Annons:
Etiketthälsa
Läst 4460 ggr
Magi-cat
2012-11-04 11:49

Om hjärna och magkänsla, boktips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Det är dags att tänka på hjärnan!" säger Katarina Gospic, hjärnforskare och författare, aktuell med boken "Välj rätt: en guide till bra beslut".

Forskningsrön om hjärnan tas inte upp och omsätts tillräckligt snabbt i samhället menar hon bl.a.. Man bygger fortfarande stora kontorslandskap fast man vet att där måste vår hjärna ägna en betydande del av sin kapacitet till att hantera stress och utestänga distraktioner.

Viktiga politiska beslut tas efter timmar av nattmangling - trots att man vet att prestationerna då blir sämre. I själva verket är det reptilhjärnan som fattar avgörande beslut för många människors framtid…..

Nej, särskilt klyftigt eller coolt är det inte med övertidsarbete….

Jag hörde henne prata i ett TV-program på förmiddagen. Hon berättade om magkänsla och beslutsfattande. Magkänslan är viktig att gå efter och ett fysiologiskt faktum - den hjälper oss att fatta goda beslut.

Magen, hjärtat och hjärnan har en intim förbindelse. Samma ämnen som finns i hjärnan finns ockå i maghjärnan. Det ena påverkar det andra i hög grad.

Så - lita på din magkänsla!Cool Den har rätt, säger forskningen!Flört

Men blanda inte ihop magkänslan med rädsla för att våga ta ett avgörande steg….

http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/det-ar-dags-att-tanka-pa-hjarnan

om boken: http://www.bokus.com/bok/9789173374200/valj-ratt-en-guide-till-bra-beslut/

(bild från publicdomainpictures.net)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[_Fisken_]
2012-11-04 16:18
#1

Jag vet av att psykologer kan gå kurser i att känna av och utveckla sin Intuition. Ska inte blandas ihop med Instinkt som baseras på sina erfarenheter. Intuitionen sägs använda hela sitt "jag" till att bedöma människor och situationer och intuitionen är omedelbar.
Instinkten kommer från en högre nivå.

Är magkänslan samma som Intuition? Eller är det instinkten?

Jag är inte psykolog eller nåt men är intresserad av ämnet.

Magi-cat
2012-12-28 08:41
#2

Hej Fisken! Bra fråga du ställde!

Nu har jag lyckats låna hem boken jag pratade om i början: "Välj rätt - en guide till bra beslut" av Katarin Gospic.

Intressant det här med magen och bukhjärnan. Hela kroppen deltar som en enhet, men det kan kännas lite avigt att ta till sig att vi tänker med magen. Eller är det?Glad

Så här säger förf. om Intuition och magkänsla:

"Intuition går han i hand med magkänsla och kan ses som resultatet av signalerna från kroppen kombinerat med tidigare minnen. …Vi bara känner vilket som är det rätta valet. "

/edit: kortade ner citatet/M-c

Människor som använder magkänsla är bättre på att fatta väl övervägda beslut. Också.

Jag tycker det låter bra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2012-12-28 08:50
#3

Skillnaden mellan instinkt och Intuition - begreppen används ofta synonymt och alla tycks ha sina egna tolkningar. Kanske är det inte så nödvändigt att veta vad som är vad. Ju mer man lär sig desto mer går allting i varandra.

Men om man ska säga något så är instinkt det nedärvda och Intuition mer komplext, inkluderande erfarenheter. (Väldigt kort.:-))


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[_Fisken_]
2012-12-28 12:23
#4

Jag försöker öva mig i att lita på magkänslan. Den där första, omedelbara tanken som far igenom kroppen. Den blir oftast nerkladdad av ett sammelsurium av pålagda "förståndiga" beslut och man måste ibland leta efter vad det var man egentligen upplevde initialt.

Som nu tänker jag "Ska jag festa till Nyår?". Magkänslan säger "ta det lugnt…" medan det högre jaget säger "Jamen, var lite social nu vettja….det borde du vara…".  Jag låter magen och vettet slåss lite så blir det nog bra till sist. :-)

Magi-cat
2012-12-28 12:35
#5

#4 hehe….Skrattande

Ha så kul till nyår och lita på maggen!Flört


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Ghosthunter
2014-12-30 14:01
#7

Det finns ett likadant nervsystem i magen som i hjärnan. Det kan vara en vetenskaplig förklaring. Min intuitionen eller magkänslan är något som vi inte kan förklara…..den bara finns där….den kan lika gärna komma utifrån, från t.ex andliga hjälpare och guider😃

(undra hur kort stund det går nu innan en skeptiker kommer in och spelar viktigpetter?)😂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2015-03-13 08:12
#8

Mer om magkänsla: det ligger mer i den än vad vi ofta tror! Den är en bro mellan logik och Intuition.

Vad som händer i och utanför kroppen påverkar hur vi känner oss, hur vi fattar beslut och vad som händer i "the mind". 

Så lyssna på magkänslan, men värdera också. Det är inte alltid lämpligt att följa den, men man ska vara medveten om den.

I slutet på artikeln framförs att kvinnor evolutionärt betingat kan ha närmare till sin Intuition.

http://www.medicaldaily.com/your-gut-feeling-way-more-just-feeling-science-intuition-325338


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2015-03-13 17:47
#9

Jag önskar att jag kunde bli bättre på att gå efter min magkänsla eller Intuition. Oftast gör jag saker eller köper saker, bara för att jag snabbt och smidigt vill ha saken gjord och det blir som vanligt fel. Så intuitionen stämmer alltid!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

tarantass
2015-03-15 17:25
#10

#8: ligger säkert mycket i den artikeln.

Men sedan (säger mig eftertryckligt min erfarenhet) behövs den vanliga varningen mot att läsa "kvinnor" som "alla kvinnor" och "män" som "alla män" och dra någon som helst slutsats om enskilda invidider på grundval av ett eventuellt statistiskt genomsnitt för hela grupper.

Även om skillnader finns överlappar könen med största sannolikhet varandra nästan helt, som de brukar. I synnerhet om man också tar med hur livserfarenheter kan prägla eller förrycka intuitionen.

Vore önskvärt att skribenter började anpassa sig till nätåldern någon gång. Numera kan man inte ta för givet att folk som läser sådana här texter är medvetna om sådant.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2015-10-13 20:30
#11

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: