Annons:
Etiketterpsykologisamhälle
Läst 4945 ggr
Magi-cat
5/6/13, 4:00 PM

Violinisten i tunnelbanan - socialt experiment

Hur mycket stannar vi upp för att upptäcka vardagens under? Hur mycket missar vi? Hur ofta hejdar vi oss för att ge musikern i tunnelbanan en slant eller njuta av musiken? (Jag gör det :-))

Den här violinisten fick ihop 32 dollar under de 45 minuter han spelade i Washingtons tunnelbana. Få stannade upp. Mest intresserade var småbarnen, men de blev alltid dragna därifrån av sina föräldrar.

Vad ingen visste var att musikern som så få tog någon notis om, var den världsberömde violinisten Joshua Bell som här deltog i ett socialt experiment där frågeställningarna var: Uppfattar vi skönhet och uppskattar vi den? Känner vi igen skicklighet och begåvning i ett oväntat sammanhang?

Ett par dagar innan Joshua Bell stod inkognito i tunnelbanan hade han spelat i en utsåld konserthall för ett biljettpris av i genomsnitt 100 dollar…

Så - stanna alltid upp och ge gatumusikern en slant! 👍

Lånar denna tänkvärda historia från 

Archibald The Psychotic Housecats Den OF Insanity

A Violinist in the Metro:

A man sat at a metro station in Washington DC and started to play the violin; it was a cold January morning. He played six Bach pieces for about 45 minutes. During that time, since it was rush hour, it was calculated that thousand OF people went through the station, most OF them on their way to work.

/…/
In the 45 minutes the musician played, only 6 people stopped and stayed for a while. About 20 gave him money but continued to walk their normal pace. He collected $32. When he finished playing and silence took over, no one noticed it. No one applauded, nor was there any recognition.

/…/

This is a real story. Joshua Bell playing incognito in the metro station was organized by the Washington Post as part OF an social experiment about perception, taste and priorities OF people. The outlines were: in a commonplace environment at an inappropriate hour: Do we perceive beauty? Do we stop to appreciate it? Do we recognize the talent in an unexpected context?

One OF the possible conclusions from this experience could be:

If we do not have a moment to stop and listen to one OF the best musicians in the world playing the best music ever written, how many other things are we missing?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
5/7/13, 10:21 PM
#1

Intressant och tänkvärt! Väntar man sig inte att se en världsberömd violinist i tunnelbanan, så ser man honom inte heller när han dyker upp. Det är som de skriver, hur många andra saker vi missar när de dyker upp i oväntade sammanhang. Ibland undrar man hur vår hjärna fungerar.

På tal om hjärnor och saker vi missar… kan hända lite OT, fast ändå inte. Du har startat flera bra trådar (inklusive denna) de senaste dagarna som man skulle kunna prata om hur länge som helst, men inte en enda kommentar. Alla verkar flockas runt en enda tråd som på bara några dagar blivit läst mer än ett tusen gånger och som till slut kommit att handla om ingenting. Intressant, det också! 😉

Tack för alla nya intressanta trådar du startat, men som många verkar ha missat. Jag läser de i alla fall. 🌺

Magi-cat
5/7/13, 10:54 PM
#2

tack snälla … för att du läste och kommenterade! Det värmer!

❤️🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

saur
5/7/13, 11:03 PM
#3

Jag läser också, tycker alla trådar du lägger upp är läsvärda! Anledningen till varför jag inte skriver är väll för det känns lite tomt och läskigt kanske, väntar på att någon ska bryta isen. Ska försöka sluta med det. Men åter till ämnet, Det är också lite intressant det om hur de vuxna drar med sig sina barn, det är ett av sätten vi får lära oss att ignorera… Sorgligt. Och människans hjärna är så himla skum, vi kan beroende på vad vi är fokuserade på bli totalt blinda för något "överflödigt" Som till exempel så kan en bilförare köra rakt på motorcyklister utan synes orsak för hjärnan var så fokuserad på just andra bilar.

Illusion
5/8/13, 12:22 AM
#4

Där jag bor har vi bara folk som spelar dragspel och en kvinna som brukar sitta med en öh vad heter det nu igen.. En liten sak som låter om man för den fram o tillbaka.. Nåja min poäng är att det låter fördjävligt.. Hörde nån gång om en man som betalade han för att sluta spela på dragspelet. Jag har aldrig några pengar ändå att ge dom.. Jag tycker dom kan ge mig pengar istället.. :p


☮ and ❤ among each other ✿

[Mia-Li]
5/8/13, 7:39 AM
#5

Jag läser också…men tycker engelskan är hemskt jobbig. Jag kan engelska men orkar oftast inte läsa i genom. Därför tror jag att jag missar mycket som är nämnvärt.

Jag har aldrig gett någon musikant som spelar ute, pengar.
Men senaste gånger jag var i Eslöv så gav jag en man i rullstol en 20-lapp. Det var det jag hade löst i plånboken.
Jag hade sett han rota i papperskorgar bra länge, stackarn.
När han fick min 20-lapp blev han så själaglad och tackade och rullade iväg. Sen såg jag han inte mer den dagen.

[Olaf]
5/8/13, 9:08 AM
#6

Jag brukar ge en slant till musikanterna. Ofta kan det vara mycket skickliga musiker från öst-staterna som spelar i tunnelbanan. Man märker att dom är klassikt skolade, kanske inga  "Joshua Bell´s" men duktiga ändå. Andra gånger kan jag känna mig störd när någon kommer in i vagnen och spelar, det kan kännas lite påträngande.

32 dollar tjänade denne Joshua på 45 minuter. Det måste jag ändå säga inte var så illa, så jag undrar ändå om inte några blev lite impade av musiken.

Annons:
Magi-cat
5/8/13, 9:10 AM
#7

Det var roligt att någon läser! Ibland kan det kännas lite ödsligt…..🙂

Man kommenterar om man vill och känner för det och det finns inga måste och man måste inte känna att man måste hålla med eller så…🙂 Men det ÄR väldigt trevligt med minsta lilla kommentar, att någon läst och sett…

Här finns en väldig bredd på ämnen egentligen, och alla kan inte vara intresserade av precis allt, men förhoppningsvis finns det alltid något…Starta gärna egna trådar också!

Som ni lagt märke till pågår det ibland trådar av en viss art. För balansens skull är det trevligt att lyfta fram att det finns så mycket mer, så mycket roligt, vackert och konstruktivt! Det är inte det att alla ska tycka lika, det vore otroligt trist, det är mer hur diskussioner förs och om man är beredd att bidra själv.

Ang. engelskan, bra att du påpekar Mia-Li, det finns säkert många som tycker samma sak! Jag försöker när jag lägger in en engelsk text, att göra åtminstone en kort sammanfattning på svenska och kanske ta med ett kort citat med slutsatsen på engelska. Men ibland har jag bråttom och tänker att jag översätter sedan…..Det är lite slappt tyvärr, men ska skärpa mig…:-)

Nu blev det OT….Jag ville egentligen bara säga att det var roligt att ni skrev här och nu! 🌺 TACK!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/8/13, 9:15 AM
#8

#3 Precis, hjärnan väljer och filtrerar. Mycket forskning har gjorts på trafik och uppmärksamhet. Egentligen går trafiken alldeles för fort för att hjärnan ska hinna med.

Filtreringen sköter mycket av vardagen med autopilot. I tunnelbanan "ska" ingen världskänd virtuos stå och spela, alltså väljer uppmärksamheten bort den, eller så har man så bråttom till mötet, till jobbet, till……osv. Man kan lära av barnen….

#4 Illusion, hehe, vilken otur att inte den musikaliteten var så stor!  :-)

#6 Hej Olaf! Håller med, många gånger har jag hört otroligt skickliga musiker spela på konstiga ställen. Kommer ihåg i England, en man som spelade flöjt, tin whistle, utanför ett snabbköp, helt bara överjordiskt vackert. Mitt sällskap fick släpa mig därifrån…:-)

Ja han kanske tjänade rätt bra ändå, Joshua! Folk kanske bara inte vågar stanna?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

saur
5/8/13, 11:08 AM
#9

#8 Det är nog inte bara trafiken som går för fort, allt går för fort!

Precis, men stackars barn vet ju inte och tror mamma vet hur man ska leva rätt så det går nog snabbt för många av barnen att "programmera" in detta. Men det som är bra är ju att man kan bli medveten om sånt och skaffa ett barn och inte programmera fel. Synd bara att jag inte har några planer på barn haha

För i slutändan så behöver vi ju denna funktionen, den är ju där för att hjälpa oss! Vi kan omöjligt ta in allt och kunna fungera. Det är bara lite synd hur vi har valt vad som är viktigt och vad som inte är..

saur
5/8/13, 11:14 AM
#10

Själv så träffar jag på många duktiga gatumusikanter och tycker det är himla mysigt. Men jag brukar aldrig ha lösa pengar så sällan att jag ger nåt :( 

Men jag vet vad du snackar om, #4, också. När jag bodde i Göteborg så fanns det en liten gumma (kallad flöjttanten) som satt varje dag inne i stan och spelade på sin flöjt - två toner peeeeeeeeeeeeep…. PIIIIIIIIiiiiip…..peeeeeep osv

hela dagen, varje dag. Tyckte mest synd om henne, måste vara förbannat tråkigt haha.

Magi-cat
4/11/16, 9:13 AM
#11

🎈

Hittade den här positiva tråden igår när jag spanade igenom en massa gammalt bråte. Den var trevlig. Och det stämmer så bra det Loris M skrev. Att en negativ tråd om - guvetvad eller ingenting - fick mest uppmärksamhet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
4/11/16, 7:56 PM
#12

Men vad du gräver och gräver. 😃Och jag tycker fortfarande samma sak, som för tre år sedan (tänk att jag varit här inne så länge). Många bra trådar men få som kommenterar. Det som lockar är när vi är mindre trevliga mot varandra och när vi knappt vet vad som diskuteras. 🤦‍♂️Vi människor är ett konstigt släkte. 😐

Magi-cat
4/11/16, 8:02 PM
#13

uhumm….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
11/28/16, 6:15 PM
#14

Den här musikanten i tunnelbanan vet jag inte vem hon är, men klippet har delats av många och hon är verkligen skicklig, med både gitarr och sång.🎧

http://www.newsner.com/ingen-stannar-for-att-lyssna-pa-tjejen-med-gitarr-da-oppnar-hon-munnen-och-golvar-alla/om/musik-2


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/29/19, 7:37 PM
#15

🎧 putt igen bland gamla trådar …😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/21/21, 12:37 PM
#16

hittade den igen, den gamla tråden 🙂🍀🎻


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Loris M
9/21/21, 3:52 PM
#18

💖😊

Upp till toppen
Annons: