Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 7912 ggr
Magi-cat
2012-12-20 12:01

Hur tänker hunden?

Hur tänker och associerar hundar egentligen?

Hundar kan ju ganska många ord. "Boll" t.ex.

Enligt denna studie associerar inte hunden ordet "boll" till formen som vi gör, utan mer till munkänsla och storlek.

""Medan ett föremåls form har stor betydelse för oss, har föremålets storlek och textur större betydelse för hundar. Även om hunden förstår kommandot "hämta bollen!" tänker den på objektet på ett helt annat sätt än vad vi själva gör," skriver forskarna."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15959306.ab

(Tacksamt om någon kan hitta originalartikeln)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-02-21 20:50
#1

Tänk på vad du säger! Din hund förstår dig!

Det säger denna studie i alla fall. Fast det var ju inget nytt…🙂🐶

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/hunden-forstar-dig-faktiskt/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cragan
2014-02-22 02:03
#2

måste vara fejkade rapporter för qi (min hund) säger att hundar inte kan tänka prata går bra med inte tänka 😉

Cahira
2014-02-22 02:36
#3

Jag försökte lära min hund "låt bli" i nästan två år utan att riktigt lyckas. En dag blev jag less och sa "Alltså.. ignorera det bara." och hör och häpna - det gjorde hon!

Så sen dess har jag använt ignorera och hon fattar varje gång.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2014-02-22 18:36
#4

😃

Smart hund! Gäller att använda rätt ord bara! 👍🐶


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2014-02-22 19:00
#5

Kan hundar prata?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
2014-02-22 21:26
#6

Jag tycker det är underbart att man äntligen får se det bekräftat:

"– Vi tror att hundar och människor har väldigt likartade mekanismer för att bearbeta känslomässig information, säger Attila Andics, vid Ungerska vetenskapsakademin"

Men

"När det gäller frågan om hundar förstår ord och meningar så finns ingen forskning som stöder det. Men enligt professor Sophie Scott från University College i London skulle det kunna vara nästa steg i det ungerska forskningsprojektet.

– Det vore intressant att se hur hundarna reagerar när det gäller ord på det språk som deras husse eller matte pratar, säger Sophie Scott"

http://www.svt.se/nyheter/varlden/hundar-forstar-mer-an-vi-trott


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Cahira
2014-02-23 00:39
#7

#5 Ja dom kan prata. :) Men dom pratar mer i kroppsspråk, morrningar m.m. :) 

Sedan finns det fåtal som verkar lite mer mänskliga än andra. 🤫

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-02-23 00:41
#8

Finns en dokumentär som tar upp hur hundar svarar på människor bättre än chimpanser och vargar. Att de under selektiv avel avlat på hundar som sökte människans guidance och på så vis fått hundar som kan läsa människospråk väldigt väl. 

Men jag kan inte minnas vad den hette. :/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Inkanyezi
2014-02-23 10:02
#9

Det är onekligen mycket lättare för en människa att lära sig hundens språk, än det är för hunden att lära sig människans. Människans språk är nästan unikt i djurvärlden, och de enda djur vi känner till som har ett tillnärmelsevis lika utvecklat verbalt språk är valar.

Däremot är våra känslor inom djurvärlden rätt lika, och mer lika ju närmre arterna står varann. I stort sett alla däggdjur har ett likartat känsloliv. Men det betyder inte att alla djur skulle kunna anpassas till människan. Hunden däremot är väldigt bra på det, även om det finns enstaka mänskliga signaler som lätt feltolkas av en hund, exempelvis att le, så att man visar tänderna, samtidigt som man tittar hunden i ögonen. En hund som inte har lärt sig hur människor använder den signalen tolkar den som mycket aggressiv.

När det gäller förståelsen av ord, så brukar hunden lära sig den genom att kombinera upplevelsen av olika företeelser med ordet. En del hundar lär sig otroligt fort och till synes väldigt lätt, medan andra är betydligt trögare. Jag tränade en gång en ledarhund som efter att jag hade lämnat över den till en blind person lärde sig gå och hämta en flaska öl i kylskåpet när hans synskadade förare bad honom göra det. Helt klart förstod han vad som förväntades och visste var flaskan fanns.

Magi-cat
2014-02-26 13:23
#10

Enligt amerikanska forskare (Jensen: "Hundens språk och tankar" 2011) kan vanliga hundar förstå ca 160 ord utan särskilt systematisk träning. En hund, Rico, som man forskade närmare på kunde runt 200 ord och kunde dessutom meddela om han förstod. 

Vidare försök med en annan hund, Chaser, resulterade i världsrekord (dittills) i dokumenterad ordförståelse: 1022 ord! Han kunde dessutom skilja mellan verb och substantiv och kategorisera föremål med gemensamma egenskaper! 

Visst är det fantastiskt vad de kan, de kloka djuren!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MrsGoldfire
2014-02-27 22:05
#11

Ibland brukar jag tycka att hundar och ungar är rätt lika….Korta kommandon som "sitt" och "kom hit" funkar bättre än -kom och sätt dig här.😉

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Cahira
2014-02-28 23:45
#12

#11 Och "Städa rummet" "Varför?" vs "Om du går och bäddar sängen så får du en kaka" 😂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MrsGoldfire
2014-02-28 23:48
#13

Precis!😃

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Annons:
Magi-cat
2014-03-01 07:36
#14

En bra motivering funkar på både barn och vuxna också!😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2014-08-27 17:06
#16

Hundar härmas!

För inte så länge sedan trodde man att hundar lär sig genom betingning och trial-and-error. Lite mekaniskt så där. Naturligtvis är det mer omfattande än så och naturligtvis kan hundar mycket mer! Härmas till exempel!

Och då menar man härmning som en medveten handling, ett resultat av att man förstått innebörden av  vad en annan individ gör och härmar den för att uppnå samma resultat.

Intressant från forskningsfronten av etolog Per Jensen!

http://www.perjensen.se/etologi/fran-forskningsfronten/archives/08-2014.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2014-08-28 01:03
#17

Kul att dom forskat fram det! Kom ihåg trådar på olika forum där vi tagit upp detta, hundar som lärt sig genom att se en annan hund göra det. :) 

Min katt lärde sig "leken" att hitta tepåsen medans jag försökte få min hund att fatta. Hon förstod alltså inte vad jag menade, men han gjorde som satt och tittade på vart jag pekade och kopplade att jag pekade på tepåsen varje gång trots att jag flyttade runt den. Han tippade rätt skål med teet i 3-4 gånger på rad utan tvekan (trots runtflyttning så han inte skulle komma åt men han gick runt mig) innan jag fick flytta på honom så hunden kunde få en chans. Hunden lyckades aldrig men han fattade precis. Det var verkligen ett spännande fenomen. Den katten var så sjukt smart!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JonasDuregard
2014-08-29 07:29
#18

#0 "(Tacksamt om någon kan hitta originalartikeln)"

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0049382

Magi-cat
2014-08-29 07:44
#19

#18 Tack! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-08-29 14:23
#20

#17 Smart kisse! 🐱🙂🏆


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-09-24 08:31
#21

Mer från forskningsfronten och Per Jensen:

Vi människor härmar varandra, det sker omedvetet. Försök motstå en gäspning när resten av sällskapet sitter och gäspar!

Att hundar härmas och känner av andras sinnestillstånd har man lärt sig vid det här laget. Även hundars gäspningar smittar och smittar lättare ju mer närstående den som utlöser beteendet är. Men är det en följd av domesticeringen eller ett ursprungligt hund-beteende?

Ett japanskt forskarteam undersökte vargar (visserligen i djurpark, men ändå) och fann att även de har ett smittande gäsp-beteende.

Man drar därför slutsatsen att hundarnas gäsp-härmande är äldre än från den domesticerade eran.

" Kanske är empati en grundläggande social förmåga, vanlig hos alla flockdjur som måste leva och fungera tätt tillsammans."

http://perjensen.se/etologi/fran-forskningsfronten/vargar-har-ocksa-empati.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-12-09 21:43
#22

Hundar förstår vad vi förstår, de har "theory OF mind" och kan mentalisera.

" Forskarna säger att resultaten tyder på att hundar verkligen kan mentalisera, dvs tillskriva och förstå människors kunskaper. De förstår att olika personer ser skilda saker i sin omgivning,  och de har en imponerande kontroll på människors uppmärksamhetsfält. Man konstaterar också att hundarnas resultat i studien var bättre än när liknande test gjorts på olika apor."

Läs i Per Jensens blogg om de test som gjordes:

http://www.perjensen.se/etologi/fran-forskningsfronten/hundar-vet-vad-vi-vet.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2014-12-10 00:47
#23

#22 Såna studier är så otroligt intressanta!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2015-01-14 16:36
#24

Att tolka människors kroppsspråk kan vara tillräckligt svårt ibland. Ännu fler fel gör vi sannolikt när vi tolkar djurens kroppsspråk.

T.ex. det där när hunden lägger sig ner och visar magen. Det betyder undergivenhet, eller hur?

Eller nja…Ny forskning när man tittat närmare på beteendet visar att det i alla fall inte alltid innebär undergivenhet, utan är mer en "combat maneuver", en rörelse för att undvika bett i nacken och att bli angripen…

http://www.huffingtonpost.com/2015/01/13/dogs-rolling-over-aggressive-submissive_n_6456146.html?ncid=fcbklnkushpmg00000063


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-01-21 20:42
#25

Nu kan man se vad som händer i hundens hjärna under aktivitet:

http://www.perjensen.se/etologi/fran-forskningsfronten/vad-hander-i-den-glada.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2015-01-21 23:54
#26

Typiskt att jag inte klarar av tjocka texter senare tid. Men kul att dom testar!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2015-01-22 08:30
#27

#26 Håller med om att det är jobbigt med tjocka texter utan styckesindelning. Max 5-6  rader bör det vara innan man gör nytt stycke.

I alla fall har man kommit på en ny metod att studera vad som händer i hundens hjärna medan den är aktiv. (Tidigare var den tvungen att ligga still en halvtimme och det blir ju inte riktigt samma sak.)
Nu sätter man på en behändig liten mössa där ett instrument skickar  in ljusvågor i hjärnan och läser av..

Man mätte aktiviteten dels när man pratade vänligt med hunden, dels klappade den fysiskt. Hunden reagerade positivt och med förväntan i högre grad vid fysisk kontakt.🐶

En rolig upptäckt var att även om hunden efter ett tag inte ger så mycket synligt gensvar längre är den fortfarande lika positiv och förväntansfull i hjärnan!🐶🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2015-02-08 21:57
#28

Hur hundar "ser" med nosen…

En TED-lektion, ca 4 min

http://ed.ted.com/lessons/how-do-dogs-see-with-their-noses-alexandra-horowitz


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

m2studio
2015-02-09 02:35
#29

Min hund Toby kan kompensiere med mig om nästan allt han vill ha med sin blick och nästan 100% delar sin sorg och glädje med oss med ögon och rörelse.

Nu håller jag på att lära honom vad jag vill ha och då han är på väg att lära sig.

Han kan nästan 17 ord och lär sig mer och mer och han är bara 13 månader. 

Med hjälp av hans jäkt instinkt tränar jag honom att blir bättre på att spåra och visar mig spåret.

Jag har läst mycket om hundar och en del kunniga folk inom detta område påstår att vissa raser är smartare än andra raser och alla hundar inte är lika kloka.

Min Jack Russel är mycket smart tycker jag. Han förstår av vår klädstill var vi ska, eller vad ska vi göra, han vet när vi lagar mat, då är det för honom eller för oss själva. Han äter samma mat varor som oss plus kompletteringar utan dem ämne som inte är bra för honom.

Han vet vad ska han göra när han är koppelfri, och han vet vad vi menar när vi pratar med honom.

Korta kommande  är bäst att förstå.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Magi-cat
2015-02-09 07:41
#30

#29 Roligt att höra om din smarta hund. 🙂🐶


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-03-10 08:55
#31

Hade turen att en dag råka bevista ett föredrag med Per Jensen. Väldigt intressant och en engagerad och hundtokig föreläsare som fångar publikens intresse.

Först berättade han att vi just nu lever i en enorm kunskapsexplosion (bra ord!) om djurs/hundars förmågor, hur vi fattar allt mer av hur mycket de egentligen kan och förstår, mycket mycket mer än ens den mest hängivna hundälskare insett. (Något att reflektera över.)

Hundens historia: Tamvovven härstammar från vargar i södra Kina för 15000 år sedan. Dessa urmödrar är upphov till hundarna som spridit sig över jordklotet och givit upphov till alla olika variationer. Hundarna började följa människorna som jagade och strödde slaktavfall omkring sig. Människorna fick å sin sida en extra vaktpost och hjälp vid jakten. En symbios, bådas nytta - och glädje - av varandra.

De vargar/hundar som var mest sociala och lättast att förstå avlade man vidare på och de kom att slå följe med människorna.

I en grav, 12 000 år gammal, har man hittat ett skelett av en ung flicka begravd med sin hundvalp. Det är det äldsta exemplet på att hundarna hade sådan betydelse att de följde med ända in i döden. Hunden låg alldeles vid flickans ansikte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-03-10 09:06
#32

Lite mer: Hundar och människor  är rätt lika varandra. Vargar jagar i grupp. Det gjorde de första människorna också. Hundar samarbetar också och läser av människor.

Det där med att läsa av människans ansiktsuttryck är intressant. Hundar är kusligt bra på det. Ett exempel som Per Jensen visade:

Hundförare med duktiga, tränade knarksökhundar fick delta i ett experiment. De fick komma in i en stor sal där försöksledarna talade om att de skulle gå en snitslad bana där "prover" fanns gömda. Det gällde för hundarna att hitta proverna. Under tiden skulle forskarna sitta längs bak i salen, studera och dokumentera allt.

För att veta att hunden markerade rätt hade man satt upp post-it-lappar på väggarna där "proverna" var gömda.

Ok, ekipagen fick komma in och gå sin runda. De flesta hundarna klarade naturligtvis uppgiften och markerade med ett "voff" vid post-it-apparna. Så klart, det här var tränade ekipage som kunde sina saker!

Det var bara det att inga prover fanns gömda där…Hundarna hade reagerat på husses/mattes reaktioner (de "visste" ju, trodde vovven!), var lydiga och angelägna att vara till lags och gjorde vad de trodde de förväntades göra.

Av detta kan man lära flera saker: Lita aldrig på vad experimentledarna säger att försöket går ut på.😉

Och förstås, att hundarna läser av sin människa mycket mer än vad man kan tro…

Enligt uppgift blev hundförarna ganska förvånade över den här insikten och man fick ha en debriefing efteråt…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-03-10 09:11
#33

Ett annat experiment som skulle ta reda på likheter och skillnader mellan hundar och vargar:

Vargvalpar och hundvalpar växte upp under samma förhållanden. När de var ca 1,5 år fick de lösa en uppgift, att ta fram en korv ur en bur. Första gången gick det bra, de fick sin eftertraktade belöning.

Nästa gång hade man ändrat förhållandena så korven inte gick att komma åt. Vargarna fortsatte idogt försöka lösa uppgiften på olika sätt tills man avbröt försöket.

Hunden däremot - det tog inte många sekunder innan den sökte ögonkontakt med husse/matte med en blick som sade "du har ju händer, fixa det här!"

Inga vargar sökte ögonkontakt, bara hundarna.

Här är tydligen hunden unik. Inte ens schimpanser gör så.

Hundar försöker lösa problemen tillsammans med människan. De följer också fingret när man pekar var de ska söka.

Schimpansen säger: "stör mig inte, jag försöker lösa ett problem"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-03-10 09:34
#34

Och så fick vi höra om hunden Chaser, som lärde sig 1022 enskilda ord och ett antal kategorier.

Hur kan en hund kategorisera?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2015-03-10 09:38
#35

Glöm klickerträning och alla andra metoder: Nyheten heter "do as I do".

I första steget visar man hunden vad den ska göra, t.ex. snurra runt. Sedan får hunden göra det. (Och får en godisbit.)

Hunden härmar människan…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2015-03-11 03:07
#36

#35 Var nytt för mig! Bra inspiration, tack!

Science OF dogs documentary: https://www.youtube.com/watch?v=qO11bdsWvOo

Wolf and Human - The creation OF the dog https://www.youtube.com/watch?v=zfrL1YF44G0

Fanns en som hette Secret life OF dogs men den har tagits ned. Synd..

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2015-03-12 13:19
#37

#36 Hade heller aldrig sett det där förut! Mycket imponerande när man ser den här demonstrationen av tydlig härmning. Tänk vad mycket vi gör som måste vara förbryllande för dem!

Andra djur härmar också beteende, men tydligen är hundarna i särklass i sin observation av människan och förmåga att ta efter. Vad man vet åtminstone, är väl bäst att tillägga..

Och när man pekar och hunden förstår vad den ska leta…också unikt för hunden…

Tack för länkarna, ska kolla sedan!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-04-01 19:35
#38

Intressant artikel från Linköpings universitet om hundens kommunikation med människan:

http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/genernastyrnarhundenberomhjalp.5.426a72d614c33b887a0624.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-04-11 14:38
#39

Att be om hjälp är medfött och genetiskt betingat, troligen som en effekt av domesticeringen. Vilka gener det handlar om vet vi inte, men det är nästa steg i forskningen.

Erfarenhet spelar naturligtvis stor roll också. Ser hunden att det lönar sig att be sin husse/matte om hjälp så förstärks beteendet.

Per Jensens forskningsblogg:

http://www.perjensen.se/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2015-04-12 01:53
#40

Dessa tester om hur de ber om hjälp har varit väldigt intressanta. :) Finns otroligt många bra!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2015-06-28 15:37
#41

Ny bok av Per Jensen!

"Nu har jag lämnat slutkorrekturet på den nya boken “Hur smart är din hund?” till förlaget. Utgivning är planerad till mitten av september. Den här boken skiljer sig lite från mina tidigare, men den som läst “Hunden som skäms” kommer att känna igen temat. Skillnaden är att den här boken innehåller ett knippe förslag på praktiska övningar som var och en kan göra med sin egen hund för att få reda på lite mer om hur just den tänker och känner. Hur bra är den på att kommunicera med dig? Hur empatisk är den? Kan den räkna? Det är några exempel på vad övningarna behandlar. De är alla bearbetade och förenklade varianter av olika vetenskapliga experiment så man kan jämföra med vad forskarna tidigare funnit i liknande test. Svårighetsgraden varierar från mycket lätta övningar som knappt kräver någon rekvisita och inte förutsätter någon träning, till lite mer komplicerade försök som ibland kräver att man tränar en del i förväg. Tanken med boken är inte att mäta någon “hund-IQ”, utan främst att man får lite nya redskap och uppslag för att lära känna sin hund lite bättre. Samtidigt hoppas jag att både hund och ägare får roligt tillsammans, samtidigt som båda får anstränga de små grå lite extra."

http://www.perjensen.se/etologi/fran-forskningsfronten/ny-bok-slapps-i-september.html

Hoppas budskapet går fram, att hund och ägare ska ha roligt tillsammans.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[[Boris Sager]]
2015-06-28 18:06
#42

O, det här har jag missat! Men att hunden fattar mycket mer än vi tror är klart. De har studerat oss under århundraden och kan ibland läsa oss mer än vi själva kan.

[[Boris Sager]]
2015-06-28 18:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Vad vore livet utan våra älskade djur??

Magi-cat
2015-06-28 18:50
#44

Vilka ögon. 😍

Livet utan djur är svårt att tänka sig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-08-04 21:53
#45

Per Jensen är alltid läsvärd.

Den här artikeln (skriven redan 1983!) talar om det missuppfattade begreppet dominans.

"Förtroenden och tillit från hundens sida är förmodligen en förutsättning för att kunna lära den olika dressyrmoment. Bestraffningar och tillrättavisningar är moment som riskerar att förstöra förtroendet. Dressyr handlar enbart om inlärning. Hunden vill lära sig. Inlärning har, såvitt vi vet, inget samband med att dressören måste vara dominant."

http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Anna_4444
2015-08-04 22:44
#46

Definitivt tror jag att hundar förstår vad vi menar, liksom tex en person, som inte behärskar mitt languinistiska språk, behärskar det kroppsmässiga, tonlägesmässiga. Så läser hunden mig.

Magi-cat
2015-08-12 17:40
#47

Spännande ny forskning om hundens perception!

Hundar känner igen sina människor, inte bara på lukten som en del tror, utan har förmåga att känna igen ansikten!

Med MRI-teknik har man kartlagt vad som händer i hundens hjärna när de ser ansikten. Det visade sig att bilder på ansikten aktiverade samma område i hundens temporallober som hos människor! Det är ett medfött system och ingenting som de behöver lära sig.

http://www.perjensen.se/etologi/fran-forskningsfronten/hur-hundar-kanner-igen.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2015-08-12 20:54
#48

#47 fMRI-studier dras ju som känt med en del problem. Tror vi diskuterat det förut (det här med hur döda laxar reagerar på bilder och sånt).

Men just för att avgöra om deras ansiktsigenkänning är inlärd eller medfödd är det kanske bästa tillgängliga metoden. 

Tyvärr är studien väldigt liten (sex försöksdjur) så att tala om resultaten som etablerad fakta är kanske förhastat.

Annons:
Magi-cat
2015-08-12 21:30
#49

#48 Döda-lax-grejen var länge sedan och jag tror man lärt sig en del sedan dess. (MRI är en fantastisk metod att se vad som händer i hjärnan och det är lätt att bli entusiastisk.)

"Studien är en i en rad undersökningar som kommit på senare år där MRI-tekniken används på hundar och vi lär få se mer av samma typ av experiment i framtiden. Spännande, eftersom det här är en metod som låter oss se rätt in i hundens hjärna när den ligger och tänker!" (PJ)

Sex hundar låter kanske lite, men de var speciellt tränade att ligga helt stilla. Det kanske inte finns så många sådana.

Det låter ganska följdriktigt att ett socialt djur som hunden har den här färdigheten medfödd, precis som apor och människor.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2015-08-12 23:39
#50

"Sex hundar låter kanske lite, men de var speciellt tränade att ligga helt stilla. Det kanske inte finns så många sådana."

Det tänkte jag med. De måste nog vara synnerligen väl tränade eftersom maskinen låter högt (har jag för mig) och försöksprotokollet kräver att de inte ser någon människa när testet utförs. 

Oavsett vad det beror på så är studien utförd på ett litet antal individer. 

"Det låter ganska följdriktigt att ett socialt djur som hunden har den här färdigheten medfödd, precis som apor och människor."

Möjligen, fast det är också tänkbart att de inte har det. Hundar har trots allt en del färdigheter som vi saknar, och de har ju skarpare sinnen som skulle kunna göra visuell ansiktsigenkänning överflödig.

Magi-cat
2015-08-13 08:08
#51

#50 Usch ja, maskinen låter högt. 😕 Det måste vara med en extrem självövervinnelse hundarna ligger helt stilla. De har ju också känsligare hörsel än vi. Men hundarna lärde sig tydligen att associera apparaten med någonting positivt,
De måste också lära sig att fästa uppmärksamheten på skärmen vilket är en avancerad färdighet, då hundar normalt inte interagerar med tvådimensionella bilder. 

Tidigare studier hade ju visat att hundar misslyckas att känna igen människor med påse över huvudet, trots att de kunde använda sina andra sinnen. (eller så blev de förvirrade av pås-tricket) Hundarna har också socialiserat med oss under så lång tid tillsammans att det verkar rimligt att visuell ansiktsigenkänning spelar roll för hundens enorma förmåga att socialisera med och arbeta tillsammans med människor. Det man ville ta reda på var om det var medfött eller inlärt.

Att systemet liknar vårt är jätteintressant eftersom det tyder på en lång evolutionär historia.

Här finns bilder på hur det såg ut med hundar i apparaten:

http://www.constantinealexander.net/2015/08/dogs-process-faces-in-specialized-brain-area-study-reveals.html

Tydligen var det 6 av ursprungligen 8 hundar som fullföljde och förmådde vara helt stilla under experimentet.

Här ser vi att om hundarna hade reagerat med belöningssystemet, dvs  med inlärd respons, hade det synts på scanningen. Så var alltså inte fallet.

""Dogs have been cohabitating with humans for longer than any other animal," Dilks says. "They are incredibly social, not just with other members OF their pack, but across species. Understanding more about canine cognition and perception may tell us more about social cognition and perception in general."" 

(Ju mer man lär sig, desto mer lika är vi…Vilket borde få konsekvenser…)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-08-13 11:00
#52

Jag tror döda-lax-studien JD talar om är denna: (fast den har nog inte diskuterats här, vad jag minns.)

"Now, to clarify: what exactly were they doing? Well, when you do fMRI studies in the brain, there's a ton OF information there. The information is generally broken down into sections called voxels. Up 130,000 OF them in a single study and contrast selection, looking at each one to see if it is 'activated' compared to the others. And doing the statistics on these studies gets to be a problem. You have to do thousands OF comparisons, and you being to run into something called the "multiple comparisons problem". If you do a lot OF tests, at least some OF them will come out positive, even if they are not real. These are called false positives, and they are something you really want to watch out for."

http://blogs.scientificamerican.com/scicurious-brain/2012/09/25/ignobel-prize-in-neuroscience-the-dead-salmon-study/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: