio
2018-04-02 15:37
#197

#192 av: Magi-cat

Fantastiska bilder, man blir glad och se sådana bilder faktiskt. Jag ska placera två kameror med rörelsedetektorer som kan filma när djuret kommer och äta för nästa år.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Magi-cat
2018-10-10 21:07
#198

Skippa diklofenak!

"På 1990-talet dödade läkemedlet diklofenak miljontals gamar i Indien. Trots detta är läkemedlet godkänt i EU, och finns i några av våra vanligaste smärtstillande läkemedel som Voltaren och Eeze. Tidigare i år hittade forskare stora mängder diklofenak i skånska vattendrag."

"Idag finns det bara ett reningsverk i Sverige som kan rena vattnet från läkemedel. Förra året, 2017, meddelade regeringen om en satsning på 165 miljoner kronor fram till år 2020, för att få fler kommuner att installera teknologin."

"– Vi har i flera år drivit på för att miljöhänsyn bör inkluderas i läkemedelslagstiftningen även för läkemedel för människor. Detta för att kunna kräva åtgärder som minskar riskerna med läkemedlet. De patienter som har blivit rekommenderade diklofenak ska såklart använda diklofenak. Det finns dock många fall när personerna skulle kunna använda något annat läkemedel som är mindre miljöpåverkande, säger Therese Ringblom."

https://www.forskning.se/2018/10/08/diklofenak-lakemedel-med-ratt-att-doda/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-10-10 21:23
#199

Jag har bojkottat receptfria läkemedel som innehåller substansen diklofenak sedan en längre tid.

Tycker även att andra som bryr sig om vår natur borde göra det med.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-10-10 21:25
#200

#199 Tyvärr är det många som inte känner till detta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-10-10 21:30
#201

#200 SVT sände ett reportage om detta för ganska länge sedan. Hittar bara ett pressmeddelande från 2010.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/gamar-giftdodas-i-afrika


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
2018-10-10 21:41
#203

#201 Det är kanske inte tillräckligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-10-10 21:45
#204

Nej, ville bara säga det är inget nytt och att läkemedlet kan ersättas med andra preparat. 

Jag är fortfarande lika förvånad då som nu att det är tillåtet. 

Bra att du tar upp det igen!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-10-28 09:28
#205

Fiskarna dör. 😢 Fenomenets orsak är miljörelaterad.

"I Ljungan söder om Sundsvall flyter döda fiskar omkring och på många ställen kan man se svårt svampangripna laxar och öringar. Älven har återigen drabbats av ett omfattande sjukdomsutbrott där orsakerna är oklara men som nu hotar beståndet av vild lax."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/laxdod-i-ljungan-man-blir-gratfardig


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-10-28 09:29
#206

Det är om möjligt ännu värre än så. Vi står inför en kollaps av många arter.

"Fiskdöden i Ljungan och andra älvar är toppen på ett isberg. Det menar forskare vid Stockholms universitet som kan visa ett samband med fågeldöd och påverkan på många andra arter runt jorden. Forskarna misstänker att luftföroreningar kan vara orsaken och varnar för en hotande kollaps."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/forskare-varnar-vi-star-infor-en-kollaps-for-manga-arter


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-11-01 07:42
#207

Abborrarna sjuka av försvarets skum.

"Sänksjön i Kallinge i Blekinge ligger intill F17:s flygflottilj, där försvaret vid sina brandövningar i flera år använde ett skum som innehöll kemikalien PFAS. Kemikalien gick ner i grundvattnet och de boende i Kallinge fick i sig vatten med PFAS-halter långt över gränsvärdet."

Men inte "bara" abborrar…Våra celler reagerar likadant.

"Samtidigt pågår flera studier om hur människor kan ha drabbats. Bland annat tittar man på hur just sköldkörteln påverkats.

– Folk och fisk är ganska lika i sina celler. Så vi har stor nytta av att kunna jämföra vad som händer, säger professor Kristina Jakobsson på avdelningen för samhällsmedicin och folkhälsa vid Göteborgs universitet."

https://www.aftonbladet.se/a/Rx0dK2?fbclid=IwAR0hcp4vk7pqtLEaKIFCqmrdG7piH8d2eHoFmVJF0fKUrJgHVA0ZwQcCp5w


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2018-11-01 07:46
#208

Fy fanken när ska folk börja tänka sig för?

😡

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2019-01-11 08:51
#209

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Huygens
2019-01-11 14:27
#210

#209 Kanske är det mikrovågor eller dödlig strålning från mobilmasterna?

Jag tycker man borde undersöka hustaken och fråga fastighetsägarna om dom hittat döda fåglar.

Upp till toppen
Annons: