Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 6118 ggr
Magi-cat
2013-07-25 08:48

Tio vanliga myter...

10 mer eller mindre roliga och troliga myter…..som: Ser tjurar rött, slår blixten ner två gånger på samma ställe, syns kinesiska muren från rymden och kan ett mynt tappat från toppen av Empire State Building döda en som träffas av det?

http://www.minds.com/blog/view/72792/10-common-science-myths

Är det någon av myterna som var ny för er?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2013-07-26 02:24
#1

Vilken total-fail, en av "myterna" de slår hål på är sann, och förklaringen de presenterar är en välkänd myt! 😮

Någon som upptäcker vilken?

Emo
2013-07-26 06:18
#2

#1 Den hemska musiken gjorde att jag stängde av fort - men det var väl de 10%en?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Magi-cat
2013-07-26 07:43
#3

#2 Hade inget ljud så jag undgick musiken 🎧


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-07-26 08:00
#4

1. Kinesiska muren syns från rymden. (Fel. Men en ganska trevlig tanke. Har läst någonstans hur myten uppkom, men kommer inte ihåg det just nu. Någon annan som kommer ihåg?)

2. Sirius är den stjärna som lyser starkast. Allra starkast lyser Venus, men det är en planet. Polstjärnan är mest berömd för att man vet var norr är på natten tack vare den.

3. Konsten att undkomma en krokodil har jag inte praktiserat, men krokodiler jagar ju inte genom ett förfölja bytet, utan mer som smash and grab.  Har också hört att, om man skulle komma i tillfälle, man kan knipa hårt om krokodilens gap vid näsan. Där är den inte så stark och kan inte sluka en. Jag tror hur som helst att det är avgjort säkrare att inte behöva testa ännu en eventuell myt.

4. Man använder bara 10 % av hjärnan. 😴  Det kan man visserligen tro ibland, men nej, det stämmer inte och har aldrig stämt.

5. Exploderande bensintankar? Ser inte sådana filmer, så jag slog faktiskt upp det - men det är bara på film. När man tänker efter så är det ju orimligt att bensin skulle explodera av den orsaken. Likaså har jag undrat över de där stiliga explosionerna i rymdfilmerna, utan syre och allt. (Fast de har förstås andra vapen.🤓)

6. Tjurar retar sig på rött. Nej, det är det väl ingen som tror fortfarande? Däremot är djurens färgseende inte slutgiltigt utrett. Ju mer man lär sig, desto mer får man revidera….Men, det som oftast sägs är att bara människan och primaterna som har regnbågsseende. Vissa insekter ser dessutom ultraviolett. (Men möjligen inte allt i andra änden av spektrat, med frågetecken)

7. Blixten slår inte ner på samma ställe flera gånger. Jodå, den har t.o.m. sina favorittillhåll. Någon som vet hur den allmänt spridda myten uppstått?

8. Glaset? Nej det stämmer inte! Det berodde på produktionsmetoden att glaset i t.ex. gamla kyrkor är tjockare i nederkanten.

9. Dör man om man har oturen att få en slant i huvudet om den släppts från toppen på Empire State Building? Det beror väl lite på. 😉Total otur eller eller bara olägenhet. Men hellre en slant från Empire State Building än en blomkruka från grannens balkong i mitt huvud, om man själv får välja.🐱
(Det är alltså en myt. Förmodligen spridd för att folk inte ska drälla saker omkring sig.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-07-26 10:25
#5

#4 Rätt! Som magi-cat påpekar är det myt 8 som är en "meta-myt".

Sedan var det en myt till utöver de du beskriver: att det inte finns gravitation i rymden (eller kanske snarare att tyngdlöshet i omlippsbana skulle orsakas av avsaknaden av gravitation, så är det inte).

En annan sak som är bra att veta om man blir angripen av enn alligator eller krokodil: Om den lyckats bita tag i dig ska du inte främst försöka slita dig loss (lönlöst) istället ska du sticka krokodilen i ögonen eller någon annan känslig kroppsöppning (öron eller näsborrar). Krokodiler är inte vana vid att byten går till aggressivt motangrepp och de tenderar enligt uppgift att släppa taget i en sådan ovan situation (källa).

Magi-cat
2013-07-26 11:32
#6

#5 naturligtvis, var sade de det om gravitationen? 

Alltid bra att ha antecknat i minnet vid krokodilangrepp! 👍 I alla fall om det är en långsam och seg en, eller en som inte är nämnvärt hungrig….Så man kanske har en chans…

Kom att tänka på något av det häftigaste jag sett på TV: ungar till havssköldpaddor lever farligt när de kläckts och ska ta sig ner till havet. På den här orten (minns inte var) hoppade de in i gapet på en krokodil och fick säker skjuts ner till stranden! Hur resonerade de och vad fick krokodilen att agera buss?🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Kattuggla]
2013-07-26 11:59
#7

Om krokodilen nu inte käkade upp dem i vattnet så kanske den fick någon sorts modersinstinkt. Tror att de också bär sina egna ungar i munnen.

Magi-cat
2013-07-26 12:01
#8

Men tänk att små paddisarna visste det….🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-07-26 12:02
#9

#6 "naturligtvis, var sade de det om gravitationen?"

Det var den sista myten (din lista har bara nio).

Magi-cat
2013-07-26 12:04
#10

#9 Ajdå, hade för bråttom och missade den sista!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Ghosthunter
2014-09-27 09:33
#12

Att gammalt glas har en tjockare yta i nedkanten beror på att det fortfarande "lever", sanden, kvicksilvret och andra beståndsdelar sjunker med tiden.🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

JonasDuregard
2014-09-28 01:40
#13

#12 Det där är fel. Glaset hade den formen från början. 

[EDIT: Du kanske menade att det var en myt?]

Annons:
Ghosthunter
2014-09-28 08:39
#14

Ja en myt.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

JonasDuregard
2014-09-28 11:13
#15

#11 Här är hela listan: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_common_misconceptions

En slumpmässigt plockad som jag tror florerat här för ett tag sedan: "There is no evidence that the ancient Greeks designed the Parthenon to deliberately match the golden ratio.".

Magi-cat
2014-09-28 11:15
#16

#15 Really? 😎

Vad visste väl de gamla grekerna…😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-09-28 14:54
#17

Många intressanta saker i den där listan i #15

Det där med biblioteket i Alexandria visste jag inte. Historia är verkligen ett plocka ihop och blanda ibland. History became legend, legend became myth…

Och Santa Claus introducerades inte av Coca Cola…😃

Och naturligtvis körde inte Einstein i matte i skolan…

Och så är det då vissa saker som är omdiskuterade som de tar upp. Några som de kunde väntat med några år för att ev slippa revidera mytlistan. Eller den behöver förstås alltid putsas till…

Och så hjärnan:

  • "Mental abilities are not absolutely separated into the left and right cerebral hemispheres of the brain.[245] Some mental functions such as speech and language (e.g. Broca's areaWernicke's area) tend to activate OF brain function" rel="noopener noreferrer" target="_blank">one hemisphere OF the brain more than the other, in some kinds OF tasks. If one hemisphere is damaged at an early age, these functions can often be recovered in part or even in full by the other hemisphere (see Neuroplasticity). Other abilities such as motor control, memory, and general reasoning are served equally by the two hemispheres.[246]"

Jag håller ju med om det, men blir konfunderad när hjärnforskare talar om den logiska vänstra hjärnhalvan t.ex. 🤔och skillnaden mellan hjärnhalvorna. De kanske menar språket…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-09-28 15:00
#18

#17 "Jag håller ju med om det, men blir konfunderad när hjärnforskare talar om den logiska vänstra hjärnhalvan t.ex."

Jag tror det är ganska få hjärnforskare som talar om det.

Hjärnforskare kan också falla för myter, även om det så klart är pinsamt om de gör det just inom det område de forskar i. 

Ibland kanske hjärnforskare mot bättre vetande rider på myten i sina presentationer eller böcker. En berättelse som bygger på något som många känner till blir kanske populär även om det det folk tror sig veta kanske inte är riktigt rätt.

Magi-cat
2014-09-28 15:05
#19

#18 Jag tror det är ganska få hjärnforskare som talar om det

Har träffat på det rätt ofta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Choklad
2014-09-30 15:12
#20

Myten om att en grävling biter tag i ens ben och släpper inte förrän det knakar, så därför la man olika saker i stövlarna som då skulle knastra förr i tiden, ifall man stötte på en grävling då man gick i skogen.😂

Men jag har en självupplevd händelse om det där med att tjurar  ser rött, eller att de blir arga då de ser rött.

Jag var med familjen med alla barn och barnbarn och kusinbarn mm på Skånes Djurpark för ett antal år sedan.

Ett av barnens kusinbarn hade en röd dress på sig.

Då vi var vid Vicent hägnet, och inne i deras "stall" så blev en av tjurarna väldigt upprörd, kusinbarnet stod nära stängslet, det var bara ca 30 cm som skilde oss och vicenten åt. Han följde kusinbarnet med sin röda dress hela tiden och till sist vågade vi inte stanna kvar.

Vad kan det ha varit som gjorde tjuren så arg och frustande? 🤔

U R us

Annons:
Magi-cat
2014-09-30 15:19
#21

#20 Det där med grävlingen är en bra myt! 😃Man hör det fortfarande! 😴

Men vad var det med den röda dressen, tro? Något tjuren förknippade med något obehaligt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2014-09-30 19:43
#22

Jag har hört att det att med att tjurar blir arga eller uppretade av rött, bara är en myt…..det ska snarare vara vårat beteende mot tjuren, som den retar upp sig på🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Choklad
2014-09-30 21:59
#23

 # 22

nej hon och de andra som var därinne uppförde sig för det fanns en vakt som höll ordning, och vi fick inte gå för nära. ändå stod vi väldigt nära, och de andra vicenttjurarna brydde sig inte , men denne följde henne med vild blick, så vi gick ut därifrån 😮

U R us

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2017-07-29 07:42
#25

34 förmodade myter som (kanske) är fakta: (Hemsk bild i början 😢)

http://www.newsner.com/34-fakta-manga-tror-ar-logn-men-som-i-sjalva-verket-ar-helt-sant/om/vetenskap-2

(Har inte läst länken så noga själv ännu.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2017-07-29 09:43
#26

Bra….du spinner katten!!😃🤗

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2017-07-29 10:22
#27

Alltid något. 🙂🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: