Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 6901 ggr
Magi-cat
9/30/13, 12:32 PM

OT Imponerande träd...

Om våra vänner träden:

Äldsta trädet i världen, Old Tjikko - vet ni var det växer? 🙂Ofattbara 9550 år gammalt!

Största (högsta) trädet, 115 meter högt, är bara barnet, 700-800 år…(Undrar om träd kan bli så väldigt mycket högre? De måste ju få upp vatten…?)

…och ännu flera speciella underbara ärevördiga rekordträd:

http://iliketowastemytime.com/2012/10/01/oldest-tallest-and-biggest-trees-in-world

(bild från publicdomainpictures.net)

Träd


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[lucke]
9/30/13, 4:20 PM
#1

Å, älskar gamla ( & ibland) ståtliga träd🤗

Magi-cat
9/30/13, 4:26 PM
#2

#1 Det gör jag också! De är sådana personligheter!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
9/30/13, 6:52 PM
#3

Först trodde jag att det äldsta trädet var en Ek, för Ekar blir ju upp tiill 1000 år gamla…..men detta är väl en art av tall ser det ut som🤔

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
9/30/13, 6:56 PM
#4

Norway spruce, ur piceafamiljen, dvs gran…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
9/30/13, 8:33 PM
#5

Okay, läste inte så noga….tittade mest..haha😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

fatcat
9/30/13, 9:05 PM
#6

Kan träd bli hur gamla som helst?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Magi-cat
9/30/13, 9:20 PM
#7

Nej, det här är extrema exempel.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
9/30/13, 9:53 PM
#8

#0 Finns andra "klon-träd" som är ännu äldre:

Runt 80000 år

Runt 13000 år

Finns också andra växter som klonat sig själva väldigt länge.

 ~100 000 år och STOR!: http://www.theportugalnews.com/news/view/1152-20

Minst 43000 år: http://en.wikipedia.org/wiki/King%27s_Lomatia

#6 De här träden som överlever genom att "klona" sig själva kan nog det, om ingen utomstående omständighet tar död på dem.

Det finns några djurarter som man tror kan leva hur länge som helst.

http://en.wikipedia.org/wiki/Biological_immortality

Magi-cat
9/30/13, 9:58 PM
#9

I praktiken tror jag inte det finns biologisk odödlighet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
9/30/13, 10:13 PM
#10

#9 I praktiken finns inte något som varar för evigt.

Det finns en underförstådd förutsättning när man diskuterar frågan, som #6 ställer - nämligen att det gäller under ideala förutsättningar, eller som jag skrev "om ingen utomstående omständighet tar död på dem".

Har du någon anledning att inte tro på den sortens odödlighet, alltså avsaknaden av åldrande?

Magi-cat
9/30/13, 10:16 PM
#11

Jag är inte biolog.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
9/30/13, 10:18 PM
#12

#11 Inte jag heller 🙂.

Men vill du ändå berätta vad du menade med #9? Att alla organismer åldras oåterkalleligt?

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
10/2/13, 10:21 AM
#14

Ett annat ärevördigt träd är Rumskullaeken, eller Kvilleken utanför Vimmerby i Småland. 2008 skapades Kvills naturreservat runt eken.

Numera får man inte gå ända fram till eken, men den är fin att betrakta även på litet avstånd. Populärt mål bland alla turister som besöker andra kända attraktioner i närheten.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/2/13, 11:14 AM
#15

Egentligen är det flera frågor i en. Jag ska försöka redogöra för dem, med stark reservation för att jag inte är någon biolog och kanske borde knipa näbb helt.

Kan något vara för evigt? Knappast. Inte ens Jorden eller Solen är här för evigt. Odödlighet tenderar att ses i tidsperspektiv vi kan överblicka. Blir det för stort utnämner vi det kanske till "evigt" eller "odödligt", åtminstone i dagligt tal.

Finns det biologisk odödlighet? Vi håller oss här till det någorlunda överblickbara. Jag skrev i #9 att jag inte tror på biologisk odödlighet i praktiken. Så tror jag faktiskt, eftersom praktiken, helheten, är det vi har att förhålla oss till. Den biologiska organismen lever i ett naturens sammanhang och där händer oundvikligen… saker. Det finns ett par problem med det synsättet: Biologiska organismer har en anmärkningsvärd förmåga till anpassning. Det är tack vare denna anpassning vi lever. Organismen står i ett ständigt avsökande förhållande till sin omgivning, anpassar och upprätthåller livet. Det fungerar fantastiskt, om det har tillräckligt med tid på sig. Likaså påverkar den biologiska organismen sin omgivning i ett samspel. Men individen har inte biologisk odödlighet.

Varför inte? Vi har våra telomerer som tycks innebära en inbyggd broms för individens oändliga biologiska leverne. Cellen delar sig inte hur många gånger som helst. Kanske tycker naturen att det är bättre för utvecklingen med nya individer, än att jobba med det gamla hur länge som helst. (H. Ennart beskriver frågeställningarna runt åldrandet i Åldrandets gåta.) Allt har ett pris. Fertiliteten har som bekant en stark tendens att avta med stigande ålder, och naturen prioriterar fertilitet.

Så kommer vi till de där trädklonerna enligt JD:s länkar ovan. Med ännu mer reservation för att jag fortfarande inte är biolog ställer jag mig frågande.

Det verkar vara svårt att verkligen avgöra trädens ålder. (börjar de faktiskt komma upp i ålder på en miljon år, ja då är de ju ganska eviga i alla fall. :-))
Och är de verkligen samma individ?

"Other scientists think that portions OF Pando's root system may be dead and might have led the plant to split into separate groups and it therefore would not be one organism." nnnnnnnnnnnnnn

Å andra sidan. Varenda cell i oss har förnyat sig flera gånger om ända sedan vi föddes. Ändå kallar vi oss "jag" vad som än händer. Medvetenheten om ett "jag"…Är det oberoende eller beroende på?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
10/2/13, 11:34 AM
#16

#15 "Den biologiska organismen lever i ett naturens sammanhang och där händer oundvikligen… saker."

Ja, därför kräver frågan att den som besvarar den har ett mått av fantasi och abstrakt tänkande. För att svara på dem måste man kunna tänka sig en hypotetisk värld där minst en organism inte påverkas negativt av sin omgivning, och visa att organismen i den världen skulle kunna leva för evigt.

"Vi har våra telomerer som tycks innebära en inbyggd broms för individens oändliga biologiska leverne."

Vi är helt överens om att människan och de flesta andra djur har en inbyggd åldrandemekanism som omöjiggör oändligt livstid (strängt talat kanske det är mer korrekt att säga att vår livstid har ett ändligt väntevärde oavsett yttre faktorer).

Frågan är om det finns andra organismer som inte dras med någon sådan begränsning. Där finns det ju flera intressanta kandidater, till exempel hummrar eller kanske mer realistiskt den här maneten.

"Allt har ett pris."

Du vill att det ska vara så märker jag, men så är det inte. En del saker har fördelar utan att ha några nackdelar (alltså inget "pris"). 

Ganska många saker har fördelar för individen men potentiella nackdelar för arter eller andra individer, men det är ju en helt annan sak som inte alls hör till frågan.

Magi-cat
10/2/13, 12:45 PM
#17

#16 Ja, därför kräver frågan att den som besvarar den har ett mått av fantasi och abstrakt tänkande

Se där, misstänkte nästan att jag skulle falla ur räkningen av en eller annan orsak.

Du vill att det ska vara så märker jag, ….

Varför skulle jag vilja det?
/…/ Det är ingen tes jag till varje pris vill driva fram. Det är en fråga jag jobbar med och gärna diskuterar. Vidare underströk jag flera gånger att mina kunskaper är otillräckliga. Det hindrar mig inte från att föra fram tankar om frågan./…/ M-c


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
10/2/13, 1:18 PM
#18

#17 "Varför i hela friden skulle jag vilja det?"

Ok, säg att du har bestämt dig för att det ska vara så istället då.

Min poäng var bara att de fakta du presenterar inte ger stöd för den slutsatsen.

"Vidare underströk jag flera gånger att mina kunskaper är otillräckliga. Det hindrar mig inte från att föra fram tankar om frågan."

Nej, och det är bra att du framför dina tankar, och att jag får möjlighet att framföra mina tankar om dina tankar och så vidare. 

Det jag skrev var absolut inte avsett att säga att det var fel av dig att skriva det du skrev, bara att det du skrev var fel 🙂. Viktig skillnad där.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
10/2/13, 2:19 PM
#21

/Ändrat/Magi-cat

Läste lite i din länk och odödlighetsprincipen verkade mycket riktigt vara mest teoretisk. (min kursiv)

"Theoretically, this process can go on indefinitely, effectively rendering the jellyfish biologically immortal,[3][4] although, in nature, most Turritopsis, like other medusae, are likely to succumb to predation or disease in the plankton stage, without reverting to the polyp form.[5]No single specimen has been observed for any extended period, so it is not currently possible to estimate the age OF an individual, and so even if this species has the potential for immortality, there is no laboratory evidence OF many generations surviving from any individual."

"Studies in the laboratory showed that 100% OF specimens could revert to the polyp stage, but so far the process has not been observed in nature, in part because the process is quite rapid and field observations at the right moment in time are unlikely.[3] In spite OF this remarkable ability, most Turritopsis medusae are likely to fall victim to the general hazards OF life as plankton, including being eaten by other animals, or succumbing to disease."

Nu är ju min fantasi inte tillfyllest för att sätta mig in i en helt hypotetisk situation och min programmering ser mest till helheten så det jag ser är en lab-situation som man inte vet hur den fungerar i verkligheten, i naturen. Intressant ändå, javisst men …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
10/2/13, 3:41 PM
#22

#21 Tänkte just fråga dig var du fick bläckfiskar ifrån, sedan såg jag att det var jag som skrivit fel 😊. 

Om du orkar får du gärna ändra från bläckfisk till manet över allt där det nämns, eller så får ni som läser göra det i era huvuden 🙂.

Magi-cat
10/2/13, 3:44 PM
#23

#22 Du kanske gillar bläckfiskar? 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
10/3/13, 8:29 AM
#26

Jag ställde en liten fråga i #0: Hur höga kan träd maximalt bli egentligen? Var går gränsen för att den ska kunna transportera upp vatten?

Här är lite om trädens vattentransport:

"Två mekanismer verkar: rottryck och transpirationssug. Rottrycket uppkommer genom osmotisk pumpverkan i rötterna. Det osmotiska trycket i cellerna i och närmast intill rottrådarna är högre än det är i den omgivande marken. Denna osmotiska tryckgradient suger in vatten i rotsystemet. Den pressar vattnet vidare uppåt, från rötterna genom "

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article26931.ece

http://skogssverige.se/node/32998

Någon trädkunnig kanske kan mer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
10/3/13, 8:31 AM
Annons:
Magi-cat
10/3/13, 8:54 AM
#28

#27 Tack.

ur länken:

"Professor Lachenbruch said the team calculated this point as being 138m, but added that it could be between 131m (430ft) and 145m (476ft) once a margin OF error was taken into account."

"Professor Lachenbruch said their modelling only applied to Douglas firs, but added that it was possible that the same mechanism could determine the maximum height OF other tall species, such as the redwoods."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/24/14, 8:59 AM
#29

Här har vi Old Tjikko igen! Ett fint reportage, värt att läsa, om det uråldriga trädet som sett tider komma och gå, inlandsis, väder och klimat- förändringar. Människans möte med Trädet.

"Någon ville komma hit och lyssna på stammen med ett stetoskop, för att höra på tidens gång." 🙂

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article18226111.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ming
1/24/14, 9:10 AM
#30

Det var verkligen fint att läsa om detta fina träd och vad som hänt under dess levnad….fortfarande står det kvar med rötterna i jorden och toppen i himlen. Fint exempel på "true grit"

Magi-cat
12/30/15, 7:11 PM
#31

Old Tjikko igen, still standing strong, fortsätter att fascinera.

http://www.boredpanda.com/worlds-oldest-tree-old-tjikko-sweden/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
12/31/15, 9:40 AM
#32

Väldigt litet träd för att vara så gammalt. Men den står på ett ställe som inte är så växtvänligt. Märkligt att ingen orkan har fällt den😮

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
1/2/16, 9:07 PM
#33

Missa inte bilderna på de här helt makalösa träden från jorden runt!

http://brightside.me/article/ten-strikingly-beautiful-trees-that-seem-to-have-come-from-another-world-69505/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
1/2/16, 11:17 PM
#34

Så otroligt vackra. Jag skulle gärna vilja se dem i verkligheten!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Magi-cat
8/20/16, 7:25 PM
#35

Tusenåriga tallen Europas äldsta, enligt artikeln.

Den ärevördiga ormskinnstallen i Grekland är 1075 år gammal. Adonis har den döpts till, efter skönhetens gud i den grekiska mytologin.

"Ett träds ålder beräknas via borrkärnan, som på det här trädet är en meter och har 1.075 årsringar, enligt Krusic. Det är alltså trädet vi ser ovan marken som åldersbedömningen avser i det här fallet - ser man till rotsystemet finns äldre trädexemplar i bland annat den svenska fjällvärlden. Dessa kan då periodvis ha överlevt som krypande buskar. Ett exempel är Old Tjikko i Fulufjällets nationalpark."

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/tusenarig-tallen-adonis-ar-europas-aldsta

Aha, det blir alltså skillnad hur man räknar ålder beroende på vad man avser. Trädet ovan mark eller hela organismen med rötter och allt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
8/20/16, 9:27 PM
#36

Jag har inte tänkt på det innan. Men det låter ju ändå ganska logiskt att rotsystemet är äldst…..för det är ju under mark som träden börjar sin livscykel😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
11/25/16, 7:51 AM
#37

Största (så vitt känt) trädet i Afrika just upptäckt i en avlägsen dal: 81,5 m högt - det är imponerande! Det växer i näringsrik vulkanisk jord och bra förhållanden i övrigt, som värme. Till det kommer det faktum att det just är en avlägsen trakt, så ingen har gjort sig besväret att såga ner det. 😕
Ännu. Hoppas det fortfarande får vara kvar. Både legal och illegal avverkning är ett hot mot skogen.

Träden i Afrika blir annars inte lika höga som t.ex. rekordinnehavaren den 116 m höga sequoian i Nordamerika och 100 höga eukalyptus-träd i Australien. Dels kan detta bero på färre studier i Afrika samt förstås att betingelserna inte är lika gynnsamma där.

Träden, skogen, spelar en stor roll för ekosystemet där många andra arter som fåglar och insekter drar nytta av dem. Men träden är hela tiden hotade av avverkning.

https://www.newscientist.com/article/2114073-africas-tallest-tree-measuring-81m-found-on-mount-kilimanjaro/?utm_source=NSNS&utm_medium=ILC&utm_campaign=webpush&cmpid=ILC%257CNSNS%257C2016-GLOBAL-webpush-TREES


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
11/25/16, 10:43 AM
#38

Jag har varit i i Yosemite nationalpark i USA och sett Redwood-träd. En av de vackraste plaserna jag varit på.

Att åka highway one mellan LA och San Francisco med stilla havet på ena sidan och redwood-skog på andra är inte fel.

Som före detta skogshuggare älskar jag skog och träd och natur. (jag får inte köra motorsåg längre då jag inte har motorsågskörkort så träden är säkra när jag är i skogen numera)

Magi-cat
11/29/16, 9:52 PM
#39

#38 Härligt att se det "live"!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/29/16, 9:53 PM
#40

Här är det ärevördiga trädet "the Pesident", 3200 år gammalt!

Läs om trädet och svårigheterna att få med hela på bild…Till slut så gick det…

http://www.newsner.com/3-200-ar-gamla-tradet-som-ingen-lyckats-fanga-pa-en-bild-tills-nu/om/haftigt


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/15/17, 8:42 AM
#41

En gigant har fallit…

Det kända Pioneer Cabin Tree i Kalifornien har mött sitt öde i en hård vinterstorm…😢

45,7 meter högt var trädet, ett av många imponerande sequoias i parken.

Man kommer inte att frakta bort trädet, utan låta det ligga där det fallit och bli till nytta för många arter för att sedan bli jord och näring åt nya giganter…

http://www.sciencealert.com/the-1-000-year-old-iconic-tunnel-tree-pioneer-cabin-has-fallen-from-a-winter-storm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
1/28/17, 9:36 PM
#42

Högsta trädet i Sverige är en silvergran och växer på Omberg!

49,5 meter högt är trädet och 330 cm runt om.

http://www.mvt.se/nyheter/ostergotland/har-star-sveriges-hogsta-trad-om4457176.aspx


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Tarotstollan
5/10/17, 7:31 AM
#44

Så härligt grenarna "ormar" sig över marken, undrar om det skulle kunna bli så i Sverige?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
5/10/17, 7:36 AM
#45

Det tror jag. Jag har sett gamla lindar (tror jag det var) som hade så här långa och marknära grenar. 

Den berömda Rumskulla-eken har också liknande grenar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
5/10/17, 10:14 AM
#46

Vilket imponerande träd👍Riktigt klätterträ…..t.o.m Agda 88 år skulle kunna gå upp med en rollator😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
5/19/17, 7:31 AM
#47

Passar på att lägga in denna länk, om att klicka för att bevara gammelskogen!

https://naturarvet.se/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/19/17, 7:45 AM
#48

Visste du det här om eken? (Litet klipp i texten, under 2 min)

https://liu.se/artikel/biologiska-mangfaldens-dag


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
8/11/17, 7:10 PM
#49

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/4/17, 5:59 PM
#50

37,8 meter hög är Sveriges (sannolikt) högsta tall och den återfinns i Gräsmark i västra Värmland.

Tallen växer på 250 meters höjd och nära den 60:e breddgraden. Med dessa förutsättningar "ska" tallen inte bli så hög, men terrängen i stort och hyperit i berggrunden ska varit gynnsam,

Flera andra jätteträd finns i beståndet, som granar på över 40 meter.

http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=15&t=30791#.WiUtbqJGvoY.facebook


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
12/9/17, 2:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Detta trädet är nog inte särskilt gammalt eller ens särskilt stort, men "ögat" är ändå imponerande på ett sätt, tycker jag.

(Bilden tog jag i ett grannlän för några månader sedan.)

Magi-cat
12/9/17, 7:40 AM
#52

#51 Det allseende trädet. 🙂

Mycket fint, tack! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
12/9/17, 10:53 AM
#53

Det allseende trädet…haha..den var bra, katten!!😃👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Dioramabyggare
12/9/17, 11:27 AM
#54

#52: Hallå Magi-cat, du är rolig!

Ja, märkligt hur trädet kunnde göra ett sådant där "öga", av en "avramlad"(?) gren.

Tack tillbaka så mycket!

Magi-cat
9/23/19, 1:57 PM
#55

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
10/23/20, 8:16 PM
#56

Risk för att besökare förstör för Old Tjikko! 😢

Alla vill komma nära och rötterna nöts ned …

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/rotter-nots-ned-nar-besokare-vill-sta-nara-varldens-aldsta-trad-maste-raddas-fulufjallet-old-tjikko?fbclid=IwAR1OB0dRaJXSUicq1w5mY4cZ-1sbcctGxigXnnyUrFW4hSNnDa38P-B1vQ4

Tänk om folk kunde ta hänsyn och kunde hålla sig på avstånd? Kanske behövs avspärrningar och mer upplysning.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/15/22, 10:33 AM
#57

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

For the past 14 years, Beth Moon, a photographer living in San Francisco, has been hunting for the world's oldest trees. She has traversed the world to photograph the most majestic trees that thrive in
Magi-cat
4/26/22, 6:30 PM
#58

Om världens högsta träd, Hyperion, ett redwoodträd i Kalifornien, 115, 92 m högt!

https://fenomen.ifokus.se/discussion/1539521/varldens-storsta-trad-11592-m-hogt-finns-i-kalifornien?postId=19808023


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Magi-cat
2/10/23, 5:56 PM
#59

Världens äldsta träd, Old Tjikko, i Älvdalen har uthärdat en ovanligt hård vinter men toppen på den gamla granen har knäckts.

Men den ska klara sigt! 💚🍀🌲

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/varldens-aldsta-trad-har-gatt-av-tung-sno-knackte-old-tjikko


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tung snö har knäckt granen Old Tjikko som står på Fulufjället i Älvdalens kommun. – Den ser väldigt luggsliten ut nu, säger fjällguiden Tommy Lönnebacke som upptäckte toppbrottet.
Magi-cat
3/5/23, 8:06 PM
#60

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Discovering a mystical and enchanted forest like Wistman's Wood in Devon, England, is like finding a portal to a magical realm where anything is possible. This ancient forest, with its gnarled trees, moss-covered boulders, and
NiklasTyreso
3/12/23, 1:14 AM
#61

Stora gamla silvergranar med 3 meter i omkrets.

Vid E18s ekolsundsbroar (mellan Enköping-Bålsta) är det ett par hundra meter mellan östergående trafik (södra bron) och västergående trafik (på norra bron).

På Enköpings sidan mellan brofästena växer gamla Silvergranar på en ödetomt som kallas "prinsvillan" efter att någon kunglighet hade sommarstuga där i början av 1900-talet.

Jag har varit där, men oavsett vilket sätt man tar sig till platsen mellan broarna så är terrängen mycket svårframkomlig.

Men när man väl är där på vid trädstammar som måttbandet visar har omkrets på mer än 3 meter, då känns det speciellt.

Jag har inte mätt höjden på dessa silvergranar, svårt, men har hört att det lär finnas en silvergran på omberg i Östergötland som ska vara över 50 meter hög.
Arten kan verkligen bli stor.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Silvergran

Magi-cat
3/12/23, 10:09 AM
#62

#61 Häftigt! 🌿🍀 3 m i omkrets låter speciellt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
5/19/23, 9:46 AM
#63

Tusenåriga Kvilleken i Småland har gröna blad! Den har varit illa ute förut, men kämpar vidare. De senaste åren har man hjälpt till genom att ge den vatten.

Nu ska man försöka få eken att överleva genom ympning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/annu-ett-ar-med-liv-i-kvilleken-men-klonerna-vantar-fortfarande


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sveriges mest kända ek, den tusenåriga Kvilleken i Rumskulla har vaknat till liv för ännu en säsong. – Eken har nyligen slagit ut sina blad på grenen som fortfarande är vid liv, säger Jerry Svensson på Länsstyrelsen i Kalmar.
Magi-cat
10/5/23, 5:21 PM
#64

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Epoch Times är Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i pappersformat.
Magi-cat
1/28/24, 12:51 PM
#65

Pando i Utah, en av de äldsta organismerna på jorden!

Hur gammalt det är - uppgifterna varierar har jag sett, men 14 000 år uppges i länken från Wiki.

Men, men, som allting annat hotas det av människans aktivitet … 😢

"Pandos överlevnadschanser är osäkra, delvis beroende på en kombination av torka, mänsklig verksamhet, bete och brandbekämpning."

Försök görs för att rädda Pando.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pando_(tr%C3%A4d)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/28/24, 7:10 PM
#66

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Deep within the Fishlake National Forest in Utah, USA, lies a living legend. It's not a towering redwood or an ancient bristlecone pine, but something far more remarkable: Pando, a single Quaking Aspen tree that's also one of the largest and oldest living organisms on Earth. Yes, you read that right. Pando isn't a forest
Upp till toppen
Annons: