Annons:
Etiketterintressantteorier
Läst 5337 ggr
Magi-cat
12/26/12, 9:08 PM

Kan träd kommunicera?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Länken fungerar inte längre/2019-12-07/M-c/

"Researchers at the University OF British Columbia are concluding that trees are interacting with one another in a symbiotic relationship that helps the trees to survive. Connected by fungi, the underground root systems OF plants and trees are transferring carbon and nitrogen back and forth between each other in a network OF subtle communication. Similar to the network OF neurons and axons in the human brain, the network OF fungi, roots, soil and micro-organisms beneath the larger ‘mother trees’ gives the forest its own consciousness."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
7/21/14, 5:00 PM
#1

Träden kommunicerar alltså med varandra, med hjälp av sina "nervsystem".

Växterna kan prata och höra också…Hela naturen är ett stor hummande, fast vi inte kan höra det, det är för låg. eller högfrekvent för våra hörselorgan…De kommunicerar också med varandra, varnar varandra och drar nytta av varandra.

Jag tycker det låter väldigt intressant!

I länken beskrivs tekniken för att lyssna på växter.

http://www.livescience.com/27802-plants-trees-talk-with-sound.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/21/14, 5:02 PM
#2

Växterna tar in information och fattar beslut efter det. (12 min  ljudfil, har ej lyssnat själv)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3076&artikel=5804627


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/29/14, 8:40 PM
#3

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kyllan56
7/29/14, 10:17 PM
#4

Väldigt intressant, men egentligen förvånar det mig inte.  Tror att allt levande är på ett eller annat sätt är sammanbunden med varandra.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Magi-cat
7/31/14, 4:04 PM
#5

#4 Förvånar egentligen inte mig heller, tror också att allt levande är på något sätt invävt med vartannat…
Nu när man kommit fram till att djuren kan och förstår mer än man tidigare insett är turen kanske kommen till växterna? Lite mer komplicerat ändå och ställer mer på huvudet…Men avgjort spännande…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/15/14, 6:31 PM
#6

Hinner inte läsa länken nu tyvärr, men här är mer om växters kommunikation:

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/plants-communicate-using-molecular-language#LVZ38EvJsycozJPR.99


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ghosthunter
8/17/14, 7:49 PM
#7

Kanske låter flummigt….men växter har också känslor. Detta har dom bl.a kommit fram till genom att spela olika sorts musik för växterna. Vid experimenten har dom märkt hur olika växter växer beroende av olika musikstilar🙂🎧

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Cahira
8/20/14, 10:32 PM
#8

Växter vänder sig ju MOT solen, så om man flyttar runt växterna i huset så kommer de vända sig mot solen och växa starkast på solens sida. Allt som kan dö lever, och de är bra mycket med komplexa än människan antar. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JonasDuregard
8/21/14, 10:25 AM
#9

#0 Du verkar  blandar lika delar av pseudovetenskap och saker som är sanna, men som inte betyder det man tror att de betyder.

Exempel på det första är ideér om att plantor har medvetande eller till och med har telepatiska krafter 👻.

Exempel på det senare är att säga att plantor 'kommunicerar' och blanda ihop ett väldigt urvattnat kommunikationsbegrepp med det alldagliga begreppet (som innebär att man medvetet förmedlar något slags budskap eller för en dialog i någon slags språk). 

Man kan till exempel säga att skyltar kommunicerar med människor, att två sjöar kommunicerar om det rinner vatten mellan dem eller att hammare kommunicerar med spikar. Men det betyder inte alls samma sak som att vi kommunicerar med varandra här på iFokus

Med ett så urvattnat kommunikationsbegrepp kan man säga att träd kommunicerar, men vad är vitsen med det? Blir ju bara en ordlek.

Det är också konsigt att säga att växter kan "prata" bara för att de ger ifrån sig ljud. Då kan även en hammare prata. Kortfattar: Om ett träd faller i skogen - så är det fortfarande inte samma sak som att det pratar.

Cahira
8/22/14, 3:59 AM
#10

Folk sa att jorden var platt en gång i tiden, bara för att vi inte hör det betyder inte att kommunikation inte förekommer, speciellt inte under jord. Vi vet redan att det finns många noter och tonarter som mänskliga örat inte kan uppfatta om det är verbalt. Det finns även andra typer av kommunikation. Jag skulle inte bli förvånad om kemeisk kommunikation existerar mellan träden.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JonasDuregard
8/22/14, 6:58 AM
#11

#10 "Folk sa att jorden var platt en gång i tiden"

😴

Det är den kanske? Minst lika stor chans som att träd är medvetna 🙂…

"bara för att vi inte hör det betyder inte att kommunikation inte förekomme"

Nej, det finns mycket bättre argument än så.

"Jag skulle inte bli förvånad om kemeisk kommunikation existerar mellan träden."

Som jag sa, om man vattnar ur begreppet totalt så finns det "kommunikation" över allt. Men då kan man lika gärna säga att jorden är platt (och med platt mena att den inte är en perfekt sfär).

Cahira
8/22/14, 7:08 AM
#12

Så du sågar det jag säger för att "Det finns bättre argument än så"? Nu får du väl ge dig.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JonasDuregard
8/22/14, 7:14 AM
#13

#12 "Så du sågar det jag säger för att "Det finns bättre argument än så"? Nu får du väl ge dig."

Vad menar du? Struntar du helt i argument? 😂

Tycker du att du har presenterat någon slags argument för att träd kommunicerar? Det håller jag inte med om alls i så fall.

Annons:
Choklad
8/22/14, 2:31 PM
#14

# 11

växter eller iallafall träd, är telepatiska. Bara för att DU inte förstår detta om växternas liv och hur de fungerar, betyder det inte att du har rätt och de som har FORSKAT om hur det hela fungerar, har fel.

Men jag förstår att det kan vara svårt för dig att ändra på din åsikt, och svårt att inse att saker och ting som tidigare varit självklara då man inte visste bättre, är svårt att ta till sig för vissa.

Var och en tror ju som den vill, utan att någon ska skriva en "på näsan" för det.

U R us

JonasDuregard
8/22/14, 5:05 PM
#15

#14 "växter eller iallafall träd, är telepatiska"

Det tvivlar jag på. Jag antar att du inte har lust att berätta varför du tror det?

"Bara för att DU inte förstår detta om växternas liv och hur de fungerar, betyder det inte att du har rätt och de som har FORSKAT om hur det hela fungerar, har fel."

Vem är det som har FORSKAT? Bara för att man kallar det man sysselsätter sig med för forskning så betyder det inte att man automatiskt har rätt. Forskning bygger på att man kan redovisa underlaget för sina slutsatser, det är inte ett magiskt ord som gör att man automatiskt har rätt 🙂.

"Men jag förstår att det kan vara svårt för dig att ändra på din åsikt, och svårt att inse att saker och ting som tidigare varit självklara då man inte visste bättre, är svårt att ta till sig för vissa."

Jag förstår att det är svårt för dig med ❤️.

Men du vet faktiskt ingenting om hur lätt jag har att ändra mig. Bara för att jag inte ändrar mig i den här frågan betyder det inte att jag har svårt att ändra mig, jag har bara svårt att ta till mig saker som är helt fel 🙂.

"Var och en tror ju som den vill, utan att någon ska skriva en "på näsan" för det."

Du inser inte att ditt inlägg är som ett skräckexempel på att skriva någon på näsan? 😂

Med formuleringar som "jag förstår att det kan vara svårt för dig att inse" och så vidare 🙂.  

Faktum är att det enda du gör i hela ditt inlägg är att försöka skriva mig på näsan, du presenterar inga rationella eller ens några irrationella argument för din ståndpunkt🤪.

Choklad
8/23/14, 9:27 AM
#16

# 15

haha jag visste att du skulle svara ungefär sådär, har ingen mer lust att försöka bevisa något som är uppenbart för vissa, men som andra alls inte kan varsebli eller förstå. Vilket jag beklagar. Ha en bra dag 👍

U R us

Tarotstollan
8/23/14, 10:01 PM
#17

Ja, jag tror att träd och allt annat levande kan kommunicera med varandra. Sen om det är genom dofter, rossystemet eller annat…..

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
6/17/15, 8:38 AM
#18

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
[[Boris Sager]]
6/17/15, 12:15 PM
#20

Tack sa mycket TS :) Jag gillar verkligen de har sajten!

Annons:
Magi-cat
6/17/15, 12:17 PM
#21

#20 Roligt att du tycker det, Boris Sager!🌺🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[Boris Sager]]
6/17/15, 3:03 PM
tarantass
6/17/15, 6:59 PM
#23

#9: "**Exempel på det senare är att säga att plantor 'kommunicerar' och blanda ihop ett väldigt urvattnat kommunikationsbegrepp med det alldagliga begreppet (som innebär att man medvetet förmedlar något slags budskap eller för en dialog i någon slags språk). 
**

Man kan till exempel säga att skyltar kommunicerar med människor, att två sjöar kommunicerar om det rinner vatten mellan dem eller att hammare kommunicerar med spikar. Men det betyder inte alls samma sak som att vi kommunicerar med varandra här på iFokus

Med ett så urvattnat kommunikationsbegrepp kan man säga att träd kommunicerar, men vad är vitsen med det? Blir ju bara en ordlek."

Inte riktigt. Medvetet eller ej så kommunicerar levande varelser själva, av egen kraft. Eller ytterst (vad vetenskapen har ringat in) med solkraft, naturligtvis, men det gäller då också oss som brukar anse oss medvetna. Skyltar, sjöar och hammare "kommunicerar" inte av egen kraft i den bemärkelsen. 

Men jämför "kommunicerande kärl"! Begreppet "kommunicera" kan alltså ha olika betydelser beroende på sammanhang, och så används det även i vetenskapen. Att det i ett sammanhang avser vätskebalans urvattnar (!) det inte när man talar om kommunikationen med en själsfrände. Motsvarande gäller också många andra ord.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
6/17/15, 7:37 PM
#24

Hittade en tråd till:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/518cce72ce12c4039b0000ac-vaxter-kommunicerar-med-ljudvagor

(Vi har diskuterat just "kommunikation" och ordets innebörd en gång tidigare, men jag hittar inte det nu. Tror att "kommunicerande kärl" var med i resonemanget och begreppet psykologiskt kontra annat…)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mulac
6/18/15, 9:24 AM
#25

Man kan undra vilken "kommunikation" som sker när man klipper gräs?

JonasDuregard
6/19/15, 12:11 PM
#26

#23 "Skyltar, sjöar och hammare "kommunicerar" inte av egen kraft i den bemärkelsen. "

Sjöar gör det precis lika mycket av egen kraft som växter. Skyltar skulle man också kunna argumentera för det. Men så länge du inte är tydligare med vad du menar med "av egen kraft" är det svårt att veta var gränsen går.

"Men jämför "kommunicerande kärl"! Begreppet "kommunicera" kan alltså ha olika betydelser beroende på sammanhang, och så används det även i vetenskapen."

Precis. Tack för att du understryker min poäng. Det jag skulle vilja tillägga är vikten av att vara tydlig med vilken innebörd man avser, speciellt när det gäller ord som "kommunicera" som har en väl etablerad vardaglig betydelse. Om man använder ordet i någon mer obskyr betydelse kan det vara värt att påpeka för att undvika missförstånd.

tarantass
6/19/15, 5:12 PM
#27

#26: för att göra klar för dig skillnaden mellan biologisk varelse och geologiskt eller ekologiskt system (eller hydrologiskt system eller redskap) kanske du kunde läsa in dig på, säg, de relevanta begreppen på Wikipedia.

Eller allvarligt talat, du förstår mycket väl vad jag menar.

Om din poäng var att tala om att "kommunicera" har fler betydelser än en vardaglig och en (av dig odefinierad) vetenskaplig borde du ha uttryckt dig annorlunda.

Återigen, litet måste man kunna läsa mellan raderna också. Annars slutar varenda diskussion i sådant här tjafs.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Choklad
6/20/15, 10:30 PM
#28

växter kommunicerar genom energi, vissa personer kan känna det, andra inte, men alla får till sig den energi som växter ger ut och de tar också energi själva, det sker ett utbyte mellan växt och djur, människa eller vad man nu kan tänka sig. Växter pratar inte "växtiska" eller "trädiska" utan som sagt, genom energier som de utstrålar. Detta kan jag inte bevisa, men jag kan känna det, man blir glad, harmonisk och alla borde testa någon gång gärna oftare.  Växter, träd, tar in energi från luften, vattnet, jorden, och ger ut den igen, men då i ren energi, eftersom de filtrerar luften, de ger ut syre som vi andas in, och vi ger dem koldioxid i utbyte, och då vi får den rena luften så blir vi lyckligare. Känner oss bättre, och så finns det något mer, som jag inte kan förklara, bara känna och vara medveten om. Träd och andra växter har ett medvetande som vi inte förstår, men som vi kan känna om vi försöker och har förmågan.

U R us

Magi-cat
5/11/17, 10:02 PM
#29

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/7/19, 2:44 PM
#30

Hur träd talar (ca 4 min)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/23/21, 10:03 AM
#31

Vetenskapens värld om trädens fantastiska superkrafter!

"Del 15 av 19: Trädens superkrafter. Trädens värld är vidunderlig och märklig. Dessa jordiska jättar är långt ifrån de statiska och ensamma växter som vi tidigare trott. Träd samarbetar och kan memorera information som de delar med andra träd. Och de kan uppfatta världen på sätt som vi tidigare inte förstått. Ny forskning kring botanik och skogsekologi ger oss en uppdaterad syn på trädens mystiska ekosystem. "

https://www.svtplay.se/video/30869842/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-34-tradens-superkrafter?fbclid=IwAR323wCs3CH33fDEIhfBRGMausULfehbQL_g9TnfBQWlisaJbJ4eQo1aDqk

Det finns mycket kvar som vi inte förstår …
Och det gör ont i en när man ser okänsligt skövlade skogar. 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Del 15 av 19: Trädens superkrafter. Trädens värld är vidunderlig och märklig. Dessa jordiska jättar är långt ifrån de statiska och ensamma växter som vi tidigare trott. Träd samarbetar och kan memorera information som de delar med andra träd. Och de kan uppfatta världen på sätt som vi tidigare inte förstått. Ny forskning kring botanik och skogsekologi ger oss en uppdaterad syn på trädens mystiska ekosystem. Programledare: Victoria Dyring.
Upp till toppen
Annons: