Annons:
Etiketterforntidteknik
Läst 13606 ggr
Magi-cat
12/7/12, 8:47 AM

Bagdad-batteriet

Bagdad-batteriet upptäcktes 1936 och är ca 2000 år gammalt.

Intressant länk om forntida teknik! (Volta var inte först med batteriet! :-))

http://www.world-mysteries.com/sar_11.htm

edit 9/12: Lite mer om Bagdad-batteriet:

1936 grävde man bort en liten kulle utanför Bagdad. Sedan man funnit rester av bebyggelse beslöt sig Irakmuseet för att göra en vetenskaplig utgrävning av området.

Den tyske arkeologen W. König fann då detta gåtfulla föremål, denna "vas" som så mycket liknade ett batteri…..Efter vidare undersökningar fick han också reda på att man redan tidigare funnit rester av fyra liknande batterier vid den gamla staden Seleucis ett stycke längre bort.

När han besökte Berlin-museet fann han batteridelar, men ej hopmonterade, såsom kopparcylindrar, järnstavar och asfaltproppar till 10 st exakt likadana batterier. De kan alltså ha varit tänkta att seriekopplas.

Teknikern F.M. Gray vid General Electric fick höra talas om fynden via en tidskrift, blev intresserad, och bestämde sig för att låta göra en kopia. Den fungerade utmärkt med kopparsulfat som elektrolyt.

Bagdadbatteriet består av en cylinder av tunn kopparplåt som böjts och lötts samman med en blandning av 60 % tenn och 40 % bly. Botten är isolerad med ett lager asfalt. Toppöppningen är försluten med asfalt genom vilken man stuckit ner en stav av järn. Allt cementerat i lervasen.

Koppar-järn-kombinationen i det här 2000 år gamla elementet är detsamma som Galvani använde sig av 1786!

(källa: Henry Kjellson: Forntida teknik, 1973)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ghosthunter
12/8/12, 9:03 AM
#1

Ja det där har jag sett i ett tv-program som tog upp en mängd olika saker som vi tror är nya uppfinningar, men som har funnits sen urminnes tider….dom var på sätt och vis klokare förr i tiden, ty då hade dom inte data och en massa hjälpmedelGlad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
12/8/12, 9:11 AM
#2

Precis! Måste ha varit ett intressant TV-program!

Det är som om man ibland tror att allt bara går framåt men uppfinningsrikedomen var minsann lika stor då. Prylarna fanns, men inte de samhällsstrukturer som gjorde dem allmänna. Och så glöms de bort. Och upptäcks igen och liksom inte "stämmer" med bilden av hur det var "förr". Undrar hur mycket mer det finns/har funnits av teknik? Av glömda civilisationer?

Och tänk alla dessa byggnadsverk - utan databeräkningar och snoffsiga verktyg!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
12/8/12, 11:07 AM
#3

#0,2 Du skriver som att vi vet säkert att det användes som en galvanisk cell, men du är väl medveten om att det bara är en teoretisk möjlighet och inte något som det finns entydiga belägg för?

Magi-cat
12/8/12, 12:12 PM
#4

#3 jadå Glad var inte orolig. (Väl uttryckt förresten. Lämnar fritt för fortsatta antaganden och spekulationer.)

Hur som helst, någon har tydligen kollat att det kan fungera som en sådan.

Har JD andra förslag?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
12/8/12, 1:25 PM
#5

#4 "Hur som helst, någon har tydligen kollat att det kan fungera som en sådan."

Ja, vid flera tillfällen tydligen med lite olika resultat. Ett problem med dem är att de dels kräver flera seriekopplade kärl och det hittades ingen utrustning för det på platsen, och dels krävs det en effektiv elektrolyt för att uppnå användbar spänning (något som man inte heller fann spår av på platsen).

"Har JD andra förslag?"

På användningsområden? Inga som jag kan komma på men tydligen har någon föreslagit förvaring av heliga skrifter som sedemera har furmultnat.

Om det är avsett som ett primitivt batteri så är ju frågan vad de skulle ha det till. En del har ju spekulerat i att de guld-galvaniserade silverföremål med det men det finns det ännu tunnare belägg för. Mythbusters gjorde ett test där de spekulerade i att det kunde användas av prästerskap för att inducera svaga elektriska chocker som en religiös ritual, även det utan några riktiga belägg som jag förstår det.

Magi-cat
12/8/12, 3:57 PM
#6

#5 Att man inte hittat något mer på platsen är ju inget som säger något mer än just det, egentligen. Det är ju ren tur att det hittades öht och det behövde ju inte ha hamnat på samma ställe som övrig utrustning….Kunde de göra ett batteri så var det säkert inga problem att få fram en elektrolyt!

Användning? Kan tänka mig en hel del användningsområden, åtskilligt mindre fantasifulla och illasinnade än Mythbuster-varianten.Cool

Var inte guldgalvanisering känt förresten? (någonstans)

(Håller på och läser om det just nu, kanske hittar något…..)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ghosthunter
12/8/12, 4:14 PM
#7

#5 Att du är skeptisk mot paranormalt är en sak, men nu börjar du gå emot teknik och vetenskap också…blir du aldrig nöjd?..hahaSkrattande

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

JonasDuregard
12/8/12, 8:58 PM
#8

#6 "Att man inte hittat något mer på platsen är ju inget som säger något mer än just det, egentligen."

Sant, det bevisar absolut inte att det inte fanns flera kärl eller att de hade utrustning för att seriekoppla dem. Dock bör ju alla hypotestiska tillämpningar som bygger helt på att de seriekopplade kärl betraktas som obekräftade tills dess att det finns belägg för att de hade kapacitet till det.

"Kan tänka mig en hel del användningsområden, åtskilligt mindre fantasifulla och illasinnade än Mythbuster-varianten.Cool"

Berätta Glad

#7 Jag är glad att jag nyanserat din bild av mig. Glad

Att vara lika skeptiskt intsälld till alla påståenden är min föresats, kanske inte alltid det enklaste idealet att nå upp till men jag gör så gott jag kan.

Jag är osäker på exakt vad du menar med att jag går emot teknik och vetenskap dock. I just den här diskussionen tycker jag inte jag uteslutit något alls, bara betonat att det finns stor osäkerhet kring föremålets funktion. Det låter typiskt mig själv tycker jag Glad

Magi-cat
12/9/12, 8:07 AM
#9

Godmorgon i midvintermörkret!

Var det verkligen så mörkt i forntiden som historikerna tror, innan elektriciteten kom och upplyste världen dag som natt? Jag har ofta undrat det….facklor och ljus har ju sin begränsning.

Såg ett program på TV en kväll om gruvbrytning i Wales, där man under oändliga strapatser bröt den dyrbara statushaussade kopparmalmen i trånga gruvgångar, i mörkret eftersom man inte kunde ha facklor med sig. (De hade konsumerat allt syre.) Tänk om de hade haft åtminstone ett Bagdad-batteri att lysa sig med…..

När behoven finns kommer uppfinningarna och jag tror mänskligheten har mycket i gömmorna av gammal kunskap av alla de slag som glömts bort…

#0 är uppdaterat……


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/9/12, 8:28 AM
#10

Hur är det med Indien då, detta land med så framstående historia, kultur och teknik? Hade inte de gamla indierna någon nyckel till elektricitetens gåta?

Enligt boken Forntida teknik finns det inga dokumenterade fynd. Men - det finns alltid ett men…

I den tekniska tidskriften Shilpa-Sansar har det redogjorts för innehållet i en gammal indisk skrift:

Så här säger Hari Thatte om elektricitet:

"Efter att ha placerat ett stycke koppar i ett lerkrus med vid öppning, lades därovanpå kopparvitriol, Det hela täcktes så med ett lager av sågspån ovanpå vilket lades ett zinkblock smort med kvicksilver. Genom denna förbindning erhölls elektricitet som kallades Mitra. Ljus erhölls med denna anordning. Ett batteri av etthundra lerkurs var mycket effektivt."

"Thatte framhåller att förgyllning och försilvringar av koppar skedde medelst elektroplätering. Han uppger att Agastya uppfann metoden att belägga koppar med guld eller silver med hjälp av elektriska batterier och fick titeln Kumbhadhava, som betyder 'den batterifödde' eller Maitravaruna som betyder 'son av elektricitet'. Thatte anger att den beskrivna kunskapen om elektricitet uppges härröra från Ramas tid 5000 år f.Kr."

(källa och citat: Henry Kjellson, Forntida teknik, 1973)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/23/16, 11:38 AM
#11

Botaniserade lite bland gamla trådar när jag egentligen sökte något annat….🙂 Och hittade den här, om Bagdad-batterierna….

Henry Kjellson är fantasifull, men ämnet är intressant….

"Många vetenskapsmän är dock skeptiska till att det skulle vara batterier och anger ett antal problem avseende designen samt likheter med krukor för bevarande av skriftrullar som funnits nära Seleucia vid Tigris. Men möjligheten att de skulle vara batterier är inte otrolig. Teknologin är definitivt inte hightech och de tillverkades med material som fanns tillgängliga vid den tidpunkten. Att förstå hur någonting fungerar är heller inte nödvändigt för att kunna använda det."

http://www.epochtimes.se/forntida-teknologi-bagdadbatterier-forlorade-for-alltid/

Vad finns det mer i gömmorna? Och mycket är väl förstås förstört, av okunskap eller maktdemonstration…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: