Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 3262 ggr
Magi-cat
5/10/13, 12:39 PM

Växter kommunicerar med ljudvågor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ming
5/10/13, 12:51 PM
#1

I boken "Omsluten av ljuset" beskrev Betty Eadie sin upplevelse av att rosen kommunicerade med henne….

Nu visar vetenskapens framsteg att det kan ligga något i att växter kommunicerar.…intressant?? Jaaa!

JonasDuregard
5/10/13, 1:47 PM
#2

I artikeln:

"Correction: A prior version OF this story misconstrued “nanomechanical vibrations” with sound waves."

Hur som helst, jag misstänker mätfel. Hoppas någon försöker upprepa det.

#1 "Nu visar vetenskapens framsteg att det kan ligga något i att växter kommunicerar….intressant?? Jaaa!"

Men det visar inte på något sätt att de kan kommunicera med människor.

Ming
5/10/13, 1:53 PM
#3

#2 Men det visar inte på något sätt att de kan kommunicera med människor.

Nej

aspiecb
5/10/13, 4:06 PM
#4

O.T kanske men jag har hört fåglar härma mobiltelefoner t.ex…nån vanlig ringsignal.

Mvh

C

Klass
5/10/13, 4:43 PM
#5

#4 aspiecb

Fortfarande OT; papegojor kanske kan fixa detta, men du kanske tänker på denna fågel: https://www.youtube.com/watch?v=mSB71jNq-yQ Helskön typ.

Magi-cat
5/15/13, 6:27 PM
#6

Mer om artikeln….

Man fann alltså att plantorna kommunicerade med varandra på något sätt. När andra kända sätt uteslutits, återstod "nanomekaniska vibrationer" som fortplantade sig under jord och lät plantorna ge sig till känna för varandra.

När man planterade chili nära basilika (det är välkänt att de inte trivs tillsammans) och separerade dem från varje annan känd form av plantinteraktion, växte chiliplantan fortfarande som om basilikaplantan var där!

Kanske ger dessa signaler upphov till biomekaniska processer inne i växtcellen.

"Their latest findings bolster that theory, they wrote, and could lead to a better understanding OF how to encourage record food crop yields by studying these oscillations and how they are received and processed by other plants"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ghosthunter
5/16/13, 10:58 AM
#7

En grej kan ju vara detta med att molykyler kan kommunicera med varandra och sånt finns ju i växter med. Detta har nåt med nanotekniken att göra tror jag.

#4 Finns många fåglar som imiterar. T.ex starar som vi har här i Sverige!😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
5/16/13, 11:01 AM
#8

#7 Stararna imiterar verkligen! Hörde någon som visslade på sin hund här utanför, typisk sådan vissling, men såg ingen hund och det var staren som visslade….🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
5/16/13, 11:04 AM
#9

Starar kan t.o.m tala som en Papegoja!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
5/16/13, 11:05 AM
#10

#2 Nej, försöket visar givetvis inte att växter kommunicerar med människor, men att kommunikationsvägarna kan vara fler och andra än man tror.

Personligen tror jag att allt på sitt sätt kommunicerar med vartannat. Det skulle stämma bra med min syn på universum.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[corro]]
5/16/13, 5:54 PM
#11

Växter kan tala med varandra. Påskliljor till träd osv! :P

Ghosthunter
5/16/13, 7:36 PM
#12

Att tala låter lite märkligt tycker jag. Men kommunikation kan ju ske på flera olika sätt. Jag skulle snarare tro att dom har nån förbindelse eller sammankoppling på något telepatatiskt sätt. Liksom att dom sammankopplas via vissa frekvenser och är sammanhöriga.

Allt i vår värld och hela universum har en samhörighet, allt är förbundet med vartannat, oavsett tid eller olikheter.

Men detta med nanoteknik, som är de senaste rönen, är jag tyvärr inte så insatt i🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

aspiecb
6/3/13, 8:58 AM
#13

Hej, jag har hört fåglar tolka människotal…det kan stämma.

Annons:
Upp till toppen
Annons: