Annons:
Etiketterintressantteorier
Läst 1375 ggr
Magi-cat
9/5/13, 8:39 AM

Universum - en datorsimulering?

Ja, det kan man undra….😎

http://truebook.org/?p=423


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
9/5/13, 3:27 PM
#1

"Like a prisoner in a pitch-black cell, we may never be able to see the ‘walls’ OF our prison — but through physics we may be able to reach out and touch them."

Jag har läst något liknande förut, i kanske bättre beskrivningar än i länken ovan. Tanken är att vi lever i en datorsimulering eller ett "spel". Ingen vet om det och i varje spel kan finnas ett annat spel osv. Vissa anomalier som förekommar på jorden är "buggar" i spelet. :-)

I ett Star Trek-avsnitt testar man samma idé. Professor Moriarty tar sig ur sitt fängelse, holodeck, och tar över skeppet. Man låter honom vinna, tror han, och han skickas ut med sin fru i en rymdskyttel för att utforska universum, lyckliga och nöjda. Men de sitter i själva verket fast i en, ja, vad heter den? Dataprylen? Fast de TROR att de är fria.

På slutet säger captain Picard något om att vi finns kanske också i en sån där….

Läskig idé? En av de värsta, tycker jag….🥶


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
9/5/13, 3:51 PM
#2

The Matrix! 😎

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Rumblebee
9/6/13, 10:27 AM
#3

Tänk… här tror vi att vi har fri vilja och allt sånt, men så är vi alla bara en del av ett utomjordiskt The Sims 😮

Magi-cat
12/13/13, 6:04 PM
#4

Tanken är att så snart en intelligent livsform når en viss grad av utveckling, ungefär som vi, :-), börjar den köra simuleringar, större och större…. Och så är vi kanske invånare i en sådan, precis som Professor Moriarty i sin fast han tror han har ödet i sina händer.

Nu ska man - hör och häpna - testa ifall universum är en computer.

(Jag tänker inte ens försöka förstå eller ännu mindre förklara vad det där försöket går ut på eller hur det är möjligt, men läs själva i länken. 🥵)

Man söker efter komplexa "signaturer" i alla fall.

"And if such signatures do appear in both? Boot up, baby. We're inside a computer. (Maybe)."

http://www.huffingtonpost.co.uk/2012/12/12/physicists-universe-simulation-test-university-of-washington-matrix_n_2282745.html

Jag får huvudvärk.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/8/16, 4:00 PM
#5

Självaste Neil deGrasse Tyson håller 50-50 på att hela rasket är ett program i en eller annan hårddisk.
Han noterar då klyftan mellan människor och schimpanser trots att vi delar mer än 98% av DNA.
Någonstans där ute (eller var det nu är?) finns kanske en intelligens som finner oss i bästa fall underhållande.

http://www.scientificamerican.com/article/are-we-living-in-a-computer-simulation/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[LarssonA]
4/12/16, 9:37 AM
#6

Jovisst kan det mycket väl vara så att vi är karaktärer i ett datorspel. Men.. vad gör det? Vi lever här och nu, vi känner det vi gör, vi är sorgsna, glada, översvallande lyckliga osv….  Oavsett om vi är ett spel eller inte så är det här vi är…

Inte gör det mig något! Faktiskt!

Annons:
Magi-cat
4/13/16, 7:09 PM
#7

#6 Men jag skulle vilja veta. 😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/13/16, 7:09 PM
#8

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[emds123]
4/14/16, 6:55 PM
#9

Intressant ide faktiskt! Har ochså tänkt på det. Man kan fundera hela livet på en sån sak. Tänk om vi bara är figurer på en dator? Som folk spelar för nöjes skull. wow det är lite intressant faktiskt.

Magi-cat
4/18/16, 4:24 PM
#10

Kan man ens tala om verklighet om allt är ett program?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/19/16, 9:08 AM
#11

Vi kommer aldrig att få veta det och om vi får bevis kan även de vara simulerade, säger Chalmers i länken ovan.

men:

"But other panelists said that, if the simulated universe has similar physical limitations to our perceived real universe — in which something infinitely complicated cannot be modeled without infinite resources — signs OF shortcuts and approximations may lurk in our own world, the way an image breaks up into its constituent pixels when you get close enough to a screen. "

Men - hur vet vi att det finns ett verkligt universum?

Började inte allt med BigBang utan med att spelet sattes igång?

Kan man i så fall säga att det finns en "Creator" som skapat spelet?
Kan det vara minnet av "konstruktören" som finns inlagda som sökandet efter en högre makt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[LarssonA]
4/19/16, 10:41 AM
#12

#11

"Kan det vara minnet av "konstruktören" som finns inlagda som sökandet efter en högre makt?" 

Det är en väldigt intressant frågeställning. De allra flesta människor på jorden tror ju på någon form av skapelseberättelse, oavsett om det handlar om en Gud som "trollat fram" allt levande, eller om man tror på vetenskapen att vi utvecklats från amöbor. Någonstans kommer vi ju ifrån, det är ju ett som är säkert! Och det kan mycket väl vara så att det är minnet av konstruktören eller skaparen som gör att vi har denna människan har denna tro.

Magi-cat
4/19/16, 4:02 PM
#13

Om universum är en simulering….måste det vara datorberäknat.

Tegmark säger universum är matematiskt.
Gates, strängteoretiker, har funnit vad som liknar "error-correcting codes" som borde finnas inlagda om det är en datorsimulering. Att finna sådana koder i ett universum som inte är "computed" vore extremt osannolikt, säger Gates.

Kanske kan vi lista ut det ändå? Kanske har någon annan gjort det före oss som gjort det före dem etc….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
fatcat
4/19/16, 5:09 PM
#14

Om universum bara är en simulering, vad är då själen? Kan man simulera kärlek och sorg? 😐

Och om det finns super avancerade datorer i någon parallel värld som kan skapa en sådan simulering så måste den vara laddad med någon helt annan teknik än den vi använder idag. Det är självklart inte omöjligt ur en teoretisk synvinkel att vi lever i en simulator men det finns inte heller något som tyder på att det verkligen är så.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
4/20/16, 8:20 AM
#15

#14 Hej fatcat! 🙂

Det kan man undra. Men om medvetandet är inlagt i spelet för att vi ska klura ut hur det förhåller sig? Det måste vara en spännande utmaning för spelledarna…som att lägga ut brödsmulor, ledtrådar, att följa….Vad ser vi när vi kommer fram? Blir vi ilskna, glada, överväldigade, besvikna…? Eller konstruerar ett eget….

Tekniken är nog en aning mer avancerad, ja. 🙂 

.

Tidigare tråd med intressanta synpunkter:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/55bfa914ce12c462c10003ca-ar-universum-fejk


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: