Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 1389 ggr
Magi-cat
3/22/13, 10:36 AM

Fåglarna utvecklar kortare vingspann!

Att fåglar drar nytta av vägar är ingen nyhet. Men vad som underlättare för dem har också ett pris: många blir trafikdödade.

Nu har forskare funnit att de anpassar sig: deras vingspann minskar i storlek och färre trafikdödas över en tid av några decennier!

Kortare vingspann gör att fåglarna (i detta fall svalor) kan lyfta fortare från vägen och ändra riktning snabbare.

"John Hoogland, an evolutionary biologist with the University OF Maryland's Center for Environmental Science, said the recent swallow study depicts a "beautiful trend that never could have been predicted."

"We humans, because we're changing the environment so much, are adding a new kind OF natural selection to these animal populations," Hoogland told ScienceNow."

http://www.huffingtonpost.com/2013/03/19/birds-evolving-dodge-vehicles-traffic_n_2901431.html#slide=732145

Den där evolutionen är alltså väldigt snabb av sig…. Denna studie löpte över bara trettio år. Helt fantastiskt, vilken förmåga till anpassning naturen har, denna ständiga respons gentemot omgivningen. Det visar också på människans i många fall brutala inverkan: den tvingar djuren att anpassa sig rent fysiskt men de kan också fantastiskt nog dra nytta av den. 

Men allt har ett pris, igen. Vad innebär kortare vingspann för fåglarnas förmåga till flyttning och anpassning till väder och klimat?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Gahella
3/23/13, 12:08 PM
#1

Det beror kanske på ett gudomligt ingripande när det gick så fort? 😉

Men det sägs att det ska bli medelhavstemp. i Norden framöver och då kanske de inte vill eller behöver flytta.

Det får tiden utvisa som i allt annat… 🙂

Magi-cat
3/23/13, 2:26 PM
#2

#1 Hej Gahella! Man vet aldrig 😉

Nej, det är sant, flyttningen kan också komma att förändras. De drar nytta av att vara närmare människor, behöver inte flytta (så långt) men löper i stället nya risker.

 Men att det går så snabbt, det är det som är så fascinerande!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
3/23/13, 8:18 PM
#3

Under ett väldigt starkt selektionstryck är det tänkbart att evolution går fort, speciellt om det handlar om utbredningen av en mutation som redan fanns. 30 år är dock en väldigt kort tid, och efter att ha läst forskningsrapporten verkar det vara något av en övertolkning.

Gahella
3/24/13, 12:12 AM
#4

Hej katten…..❤️🙂

Magi-cat
3/24/13, 7:35 AM
#5

#3 Under ett väldigt starkt selektionstryck är det tänkbart att evolution går fort, speciellt om det handlar om utbredningen av en mutation som redan fanns.

Det går så fort ibland, det är det som är det intressanta. Mutation? Var talas det om mutation? Det är bra att ha i minnet att mutationer sällan är verktyget för anpassningar av det här slaget. 

Färre fåglar föreföll falla offer för trafikdöden (vilket i sig kan bero på flera faktorer) varpå man fann att de utvecklat kortare vingspann jämfört med tidigare. 

Det här var den första studien av detta slag. Säkert kommer fler.

"This is a clear example OF how you can observe natural selection over short time periods," says ecologist Charles Brown OF the University OF Tulsa in Oklahoma, who conducted the new study with wife Mary Bomberger Brown, an ornithologist at the University OF Nebraska, Lincoln. "Over 30 years, you can see these birds being selected for their ability to avoid cars."

Few studies have looked at long-term changes in roadkill numbers, Charles Brown says, so more work is needed to determine whether similar trends hold for swallows in other areas, for other types OF birds, or for mammals. "I would think that this would be a pattern that certainly might apply to other species," he says. "But there's almost nothing in the literature on historical trends in roadkills, because surveys typically last a season or two, not an extended period OF years."

"The new findings could also apply to birds killed by wind turbines, Hoogland adds, and they illustrate the payoff that can come with careful data collection and observation. "I think the most important lesson from this research is the paramount importance OF collecting data even when you're not sure what it means or how it could lead to findings in the future."

http://news.sciencemag.org/sciencenow/2013/03/evolution-via-roadkill.html?ref=hp


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/24/13, 7:40 AM
#6

Det finns en risk att man i o m fynd liknande dessa kan kan börja överse med mänsklig aktivitet som inkräktar på djur och natur. Anpassning kan gå långt, men inte hur långt som helst och alltid med ett pris.

Många djur ändrar redan sina beteenden och söker sig till tätbefolkade områden för de fördelar detta ger: värme, föda, boplatser…..

Men det har ett pris. Tvättbjörnar i källaren och rådjur i trädgården tycks kunna reta många. 

Människa och natur måste kunna samexistera. Djuren anpassar sig, men hur går det med djuret människa?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
3/24/13, 9:49 AM
#7

#5 "Mutation? Var talas det om mutation?"

Kortare vingsspann. Antagligen fanns det minst två genotyper i genpoolen med olika vingspann, hypotesen är att selektionstrycket uppstod genom de med längre vingspann avsevärt oftare dog i bilolyckor. På så vis skulle deras antal snabbt minska i förhållande till hela populationen.

Magi-cat
3/24/13, 10:42 AM
#8

#7 Jag tror inte det är så enkelt!

Mutationer är sällan positiva, mutationer är sällan nedärvbara. Om det kortare vingspannet kom enbart av mutation borde det ha tagit längre tid. Den "metoden" är också sårbarare för arten. Den kan vara slut innan den "bra" genen tagit över.

Dessutom tror jag inte det kan handla enbart om kortare vingspann. Kanske de ändrar beteende också för att undvika olyckor.  Fåglarna har intelligens…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
3/24/13, 11:19 AM
#9

"Mutationer är sällan positiva, mutationer är sällan nedärvbara. Om det kortare vingspannet kom enbart av mutation borde det ha tagit längre tid."

Precis, det kan ha tagit miljoner år. Som jag skrev så handlar det om en mutation som uppstått tidigare, men det starka selektionstrycket är nytt.

"Dessutom tror jag inte det kan handla enbart om kortare vingspann. Kanske de ändrar beteende också för att undvika olyckor."

Precis, det är en av många tänkbara felkällor - det var därför jag skrev som jag gjorde i #3.

"Fåglarna har intelligens…"

I någon mening har de det.

Magi-cat
3/29/13, 1:13 PM
#10

#9  Som jag skrev så handlar det om en mutation som uppstått tidigare, men det starka selektionstrycket är nytt.

Var hittar du att det är en tidigare mutation?

  • During a 30-year study on social behavior and coloniality OF cliff swallows (Petrochelidon pyrrhonota) in southwestern Nebraska, we found that the frequency OF road-killed swallows declined sharply over the 30 years following the birds’ occupancy OF roadside nesting sites and that birds killed on roads had longer wings than the population at large.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
3/29/13, 1:31 PM
#11

"Var hittar du att det är en tidigare mutation?"

Menar du att den skulle uppstått de senaste 30 åren? Det är osannolikt men inte omöjligt. Men det var ju du som skrev att en mutation borde tagit längre tid 🙂.

Min poäng var bara att mutationen kan ha uppstått när som helst och funnits i delar av befolkningen, bilismens uppkomst ändrar bara miljön så att mutationen plötsligt blir gynnsam och selektionstrycket uppstår.

Magi-cat
3/30/13, 8:34 AM
#12

#11 Så du hittar ingenstans i materialet att populationen består av olika genotyper? 

Men jag tror att utveckling och anpassning kan ske på annat sätt än enbart via mutationer, eftersom det skulle bli alltför tungrott för naturen och inte hinna anpassa arten tillräckligt snabbt vid förändringar i miljön.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
3/30/13, 9:11 AM
#13

#12 "Så du hittar ingenstans i materialet att populationen består av olika genotyper?"

Tror du på allvar att alla individer hade samma vingspann innan eller att vingspann inte är ärftligt? 🤔

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: