Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Angående sajten och iFokus Anslagstavlan Boktips Dagens Drömmar Experiment, egna Film & Foto (Blandat/allmänt/OT) Forntida teknik Himlafenomen Hjärnan Humor Hälsa Intressanta teorier Kraftplatser och folktro Miljö och djur Musik Mysko grejer Månadens Medlem och Diskussionskategori Naturfenomen Off Topic - Diverse Off Topic - Glädjeämnen Oidentiferbart Orber och ljusfenomen Psykologi och samhälle Rymden Spådomar och förutsägelser Spöken Spökhistorier Spökhus, Spökplatser, spökjägare Symboler och pareidolia UFO och utomjordiskt liv Undersökningar Vetenskap och uppfinningar White Noise & EVP Tävlingar/lekar Övrigt
Naturfenomen

Brockenspöke

2013-10-07 11:51 #0 av: Magi-cat

Har ni sett ett Brockenspöke någon gång?

Det kan säkert se ganska läskigt ut när man t.ex. vandrar ensam i bergen...Brockenspöket är som en väldig skugga med en gloria omkring.

Det är ett ovanligt optiskt fenomen som ses när betraktarens skugga avbildas och förstoras många gånger på dimma eller ett moln. Det uppkommer när personen befinner sig t.ex. i bergen högre upp än molnet eller dimman.

Inte konstigt att det gett upphov till en del skräckblandad skrock...

http://10awesome.com/the-brocken-spectre/

Enligt wikipedia kan fenomenet t.o.m. uppstå från en strålkastare som riktas mot dimma. (t.ex. bilstrålkastare.)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brockensp%C3%B6ke

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2013-10-07 11:56 #1 av: fatcat

Låter mer som skyddsänglar. Kan vara så att dem vill visa den rätta vägen så personer inte går vilse.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Medarbetare på brott ifokus

Anmäl
2013-10-07 14:26 #2 av: Lilla Stjärna

Nej, oj, det har jag inte! Har aldrig hört talas om det heller! Jag skulle säkert bli livrädd om jag såg detta fenomen, som sagt var!

Nu när man vet vad det är så ser det ju riktigt vackert ut på bilderna! Hur hittar du allt M-c? Här lär man sig mycket......Tummen upp..men jag klarar inte att sitta och läsa om allt på långa vägar -tyvärr!

Anmäl
2013-10-07 15:16 #3 av: fatcat

Magi-cat utklassar alla nätspindlar! Skrattar

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Medarbetare på brott ifokus

Anmäl
2013-10-07 16:28 #4 av: Astell

Också intressant, har aldrig hört talas om det innan...

Anmäl
2013-10-07 17:41 #5 av: Ghosthunter

Nej, det har jag verken hört talas om eller sett. Men vilket coolt fenomen. Inte alls konstigt att sånt ger upphov till skrock.

Och jag håller med angående Magi-cat....helt otrolig på att hitta allt, sätta sig in i det och förklara på ett bar sättTummen upp

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2013-10-07 20:37 #6 av: MissHedgehog

The Big Grey Man of Ben MacDhui i Skottland är ett fenomen som kanske kan förklaras med Brockenspöket. Eller? Spöke
http://www.biggreyman.co.uk/legend.html

Anmäl
2013-10-08 12:04 #7 av: Magi-cat

#2, #3, #5 Tack! Vad snälla ni är! Blomma(Fast fatcat, jag fick först helt fel association till "nätspindel"! Skrattar)

#6 Miss Hedgehog, vad intressant! Det ser väldigt likt ut på bilderna, dimman och bergen är gemensamma faktorer. Så visst kan det vara samma fenomen...Tack för länken! Blomma

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.