Annons:
Etiketterforntidteknik
Läst 5224 ggr
Magi-cat
2013-09-07 07:53

Lyfta stenblock med ljudvågor?

Boktips:

En väldigt intressant bok heter "Teknik i forntiden" av Henry Kjellson och Carl-Anton Mattsson (andra upplagan 1984, Nybloms förlag)

Här behandlas en mängd mycket intressanta exempel på att mänskligheten har en historia av högkulturer med tillgång till  teknik som sedan begravts i glömska.

Några exempel: elektricitet, avancerad stenbearbetning, glödlampor, leydnerflaskor, krut på Mose tid, flygande vimanor i Indien för 5000 år sedan, flygmaskiner och mycket mer.

Myten om en jätttekatastrof behandlas också, denna myt som finns jorden över. Har den en kärna av verklighet, frågar sig författaren. Och besvarar den med "ja" och att gåtan kommer att lösas eftersom våra möjligheter till forskning nu är större än tidigare.

Boken verkar vara slut från förlag, men finns att låna på bibliotek eller köpa från antikvaritat.

En länk om boken: http://www.nilsolof.se/forntidens_teknik.htm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2013-09-07 07:55
#2

Ett av de kanske mest intressanta avsnitten i boken handlar om hur tibetanerna lyfte stenblock  - medelst ljudvågor.

En ögonvittnesskildring beskriver skeendet:

250 meter uppför en brant bergssluttning fanns en grotta där man byggde en barriär eller mur framför.

Det gick inte att klättra uppför bergssluttningen, utan de munkar som arbetade där uppe måste firas dit med rep.

Ett par hundra meter från bergssidan fanns en planslipad horisontell bergyta med en uthuggen grund skål. Där placerades det stenblock som skulle lyftas 250 m upp till klipphyllan framför grottan.

63 m från skålen ställde man upp nitton instrument med 5 graders avstånd från varandra i en halvcirkel, 13 trummor i olika storlekar och 6 trumpeter.

Instrumenten riktades med den öppna änden mot skålens mitt och det där placerade stenblocket.

Bakom instrumenten stod ett par hundra präster uppställda. Dessa sjöng en entonig ramsa, bön eller besvärjelse.

Man kan tänka sig oväsendet när blåsandet och trummandet satte igång…..Det tog 4 minuter innan något hände. Men så - lyfte sig stenblocket långsamt för att sedan med accelererad hastighet i en parabelform hos kastbanan förflytta sig till grottan!

Med en kraftig duns slog det stora stenblocket ned på avsedd plats på klipphyllan! Skärvor och stensplitter yrde så munkarna som arbetade där uppe fick röja upp.

Fem till sex block per timme kunde lyftas på detta sätt.

(detta lär finnas på film)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-09-07 08:27
#3

Tibetanerna kan/kunde också frambringa materia - ur intet:

Två musikinstrument används och två reflektorskärmar. Det ena instrumentet är en vertikalt upphängd gonggong med 3,5 m diameter. Den består av tre cirkulära fält av olika metaller. Ett centrum består av guld, nästa fält av järn och den yttre av hård men elastisk gulaktig brons.

Det andra instrumentet är en oval skål, ca 2 m lång och 1 m bred i samma metaller som gonggongen. Den har spända strängar på längden. Strängarna vibrerar i ohörbar resonans med det första instrumentet utan att anslås.

Instrumenten placeras i spetsen av en triangel som skärmarna bildar.

"Vid slag mot gonggongen 'skapades' materia på ett visst avstånd därifrån, och skapandet dirigerades medelst skärmarna".

Tibetanerna kunde också demolera materia med tonvågor. (Jämför Jerikos murar) och med hjälp av ljudvågor upphäva tyngdkraften så att man med lätthet kunde förflytta jättestora stenblock.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MissHedgehog
2013-09-07 10:30
#4

Väldigt intressant. Har läst att det var något liknande som användes vid byggandet av Pyramiderna i Giza också.

Farwuq
2013-09-07 13:49
#5

Jag har boken, den är intressant.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
2013-09-08 22:13
#6

Ancient Aliens (TV) har tagit upp detta ett antal gånger 🙂

Självklart har människorna fått hjälp med det teknologiska. Det finns hur många uråldriga stenmonument som helst som dagens vetenskap inte kan förklara hur de byggdes.

Hjälpen kom från aliens 😎

Annons:
maribell
2014-10-08 19:41
#7

Finns det något samband tror du?

http://www.youtube.com/watch?v=YonjkYFll00

tarantass
2014-10-09 00:49
#8

#6: så självklart är det inte. Ett gäng mätta bybor med kraftiga rep kan släpa större stenblock än man tror och hantverkare kan uppnå en skicklighet vi nog har svårt att föreställa oss i det här samhället där både avancerat hantverk och den sorts väl innött noggrant kroppsarbete som ska till är nästan utrotade.

Med det sagt kan sådana som Kjellson och Mattsson visst ha rätt i mycket. Men om jag minns den boken rätt erkänner de själva att mer forskning behövs. Folk i enfrågerörelser, som UFO-rörelsen, brukar det vara värre med. Man måste vara kritisk, och man måste vara expert eller konsultera expertis i ett mycket bredare spektrum av discipliner än man förmodligen tänker på. Inte bara teknik och kryptohistoria, utan också vanlig historia, antropologi, teknikhistoria, botanik och mycket mer.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2014-10-09 21:57
#9

Tack Maribell för videon! 🌺

Intressant med de akustiska egenskaperna. Om det är en sekundär grej och syftet något helt annat eller om den byggdes för de akustiska egenskaperna? Ingen aning, faktiskt….Man kanske hade opera där, som i Dalhalla? 🙂🎧

Vacker och lockande plats i alla fall!

Brian Foerster har väl lite intressen i att locka turister tror jag, även om hans nyfikenhet säkert är äkta.

Undrar hur gammal platsen är? Det framgick inte riktigt…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: