Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 4784 ggr
Magi-cat
8/7/13, 10:51 AM

Odlat kött?

Tråden uppdaterad 2018-09-18/M-c/ #30 

Tråden uppdaterad 2017-06-20/M-c/

Stor nyhet i media de senaste dagarna: den första (?) hamburgaren av odlat kött har sett dagens ljus, avsmakats och befunnits god.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/miljo/article17254796.ab

Vad tror ni? Är det framtiden med odlat kött?

Jag tycker själv det låter som en rimlig idé, om man nu ska äta kött…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
8/7/13, 10:53 AM
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Astell
8/7/13, 2:08 PM
#3

ja så slipper vi djurfabrikerna 😃

Magi-cat
8/7/13, 2:23 PM
#4

#1 Hej Astell! Ja det är helt klart en fördel!

Med den grill/och kötthysteri som råder nu skulle det vara bra om det inte behövde gå åt så många djur som fötts upp i djurfabriker.

Å andra sidan behöver man ju inte äta så kopiöst mycket kött….Men tills vidare tycker jag det låter bra med odlat kött….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Wony
8/7/13, 2:59 PM
#5

Jag tycker att det vore väldigt häftigt om man lyckades göra odlat kött billigt och lättillgängligt för alla. Däremot skulle jag nog personligen vara väldigt petig med att det smakar och ser ut exakt som riktigt kött.

Joppo
8/7/13, 5:34 PM
#6

Jag tycker det låter som en strålande idé. Dels löser man det etiska dilemmat med köttätandet, dvs dödandet och djurhållningen, samtidigt som man drastiskt minskar utsläppen av växthusgaser. Jag tror jag läst att man räknar med att "odlat" kött kommer att generera ungefär 4% av växthusgaserna som uppstår då man producerar vanligt kött. Det är en väldigt stor skillnad. 

Vi får hoppas att metoden blir kommersiellt gångbar. Jag skulle personligen mycket hellre välja detta kött framför vanligt, förutsatt att smak och pris är ungefär detsamma.

Annons:
Magi-cat
8/7/13, 6:00 PM
#7

#6 Ja visst vore det underbart om det kunde fungera så! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gasoline
8/7/13, 8:17 PM
#8

Vi stoppar i oss så mycket konstigt, så varför inte ;-) finns ju för- och nackdelar med allt.

JonasDuregard
8/8/13, 9:09 AM
#9

Någon som vet vilka sorters kött man kan göra? Som vegetarian har jag inte särskilt stor koll på vad som räknas som gott kött (vilket jag tror kan bli en avgörande fråga för det odlade köttet). Men det är så klart en lockande tanke med "vegetariskt" kött.

Magi-cat
8/8/13, 9:15 AM
#10

De använde köttfibrer från ko och odlade vidare. Det är ingen större skillnad på olika djur utan man kan säkert utgå från vilka muskelfibrer som helst….

På det sättet kan man kanske inte säga att det är helt vegetariskt eftersom det utgår från djur, om man vill vara väldigt strikt.

Fast - fiskfibrer? Hmmm…Det vore ju väldigt intressant och bland det bästa som kan hända haven om man kan stoppa utfiskningen och allt därmed vidhängande…..Men dit är det nog långt….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
8/8/13, 9:29 AM
#11

#10 "Fast - fiskfibrer? Hmmm…Det vore ju väldigt intressant och bland det bästa som kan hända haven om man kan stoppa utfiskningen och allt därmed vidhängande…..Men dit är det nog långt…."

Om uppgiften i #6 stämmer så skulle en övergång till odlat kött minska utsläppen av växthusgaser lika mycket som om man slutade med all transporter (!). Källa.

Fisken tror jag är svårare eftersom det antagligen tar lång tid innan det blir ekonomiskt att ersätta fiskning. Anledningen är att i en odling måste man själv tillsätta "föda" för fiskfibrerna man odlar, så det skulle bli en förlust av foder istället för en vinst som det skulle bli i köttindustrin.

Magi-cat
8/8/13, 10:13 AM
#12

#11 Tror också det är svårare med fisk, det var därför jag satte ett frågetecken. Fast var har du läst det där om att man måste tillsätta "föda" till fiskfibrerna så det skulle bli en foderförlust?

Angående statistik och vad man tjänar/förlorar på det ena och det andra - får man ta med en skopa salt. Givetvis skulle det vara bra med en så gigantisk miljövinst, men vi vet inte vad mer den skulle föra med sig. Om övergången till odlat kött (=miljövinst) skulle leda till fler oljeborrningar som den i Arktis, fortsätter slöserivansinnet och inte lägger mycket kraft på hållbara energikällor - blir det vinst även då?

Men hur som helst, för djurens skull hoppas jag att detta leder till något bra och köttfabrikerna upphör.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/8/13, 10:17 AM
#13

Men enligt Patrick Brown, en av världens främsta biokemister enligt DN-artikeln ovan (#1), behövs inte odlat kött:

"Vid samma seminarium på AAAS framträdde även den amerikanske biokemisten Patrick Brown från Stanford-universitetet. Han hävdar att han redan har tagit fram växtbaserade produkter som kan ersätta både kött och ost."

Han vill ägna sitt liv åt att förbättra för mänskligheten….

Undrar hur han gör?

"Det handlar inte om cellodling. Jag har brutit ned problemet mer än så och utgått från vad som är karaktäristiskt för kött och ost."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
8/8/13, 10:39 AM
#14

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/8/13, 10:44 AM
#15

Och TV-kocken har en del invändningar:

"Trots att jag själv är skeptisk är jag säker på att det finns en marknad för det konstgjorda köttet. Det är bara att titta på hur vi reagerade när margarinet uppfanns i slutet av 1800-talet. Då var det många som ifrågasatte om det verkligen fanns behov av en artificiell produkt som skulle likna smör. I dag är margarin en jättestor produkt som finns i alla butiker. Jag tror att det blir samma sak med det artificiella köttet så fort priserna dalar. Folk skiter i vad de stoppar i sig. Bara det är tillräckligt billigt."

http://debatt.svt.se/2012/02/21/tv-kock-motbjudande-med-framodlat-kott/

Det är ju illa, men det ligger nog mycket i det…Hoppas dock att man lärt sig något av margarinet…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
8/8/13, 12:48 PM
#16

#15 Knasigt att han säger "Folk skiter i vad de stoppar i sig. Bara det är tillräckligt billigt." som att han antar att det odlade köttet är av sämre kvalitet.

"Hoppas dock att man lärt sig något av margarinet….."

Vad?

Magi-cat
8/9/13, 4:58 PM
#17

#16 Tyvärr är det ju så att väldigt mycket handlar om "billigt", som ju inte är billigt i förhållande till kvalitet.
Kocken tycker tydligen det är motbjudande med en konstig konstgjord produkt som kallas kött, det är inte på riktigt:

"För mig är matlagning mer än bara en produkt, det är en filosofi också. Dessutom är det en motbjudande tanke att äta kött som odlats fram i ett provrör,"

Jag kan förstå honom, men om man kan minska lidande med denna produkt - då är det avgjort värt att göra avkall på filosofin, tycker jag. Det är ju inte så att djuren kommer att försvinna men förhoppningsvis skulle djurfabrikerna kunna förpassas till historiens skamvrå.

Margarinet…..Det var konstgjort "smör" och såldes med mördande reklam. Men det är väl ingen som ännu tror att det är en produkt jämförbar med eller bättre än riktigt kossa-gjort smör? Eller nyttigt? Men billigt, det är det….

Det är alltså inte billigt som fäller avgörandet, eller reklamen, utan vad det ÄR och får för effekter….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
8/9/13, 10:57 PM
#18

Kan man odla fram en Cheeseburgare från McDondald's så äter jag det utan problem! 😂❤️

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
8/10/13, 7:27 AM
#19

#18 *suck* 😃

Detta leder iofs till en annan fråga: Är det möjligt att någonting blir "stort" och allmänt utan skrupelfria multinationella bolag som styr efterfrågan och tillgång?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

TheWhiteWolf
8/10/13, 2:16 PM
#20

Tycker detta är en otroligt bra idé! Slipper djuren lida ~

Annons:
felixhaljeskog
8/12/13, 7:58 PM
#21

Jag blir väl den första å säga att jag fortfarande kommer äta vanligt kött och inte konstgjort, kommer dock prova det, men tror knappast att det kommer vara godare än riktigt kött.

Magi-cat
8/12/13, 8:11 PM
#22

#21 Den första, men säkert inte den sista…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

felixhaljeskog
8/12/13, 8:12 PM
#23

#22 nej de tror jag inte :)

JonasDuregard
8/12/13, 9:02 PM
#24

Bakåtsträvare 😉

Glöm inte att göra ordentliga blindtest när ni jämför bara!

felixhaljeskog
8/12/13, 10:02 PM
#25

#24 Nja jag är inte en sån som skulle säga att vanligt kött e godare bara för att det är det vanliga. Skulle jag tycka konstgjort kött e godare så hade jag antagligen börjat med det istället, för varför äta något som inte är lika  gott?

fatcat
8/12/13, 11:15 PM
#26

När dem tillsätter fettceller i köttet lär det bli smaskigt. Som det ser ut nu är det det bara rena muskelceller. Snart kommer det förmodligen bli saftigt o gott! Detta räknar forskare ha löst inom några månader.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Joppo
8/12/13, 11:50 PM
#27

Teoretiskt sett kan ju faktiskt det konstgjorda köttet bli godare än det naturliga. Kvalitén borde bli jämnare och man borde även kunna påverka smak, textur med mera på ett väldigt noggrant sätt.

Jag tycker detta är mycket spännande :)

Annons:
Magi-cat
7/18/15, 8:58 AM
#28

God nyhet: En alg som är lika nyttig som kål, proteinrik och smakar bacon!

Om man nu inte gillar smaken av bacon ändå får man väl vänja sig för den goda sakens skull.

"Students and researchers at the university’s center for food innovation are already creating delicious recipes with dulse. Veggie burgers, salad dressing, and even beer could all get the dulse treatment if the university’s plans to market the product to U.S. consumers ever comes to fruition."

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/engineered-nutricious-and-delicious-algae-tastes-bacon


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/20/17, 3:24 PM
#29

Senaste numret av Illustrerad Vetenskap (2017:10) innehåller framtidens "dagens rätt": insekter och blodig vegetarisk biff och odlat kött från stamceller.

Det låter ju inte det minsta attraktivt, men, men…

Heme ska krydda växtbiffen så den får färg och smak av kött. Heme består av en järnatom bunden till färgämnet porfyrin och järninnehållet ska ge den åtråvärda (?) smaken av - blod.
Vegetariskt heme ska kunna tas fram ur sojabönor.

Den läckra vegebaserade blodiga biffen ska framställas av vete- och potatisprotein som ger struktur, saftighet och protein. Xanthangummi används som förtjockningsmedel, sojaproteinisolat förhindrar uttorkning av köttet, kokosolja ger ersättning för fettet. Vatten, salt och jästextrakt fullbordar hela härligheten.

Varför kan man inte äta bara bönor, linser och grönsaker som de är?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/18/18, 9:45 PM
#30

Mjölk utan kor och ägg utan höns ger en totalt revolutionerad matproduktion.

"Den finländska forskaren Lauri Reuter har uppfunnit en mirakelgryta som den internationella pressen presenterat som en lösning på världens matproblem.

CellPod är en liten bioreaktor för hemmabruk i vilken konsumenten i framtiden kan odla växtceller till föda."

"Nu har köttindustrin börjat investera stora summor i utvecklingen av odlat kött. Bland annat "gåslever" och tonfisk gjort på fiskceller är under utveckling."

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/09/18/mjolk-utan-kor-agg-utan-hons-och-kott-av-stamceller-vad-ska-vi-ata-i-framtiden

Det låter intressant. Men är det verkligen nödvändigt med "smaken av kött"?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: