Annons:
Etikettanslagstavlan
Läst 8395 ggr
Magi-cat
6/13/13, 9:22 AM

Bra-att-veta på ifokus!

edit/M-c/2020-09-07 Det mesta i den här tråden är säkert oanvändbart efter ifokus' uppgradering. Jag ska titta igenom vid tillfälle.

Här tänkte jag att vi kan samla tips som kan vara bra-att-ha när man vistas på, läser eller skriver på sajten och iFokus.

Naturligtvis finns support.ifokus dit man kan vända sig när tekniken strular, men jag tänkte mer som en lite lättillgänglig samling och frågor bland oss som vistas just här….

En del av de här sakerna kanske bara finns för insider-medlemmar, och jag vet inte riktigt vilka….

Anteckningsfunktionen:  Väldigt bra grej tycker jag! Genom att trycka ctrl+shift+A får man upp ett litet "anteckningsblock" där man t.e.x kan spara inlägg innan de är klara att posta, eller spara länkar för att använda senare. Glöm inte klicka på "spara anteckningarna"

Guldmynt: Till höger alldeles under iFokussajterna finns en blå ruta där det ibland dyker upp "guldmynt" man kan klicka på. Dessa sparas automatiskt. Sedan kan man "köpa" saker med dem. Se din egen sida, "guldmyntsshopen".
Se mer: http://support.ifokus.se/articles/4eb3b865d4ebea50a0007d53-info-guldmynt-sa-funkar-det?discussions-1

Signatur: Man kan tillfoga en signatur som automatiskt medföljer alla inlägg. Den kan vara på maximalt tre rader. Se "mina inställningar" uppe till höger för att göra eller ändra signatur.

Undersökning: Då klickar man på "Skapa undersökning" och kan ställa en fråga med olika svarsalternativ. Gör korta alternativ eftersom hela texten inte syns annars.

Kluring: Då ställer man flera frågor, som en frågesport, och ger olika svarsalternativ. Klicka på "skapa kluring"

Det vore roligt om någon ville prova!

Tips: Kluringar och undersökningar kan inte redigeras i efterhand, så det gäller att vara noga.

2013-06-20:

**Om anmälknappen:
**Om du tycker att ett inlägg bryter mot reglerna eller alldeles uppenbart mot god ton kan du klicka på anmälknappen. Bara sajtledningen ser om ett inlägg är anmält och hur många klick det fått. Om tillräckligt många anmäler samma inlägg tas det bort av den automatiska modereringsfunktionen. Om ett inlägg fått en eller flera anmälningar är det också en signal till sajtledningen att titta extra på det.
Om en och samma skribent fått ett visst antal inlägg bortröstade, träder ett automatiskt skrivförbud i kraft.

Obs att anmälknappen ska användas när det behövs och underlättar modereringen mycket. Den är till för allas trevnad.
Men den ska inte användas som en allmän missnöjesyttring för att man inte delar en åsikt eller inte gillar ett visst nick.

2013-07-11

Bevaka hela sajter:

Vill du vara säker på att inte missa något inlägg på t.ex. Oförklarade Fenomen, kan du bevaka sajten och dagligen få ett mail med de nya inlägg som gjorts!

http://www.ifokus.se/blog/51d82d7d8e0e742b1800189f-nu-ar-det-annu-enklare-att-bevaka-sajter

2013-07-19

Från support iFokus, frågor och svar:

http://support.ifokus.se/articles/4d7161ccb9cb46224407034f-vanliga-fragor-och-svar?discussions-1

2013-09-10

Insider-medlemskap kan man få genom att vara aktiv eller köpa med guldmynt:

http://support.ifokus.se/articles/527139d98e0e74130600084b-vad-ar-insider-pa-ifokus?discussions-1

http://www.ifokus.se/about/insider

edit insider: (2015-04-29) #0 av: Niklas

Insider är iFokus bonuspaket för alla medlemmar som är lite extra aktiva.

Om du skriver 50 inlägg eller kommentarer får du 30 dagar Insider. Skriver du 100 får du 60 dagar, och så vidare. Det spelar ingen roll om det tar en dag eller ett år att nå 50. Så fort du når dit får du Insider. Första gången du når 50 får du ett privat meddelande för att uppmärksamma dig på det.

Bredvid din avatar uppe till höger på iFokus ser du hur många inlägg du har kvar att skriva innan du får din nästa 30-dagarsperiod med Insider. Klicka på din avatar så kommer du till din medlemssida. Där står det hur lång tid du har kvar av din Insiderperiod.

Värdar och medarbetare har automatiskt Insider så länge de är det.

Läs mer om fördelarna med Insider här:

http://www.ifokus.se/about/in

Starta gärna nya trådar!

Tänk på rubriken! En bra rubrik fångar intresset och gör att fler läser tråden. 

* Sammanfatta inlägget

* Berätta något

* Fråga

* Använd minst tre ord

http://support.ifokus.se/discussions/4d71482db9cb46223905d2be-bra-rubriker-ger-battre-hjalp

2013-09-23

Ny mobilversion:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/5307a6a88e0e7477ed000220-nya-mobilversionen?discussions-1

Liverapportera via mobilen:

http://support.ifokus.se/articles/5307699a8e0e7475c70010bf-liverapportera-med-mobilen-pa-ifokus?discussions-1

Nålade trådar:

2014-08-30

Numera finns de nålade (fasta) trådarna överst i vänsterspalten, under rubriken "Aktuellt just nu".

Kontrast: 2014-10-06

Nu kan man ställa in kontrast via symbolen (en cirkel -  halva ljus, halva mörk) uppe till höger på sidan.

Ny funktion oktober 2014: Bildspel!

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/544df62fce12c461030005b8-ny-funktion-bildspel?discussions-1

Sajtens lexikon:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/lexicon

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/54b14e2cce12c41a3d004f7b-ny-funktion-lexikon

Topplistor, sept 2015:

Nu kan du skapa egna topplistor om nästan vad som helst:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/56019e50ce12c4390800878e-ny-funktion-topplistor


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 9/7/20, 9:34 AM av Magi-cat
Annons:
Magi-cat
6/13/13, 9:24 AM
#1

En sak jag undrar:

När jag lagt in ett citat från en artikel t.ex. så visar den sig ofta i annan stil. När jag sedan fortsätter skriva blir det i samma stil som artikeln.

Hur gör man?

En sak till:

Numera kan man skriva formler med upphöjt till…x2

men sedan fortsätter stilen att vara såhär liten……


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
6/13/13, 11:20 AM
#2

Bra initiativ!

Angående upphöjda bokstäver: xyzxyzxyz

Hemligheten är att trycka på superscript-knappen igen även om den inte är nedsänkt.

En del kanske har märkt att smileys ibland inte dyker upp fast man väljer en, det verkar uppstår när man råkat trycka utanför redigeringsfönstret, om jag trycker i textrutan brukar det fungera.

Någon som vet hur man gör för när styckesuppdelningen går sönder och fettext försvinner och så vidare? Det händer mig då och då. Andra saker som brukar strula är när man klistrar in något som slutar med en smiley så kan man ibland inte sätta textmarkören efter smileyn.

Magi-cat
6/13/13, 11:52 AM
#3

#2 så här v2 igen nu då

v2 nn3 igen v2 igen

x2 v2

jamen nu funkar det faktiskt! Tack! 😎

Smileys funkar dåligt när man har IE8. Man måste ofta ta bort dem för att kunna fortsätta skriva och sedan lägga dit efteråt. Samma problem med inklistring, smiley och markör som du nämner.

Styckeuppdelningen förstörs/ändras när man klickar publicera.

Vet du hur man kommer till rätta med min fråga, hur man får efterföljande text att bli "vanlig", inte som i citatet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
6/13/13, 12:05 PM
#5

"Vet du hur man kommer till rätta med min fråga, hur man får efterföljande text att bli "vanlig", inte som i citatet"

Bara några "work-arounds":

Jag brukar först skriva två citattecken sedan klistra in det jag vill citera emellan, då riskerar inte eventuell formatering att smitta av sig på efterföljande text. Klistra aldrig in något i slutet på texten tror jag är en bra tumregel om man kan komma ihåg att följa den. Om man ser till att alltid ha en ny-rad på slutet och skriva framför den kan man alltid gå dit om man märker att något kletat sig fast efter att man klistrat in. Efter att man skrivit ett tecken kan man radera ny-raden och förhoppningsvis ser allt ut som vill att det ska.

Jag tror att chrome har en funktion för att klistra in oformaterat (typ Ctrl+Shift+V). Ett hack för att göra samma sak är att först klistra in i ett fält som inte stöder formatering till exempel en texteditor eller address/sök-fältet i webläsaren sedan klippa ut igen så har du samma text som innan fast utan formatering. Ctrl V -> Ctrl A -> Ctrl X gör allt sammans för det mesta i windows.

Fjäril
6/13/13, 1:33 PM
#6

#1

Magi-cat,

När jag klistrar in en text (med en helt annan font) gör jag ett nytt stycke, eller jag hoppar ner ett snäpp med markören för att sedan hoppa upp igen. Då ändrar sig textenfonten till den rätta.

Ibland öppnar jag ett nytt worddokument också och ändrar texten till verdana, vilken sedan blir rätt här på iFokus 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Magi-cat
6/14/13, 8:07 PM
#7

#5,6 Tack! Men måste det vara så krångligt….🤪


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/19/13, 5:34 PM
#8

Om anmälknappen:
edit: se #0.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/20/13, 6:01 PM
#9

fråga:

Någon som kan berätta hur man söker på bildigenkänning?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/20/13, 6:04 PM
#10

Tips om engelsk-översättning från sign. Evisen:

"Gör som jag gör när det är engelsk text och för lat att bruka min taskiga engelska: Kopiera länken, öppna nytt webläsarfönster och knappa in google, klistra in länken i sökrutan och tryck på sök. Då får du upp den länken på google och tryck på översätt som finns precis inunder rubriken och streckade linjen. Kan bli lite roliga översättningar ibland, men det får man taTummen upp."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/11/13, 2:26 PM
#11

Ny funktion där man enkelt kan bevaka hela sajter!

Niklas:

"Jag tyckte att det var för krångligt att bevaka sajter så jag bad om en enklare lösning. Nu har Erik byggt den. :-)

Det är dödsenkelt. Lägg till /follow/on efter sajtens webbadress och öppna den sidan. För exempelvis Mac iFokus blir det http://mac.ifokus.se/follow/on.

Vill du sluta bevaka en sajt är det lika lätt. Lägg till /follow/off efter webbadressen. Du kan förstås också avsluta bevakningar om du går till Mina inställningar > Bevakningar."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/15/13, 9:05 AM
#12

Enligt upphovsrättslagen är det förbjudet att lägga in en bild här som inte är ens egen eller man inte har tillstånd att publicera. Brott mot den är åtalbart.

Det här har jag lärt mig idag:😎

'Är man osäker om en bilds ursprung, kan man kolla på:

 http://images.google.com

och ladda upp den bild man undrar över.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/10/13, 7:12 PM
#13

Bra rubriker lockar fler läsare och artikeln blir synlig på google.

http://support.ifokus.se/discussions/4d71482db9cb46223905d2be-bra-rubriker-ger-battre-hjalp

Bra rubriker är:

- Bra för skribenten som lockar fler att läsa inlägget

- Bra för läsaren som lättare förstår vad det handlar om

- Bra för sajten som får högre kvalitet på diskussionerna


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
SilverTail
9/13/13, 7:19 PM
#14

Måste man logga in och ut för att få Guldmynt? Jag är alltid inloggad, när jag tar upp internet och skriver in iFokus i adressfältet så är jag inloggad när sidan startats upp…

Magi-cat
9/13/13, 7:33 PM
#15

Nej man måste inte logga in och ut, du kan vara inloggad hela tiden. Mynten kommer med lite ojämna mellanrum….🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/23/13, 2:03 PM
#16

edit: Numera görs ingen skillnad mellan vilande och aktiva sajter  i förteckningen. /M-c/2015-07-26/

Nytt om vilande sajter:

Längst ner på sidan har ni kanske sett listan med alla sajter i ifokus-nätverket. Om en sajt fått för låg aktivitet eller blivit helt inaktiv, sajtvärden slutat eller annan orsak har sajten tidigare åkt ur nätverket och inte visats i förteckningen.

NYTT är att det nu finns även en lista med vilande sajter. Det kan vara idé att gå in där och titta. Kanske hittar man en ny sajt att lägga till sin favoritlista eller aktivera? 

Följande artikel tackar vi Rita-S för 🙂:

Saknar du en sajt?

Visst har vi väl alla upplevt det, att vi kommer i håg nån sajt vi var in på "nån gång för länge sen" men när vi letar i sajtlistan så ser vi ingenting, och vi funderar och klurar, kan vi minns fel namn eller drömde vi att den fanns? Total förvirring?

"Borta? Minns jag fel?"

Men du kanske minns rätt och du har inte drömt alls. Det är som så att sajter som blir inaktiva av olika anledningar finns kvar men ifokusgrabbarna lyfter de bort från listan på högersidan. 

Du kan då hitta tillbaka till de om du råkar ha dom i din favoritlista, eller du hittar dit vid att skriva den korrekta adressen i adressfältet. Men hur skall man hitta om man inte vet adressen eller har den som favorit?

Nu tänker Ifokus-grabbarna göra något med detta. Sajter som blivit inaktiva av olika anledningar är ju lanserade någon gång, och det kan finnas folk som vill besöka och läsa, eller även vara med och dra i gång aktivitet igen. 

Såhär såg det ut förut längst ned på alla ifokus-sajter!

Det som är förändrat är att de skall göra en ändring på hur sajterna presenteras längst ned på sidan. Där är det delat upp i två grupper. En grupp för de aktiva sajterna, och en grupp för sajter som varit lanserat men dött ut och blivit inaktiva. På så vis kan man fortfarande hitta dom och komma åt dom om man vill vara med och göra sajterna aktiva igen, eller om man även kunde tänka sig ta över och driva en sajt själv. 


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/27/13, 8:28 PM
#17

Några nyheter om ifokus' funktioner:🙂

- Svarsfältet för meddelanden ligger nu överst. 

- Punktlistor i inlägg är nu i samma teckenstorlek som resten av inläggen. 

- Det går att ta bort Youtube-klipp i kommentarer. 

- Det står vilka videoformat som stöds i inlägg. 

- Tagit bort möjligheten att lägga in bilder i signaturerna. 

- Visar alla tecken i undersökningssvar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/16/13, 3:54 PM
#18

Att tänka hur och vad man skriver, att det man lagt ut hittas av sökmotorerna många, många år efteråt. Särskilt viktigt kanske att tänka sig för innan man lägger ut en personlig bild.

Denna artikel är skriven av Alex på Ridsport, men mycket är allmängiltigt:

http://ridsport.ifokus.se/articles/4d7146dab9cb46222105bda6-viktigt-att-tanka-pa-detta-ar-internet


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/30/13, 7:35 PM
#19

Kan någon ge lite tips om hur man effektiviserar sitt sökande på iFokus?

Hur hittar man lättast ett speciellt inlägg t.ex?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/24/14, 2:20 PM
#20

Glöm inte den förträffliga möjligheten att bevaka sajter:

Nu är det ännu enklare att bevaka sajter

Jag tyckte att det var för krångligt att bevaka sajter så jag bad om en enklare lösning. Nu har Erik byggt den. :-)

Det är dödsenkelt. Lägg till /follow/on efter sajtens webbadress och öppna den sidan. För exempelvis Mac iFokus blir det http://mac.ifokus.se/follow/on.

Vill du sluta bevaka en sajt är det lika lätt. Lägg till/follow/off efter webbadressen. Du kan förstås också avsluta bevakningar om du går till Mina inställningar > Bevakningar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
3/18/14, 10:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Så här gör man för att infoga video: (Niklas på iFokus har gjort bilden)

edit 2014-11-15: Exempel på bild som inte fungerar efter iFokus' omändringar. 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/24/14, 8:58 AM
#22

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/11/14, 8:39 PM
#23

Mycket nyheter pågår just nu på iFokus och allt är inte klart. Bl.a. fungerar det inte riktigt bra med bilder alla gånger.

En del har också problem med inloggning eller mobilversionen.'

Förhoppningsvis är allt snart ordnat. 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/15/14, 7:46 AM
#24

Ni missar väl inte trådarna under "Aktuellt just nu!" uppe i vänsterspalten? 😎

Här brukar vi lägga in nyheter på iFokus (i #0 och ibland en kommentar). Man kan även ställa frågor.

iFokus har renoverats en hel del sedan i somras och långt ifrån allt har fungerat bra. Nu är det några buggar som reparerats: (Niklas)

* För stora bifogade bilder visas rätt i Firefox och IE 11 nu.

* Det går att redigera bifogade bilder och bildspel.

* Det går att redigera och lägga till bilder i efterskott i inlägg och artiklar.

* Understrykning fungerar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/3/14, 12:36 PM
#25

"Bra-inlägg på iFokus"

Numera dyker det upp en liten ruta i högerkanten om någon klickat "bra-inlägg" på något som du skrivit, samt en länk till inlägget.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
12/3/14, 3:15 PM
#26

#25 Vad jag undrade när jag så en radda till höger alldeles nyss. Så ser jag detta inlägg precis efter det. Vilken bra tråd Tack!👍 Denna ska jag bokmärka…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
12/3/14, 3:17 PM
#27

🌺🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
12/3/14, 3:34 PM
#28

Just nu verkar funktionen inte alls fungera som det är tänkt, varje bra klick verkar dyka upp flera gånger på raken.

Magi-cat
12/3/14, 3:46 PM
#29

#28 I en lång rad, ja. Men det ordnar nog till sig…

edit: verkar vara borttaget helt…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/12/14, 9:56 AM
#30

Nu får man upp en ruta om man gett snabb respons på ett inlägg…

Många nya idèer…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/13/14, 10:35 PM
#31

"Från och med idag får du Guldmynt när du är snabb att kommentera nya inlägg på iFokus. Detsamma gäller när du snabbt belönar bra inlägg med en röst. Du kan använda dina Guldmynt till att köpa iFokus Insider eller skicka hälsningar i Guldmyntshoppen. "

Du hittar Guldmyntshopen här:

http://support.ifokus.se/shop/items"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/16/14, 3:48 PM
#32

Nytt igen på iFokus! Så här skriver Staffan:

Okej, då kör vi…

1.) När du skriver ett inlägg eller en artikel finns numera den nya kryssrutan; "Tillhör sajtens lexikon". Kryssa för den om du vill att RUBRIKEN på inlägget ska vara ett ord tillhörande den aktuella sajtens Lexikon.

2.) Förekomster av ditt lexikonord i samtliga tidigare inlägg och artiklar på sajten kommer nu att länkas till ditt nya inlägg. Länken är till utseendet diskret och skiljer sig från vanliga länkar.

3.) Lexikonordet läggs direkt upp på sidan "Lexikon" som finns i menyn över inläggen.

4.) Lexikonordet är på alla sätt förutom ovanstående en helt vanlig tråd som går att använda för diskussioner. Observera att det innefattar regeln att författaren bara kan redigera inlägget under en timme från det att det postades.

That's it.

Tillägg:

Att vi har skapat funktionen beror på att det finns så mycket…

- begrepp
- termer
- uppfödare
- ingredienser
- personer
- stilar
- filmer
- tekniker
- slang
- platser
- osv

…som förtjänar att lyftas fram och göras lättillgängliga för den som är intresserad av att veta mer. Vi har av flera anledningar valt att göra den här funktionen öppen för alla. Framförallt för att det är roligare att alla kan vara med och skapa listan tillsammans.

Startar en tråd inne på Support iFokus också där ni gärna får berätta om eventuella buggar. Kom ihåg att rensa ditt cacheminne och starta om din webbläsare innan du drar slutsatsen att något som inte fungerar är en bugg… :)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/31/14, 8:52 AM
#33

Nu fungerar det med att man får upp en ruta i övre högra hörnet när man fått ett bra-klick på något man skrivit.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/8/15, 10:41 AM
#34

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
4/29/15, 8:45 PM
#35

Nytt om insider:

#0 av: Niklas

Insider är iFokus bonuspaket för alla medlemmar som är lite extra aktiva.

Om du skriver 50 inlägg eller kommentarer får du 30 dagar Insider. Skriver du 100 får du 60 dagar, och så vidare. Det spelar ingen roll om det tar en dag eller ett år att nå 50. Så fort du når dit får du Insider. Första gången du når 50 får du ett privat meddelande för att uppmärksamma dig på det.

Bredvid din avatar uppe till höger på iFokus ser du hur många inlägg du har kvar att skriva innan du får din nästa 30-dagarsperiod med Insider. Klicka på din avatar så kommer du till din medlemssida. Där står det hur lång tid du har kvar av din Insiderperiod.

Värdar och medarbetare har automatiskt Insider så länge de är det.

Läs mer om fördelarna med Insider här:

http://www.ifokus.se/about/in


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/24/15, 2:24 PM
#36

puttar upp tråden eftersom det finns nya medlemmar…

Annars finner men den alltid nålad överst i vänsterspalten under "Aktuellt just nu!"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
11/2/15, 10:09 AM
#38

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/2/15, 10:13 AM
#39

Många undrar hur man tar bort inlägg.

Den som skrivit inlägget har max en timme på sig att redigera inlägget. Man klickar då på knappen "Hantera" nere till höger på inlägget.

När man ändrat något i sitt inlägg bör man skriva att man redigerat det. T.ex. "edit".

För att undvika missförstånd och att någon hinner svara innan du ändrar något, läs igenom noggrant innan du publicerar.

Efter en timme är det bara admin som kan ändra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/31/17, 10:15 AM
#40

Måste fråga…

Jag har ny mobil och undrar över det där med att lägga in bilder direkt på ifokus…Det vill inte lyckas riktigt…😞

Någon som vill förklara lite hur man gör?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/30/17, 12:15 PM
#41

Gästbok

Påminner om en funktion som finns, men kanske inte används så ofta? 🙂

Alla medlemmar på iFokus har en gästbok.

Du når den genom att klicka på avataren och sedan på "gästbok" i vänsterspalten. Skriv något trevligt till en ifokus-vän! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
6/17/18, 4:24 PM
#42

Ifokus-app:

Nu har vi lanserat iFokus nya app för mobiltelefoner och surfplattor. Den finns för iPhone, iPad och Android-enheter.

Appen är gratis och du hittar den på platserna nedan.

För iOS: iFokus i App Store

För Android: iFokus – Appar på Google Play

Om du hittar någon bugg kan du rapportera den på http://support.ifokus.se eller mejla oss på info@ifokus.se.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/19/18, 6:55 PM
#43

Mitt första besök med ifokus-appen gick inte helt bra. Jag lyckades gå ur min egen sajt! 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
6/20/18, 5:37 PM
#44

Jag väntar nog…

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
5/7/20, 7:28 AM
#45

Den här tråden startades 2013 och jag är rädd för att en del är inaktuellt då allt står i förändring.

En stor förändring är på gång, då hela iFokus kommer att göras om. Riktigt när det blir sjösatt vet vi inte, men det jobbas på det. En del bieffekter lär det också bli under arbetet, som t.ex. att vissa avatarer just nu inte syns. Då är det bara att ladda upp den på nytt eller ta en ny.

Spalten med diskussionsgrupper (var man placerar sitt inlägg) kommer att få ett delvis annat utseende redan inom kort.

Med lite tålamod kommer säkert allt att bli bra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
5/19/20, 8:48 AM
#46

Den som lever får se…

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: