Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 22092 ggr
Magi-cat
2013-01-05 09:30

Planeten Mars

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Vi har tidigare haft trådar om planeten Mars, den röda planeten, hur den ser ut, hur den kan ha sett ut förr och hur Mars såg ut i gamla sci-fi-böcker: en gång bebodd och grönskande men en katastrof inträffade och det gick som det gick.

Är det någon som har aktuellt för sig mytologin runt Mars, krigarplaneten?

Finns det liv på Mars? Har Mars varit befolkad och vad hände? Varför ska "vi" dit nu?

Här en tråd om hur Mars kan ha sett ut:

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2257150/The-green-green-grass-Mars-Researchers-create-stunning-vision-red-planet-looked-like.html

(bilder från pixabay.com)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-01-05 11:29
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-01-08 17:59
#2

Det här är så snyggt: Mars-blomman!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16027196.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-01-18 14:16
#3

Helt fantastisk bild från Stickney Crater, den största kratern på Mars-månen Phobos:

http://apod.nasa.gov/apod/ap130118.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-01-24 21:21
#4

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-01-28 22:03
#5

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-01-31 08:36
#6

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-02-04 22:17
#7

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-02-05 07:12
#8

Skumt

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-02-09 21:37
#9

Undrar om det är definitivt klarlagt nu, att Mars hyst vatten på sin yta….?

http://phys.org/news/2013-02-evidence-dissolved-surface-mars.html

Fast, det går inte att dra några säkra slutsatser om liv på planeten utifrån fynden:

"That's certainly not long enough to sustain a life-supporting biosphere; however, the findings OF our study are from a tiny piece OF a very small chunk OF the surface OF Mars, so it's difficult to draw any large-scale conclusions about the presence OF water on the planet or its implications for life."

Read more at: http://phys.org/news/2013-02-evidence-dissolved-surface-mars.html#jCp


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-02-11 09:59
#10

#5 Extra trevligt när snön sublimeras bort, så slipper man slasket 

Men ta med en extra varm tröja.

Magi-cat
2013-02-17 11:26
#11

Mer bilder från Mars!

Helt fantastiskt med dessa klara närbilder, så nära och tydliga att man nästan tycker sig kunna känna doften av den där röda, dammiga ytan…..(Undrar vad den doftar förresten? Järn? Damm? Annorlunda?)

http://memolition.com/2013/02/17/the-most-stunning-photos-of-mars-the-world-has-ever-seen/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-02-17 11:48
#12

#11 "(Undrar vad den doftar förresten? Järn? Damm? Annorlunda?)"

Atmosfären är 95% koldioxid. Så den doftar nog ond bråd död 😛

Magi-cat
2013-02-17 12:08
#13

#12 Hmmmm…..du var då prosaisk………😛 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Kottschejk]
2013-02-17 19:13
#14

Exempel kan man få genom befinna sig i närhet av rökgaser.

Nackdel vid eldstäder inomhus bl.a, t.ex kakelugnar med spjäll.

För tidig, för hård, för mycket strypning när brasan börjat falna och hela huset blir förstört. Bara ut med spjället igen, öppna & vädra in ny luft.

Det går inte leva & va i sån luft. Och då är de ändå bara en liten försmak av den högre koncentrationen av Koldioxid som finns på Mars. 

Dvs osynlig & luktlös i ren gasform men möjligt man skulle kunna känna någon doft om material togs ner hit till jorden. Kanske liknande som vid stålhantering och svetsning. Svavelstickor, svavel & sot😃

Magi-cat
2013-02-22 18:12
#15

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-02-24 14:43
#16

fossilliknande fynd:


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-03-06 16:56
#17

En metall-liknande grunka som stack upp ur sanden observerades på en bild från Mars. Ett handtag av något slag såg det ut som! Fantasin sattes i rörelse….

Hade varit kul, men dessvärre har det förklarats som ett helt naturligt fenomen orsakat av erosion: (men lika härligt med dessa fantastiska bilder ändå!)

http://myscienceacademy.org/2013/02/12/scientist-explains-the-weird-shiny-thing-on-mars/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

blessingstoyou
2013-03-07 12:41
#18

Hmmmm🤔 säger jag angående det här metalliskt blänkande och dörrhantagsliknande föremålet man fotat på mars.

 Forskaren säger att det är en naturlig stenformation. Det kanske stämmer men kan man säkert säga att så är fallet? Har dom tagit prover på föremålet? 

Är det inte bara ett antagande han kommer med här? Hur kan han vara så säker?

Farwuq
2013-03-07 12:59
#19

Hoppas att de styr Curiosity närmre dessa föremål så att man kan zooma in dem bättre och se va de är och består av.

Det är inte utan man undrar vad som kan döljas under sanden.

😮

Jag tycker att det talas om fossilliknande fynd lite då och då. Det skulle vara intressant och få se dem framgrävda.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-03-07 14:27
#20

Visserligen säger forskaren att det liknar formationer på jorden som uppstår av vind och sandslipning (ventifact) men klart man inte kan vara säker om man inte tagit prover på den!

Likadant med fossilen som råkar ha formats som något skelettliknande - hur vet man att det är sand?

Det kan ha funnits liv på Mars - kanske t.o.m. med skelett och dörrhandtag 😎- och det vore verkligen roligt att veta…..

Det finns massor av bilder på Mars som ännu inte är analyserade, med fantastisk kvalitet dessutom……verkligen fascinerande….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-03-07 21:43
#21

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-03-19 14:02
#22

ajdå , problem med Curiosity, just när den upptäckt möjlig möjlighet till möjligt liv:

http://rt.com/news/mars-mishap-technical-glitch-halts-nasa-rover-475/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-03-28 18:43
#23

Även Mars får snart besök av en komet! Kommer den att träffa?

http://www.minds.com/photos/image/47848/comet-heads-to-mars


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-03-28 22:19
#24

Kan tänkas.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Jullanhugo
2013-03-29 07:58
#25

Ååååh, vad spännande! Jag känner för att bara vandra runt på Mars och utforska, även om jag inte hade vågat åka dit! 😃

Magi-cat
2013-03-29 08:24
#26

#25 Ja visst skulle det vara fantastiskt! Jag skulle nog inte heller våga…åker inte karusell ens……😃

Men kul att det finns så fina bilder att man kan fantisera sig dit!🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-03-29 08:29
#27

Jag är för gammal och sliten för sådana äventyr.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Jullanhugo
2013-03-29 10:00
#28

#26 Haha, yes! Åker inte heller karuseller, usch nä!

Men ja, eller hur! :D 

#27 Nä då! Det tror jag inte på 😉

Magi-cat
2013-04-03 13:35
#29

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2013-04-27 07:39
#31

Lite om vad som väntar kommande Mars-kolonisatörer: Kan man föda barn på Mars?

http://www.space.com/20771-mars-one-colony-pregnancy.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
2013-04-28 14:18
#32

Usch vilken vansinnig idé…tänk att inte kunna komma tillbaka, läste om det häromdan undras om någon skulle följa med, folk skulle väl tröttna efter ett tag..jag får rysningar 😮 Vad tycker ni?

Magi-cat
2013-04-28 14:21
#33

Jag tycker nog att vår kära jord är alldeles outstanding och att vi måste ta hand om den bättre…….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-04-28 17:24
#34

#32 Under 1800 talet emigrerade runt en miljon svenskar till Amerika. De flesta av dem hade ingen realistisk chans att återvända.

Visst är motiven lite annorlunda för marsresan och visst var nordamerika inte fullt lika ogästvänligt som Mars är, men poängen är att människor i alla tider har fattat livsförändrade beslut som inte går att ångra.

Därmed inte sagt att jag tycker det här är en bra eller särskilt realistisk ide. Att det skulle ske inom 10 år som planen är ser jag som mycket osannolikt.

Annons:
Astell
2013-04-28 20:56
#35

#34

Jo det är sant, det var tuffa tider men det fanns iaf en möjlighet att följa med en båt tillbaka…

Vilket psyke skulle palla med detta, visst det finns folk till allt och några skulle säkert ge sig iväg men jag tror de skulle ångra sig bittert..fy att inte kunna komma tillbaka, varför ska inte den möjligheten finnas, vet du/någon? Tänk att färdas 7 mån i svarta rymden.. astronauterna som är uppe halvårsvis ser ju jorden intill och vet att de ska…fattar inte överhuvudtaget att någon försöker sätta detta i verket med de förutsättningar vi har nu…

Astell
2013-04-28 21:38
#36

Varför inte testa på månen först..el tänker de träna på månen, hehe??

JonasDuregard
2013-04-28 22:22
#37

#35 "fy att inte kunna komma tillbaka, varför ska inte den möjligheten finnas, vet du/någon?"

Det handlar med all sonnolikhet om att de omöjligtvis skulle kunna ha med tillräckligt med bränsle och utrustning för att skicka en bemannad farkost tillbaks till jorden.

#36 "Varför inte testa på månen först..el tänker de träna på månen, hehe?"

Jag vet faktiskt inte riktigt. Det finns kanske inte riktigt samma potential för en självförsörjande koloni där, dels eftersom den saknar resurser som finna på mars och dels för att det är så låg gravitation. Och för att det är så nära till jorden…

Då skulle man lika gärna kunna bo på en rymdstation istället. Det kunde kanske vara något. Det hade varit coolt med en rymdstation i egen omloppsbana runt solen, vet inte hur realistiskt det är dock.

Astell
2013-04-29 12:06
#38

Mm men de verkar "far out" idén och resan 😉 Vi år väl se vad tekniken kan uppbringa på 10 år..kanske vi kan följa med ett ufo dit och hem.. blir ju en snabbare resa..😛

Magi-cat
2013-04-29 19:17
#39

Jag tror inte heller det är realistisk med en Mars-bosättning inom en väldigt snar framtid. Dels tekniskt (vilket jag dock har små möjligheter att bedöma) dels vad gäller övriga förberedelser, men framför allt mentalt. En samling människor ska väljas ut för ett svårt uppdrag, samarbeta, samspela, överleva…….Som människor till havs i en båt…det kan bli alldeles tillräcklig påfrestande, men här är man på en annan planet, utan större möjligheter att vända skutan och komma tillbaka…

Vi är oundvikligen formade för att leva på Jorden, våra sinnen är anpassade efter den horisonten, fysiken efter den gravitationen, psyket - hur flexibelt det än är - efter det jordiska livet. Hur annorlunda allt skulle vara på en främmande planet går knappast att föreställa sig.

Det skulle gå, men allt skulle bli annorlunda, människorna också.

Det är det ena. Det andra är att jag är frågande inför respekten för andra himlakroppar när man ser hur vinstintressen har ställt till det på jorden. Skulle samma effekter och beteenden flytta ut i rymden?

Så - även om man i all sci-fi ägnar sig åt terraformering skulle jag önska att det dröjer ännu en tid.

(Tänker på en bok av Stanislaw Lem: Fiasko. Ett äkta jordiskt fiasko där jordborna lyckas totalt missförstå en annan livsform….)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-04-29 20:10
#40

#39 Men förr i tiden reste människor titt som tätt ut på resor mot det okända, med eller utan möjlighet att återvända. Jag tror du underskattar det mänskliga psyket. Vi har lyckats befolka i princip varje hörn av den här planeten, är det något vi är experter på så är det att sprida ut oss och befolka nya områden.

"Vi är oundvikligen formade för att leva på Jorden, våra sinnen är anpassade efter den horisonten, fysiken efter den gravitationen, psyket - hur flexibelt det än är - efter det jordiska livet. Hur annorlunda allt skulle vara på en främmande planet går knappast att föreställa sig."

Man skulle också kunna säga att vi är formade till att vara så anpassningsbara som möjligt. Det är i princip samma sak, att överleva på den här planeten handlar i månt och mycket om att ständigt kunna anpassa sig till nya situationer.

Magi-cat
2013-04-29 21:39
#41

#40 Man skulle också kunna säga att vi är formade till att vara så anpassningsbara som möjligt

Precis. Det blir anpassning till allt nytt och det blir inte detsamma. Fysiken inte minst är anpassad till Jordens gravitation. Lägre gravitation ger svagare skelett etc.

Till ditt första stycke: Jag underskattar inte pionjärerna eller det mänskliga psyket. Men för att vara realistisk har även ekonomiska intressen lyckats exploatera varje hörn av planeten. Den tidiga kolonisationen med slavhandel, frälsning och skövling är en skamfläck. Numera pågår en annan typ av exploatering, lite mer accepterad och mindre abrupt synlig. 

Vad händer vid en expansion ut i rymden, med samma mentalitet och styrmedel?

Hur mycket resurser kommer att läggas på dessa experiment, resurser som exempelvis kunde användas till att rensa haven på skräp?

Det finns alltså frågetecken.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Astell
2013-04-29 21:57
#42

#39 #40

Det är ändå långsökt…våra kroppar är anpassade till jordiska förhållanden…är inte astronauternas muskler ganska möra när de återvänder från rymden efter 6 mån och människan ska tillbringa 7 mån på resa till mars i detta viktlösa tillstånd och ha kraft att sätta igång en verksamhet på Mars…och hon kommer att tröttna i brist på stimulans…hua mig!!!

JonasDuregard
2013-04-29 22:36
#43

#41 Antagligen får man något kortare medellivslängd på mars eller på andra koloniserade himlakroppar, förutom det du nämner är strålningshalterna ett potentiellt hälsoproblem.

Sedan bakar du ju ihop lite olika frågor vad gäller ekonomisk exploatering och så vidare. Att det satsas en massa pengar på rymdresor som kunde användas till annat är sant, samtidigt finns det projekt som är både dyrare och mindre användbara på jorden. Risken att naturresurserna på Mars exploateras obetänksamt finns så klart men jag är inte helt säker på vilket moraliskt ansvar vi har att undvika det. Att bevara jorden för framtida generationer är en sak men spontant tänker jag att andra himlakroppar kan vi göra lite som vi känner med 🙂. Men jag vet inte precis vad det är du befarar.

#42 Gravitationen på Mars är väldigt svag. Jag gissar att de kommer känna sig otroligt starka när de börjar lyfta runt saker där 🙂.

Astell
2013-04-29 22:43
#44

Oj såg inte ditt inlägg Magi-cat, typ så tänker jag också…sen är ju mänskligheten en organism på jorden och jag undrar om människorna klarar sig utan den samlade energin som vi alla är kopplade till..det finns så mycket mer subtila energier som vi kanske är beroende av för att leva som vi kanske först då får reda på…🤔

Astell
2013-04-29 22:47
#45

#43 Hehe va kul att bli en gruvarbetare på Mars 😉

JonasDuregard
2013-04-29 22:58
#46

#45 Ja, eller akrobat eller atlet. Jag vågar inte säga hur högt en elithöjdhoppare skulle kunna hoppa på Mars, kanske dubbelt så högt som här.

Kom på nu att du kanske inte syftade på gravitationen utan på exploateringen. Jag skulle gissa att det enda sättet att få ekonomiskt lönsam gruvindustri på Mars (eller mer realistiskt på jordnära asteroider) är att låta robotar stå för arbetet.

Är robotar också beroende av de mystiska energierna du nämner? 🙂

Astell
2013-04-29 23:19
#47

#46   Men tänk själv..hela ekologin..ett samspel…så visst kan det vara så att vi är beroende av varandra.. det var funderingar som dök upp…jag kulle inte tro det om vi ser på alla bilder som robotbilarna har tagit, de skulle klara sig bättre 🙂

Astell
2013-04-30 09:21
#48

Varför har det inte varit rubriker om fossilfyndet på Mars…är det också fejk?

Annons:
Magi-cat
2013-04-30 09:39
#49

Vet ej, Astell. Förmodligen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-04-30 13:31
#50

Eller så tystades det ner.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JonasDuregard
2013-04-30 14:20
#51

#50 Varför skulle någon vilja det?

Magi-cat
2013-04-30 16:18
#52

#43 JD: Gravitationen lär vara en tredjedel av jordens. Det är alltså inte tyngdlöshet, men att det skulle påverka fysiken är utom varje tvivel. En längre vistelse på Mars med denna lägre gravitation skulle ju också i sig försvåra att komma tillbaka till Jorden….Med ovana vid större gravitation skulle det kännas förfärligt tungt med varje jordsteg och belastningen på kroppen vara stor. De skulle kanske längta tillbaka till Mars. Som sagt, annorlunda….

En likhet mellan Jorden och Mars är att dygnen är ungefär lika långa, så man skulle slippa anpassningen till en annan dygnsrytm.

Atmosfären är 0,7 % av Jordens, inget vidare att andas men antas ge ett visst skydd mot strålningen.

Men meteoriterna tänker jag på igen…..det verkar lite riskabelt…

Och psyket,…..att inte ha skogar, vatten att titta ut på, knoppande träd och betande djur….sitter det inte ganska djupt i medvetandet, en längtan som kanske är större än den ut till rymden?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolonisering_av_Mars

Och sedan håller jag inte med JD alls här:

Att bevara jorden för framtida generationer är en sak men spontant tänker jag att andra himlakroppar kan vi göra lite som vi känner med Glad

Ilschuäsch! "Vi" har redan ställt till med överexploatering av jorden och behöver inte ramponera en intet ont anande planet till. Och en till och…..någonstans träffar man på liv, ett liv som man kanske, förmodligen, inte begriper ett dugg av. Vilken rättigheter kan man egentligen ta sig? 

Och så tänker jag på, och här vet jag att du inte följer mig alls, Gaia-medvetandet, Jorden som ett sorts medvetande och solsystemet som en helhet. Kanske Mars, krigarplaneten, har något att lära ut?🙂 Som hänsyn?

Men intressant är det….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-04-30 16:57
#53

#52 "Ilschuäsch!"

Jag anade att det skulle vara lite som att svära i kyrkan 🙂.

""Vi" har redan ställt till med överexploatering av jorden och behöver inte ramponera en intet ont anande planet till."

Intet ont anade kan man lungt säga. Jag tycker inte problemet med att vi förstör Jorden är Jorden i sig, jag är bara oroad för konsekvenserna för människor och i någon mån för mänskligheten. Planeter har jag ingen direkt sympati med 🙂. Kan tänka mig att det är annorlunda om man har någon religiös eller metafysisk övertygelse.

"Och en till och…..någonstans träffar man på liv, ett liv som man kanske, förmodligen, inte begriper ett dugg av. Vilken rättigheter kan man egentligen ta sig?"

Det var ett underligt slippery-slope argument. Vad är det du är orolig för egentligen? 🤔

"Och så tänker jag på, och här vet jag att du inte följer mig alls, Gaia-medvetandet, Jorden som ett sorts medvetande och solsystemet som en helhet. Kanske Mars, krigarplaneten, har något att lära ut?Glad Som hänsyn?"

Det var ungefär det jag tänkte på när jag skrev metafysisk övertygelse ovan. Nej, jag tror inte att planeter har något medvetande.

Jag antar att du inte heller tror på Gaia eller Mars (krigsguden) på det viset som de gamla grekerna gjorde utan att begreppen är inlånade i något slags nyandlig amalgam av folktro och fantasy.

Magi-cat
2013-04-30 17:45
#54

#53 Jag tycker inte problemet med att vi förstör Jorden är Jorden i sig, jag är bara oroad för konsekvenserna för människor och i någon mån för mänskligheten.

Jag förstår dig och jag tycker att de följs åt. Överexploatera jorden (jag behöver säkert inte räkna upp en massa exempel) ÄR något som oroar mig för att det får konsekvenser för människor.

Jag tror ju dessutom allt hör ihop. Ett kärlekslöst handskande med Jorden ger återverkningar på livet, på människan…..Oundvikligen!

Det var ett underligt slippery-slope argument. Vad är det du är orolig för egentligen? Funderar

Blev det för mycket nu? 🙂 Sluttande planet också?

Vad jag är orolig för? Alltså: Jag är orolig för ovarsamt handhavande av Jorden, något som drabbar människor och kommande generationer. Vi vill alla naturligtvis att våra efterkommande ska leva på en jord med rena vatten, ren luft, en hyfsad standard, i kärlek och fred.

Jag är orolig för att utvecklingen just nu inte går åt det hållet, eller inte tillräckligt i alla fall. Vidare att penningstarka intressen och maktbegär utsträcker girigheten till andra planeter. Mer av samma mentalitet gynnar inte heller människan, ens om det utövas på andra planeter.

Och i förlängningen är jag orolig för hur man ser på livet som sådant, mänskligt, jordligt och kosmiskt. 

Det var kanske det sistnämnda som du tyckte var slippery-slope? Jag har lätt för att halka iväg och se företeelser i stort, men jag tycker det hänger ihop.

Jag antar att du inte heller tror på Gaia eller Mars (krigsguden) på det viset som de gamla grekerna gjorde utan att begreppen är inlånade i något slags nyandlig amalgam av folktro och fantasy.

*skrattar högt* Det var det roligaste idag!😃"Nyandlig amalgam"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-04-30 18:39
#55

"Det var kanske det sistnämnda som du tyckte var slippery-slope?"

Det var den biten jag citerade, något om att man skulle skövla planet efter planet och att något odefinierat skulle hända när man tillslut når en befolkad planet?

"*skrattar högt* Det var det roligaste idag!Skrattar"Nyandlig amalgam""

🙂

Tycker du mitt ordval är lustigt?

Annons:
Astell
2013-05-01 08:30
#56

Som sagts pallar kropparna att stanna där en längre tid? Visst vi är programmerade till ett visst liv här men vi kanske kan programmera om oss…har förstått att allting är möjligt, kanske t o m att andas in koldioxid :O

Farwuq
2013-05-01 11:02
#57

#51 D.f.a. man vill inte stöta sig med den "kristna" högern i USA.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JonasDuregard
2013-05-01 12:16
#58

#57 Ja, för NASA och den kristna högern är ju så himla bra kompisar😂.

Konspirationsteorier är roliga. Ibland är de invecklade förklaringarna skrattretande. Men det här var en extremt slö Konspirationsteori (bara leta upp en grupp som skulle bli ledsen av det, finns alltid någon, och säg "de mörkar det")

Det ateistiska vänstern kanske mörkat att NASA hittade Gud och himmelriket på Mars? Eller så kanske den kristna högern mörkat samma sak för att Che Guevara var i himlen och partajade med Jesus och änglarna? 🙂

JonasDuregard
2013-05-01 12:19
#59

Den kristna högerna har för övrigt lyckats mer eller mindre skaka av sig Darwin, heliocentrismen och plattektonik. Jag tror inte de skulle bry sig nämnvärt om några fossiler på Mars. Gud la väl dit dem samtidigt som han grävde ner dinosaurieskeletten.

JonasDuregard
2013-05-01 12:22
#60

Och till sist, du får tänka på att NASA skulle rädda budgeten för åratal framåt om de hittade en fossil. Projektet skulle trumfa månlandningen i publicitet och för alltid skrivas in i historieböckerna. Nobelpris skulel delas ut. Om något har NASA en mycket stark ekonomisk drivkraft att förhastat konstatera fossil eller liv. Det får du väga mot deras omtanke om den kristna högerns ömmande tår. 😃

Magi-cat
2013-05-01 14:30
#61

Men shit pommesfrites vilken drapa! 

För mycket av mjödet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-05-01 18:32
#62

#61 En liten första Maj triptyk bara 😃.

Jag håller med dig om att jag dräper konspirationsargumentet, men #57 lämnade öppet mål så jag ser det inte som någon stor bedrift.

"För mycket av mjödet?"

🤔

Annons:
Astell
2013-05-01 18:57
#63

Jag förstår inte resonemanget här..om nu Nasa fotograferat ett fossil varför skulle de dölja det? nu finns ju videon inte med på de fina bilder som deras kamera tagit..visst de kan dölja just dessa bilder men ligger det inte närmare till hands att någon har fejkat en video?

Magi-cat
2013-05-01 19:45
#64

#62 liten ordförklaring: 

drapa = fornnordiskt högstämt kväde indelat i tre delar, ofta uppläst av diktaren själv till ackompanjemang av strängaspel. 

mjöd = 1) enligt forntida nordisk sed omsorgsfullt tillredd brygd av extra söt honung, gärna inmundigad i stora kvantiteter under ljudligt utbringande av skämtsamma nidvisor eller högstämda kväden av hejaklackskaraktär.

mjöd = 2) Finnish traditional May Day drink

(källa: Ord, sprak och talade sätt, vol 3, kap 9 3/4)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-05-01 20:19
#65

#64 Men orden drapa och dräpa är relaterade, det var därför jag spann vidare på dräpande (källa: språkrådet)

Dock hittar jag ingenstans att en drapa ska ha tre delar. Var är din definition hämtad ifrån?

Jag vet inte varför du tror att jag är onykter (om det är vad du vill antyda) men jag försäkrar att jag är helt nykter.

Är det något av det jag skriver som du inte håller med om?

Magi-cat
2013-05-01 21:30
#66

#65  En remarkabel triptyk som din sätter gärna tonen. Det är trots allt 1 maj och inspirationen flödar.🤪

Om du inte nöjer dig med min uttömmande källa kan du kika i din wiki: 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Drapa (min markering i texten)

"De flesta draporna är genom stävet, som består av på bestämda ställen återkommande verser, delade i tre avdelningar: inledningen (inngangr, upphaf), stävjabalken (stefjabalkr, stefjamel) och avslutningen (slæmr)."

Och, Jonas, ingen tror eller antyder att du är onykter.  Modernt "mjöd" är praktiskt taget alkoholfri. Du fick den lite spetsad med den satir som du och 1 maj inbjöd till. 

Så där, kan vi i god ordning släppa maj och fortsätta med Mars? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
2013-05-02 16:38
#67

Läste på ett ställe att det kommer att hittas liv el att det har varit liv där och det ska vara människor som bott där, Mars alltså…även att meteoriter och kometer kommer med nytt liv till jorden därför kommer det fler meteoritnedslag och vi kommer att få nya arter här framöver..meteoriterna ska komma från asteroidbältet som också har varit en bebodd planet men som inte pallade trycket från Jupiter så den sprängdes..även att vi inte ska vara rädda för nedslagen eftersom de är riktade bort från från människorna..tydligen så har ett skydd tagits bort som pyramiderna hade uppgiften att hålla för den nya tiden är här…läste också att vi är upptäckta av andra civilisationer "därute"…

 Hörde också någon säga att vi skapar det hela, att vi bestämmer om det ska finnas liv i universum..lite far out för en del kanske men det är intressant att ta del av olika synsätt..märkligt att man stöter på olika texter som beskriver typ Mars på osannolika ställen eftersom jag har kollat upp en del nu…

Jag tar inte ställning till detta bara lägger in det för skojs skull…🙂

JonasDuregard
2013-05-02 17:00
#68

#67 Någon har berättat väldigt  fantasifulla sagor för dig 🙂

Astell
2013-05-02 18:49
#69

#68 Säger en som vet 😉jag är av den åsikten att kan man tänka sig ngt så finns det som en möjlighet…en fokuserad tanke är mkt stark…🙂

Annons:
Magi-cat
2013-05-03 16:58
#70

…och när man ska dit, risken finns alltid att rymdskeppet kolliderar med en asteroid, vilket är högs ohälsosamt när man färdas med hög hastighet i rymden. Hur undviker man det? Jo, en deflector shield, förstås!

Och en asteroid-smashare.

http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?release=2013-138

http://www.space.com/20864-asteroid-deflection-mars-mission.html

Men alltså, det låter som lite på ritbordet det mesta. Borde inte man inte ha löst frågorna innan man ens planerar bosättningar?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-05-03 19:23
#71

#70 Är det verkligen en nämnvärd risk att kollidera med en asteroid? Det låter otroligt osannolikt. Länkarna handlar ju om medvetna försök att kollidera med asteroider och inte ens det är helt enkelt verkar det som.

Hur som helst har ju en rymdfarkost visst utrymmer för att göra undanmanövrar om det skulle krävas, så om man upptäcker asteroiden i tid borde det inte vara något problem.

Magi-cat
2013-05-03 20:35
#72

#71 Aniara gjorde det…..

Beror på var i rymden man färdas förstås…..Läste först en länk om just risken för kollisioner med asteroider, och, inte att förglömma, rymdskräp, varför man tog upp just behovet av deflector shields (som Enterprise har 🙂)

HUR står risken är….svårt att säga, hur pass man hinner manövrera undan är väl lite osäkert också.

Kanske ändå strålningen är en större risk med van Allenbältena i planeters magnetosfär och i det här fallet Mars' tunna atmosfär. Jag fattar inte hur man tänkt sig…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-05-03 20:49
#73

#67 Tänkte lite på de "fantasifulla sagor" (#68) du tar upp Astell:

Enligt legender och myter (för att inte tala om sci-fi) har Mars hyst liv fram tills en katastrof inträffade. Tanken känns lockande…

Att förmoda att katastrofer inträffar och ändrar förlopp är inte alls långsökt. Jorden och Månen antas en gång ha varit en och samma men skildes åt genom en  direktträff med en annan himlakropp. Venus kan vara nytillkommen i solsystemet. Den har egenheten att rotera åt ett annat håll än de andra planeterna, något man också tror orsakats av en katastrof.

Att kometer bidrar till att sprida nytt liv, som några rymdens brevbärare, är även det ganska vedertaget.

Tror inte heller det är osannolikt att jorden är upptäckt av andra livsformer, av olika slag…..

Ibland överträffar verkligheten dikten…..

Hur som helst har allt gjort livet på jorden och människan till den som den är, från den första aminosyran bildades i urgelén, till att Månen blir till och stabiliserar Jorden, till det alldeles lagom solljuset som når oss, till Jupiter som är så lämpligt placerad för att fånga upp många potentiellt farliga rymdstenar till……..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-05-05 15:24
#74

Intressanta fynd om Mars' atmosfär stärker tidigare teser om att Mars förlorat mycket av den:

"Evidence has strengthened this month that Mars lost much OF its original atmosphere by a process OF gas escaping from the top OF the atmosphere."

http://myscienceacademy.org/2013/04/10/remaining-martian-atmosphere-still-dynamic/

Om Mars' röda utseende:

"“We knew that Mars is red because OF iron oxides in the dust,” said ChemCam Deputy Principal Investigator Sylvestre Maurice OF the Institut de Recherche en Astrophysique et Planétologie in Toulouse, France. “ChemCam reveals a complex chemical composition OF the dust that includes hydrogen, which could be in the form OF hydroxyl groups or water molecules.”"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-05-07 22:09
#75

Inte bara leva på Mars…..

http://www.youtube.com/watch?v=JmGXHJythi0 (kort klipp, ca 2 min)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-05-08 13:02
#76

Landningen blir den svåraste stötestenen i projekt människan-till-Mars. 

Det gick visserligen bra med curiosity, men att landsätta den var ändå som ett babysteg jämfört med vad som krävs för att säkert landa personer och utrustning där.

Curiosity vägde bara ett ton, men en kapsel för att klara en förberedelse för bemannad landning skulle behöva väga 40 gånger så mycket.

Problemet är bl.a. att Mars' atmosfär är för tunn för att i tid bromsa upp en farkost som kommer in med överljudshastighet. Det atmosfäriska trycket 40 km upp i jordatmosfären är likvärdigt med trycket bara 10 km ovanför Mars' yta.

Man har inte löst problemen med att landa människor på Mars, men verkar inte ha några farhågor utan räknar med kreativa lösningar, as always before….

""A human mission to Mars is going to require a vehicle OF the scale OF a space shuttle," Campbell said, with the mission requiring a jump "in order OF magnitude from what we are used to dealing with."

http://phys.org/news/2013-05-key-puzzle-mars.html

En bosättning på Mars tycker jag verkar långt borta….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Astell
2013-05-08 15:31
#77

Hoppas de inte kommer att lösa innan de vet hur man ska kunna ta sig tillbaka till jorden, om man kan komma tillbaka vore det ju en helt annan sak…fast tillbringa ett halvår i mörka rymden kan vara nog så krävande…

Magi-cat
2013-05-08 15:46
#78

#77 Ja, det låter lite som "det fixar sig nog, det har det alltid gjort hittills"…

Bl.a. får återkomsten som det blir ett så tungt ekipage att landa, om man ska ha med sig en farkost som kan ta sig tillbaka till det skepp som ligger kvar i omlopp.

Det måste vara oerhört krävande med en så lång rymdfärd. För ännu längre rymdfärder än så laborerar man men hibernation, dvs att besättningen skulle gå i ide, som björnen, i väntan på att man kommer dit man ska…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
2013-05-08 17:36
#79

Det finns ju UFO, de kan ju fixa med färden…Mars på 2 min😎

Magi-cat
2013-05-08 21:27
#80

#79 eller warp-drift! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
2013-05-08 22:25
#81

Ja man får nog vänta tills man har fixat med nyare former av färdmedel..kan ingen sticka dit under en UKU och reka? 😉

Magi-cat
2013-05-08 22:27
#82

#81 håller mig till sci-fi-litteraturen 😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-05-09 08:25
#83

"Human destiny" 

Ööhh…hur intressant det ändå är måste jag ställa mig frågande till alla de käcka utropen som haglar om vikten av att komma till Mars (helst igår), trots att uppenbara tekniska och biologiska hinder är långt ifrån lösta. Och så långt som till "human destiny…"?

På något sätt känns det som om man lämnat den utforskande vetenskapen åt sidan och den spektakulära tagit plats, som under det "kalla krigets" dagar.

http://www.news.com.au/technology/sci-tech/setting-foot-on-mars-is-human-destiny-nasa-chief/story-fn5fsgyc-1226636681274


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Astell
2013-05-09 10:03
#84

#83

Ja det verkar lite tidigt och dessa män som försöker få dit någon dum idiot som går på det..känns lite så…men vi har ju fria val förståss. De som propagerar för detta kan åka själva!!

Magi-cat
2013-05-10 15:32
#85

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-05-14 20:20
#87

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
2013-05-14 21:33
#88

Kan man inte skapa syre i atmosfären?

Magi-cat
2013-05-14 21:41
#89

#88 Jo, det kan man, men det är liksom svårt att få det att stanna kvar….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
2013-05-14 21:44
#90

#89

jahaa oki..pga av tunn atmosfär då antar jag?

Annons:
JonasDuregard
2013-05-14 21:49
#91

#88 Du menar så att man kan andas utan rymddräkt? Det är knappast en realistisk möjlighet skulle jag tro. Till att börja med är atmosfären väldigt tunn (trycket är mindre än en hundradel av jordens så jag tvivlar att människor skulle kunna leva i ett så lågt tryck, än mindre andas så tunn luft, kroppsvätskor skulle antagligen koka vid rumstemperatur!).

Sedan består atmosfären på mars nästan enbart av koldioxid och om all koldioxid konverterades till syrgas genom fotosyntes skulle den fortfarande ha en helt annan sammansättning än jordens.

Slutligen är det ett otroligt omfattande projekt som gissningsvis skulle ta årtionden eller århundraden att genomföra under goda förutsättningar.

Magi-cat
2013-05-14 21:50
#92

Atmosfären är en känslig procedur. Här på jorden har vi en perfekt balans mellan luftens grundämnen för våra livsformer. Växterna bildar vårt syre.

http://www.naturvetenskap.org/hogstadiekemi/luft

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/jordens-klimat-en-lang-historia


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-05-14 22:00
#93

Om Mars' atmosfär: 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mars_atmosf%C3%A4r

Terraformering brukar vara populärt i sci-fi. 🙂

Hittade en artikel om hur man skulle kunna forma en atmosfär på Mars:

http://illvet.se/fraga-oss/kan-man-skapa-en-konstgjord-atmosfaer-pa-mars

Det här var intressant om solvinden och Mars:

http://www.irf.se/Topical/Press/?dbfile=Mars%20atmosf%E4r%20v%E4l%20skyddad%20mot%20intr%E4ngande%20solvindsjoner&dbsec=P3


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
2013-05-14 22:08
#94

Tack för infon Magi-cat!!

Magi-cat
2013-05-23 09:33
#95

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-05-23 10:04
#96

#95 "So does this mean life has survived on Mars?"

Hur tänkte de där egentligen? 🤔

Antagligen är det rubriksättaren som inte riktigt har koll på vad det handlar om. Det enda rätta svaret på den frågan är ju "No, it doesn't".

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
2013-05-24 14:57
#98

Just det, vi har nog haft uppe det där vattnet förut…helt fantastiskt med så gammal vatten som kommit fram från en gruva i Ontario, Kanada.

Det här gamla vattnet är som en tidskapsel och den kan innehålla liv.

Varför man alls kopplar till Mars är för att de klippor där man funnit det här gamla vattnet liknar Mars' klippor och man ställer sig frågan - kan man hitta liv på detta sätt på båda ställena? (Förutsatt att man får fram liknande vatten från Marsklipporna förstås..)

Man tror att vattnet kan betyda liv eftersom att det innehåller löst väte och metan såväl som ädelgaserna helium, argon, neon och xenon. Dessa gaser skulle kunna förse mikroorganismer med energi fast de inte varit exponerade för solljus under miljontals år….

"This shows that ancient rocks have the potential to support life and this could be the case whether they are three kilometres below the Earth’s surface or below the surface OF Mars'

Barbra Sherwood Lollar, professor OF geochemistry at the University OF Toronto"

Rätt häftigt att man kan träffa på uråldrigt vatten i klippor….Undrar hur det smakar? Jag känner på mig att det är nyttigt……🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-05-24 15:02
#99

Det smakar nog unket.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-05-24 15:08
#100

#99 Nä, jag tror det är friskt gottigotti, smaksatt av eonernas sälta, dvalt i stillsam sten och mjukt mörker…….🍸

Undrar vad det kostar med en slurk?🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-05-24 16:17
#101

Det vågar jag inte tänka på.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-05-25 13:39
#102

Hittade denna länk på Astronomi:

https://www.idg.se/2.1085/1.507153/marsdamm-satter-kappar-i-hjulen-for-bemannade-rymdresor

Det verkar inte riktigt nyttigt med Mars-dammet---silikatmaterial som inte är bra att andas in och perklorat som inte heller är bra för inre organ, samt, som om det inte vore nog: gipsdamm som sätter igen lungorna.

Man skulle alltid få bära rymddräkt…….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-06-03 19:57
#103

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-06-04 07:20
#104

Nä, inget kul alls.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
2013-06-09 07:02
#105

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-06-10 18:06
#106

Mer vattenspår (?) på Mars….

http://myscienceacademy.org/2013/01/20/gorgeous-images-ancient-river-on-mars/

Vore roligt om det stämde att Mars haft rinnande vatten och varit en fruktbar planet…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
2013-06-10 21:45
#107

Något har runnit där iaf, kanske lava? jag menar att skulle inte flodbädd försvinna om det inte funnits vatten där på mkt lång tid?

Magi-cat
2013-06-13 20:39
#108

Det blir nog ingen kolonisering på Mars, för livsfarligt! Kroppen slits ut helt enkelt med för lång vistelse i tyngdlöst tillstånd….

http://illvet.se/manniskan/resa-till-mars-kan-vara-livsfarlig?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=daily_2013_6_10_63741


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
2013-06-13 21:42
#109

#108

Det borde väl Mars One projektet fatta???

JonasDuregard
2013-06-13 21:55
#110

#108 Lite oklart om det gäller på Mars eller bara i rymden. Helt klart är det ju svag gravitation på Mars men den är också helt klart starkare än i rymden.

Är det rymden man är orolig för får man väl bygga en sådan här: http://en.wikipedia.org/wiki/Nautilus-X

Bara att placera gravida kvinnor i centrifugen(!) så klarar sig de söta små stamscellsklumparna bättre. Kanske. 😉

Tidigare experiment har låtit oss skapa artificiell gravitation i den blygsamma storleksordningen 0.00015 g (källa).

Magi-cat
2013-06-13 22:03
#111

#110 Jo, men det var också med tanke på den långa resan dit. Man behöver inte lång tid för att förlora muskelmassa och bentäthet.

Jag sätter ett frågetecken för den där centrifugen..:-)

Hur ska man lösa det där med gravitationen egentligen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-07-23 16:08
#112

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-07-25 08:04
#113

Tio faror med rymdfärder:

http://www.minds.com/blog/view/175886/10-ways-space-damages-your-body

Från strålning till muskelatrofi…

40 % av astronauterna har upplevt åksjuka.🤮 (För egen del kan jag knappt sitta i en snurrstol, så jag förstår dem.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-07-25 08:08
#114

Nu ska man mer specifikt söka liv på Mars:'

http://www.space.com/22003-alien-life-detector-mars-technology.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-09-06 07:31
#115

Meteoritnedslag på Mars i höst kan hota koloniseringsprogrammet?

http://memolition.com/2013/08/18/collision-course-a-comet-heads-for-mars/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-09-06 08:09
#116

Vi får se hur det går, det är lite tid kvar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-10-20 08:08
#117

Indien vill också vara med på Mars och sänder upp en sond som främst ska leta efter metansignaturer:

http://myscienceacademy.org/2013/10/19/indias-first-mars-mission-set-to-blast-off-seeking-methane-signature/

Metan kan vara tecken på liv, därför är det intressant.

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/522075988e0e746d11000325-livet-pa-jorden-borjade-pa-mars


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-01-10 16:59
#118

Fantastiskt tydlig bild av Curiosity's spår där den kört omkring i det marsianska landskapet: (förstora bilden så syns det)

http://earthsky.org/space/nasa-rovers-tracks-on-mars


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
2014-01-10 19:40
#119

Den har åtminstone inte passerat spårlöst förbi.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2014-01-10 19:45
#120

✨🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-01-11 15:27
#121

Ganska kort artikel, men tydligen ökar den kosmiska strålning man skulle utsättas för under en Mars-färd också risken för demens.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/demens-kan-stoppa-farder-till-mars/

Inte så bra om man kommer fram och undrar vad man egentligen skulle göra där…🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2014-01-11 18:14
#122

😃

De är välkomna i mitt sällskap.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2014-02-06 21:44
#123

Ny, fin krater på Mars! Kratern, 30 m i diameter, bildades av krockande rymdsten mellan 2010 och 2012. Bilderna släpptes nyligen av NASA. Bilden är fantastiskt skarp, men ser blå ut av bildtekniska skäl.

Ca 200 nya kratrar bildas per år. Man tänker lite på den planerade bosättningen…

http://earthsky.org/space/new-crater-on-mars-spotted-by-nasa-orbiter


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-02-07 08:14
#124

Curiosity på Mars tittat på Jorden och Månen där långt ute i rymden…

Svårt att föreställa sig de där avstånden…och vad ev Marsnybyggare skulle längta….
Men fin bild…

http://earthsky.org/earth/curiosity-sees-earth-and-moon-from-mars


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2014-02-07 19:29
#125

Undras vilken magnitud som jorden når upp till?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Astell
2014-02-07 19:43
#126

Ja grymt för nybyggare att se jorden 😢

Magi-cat
2014-02-07 20:03
#127

#125 ja, undrar just? Kanske står någonstans..🌛


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2014-02-07 20:08
#128

Varför är magnituden så viktig? Är ju fantastiskt att vi kan se jorden från en annan planet! 🙂

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

JonasDuregard
2014-02-07 20:20
#129

-2.5 som bäst enligt WP.

Farwuq
2014-02-07 20:24
#130

Dvs. betydligt svagare än Venus, sett från jorden.

🤔

Kan man likna det vid Jupiter?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2014-02-08 09:24
#131

"Near maximum elongation (47.4°), the Earth and Moon would shine at apparent magnitudes −2.5 and +0.9, respectively.[2][9]"

Bra sida förresten…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-02-08 09:29
#132

#130 Verkar vara som Jupiter ungefär. 
Svårt att tänka sig, att stå där och se jorden så…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-02-09 22:09
#133

Vilka fina bilder och vilken jämförelse…

Jorden från Mars och Mars från jorden!!

http://earthsky.org/todays-image/earth-seen-from-mars-mars-seen-from-earth


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2014-02-10 09:01
#134

Fin-fina bilder.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2014-02-11 21:47
#135

Tänk om det FINNS flytande vatten på Mars? Det är ju lite kallt där så det måste i så fall innehålla antifrysmedel…

http://earthsky.org/space/nasa-photos-suggest-water-might-be-flowing-on-mars


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2014-02-12 16:12
#136

Det är kanske alkohol?

🤪

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

fatcat
2014-02-12 16:23
#137

#136 Har ryssarna redan landat där? 😃

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Farwuq
2014-02-12 16:35
#138

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2014-04-19 08:57
#143

Intressant länk om hur man via asteroider från Mars kan spåra ev atmosfär sedan lång tid tillbaka och ev förutsättningar för liv. Kanske, kanske, men inte helt lik jordens…

Vatten däremot…

http://www.iflscience.com/space/meteorites-indicate-early-martian-atmosphere


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-05-20 10:30
#144

Mikroorganismer från jorden kan överleva på Mars!

Organismer som ska klara sig på Mars behöver åtminstone överleva ett temperaturspann på mellan -90 grader C och +27 C.

När man utsatte vissa uråldriga mikroorganismer på jorden för dessa förhållanden, växte de visserligen inte, men de överlevde.

Det finns förstås fler förhållanden att ta hänsyn till och det gäller ju för en organism att göra lite mer än bara överleva, men detta ställer ändå en del följdfrågor…

http://www.iflscience.com/space/microorganisms-earth-could-survive-mars


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-05-28 09:31
#145

Mer om livet på Mars!

Liv finns ju överallt, mikrober i alla fall.

Nu har man funnit att ett vulkanutbrott hos en av solsystemets största vulkaner (Arsia Mons) för en massa miljoner år sedan kan ha smält glaciärer på Mars så att stora sjöar med vatten bildats!

Och i vatten finns liv!

http://www.iflscience.com/space/glacial-meltwater-martian-volcano-may-have-harbored-life


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-05-28 09:41
#146

En sak som jag inte riktigt förstår, det påstås att det fortfarande finns viss vulkanisk aktivitet på Mars, samtidigt menar man att Mars kärna antagligen har stelnat helt (avsaknaden av magnetfält tyder på det). Jag förstår inte riktigt hur det går ihop.

Det förvånar mig att det fanns avsevärd vulkanisk aktivitet så "nyss" (i astronomiska termer) som 210 miljoner år sedan.

Annons:
Magi-cat
2014-05-28 09:48
#147

#146 Jag får inte heller ihop det där.

Och vulkanisk aktivitet och enorma glaciärer så "nyss".

Det är många nya uppgifter som man inte fått ihop ännu.

Uppgifterna om dessa mängder med vatten så det blir hela sjöar är ganska nya.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-05-28 09:59
#148

Länk från universitetet som gjorde studien, Brown University,

http://news.brown.edu/pressreleases/2014/05/mars

Man gjorde klimatmodeller som visar att under perioder när Mars' axel lutat mer har is vandrat mot ekvatorn. Det är denna is som smält vid vulkanutbrott och gett upphov till sjöar med enorma mängder vatten. De kan ha bestått under hundratals eller tusentals år.

Kanske, hoppas man, finns fruset vatten från den tiden kvar i sprickor som man skulle kunna undersöka med förhoppningen att finna äkta marsianskt liv.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-12-12 09:05
#149

Här svallade vågorna i Mars-sjön…Eller, nja, men Mars har då haft vatten i perioder…Fin bild…

http://www.space.com/27971-mars-whale-rock-lake-curiosity-photo.html?adbid=10152498481556466&adbpl=fb&adbpr=17610706465&cmpid=514630_20141211_37113657


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-01-08 16:47
#150

Curiosity har varit duktig igen.
Formades de här klipporna av bakterier på Mars?

Det är inte på något sätt säkert, men de liknar klippor på jorden, formade av mikrobiell aktivitet.

http://www.iflscience.com/space/were-these-mars-rocks-made-microbes


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-01-31 07:55
#151

Debatten går vidare, fossila spår eller vanlig erosion? Geobiologerna verkar försiktigt entusiastiska…Men det finns inte mycket att "gå på" egentligen.

http://www.space.com/28415-potential-mars-fossils-curiosity-rover.html?adbid=10152611154006466&adbpl=fb&adbpr=17610706465&cmpid=514630_20150130_39668737


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-02-17 21:53
#152

Molnet som förbryllar forskarna…

En märklig molnpelare syns stiga från Mars' yta. En förklaring skulle kunna vara en dammstorm. Men de brukar inte stiga mer än 50 km och den här molnpelaren är 250 km!

En hypotes är att det är ispartiklar av koldioxid eller vatten som fångats av uppåtströmmar men då skulle Marsatmosfären behöva vara mycket kallare än man trott.

Den andra hypotesen är att det faktiskt är Norrsken. Det är då förvånansvärt starkt.

Detta visar om inte annat att planeten överraskar och att det finns väldigt mycket att lära…Frågan om det funnits liv där är t.ex. inte löst.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/mystiskt-moln-pa-mars-forvirrar-forskare


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-02-17 21:56
#153

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2015-03-03 21:19
#154

Vilken färg har egentligen "den röda planeten"?

Gråblå!

http://www.iflscience.com/space/curiosity-s-drill-reveals-inner-color-mars


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2015-03-04 13:41
#155

Undras varför?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2015-03-08 20:54
#156

"It was revealed that the Telegraph Peak sample had a higher ratio OF silicon to aluminum and magnesium than the samples from the other Pahrump Hills sites"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-03-11 08:51
#157

Opportunity är duktig igen och hittar ett skojigt klippblock!

Ovanpå en klippa ligger ett stort block som skiljer sig i färg och form från omgivningen. Det är mörkgrått till färgen och dess består av annan sammansättning än något man tidigare hittat på Mars. Så - spännande!

Kisel och aluminium  ingår…

"The examined rock is rich in silicon and aluminum, and its composition is different than anything observed by Opportunity or its twin, Spirit, on the Red Planet, NASA officials said"

Resten av Mars har väl också kisel och aluminium (#156) men sammansättningen kanske är annorlunda?

http://www.space.com/28771-mars-rover-opportunity-marathon-rocks.html?cmpid=514630_20150310_41806186&adbid=10152685268551466&adbpl=fb&adbpr=17610706465


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-03-25 17:43
#158

Curiosity är duktig. ❤️

Nu har man med hjälp av den hittat spår av kväve, en viktig byggsten i livet sådant vi känner det. (Tidigare har man funnit bevis på vatten.)

Kväve är byggsten i både DNA och RNA, vilka kodar uppbyggnaden av levande organismer.

Dock behöver det kväve man nu funnit inte med nödvändighet innebära att det funnits liv. Det kan också ha att göra med ickebiologiska processer.

Men chanserna ökar onekligen.

Men om….vad hände sedan?

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kvave-upptackt-pa-mars


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2015-03-25 17:57
#159

Jag väntar spänt, på vad som komma skall.
😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2015-04-10 18:10
#160

Uttråkning eller strålning - vilket är största hotet mot Mars-kolonisatörerna?

I alla fall blir det övermänskligt stora utmaningar som väntar om projektet att skicka människor till Mars inom en snar framtid skulle bli av….

http://www.space.com/29064-manned-mars-mission-radiation-boredom.html?cmpid=514630_20150410_43597786&adbid=10152748517386466&adbpl=fb&adbpr=17610706465


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2015-08-26 19:51
#161

Bilder från Indiens Mars Orbiter Mission.

Fantastiskt skarpa och fina från Valles Marineris system 

edit: http://www.space.com/23203-india-mars-orbiter-mission-photos.html?cmpid=514630_20150826_51473006&adbid=10153026677856466&adbpl=fb&adbpr=17610706465

Chasma: klyfta, avgrund


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2015-08-27 07:44
#164

Plastskräp hittat på Mars.

Civilisationen sprider sig även på Mars…..

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:PIA16230-MarsCuriosityRover-Sand-Closeup-201011.jpg


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-10-19 07:34
#165

Curiosity skickar bilder på den blå solnedgången på Mars.

Hur kan den vara blå?

Det beror på att stoftpartiklar i exakt rätt storlek släpper igenom lite mer av ljusets blå område.

""When the blue light scatters off the dust, it stays closer to the direction OF the sun than light OF other colors does," Lemmon added. "The rest OF the sky is yellow to orange, as yellow and red light scatter all over the sky instead OF being absorbed or staying close to the sun.""

http://www.space.com/29368-mars-blue-sunset-curiosity-rover-video.html?cmpid=514630_20151019_53755416&adbid=10153117116916466&adbpl=fb&adbpr=17610706465


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-02-27 19:24
#166

Grattis Opportunity som firar 12 år på Mars!🎂

Ingen trodde den skulle klara ens tillnärmelsevis så lång tid i det dammiga landskapet, men förväntningarna överträffades verkligen!

Man måste säga att den jobbat bra och försett Jorden med en mängd intressanta bilder från Mars!

http://www.svt.se/nyheter/ovantat-fodelsedagsfirande-for-marslandaren


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2016-02-27 20:08
#167

Den är av seg virke.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
2016-03-04 07:43
#168

Enligt en ny studie, publicerad i Nature, kan ett vulkanutbrott ha producerat så enormt mycket lava att planeten Mars "tippade över". 

Ett område vid Mars' ekvator är ett av solsystemets vulkantätaste. Den mängd lava de spydde ut är ofattbar: biljoner ton, från extremt utbredda vulkaner…

Medelst datorsimuleringar har man räknat ut hur planeten förändrat sitt läge med och utan vulkaner med åtföljande utbrott.

Det här förklarar också ett tidigare mysterium, varför de gigantiska reservoarerna av frusen is finns så nära ekvatorn och inte vid polerna.

Om jorden råkade ut för en liknande tippning skulle Paris befinna sig vid polcirkeln. Men jordens vulkaner anses inte vara tillräckligt stora för att åstadkomma en sådan förändring.

http://www.iflscience.com/environment/extremely-epic-volcanic-eruption-caused-mars-tip-over


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-03-08 15:50
#169

Mars har två månar, Phobos och Deimos. 

Phobos har omloppsbanan närmast planeten.

Nu har forskare vid NASA kommit på att Phobos håller på att spricka av Mars' tyngdkraft!

Det kommer inte att ske idag eller ens imorgon, men om 30-50 miljoner år har töjningssprickorna utplånat den lilla månen….Vi får passa på och studera den tills dess.

källa: Illustrerad Vetenskap 2016:05


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-03-09 09:31
#170

Har ni sett filmen the Martian? Där försökte den akterseglade astronauten odla potatis i Mars-jorden. Det gick… så där….

Men plantor kan faktiskt gro i Mars-jord. Det har några forskare visat genom att odla grönsaker i jord som liknar Mars'. De växer lite sämre än på jorden, men i alla fall…

Kruxet är att det bara var jorden som efterliknades, inte de andra förhållandena som strålning, hetta, kyla….Inte heller vet man om det skulle vara säkert att i längden äta det odlade, eftersom jorden innehåller tungmetaller. 

I alla fall är det kul att veta att det går att odla i den röda planetens jord…

http://www.sciencealert.com/tomatoes-peas-and-8-other-crops-have-been-grown-in-mars-equivalent-soil


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-03-16 07:30
#171

Nu drar Projekt ExoMars igång. ESA har tillsammans med ryska rymdflygstyrelsen skickat iväg en sond, Trace Gas Orbiter, med det ärorika uppdraget att undersöka om det finns liv på Mars…

Första steget är att undersöka om det finns metangas, som kan vara ett tecken på liv, i Mars' atmosfär.

http://illvet.se/universum/rymdresor/alienjagare-skickade-till-mars?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_3_15_women_nonabo&utm_content=artikel&cxense_hash=b307fb9e8b74f3452fb66d956f8be7d93f589e1b


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-05-10 10:48
#172

NASA har upptäckt syre på Mars!

Syreatomerna hittades i Mars' övre atmosfär, mesosfären.

http://www.sciencealert.com/a-flying-observatory-just-detected-oxygen-in-the-martian-atmosphere


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-05-30 07:23
#173

Mars håller på och repar sig från en istid för 400 000 år sedan?

Likheterna med jorden är ganska stora. Variationerna också, vilket gör att det även för jordiska förhållanden är intressant att studera mars.

http://www.sciencealert.com/mars-is-actually-still-recovering-for-an-ice-age-that-ended-400-000-years-ago


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-05-30 07:25
#174

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-06-06 21:17
#175

Mars håller på att komma ur sin senaste istid. En av flera likheter med jorden är nämligen att även Mars haft istider. Den senaste upphörde troligen för ca 400 000 år sedan. Länge sedan, men ganska nyss med geologiska mått mätt.

Nu pågår återhämtningen och isen kryper sakta tillbaka till polerna igen.

http://illvet.se/universum/solsystemet/mars/mars-kampar-sig-ur-istid?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_6_5_women_nonabo&utm_content=artikel


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
2016-06-07 02:24
#176

#0: ett annat "oförklarligt fenomen"(?); hur det kommer sig att det läggs så mycket resurser på utforskandet av andra himlakroppar när det finns så extremt mycket och extremt svåra problem på jorden som är långt ifrån lösta…

"Landvinningar" som vetenskapen bidragit med i samband med utvecklandet av en del utrustning för utforskandet av månen lär ju ha kommit mänskligheten till gagn exempelvis i form av batteridrivna verktyg, effektiva anläggningar för produktion av solenergi, effektivare batterier till elrullstolar och säkert mycket annat, men vad kan utforskandet av Mars ge mänskligheten…?

Grävlingen
2016-06-07 17:28
#177

Vad är sanningen om Mars egentligen?

Magi-cat
2016-06-07 17:44
#178

#177 Är det något du vill diskutera?

Försök konkretisera.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2016-06-07 20:15
#179

Intressant. Detta med färgskiftningarna över årstiderna talades det om när jag var ung, men sedan dess har jag inte hört något med om det.
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2016-06-21 12:44
#180

Om ni lägger in ett filmklipp som är 3 min eller mer, skriv en resumé och/eller poängtera något ni särskilt vill diskutera, gärna med tidsangivelse där det kommer något intressant.

Själv känner jag inte för att ägna 15 min åt en film vilken som helst. Det blir intressantare diskussioner om man får fler med sig.👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-08-19 10:11
#181

Ny måste-ses-bilder på Mars, den röda planeten!

"That camera, called HiRISE, takes images so detailed scientists can examine the planet's features at the scale OF just a few feet."

En del av bilderna ser ut som choklad. 😛 
Vissa skulle nästan kunna vara från jorden. Andra visar detaljerat små kratrar.

Vackert i alla fall!

http://www.iflscience.com/space/nasa-just-released-1035-new-images-of-mars-here-are-some-of-the-best/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-09-12 08:29
#182

Curiosity förser oss med skarpa och tydliga bilder av Mars-ytan. Nästan som om man vore där!

Tack Curiosity!

http://www.sciencealert.com/nasa-s-curiosity-rover-just-took-the-most-incredible-pictures-yet-of-the-martian-surface


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2016-09-13 07:08
#183

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Grävlingen
2016-09-13 11:18
#184

Mars.. eller är det Grönland?!

Magi-cat
2016-09-13 11:20
#185

#184 Varför det? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-09-14 13:12
#186

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-09-16 08:06
#187

Mars hade flytande vatten en miljard år längre än man tidigare trott. Börjar inte Mars bli väldigt lik - jorden? Synen på Mars som den ogästvänliga röda planeten har verkligen förändrats.

Synd att något hände, bara….

""One OF the lakes in this region was comparable in volume to Lake Tahoe,"Wilson said. "

http://www.sciencealert.com/mars-had-liquid-water-1-billion-years-longer-than-we-even-thought-possible


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-09-18 21:24
#188

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
2016-09-19 14:21
#189

Ännu har inte dammet tagit livet av henne.
👍 🌺

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2016-11-14 08:20
#190

NASA har släppt nya fantastiska bilder från Mars! Helt underbara!

Tänk att den här karga, torra, sandiga, ogästvänliga planeten kan innehålla sådan skönhet att det är som vackraste konst!

http://www.sciencealert.com/nasa-have-just-released-2-540-gorgeous-new-photos-of-mars


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-12-20 08:21
#191

Nyss nåddes vi av nyheten att Mars kan ha varit beboelig en gång i tiden.

Nu kommer uppgifter om att de svarta stråken på ytan kan tyda på vatten. Förhoppningarna inför framtida Mars-färder är förstås stor.

Fast är det vatten? Ja, kanske… eller inte…I all fall lär det vara fullt med salter…Och det är inte ens säkert det är ytvatten.

http://www.space.com/35071-mars-dark-streaks-liquid-water-debate.html?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2016-12-21 12:53
#192

Hoppas vi får allt bättre sonder med åren och att de kan fastställa vad det är.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2017-03-22 19:45
#193

För ca 50 miljoner år sedan dog Mars' vulkaner.
Händelsevis för ungefär lika länge sedan som jordens dinosaurier dog ut.

http://www.livescience.com/58339-mars-volcano-died-with-dinosaurs.html?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-06-26 19:39
#194

Duktiga Curiosity använder sig av AI-mjukvara och kan fatta egna beslut, som att välja väg och vilka jordprover den ska analysera.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/06/24/curiosity-roboten-fattar-egna-beslut-pa-den-roda-planeten


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-08-27 09:27
#195

Tänk att det finns is på Mars! Vatten-is! Sedan finns det ännu mer torris, frusen koldioxid vid polerna.

Fantastiska bilder:

http://www.iflscience.com/space/nasa-shares-beautiful-image-dry-ice-dunes-mar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2017-11-15 10:47
#196

Har vi sett de här Mars-bilderna? Otroligt vackra, mjuka böljande dyner och mönster som skulle passa som prydnad. Nedslagskratraroch t.o.m. nedslagskratern från en Marslandare.

Men ser det särskilt inbjudande ut? Att bo där…?

(OBS att alla färger inte är äkta, utan ditsatta för att förtydliga.)

http://www.sciencealert.com/nasa-have-just-released-2-540-gorgeous-new-photos-of-mars?utm_source=Facebook&utm_medium=Branded+Content&utm_campaign=ScienceNaturePage


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-01-06 19:16
#197

Mycket Mars just nu…🙂✨

Så här har vi aldrig sett den röda planeten förut, med ett glödande sken som kommer från kväveoxid.

Fantastiska bilder.

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/200191


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2018-01-07 13:05
#198

Fina bilder, men man undrar vad som egentligen finns där uppe.
Det finns hypoteser, teorier och vilda spekulationen och väldigt mycket.
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2018-01-12 08:47
#199

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2018-01-12 10:20
#200

Vatten så det räcker.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2018-03-07 15:14
#201

"Weird sand dunes on Mars"

Weird??? 

Det är ju Starfleets emblem, ju! 😮

https://www.space.com/39902-mars-sand-dunes-boulder-piles-photo.html?utm_source=notification

😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-03-09 09:50
#202

Varför skulle liv INTE finnas på Mars?

Intressant artikel om livet som överlever de mest extrema förhållanden på jorden, som den torraste av öknar.
Mikroberna under ytan är hemligheten.

Inte heller Mars är helt snustorr. Finns även där mikrober under jorden i väntan på bättre tider?

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/03/06/varldens-torraste-oken-visade-sig-hysa-liv-trots-allt-goda-nyheter-i-jakten-efter


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-06-09 20:10
#203

Curiosity har gjort nya framsteg och funnit organiska molekyler som hämtats ur en 3 miljarder år gammal sten! Ytterligare en faktor som ökar hoppet om att finna liv på Mars, förutan den varierande metanhalten i atmosfären som vi tagit upp tidigare.

"De organiska molekyler som man hittat med Curiosity innehåller kemiska föreningar av kolväte, de kan också innehålla syre och andra element"

Nu kan de här molekylerna även ha bildats under icke-biologiska processer, är väl bäst att tillägga…

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/hoppet-om-liv-pa-mars-okar-efter-nasas-nya-upptackt


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2018-08-08 13:50
#204

Kanaler på Mars?

Det finns otaliga satellitnärbilder, foton på tomma kanaler och uttorkade floder på Mars. På jorden brukar sådana uttorkade floder sällan existera längre än ca 5 miljoner år i en öken innan flodfåran slipats ned av vinden. Sand och damm slipar ner alla utskjutande formationer tills flodfåran försvunnit.

Hur kan det då komma sej att uttorkade floder som är 2 - 4 miljarder år gamla finns kvar på Mars? Och väldigt väl synliga också. Kan det vara så att NASAs foton av Mars är fejk?

Och varför är så många av "Mars" uttorkade flodfåror flatbottnade? Jimmy analyserar situationen. (YT/Bright Insight, 2018-07-27, 11 min)

Visst, lufttrycket på Mars är 0,6 % av Jordens vid havsnivå, så stormarna är inte så starka, men sanden slipar ändå ned formationer över tid. Det behövs bara lite mer tid. 100 miljoner år är en lång tid. 2 miljarder år är ännu längre. Sand träffar fortfarande oskyddade ytor med samma kraft som motsvaras av sandkornens hastighet i vinden även om lufttrycket är mycket lägre.

Och hur kan Mars ha helt planettäckande sandstormar? Det finns ju inga hav på Mars som genererar temperaturskillnader av betydelse? Det finns inget som kan skapa vädersystem.

Hela Mars på samma gång?

Hur kan hela Mars ha kontinuerliga sandstormar i månader utan något som kan generera vädersystem?

Det finns inga hav på Mars.

Ändå är hela Mars totalt insvept i dessa sandstormar som vara i månader. Rör det sej om elektriska fenomen och inte om vanligt väder? Eller är bilderna av Mars fejk?

Magi-cat
2018-08-08 13:56
#205

Kanaler på Mars har väl funnits länge, länge?🙂

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kanaler_p%C3%A5_Mars


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zpookey
2018-08-10 10:02
#206

#204

Vad spelar det oss för roll om 100 år ifall NASAs bilder skulle vara fejk? 

Sen vet du ju inte hur stora formationerna var från början så det går inte att säga att de borde slipats ner.

Är det inte jobbigt att gå runt och tro att alla konspirerar mot dig hela tiden? Du har inte bara någon gång tänkt "fuck it" och bara njutit av dagen istället?
Testa det….jag tror att du kommer att gilla det. 😎

Magi-cat
2018-08-10 10:53
#207

#206 Försök att koncentrera på vad som sägs, inte på person.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2018-08-13 16:32
#208

#204 Du verkar ha svårt att bestämma dig för vad det är som är påhittat av rymdödlorna. Är det kanalerna eller vindarna som är påhittade?

Jag förstår att du egentligen inte är intresserad av erosion på mars och skillnaderna mot jorden, men för de som eventuellt är det så finns det flera skillnader som gör din jämförelse med jorden meningslös, mest uppenbart är att Mars saknar vattenerosion och att vinderosion på Mars är kraftigt begränsad av den tunna atmosfären. En annan sak är att en del av kanalerna på Mars är hundratals kilometer breda och flera kilometer djupa. Så att jämföra med hur snabbt någon uttorkad liten bäck på Jorden försvinner är kanske inte riktigt rättvist 🙂.

Angående "det kan inte finnas vind på Mars för det finns inga hav" så är det världens enklaste grej att kolla upp hur vädret på Mars fungerar, så varför gör du inte det innan du postar och besparar dig själv åtminstone en liten dos förnedring? Kort svar: Nej, det behövs inte hav för att det ska blåsa. Det behövs inte ens material av olika värmetröghet (även om det finns på Mars). Det finns något som kallas Hadley-cirkulation till exempel, som står för merparten av vinden på Mars.

Huygens
2018-08-13 17:33
#209

#208 Vad har du för bevis att NASAs närbilder av "Mars" uttorkade floder och virvelvindar inte är fejkade foton, tagna här på Jorden?

Annons:
Zpookey
2018-08-14 16:02
#210

#209
Vad har du för bevis för att det skulle vara fejkade bilder? Har du varit på Mars?

Magi-cat
2018-11-26 21:43
#211

Nagelbitande spänning när sonden InSight klarade den sju minuter långa landningen på Mars!

Nu hoppas forskarna (och alla intresserade förstås) att vi med hjälp av sondens medhavda instrument ska få veta mer om hur Mars formades. Detta ska leda till ökad kunskap om jorden. Mars har t.ex. inga kontinentalplattor som jorden.

"Medan kontinentalplattor har förstört mycket av jordens ursprung, så tros Mars ha varit intakt under eonerna, vilket gör marken till en geologisk tidsmaskin."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rymdsond-landar-snart-pa-mars


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-11-28 16:36
#212

Hurra, första Insight-bilderna från Mars! Lyckan är fullständig, nästan.

"Experterna jublade över bilden. Amatörerna såg mest lite damm och smuts på en fotolins."

😃

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/11/26/insight-landade-pa-mars-jubel-i-kontrollrummet-over-forsta-suddiga-bilden


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2018-11-29 18:06
#213

👍🌺

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2018-12-18 08:16
#214

Hur är vädret på Mars? Snart får vi kanske rapporter därifrån tack vare väderstationen. 🙂👍🤓

https://www.space.com/42738-insight-mars-lander-weather-station-starting-work.html?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2018-12-21 09:34
#215

Minns ni händelser som nämns i #9, #105, #106 och #191 när NASA/ESA pratade om att dom "letade" efter vatten på Mars.

Och för 1-2 år sedan hittade experterna något som ev kunde vara några få droppar vatten på Mars och NASA-forskarna blev alldeles till sej så man skulle tro dom gjort i byxan. Några svarta stråk i marslandskapet som skiftade lite i nyans beroende på årstid. Kanske var det vatten?

pfff…

Det isar (snöar?) på Mars. Tro på det. DM

Iskratern Korolev (wiki) är 82 km tvärs över. Glaciären består av 1,8 km tjock is. Hur kommer det sej att ingen upptäckt detta tidigare med så många marssatelliter? Hur har alla NASA-/ESA-satelliter kunnat undgå en 60 km stor glaclär på Mars? Hur kommer det sej att historien så dramatiskt måste skrivas om med dessa nya fantastiska "foton från Mars" av km-tjocka glaciärer?

Kan det vara för att fotona är fejk?

(Bilden är från ESA, licens CC BY-SA 3.0 IGO Unported och finns här)

/edit: tog bort bild, den finns i länken/M-c/2019-01-26/

JonasDuregard
2018-12-21 12:07
#216

#215 "Hur kommer det sej att ingen upptäckt detta tidigare med så många marssatelliter?"

Vad får dig att tro att Korolev-kratern inte upptäckts tidigare? Jag hittar omnämnanden (och fotografier) av den som är minst 15 år gamla.  Även då full av is. 

Så då faller hela din argumentation, och jag utgår från att du endera storsint kommer medge det, eller bortförklara med något ännu mer långsökt. Spännande att se vilket det blir!

Annons:
Magi-cat
2018-12-21 21:50
#217

"https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0019103504004075"

"Modeling annual temperature variations OF the surface, we use TES observations to examine the thermal properties OF these regions. This analysis reveals the crater interior deposits are likely thick layers (several meters) OF high thermal inertia material (water ice, or extremely ice-rich regolith)"

Från 2005


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-01-13 21:57
#218

Om Mars en gång hade en tjock atmosfär, hav, floder och sjöar - vart tog allt vägen?
Magnetfältet är en viktig del av svaret, där Mars är för liten för att i längden behålla ett magnetfält. När planeten kyldes ner tynade magnetfältet bort och atmosfären försvann.

Hur gick det då med förutsättningarna för liv? På jorden har man funnit liv på de mest omöjliga platser, så varför inte på Mars, trots allt?

Kanske, menar Ulf Danielsson i följande länk "Liv på Mars?":
"När magnetfältet och atmosfären försvann på Mars, kan inte det evolutionära trycket utvecklat allt tåligare varelser som överlevde ytterligare något tag. Kanske finns det fortfarande kvar och pyser metan? Jag är böjd att tro det."

https://ulfdanielsson.com/liv-pa-mars/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2019-01-25 15:53
#219

"Fotot" på Iskratern Korolev, kan det helt enkelt vara en datormanipulerad variant av kratern Pingualuit (wiki) som finns i Kanada? Terrängen har bara ändrats lite.

NASA:s datagrafiker har tagit Pingualuit som mall och sedan frågat sina chefer vad dom ska göra med allt vatten i Pingualuit. Kanske svarade NASA-chefen: "Fejka vattnet som en vit glaciär".

Lägg märke till att Pingualuit är 3,4 km tvärs över, medan Korolev med sin kraterkants tunna, genomskinliga snöskikt påstås vara 82 km i diameter. Hur kan man få så tunna och halvgenomskinliga snötäcken, på "Korolevs" inre kraterkant, som håller jämn tjocklek i flera km? (Mestadels till vänster i "Korolevfotot".) Det är något med "fotot" på Korolev som ser helt fel ut ifall Korolev verkligen är 82 km tvärs över.

(Bilden av Pingualuit är NASA public domain, har ändrats något och originalet finns att hitta här.)

/edit: tog bort bild, den finns i länken/M-c/ 2019-01-26/

JonasDuregard
2019-01-25 23:55
#220

#219 Ja, för vad är chansen att det finns två olika kratrar i solsystemet, som båda är runda hål med en upphöjd kant 😃. 

Verkar som svaret på min fundering i #216 är alternativ nummer två 🙂.

Magi-cat
2019-02-14 08:49
#221

Oppportunity ❤️💔🌺✨🌛

"One OF the most successful and enduring feats OF interplanetary exploration, NASA's Opportunity rover mission is at an end after almost 15 years exploring the surface OF Mars and helping lay the groundwork for NASA’s return to the Red Planet. "

Se filmen i länken, fina bilder! (ca 3 min)

https://www.nasa.gov/press-release/nasas-record-setting-opportunity-rover-mission-on-mars-comes-to-end


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-04-26 18:56
#222

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-05-21 21:49
#223

Har Mars haft vatten och varför försvann det i så fall?

https://www.space.com/strange-martian-water-cycle.html?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JRSN
2019-05-22 05:43
#224

#223 Enligt mytologin försvann vattnet från Mars efter att planeten Venus, i form av en komet, passerade mycket nära Mars. Plasmaurladdningen från Venus skapade det ärr man kan se än i dag på Mars yta. Venus lär för övrigt ha skapats ur "Zeus huvud", dvs som en avknoppning av planeten Jupiter, antydande att det var en ännu större himlakropp som passerade nära Jupiter och, gravitationellt, slet loss ett stycke. Venus stabiliserade slutligen sin bana till vad den har idag men 'svansen' är ännu kvar till viss del, och ibland passerar Jorden genom detta stråk.

Ref: https://www.youtube.com/watch?v=tRV1e5_tB6Y

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

JonasDuregard
2019-05-22 07:14
#225

#224 "Venus lär för övrigt ha skapats ur "Zeus huvud", dvs som en avknoppning av planeten Jupiter, antydande att det var en ännu större himlakropp som passerade nära Jupiter och, gravitationellt, slet loss ett stycke. "

Om de säger det i den tokiga videon du länkar till är det nog rent trollande. Det är inte ens rätt religion, och det var Athena (inte Afrodite) som föddes ur Zeus huvud.

Magi-cat
2019-05-23 21:30
#226

Kanske har man funnit spår av de förlorade polarisarna på Mars.

"Scientists think they've stumbled on a new cache of water ice on Mars — and not just any ice but a layered mix OF ice and sand representing the last traces OF long-lost polar ice caps."

https://www.space.com/ancient-water-icecaps-discovered-on-mars.html?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-05-28 21:27
#227

Sanddyner på Mars visar sällsamma mönster!

Eftersom vind, vatten och atmosfärförhållanden på jorden och Mars inte är jämförbara är det lite skillnader på sandens rörelser. 

https://www.space.com/martian-sand-dunes-move-slow-and-weird.html?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-05-31 07:25
#228

Curiosity 🎈skickar oss foton på nattlysande Moln!

Atmosfären på Mars går inte att jämföra med vår på jorden, så molnen är inte helt lika våra Moln. Kanske är det lite förvånande att det ens finns Moln. De här är på ca 30 km höjd och består troligen av iskristaller.

https://www.space.com/mars-rover-curiosity-clouds-video.html?fbclid=IwAR09VJAkFm87GFIjbmXBS6eeikuFZUDFX9Mjko7fF6cxc0P-bwixNh940A8


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2019-05-31 12:23
#229

Mycket man ska tro på.

För några år sedan blev forskarna alldeles till sej när dom trodde sej ha funnit några droppar vatten i Mars raviner. Nu påstår forskarna att mars har vatten för att täcka hela planeten med 1,5 m lager grundt hav. SVT

Mars himmel påstås vara fyllt med vatten-iskristaller som bildar Moln högt upp i himlen där lufttrycket är mindre än 0,005 % av lufttrycket vid jordens havsnivå. Dessutom påstås isen sitta fast på dammpartiklar, som alltså inte faller ner till marken trots den tunna marsluften. Gizmodo

Varför ändrar marken i "marsfotot" kontrast från vitt till mörkt, medan det vita molnet förblir vitt uppe till vänster? (horisontella molnstråket)

Mars, en planet på nästan dubbla avståndet från solen, som saknar hav och därför inte har jordens vädersystem, har alltså en massa Moln på 30 (?) km höjd. Hur kommer det sej att man inte sett dessa Moln på 1970-talet med Vikinglandarna? Eller på 2000-talet med Opportunity och Spirit?

Varför dyker molnen på mars upp först nu?

Farwuq
2019-05-31 13:12
#230

Det är det samma med färgförändringarna med årstider, vad får ytan att ändra färg.  🤔

När jag var barn för mer än ett halvt århundrade sedan sade man att Mars ändrade färg med årstiderna. nu tyck man var tillbaks där igen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
2019-09-17 07:36
#231

Underbara bilder på vispad grädde med chokladströssel. 😃😛

Ser det ut som, men det är sanddyner på Mars fotade av europeisk-ryska TGO.
Det är årstider även på Mars och här värms polen upp på våren och  effekten skapas.

https://www.space.com/mars-polar-dunes-tgo-photo.html?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2019-09-18 07:55
#232

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2019-12-16 07:27
#233

Mars Express ger oss fantastiska bilder på Phobos, Mars' lilla roterande, kraterspäckade och asteroidlika måne.

https://www.space.com/mars-express-phobos-moon-sunlit-photos.html?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-08-01 11:11
#234

Molnet på Mars är tillbaka! Ett sant oförklarat fenomen! 😎

https://www.space.com/weird-long-mars-cloud-is-back.html?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-03-13 20:23
#235

Så här låter det på Mars! Perseverance har skickat inte bara bilder utan ljudupptagningar också!

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/har-ar-forsta-ljudupptagningen-fran-rymdsonden-pa-mars


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Den första ljudupptagningen från den amerikansk-europeiska rymdsonden Perseverance har kommit. – Det är så himla spännande, säger Natuschka Lee som är astrobiolog.
Pyttelite
2021-03-13 20:35
#236

Visst är det fantastiskt men det låter som min Tinnitus! 🥴


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2021-03-16 09:20
#237

De speciella små Mars-månarna Phobos och Deimos fascinerar!
De bildades tydligen samtidigt som moderplaneten Mars.

https://physicsworld.com/a/mysterious-moons-phobos-and-deimos-formed-at-the-same-time-as-mars-say-researchers/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Breakup of larger body, not asteroid capture, created curious orbits
Annons:
Pyttelite
2021-03-16 09:43
#238

Spännande!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2021-03-31 18:51
#239

Fantastiska berg på bilder från Mars!

""Curiosity" har fångat en bergskedja på mars på bild
I bilder som sonden tagit syns fantastiska stenformationer som forskare nu kallar Mont Mercou, ett namn som hänvisar till berg i Frankrike."

https://www.expressen.se/tv/nyheter/se-nasas-nya-bilder-fran-mars-forsta-selfien-fran-planeten/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

I bilder som sonden tagit syns fantastiska stenformationer som forskare nu kallar Mont Mercou, ett namn som hänvisar till berg i Frankrike.
Magi-cat
2021-05-29 19:51
#240

Tänk att det finns vackra Moln på Mars! Curiosity har fotat dem åt oss!

https://www.space.com/curiosity-rover-sees-strange-mars-clouds?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NASA's Curiosity Mars rover spotted wispy, colorful ice clouds over its outpost in Gale Crater.
Magi-cat
2021-08-21 08:30
#241

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NASA's Perseverance rover has given us an otherworldly skywatching treat — the minuscule Mars moon Deimos, twinkling in the dusty Red Planet skies.
Magi-cat
2021-09-06 12:33
#242

Se där, Perseverance har tagit ett historiskt stenprov från Mars! Det är det första stenprovet man tagit på en annan planet, med avsikt att sända hem till jorden.

Stenprovet ska analyseras vidare för att om möjligt ge en ledtråd till om det funnits liv på Mars …

Men vi får vänta lite på resultatet, flera år …

https://omni.se/nasa-bekraftar-historiskt-stenprov-taget-pa-mars/a/Rr60b5?fbclid=IwAR0O0mp8Ki9OWVc3rMOo2tcrsdMy38UNz-FKZrTZ_m1vM-BaJPxDyGJO0k8


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-09-08 08:31
#243

Flight 13 blev lyckad för Mars-helikoptern Ingenuity. Den undersökte bl.a. South Seitah-regionen närmare.

Bilder i länken:

https://www.space.com/mars-helicopter-ingenuity-13th-flight?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Number 13 was good luck for NASA's Mars helicopter Ingenuity, as the tenacious little craft seamlessly completed its 13th flight on the Red Planet on Saturday (Sept. 4).
Magi-cat
2021-09-10 09:02
#244

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Perseverance collected another drilled-out core of a Martian rock dubbed "Rochette," sealing the sample in its designated titanium tube on Wednesday (Sept. 8).
Annons:
Magi-cat
2021-10-16 09:25
#245

Perseverance hittar allt mer intressanta bevis för att Mars haft vatten på sin yta, t.o.m. en sjö:

https://www.space.com/mars-rover-perseverance-confirms-lake-delta-jezero-crater?utm_source=notification

Sjöar och floder som svämmade över skapade dalgångar:

https://earthsky.org/space/lake-breach-flooding-overflowing-lakes-mars-valleys/?fbclid=IwAR1xSO_8JLiPGqAud-mEPDgyRZEewSZmzPumakOHoZjL7k6vk66I0MsZweM

Men vart tog vattnet vägen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Photos snapped by Perseverance show that Jezero Crater did indeed host a large river-fed lake in the ancient past.
JRSN
2021-10-16 17:59
#246

#245: Som sagt, planeten Venus lär ha 'knoppats av' ur gasjätten Jupiter. Minns inte källan men tror det var Sumerisk mytologi eller möjligen en berättelse från Mayakulturen (samma tidpunkt då de startade sin tidräkning - Long Count). Venus lär senare ha strukit alldeles intill Mars innan den erhöll sin stabila bana. Stora delar av Mars atmosfär och kanske sjöar drogs då över till Venus och Mars blev betydligt torrare och med en tunnare atmosfär. Atmosfären kan ha återhämtat sig något sen dess.

Ett elektriskt 'urladdningsmärke' finns fortfarande kvar som ett 'ärr' på Mars yta, ett minne av händelsen.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Magi-cat
2021-10-16 18:29
#247

#246 Intressant!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-12-06 21:13
#248

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NASA's Curiosity rover snapped a new selfie offering a stunning view of two landmarks: a rock formation called Greenheugh Pediment and a hill called Rafael Navarro Mountain.
Magi-cat
2021-12-16 08:58
#249

Mer och mer vatten hittar man på Mars! Under ytan, är kanske bäst att tillägga, och liknande jordens permafrostområden.

""We found a central part OF Valles Marineris to be packed full OF water — far more water than we expected"

https://www.space.com/mars-water-below-valles-marineris-canyon?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Water ice may be lurking just a few feet below the Martian surface at Valles Marineris, one of the Red Planet's most dramatic sites, according to new research from the European-Russian Trace Gas Orbiter probe.
Magi-cat
2021-12-31 12:30
#250

Planeten Mars ser röd ut, har man sagt länge. Den röda färgen lär komma sig av olika ämnen som järnoxid. Men det är bara ytan, några mm ner, som är röd.

I artikeln förklarar man mer och det finns också bra bilder.

https://bigthink.com/starts-with-a-bang/mars-red-inches/?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR0bf63Wznmcy3i8egIBEAeCs5JcspWeSd-N3b6pVn7aU5yqmnvYPG4vFxQ#Echobox=1640589276

💗🌟🤗🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

The surface and atmosphere is colored by ferric oxides. Beneath a very thin layer, mere millimeters deep in places, it's not red anymore.
Magi-cat
2022-02-20 08:30
#251

12 fina foton från första året på Mars med Perseverance.

Vackert och intressant, men … 🙂🌎

https://www.space.com/mars-perseverance-rover-ingenuity-helicopter-first-year-photos?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NASA's Perseverance rover has now been exploring Mars for a full year, and it has captured some amazing photos during that stretch.
Annons:
Magi-cat
2022-02-27 08:24
#252

Curiosity har fotat en vacker "blomma" av mineraler på Mars.

Liknande strukturer har observerats förut och de kallas diagenetic crystal clusters.
"Diagenetic means the recombination or rearrangement OF minerals, and these features consist OF three-dimensional crystal clusters, likely made OF a combination OF minerals."

https://www.sciencealert.com/curiosity-rover-snapped-this-photo-of-a-tiny-and-delicate-mineral-flower-on-mars?fbclid=IwAR0FtPd3vAyhUOuxZQOX9pO_ZTCL0j-ZpmbVdwWxPKVy4aTD6Pv-x7bw4Nw


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

The Curiosity rover took a picture of something pretty enticing this week on the surface of Mars. While the object in question looks like a tiny little flower or maybe even some type of organic feature, the rover team confirmed this object is a m
Magi-cat
2022-04-21 17:21
#253

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

The tiny Mars moon Phobos looms large on the sun's face in dramatic eclipse footage captured by NASA's Perseverance rover.
Tarotstollan
2022-04-21 23:17
#254

Snyggt!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2022-04-29 12:52
#255

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mars was recently shaken up by two of the largest marquakes recorded.
Magi-cat
2022-10-01 11:37
#256

Mer om Mars och där finns förmodligen vatten. Planeten är i så fall geotermiskt aktiv.

""Mars must still be geothermally active in order to keep the water beneath the ice cap liquid.""

https://www.space.com/mars-liquid-water-south-pole-subglacial?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Martian ice caps dip and rise and it may be evidence of liquid water lurking underneath them But what keeps that water from freezing?
Öland 4ever (oland4ever.com)
#257

Klara nätter brukar jag gå ut och kolla in både Mars - den RÖDA planeten liksom Venus - den VITA planeten på stjärnhimlen. Planeterna syns bäst på det sättet att planeter "lyser" medans stjärnor, dvs andra solar - BLINKAR.


Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Magi-cat
2022-10-01 12:08
#258

Just nu syns Mars bäst på efternatten eller morgonen. 🌟

Här kan man kolla när planeterna är synliga:

https://www.astroinfo.se/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2022-11-02 09:31
#259

Det verkar finnas vulkanisk aktivitet på Mars!

"Rumbles detected deep inside Mars have promoted speculations over volcanic activity on the red planet from "possible" to "likely".

After studying a cluster OF marsquakes detected by NASA's InSight lander, researchers have concluded that molten magma is probably still present beneath the crust OF Mars – meaning that the surface OF Mars continues to be shaped by volcanism to this day."

https://www.sciencealert.com/deep-rumbles-on-mars-hint-at-volcanic-magma-seething-below-the-surface?fbclid=IwAR0J6Dy9LfatrTqsqktdrKnhwpaWyeWBRoWTPEHGw562coQrcgbPSMjHiwI


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rumbles detected deep inside Mars have promoted speculations over volcanic activity on the red planet from "possible" to "likely".
Sabah
2022-12-10 09:56
#260

Såg den här artikeln, gissar att samma studie gett upphov till den som artikeln ovan, denna är dock på svenska! 🙂

"En nyligen publicerad studie beskriver hur Mars kan vara mer vulkaniskt aktiv än tidigare trott. Ett nästan 4 000 kilometer brett område med magma verkar trycka på ytan underifrån."

"Att Mars i dag har en aktiv mantelplym är ett paradigmskifte för vår förståelse av planetens geologiska evolution, liknande de analyser av seismiska mätningar från Apolloprogrammet som visade att månens kärna är flytande, säger Adrien Broquet postdoktoral forskarassistent och medförfattare till studien i ett pressmeddelande.

Forskarna hävdar också att upptäckten kan spela in i om det finns liv på planeten eller inte."

Spännande!🪐🌟😃
https://www.nyteknik.se/popularteknik/mars-kan-vara-mer-vulkaniskt-aktiv-an-vad-man-tidigare-trott-7041860


💖🧡💛💚💙💜

En nyligen publicerad studie beskriver hur Mars kan vara mer vulkaniskt aktiv än tidigare trott. Ett nästan 4 000 kilometer brett område med magma verkar trycka på ytan underifrån.
  • Redigerat 2022-12-10 09:58 av Sabah
Magi-cat
2022-12-10 10:01
#261

#260 Tack Sabah för artikel på svenska!

Som alltid detta "än vad man tidigare trott". 🙂 Trevligt när sanningar omprövas.

Intressant också för det där med liv på Mars …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sabah
2022-12-10 10:20
#262

#261: Nya sanningar leder framåt! 🙂


💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
2022-12-19 20:29
#263

Jordbävning på Mars i maj! 🙂

Den starkaste hittills uppmätta med en magnitud på 4,7.

https://www.space.com/mars-insight-most-powerful-marsquake?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

A Marsquake detected by NASA's InSight lander in May this year was at least five times larger than the next largest seismic event recorded on the planet.
Upp till toppen
Annons: