Annons:
Etiketthälsa
Läst 7023 ggr
Magi-cat
10/31/12, 10:06 AM

Om meditationens roll för hälsan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För inte så länge sedan förknippades Meditation huvudsakligen med det "österländska", det mystiska, för oss oförklarade.

Nu sker ett uppvaknande inom "västerländsk" vetenskap.

Det meditativa tillståndet bygger faktiskt om hjärnan och påverkar kropp och hälsa, visar forskningen.

Och det allra bästa med meditation: man kan göra det själv, det är gratis, det är effektivt. En bra metod för bättre hälsa och välmående!

Lite ur forskningen:

Vana meditatörer kan nå ett tillstånd där metabolismen (ämnesomsättningen) sänks med 60 %. Kroppstemperaturen kan höjas så mycket som 8 grader. (Vilket kan förklara hur indiska gurus kan sitta ute i kylan endast iförda tunna kläder - och vara varma)

Men man måste inte tillbringa hela dygn i Meditation för att nå resultat: forskningen visar att så lite som 20 minuter om dagen ger positiva effekter på blodtryck, puls, andning och kan på så sätt sänka risken för hjärtrelaterade åkommor.

Vidare kan enkel vardagsmeditation eller mindfulness sänka upplevelsen av smärta. Även patienter med kronisk smärta får mindre ont.

Lustigt nog stärks den vänstersidiga frontal-hjärn-aktiviteten, ett område som har betydelse för positiv sinnesstämning, samt även för immunförsvaret. Även andra områden i hjärnan som har betydelse för sinnesstämning och humör stärks påvisbart.

Den som mediterar får mindre aktivitet i amygdala (en "kärna" som reagerar på bl.a. hot) och lättare att hantera stress och ångest. Amygdala blir också påvisbart mindre till formatet.

Vartefter forskningen gör framsteg uppptäcks allt fler positiva effekter av Meditation - på samma gång lär man sig mer om den mänskliga hjärnan och kroppen och det mystiska medvetendet. Det ger också en aning om vilka ofantliga möjligheter vi har, att förändra, att påverka inifrån.

(källa: http://theconversation.edu.au/beyond-spirituality-the-role-of-meditation-in-mental-health-4326)

(bild från publicdomainpictures.net)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
10/31/12, 12:12 PM
#1

råkade hitta en länk till:

Bara 11 timmars Meditation fördelade över en månad gör fysiologisk och mental skillnad enligt denna studie!

http://www.dailymail.co.uk/health/article-2158068/Meditation-alters-brain-wiring-just-month.html

"Nerve fibres, known as 'white matter', became denser, providing greater numbers OF brain-signalling connections. At the same time there was an expansion OF myelin, the protective fatty insulation surrounding nerve fibres."

Även humör och sinnesstämning påverkades.

Ännu ett exempel på förändringsbarheten hos hjärnkontoret! Så mycket som vi har resurser till att åstadkomma, med relativt enkla medel.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fjäril
10/31/12, 5:51 PM
#2

Ja, det är ju det jag säger, Meditation är A och O! Glad

Fantastisk läsning. Tack Magi-cat!!

Sajtvärd på Övernaturligt

lenjon1
10/31/12, 6:40 PM
#3

Säger precis som fjäril….tack!

Kram

ellan88
10/31/12, 6:43 PM
#4

Ska genast börja på allvar! Tack!

JonasDuregard
11/1/12, 11:34 PM
#5

"Vana meditatörer kan nå ett tillstånd där metabolismen (ämnesomsättningen) sänks med 60 %."

Är det bra?

Det verkar som sidan du länkar till missförstått studien den citerar, den skriver att metabolismen sänktes till 60% alltså en minskning med 40%.

"Kroppstemperaturen kan höjas så mycket som 8 grader. (Vilket kan förklara hur indiska gurus kan sitta ute i kylan endast iförda tunna kläder - och vara varma)"

Är man inte död om kroppstemperaturen går upp så mycket? Om min termometer visade ~45 grader skulle i alla fall jag bli orolig Glad.

Jag antar att man inte sänker metabolismen samtidigt som man blir varmare (mycket av värmen i kroppen kommer från matsmältningen). Eftersom all värme som kroppen alstrar härrör från muskelrörelser så måste det vara en ganska utmattande procedur (om den nu fungerar).

JonasDuregard
11/1/12, 11:43 PM
#6

Gick till källan, det var inte kroppstemperaturen som ökade (den mättes med en rektaltermometer och förblev oförändrad i samtiliga fall).

Däremot ökade temperaturen i fingrar och tår (en förutsättning verkar vara att man befinner sig någonstans där det är kallt).

#0 "[…] Vilket kan förklara hur indiska gurus kan sitta ute i kylan endast iförda tunna kläder - och vara varma"

Att värma upp sina fingrar och tår (du får samma effekt när du dricker alkohol till exempel) leder förvisso till en känsla av välbehag men det leder också till att du fryser ihjäl fortare eftersom du förlorar mer värme till omgivningen.

Vasodilation kallas effekten med ett fint ord.

Annons:
Magi-cat
11/2/12, 8:53 AM
#7

#5,6 Tack för klargörandena och för att du intresserar dig för meditationens fantastiska effekter!

Naturligtivs finns det alltid saker man behöver ta reda på mer om och förtydliga ytterligare.

Uppgiften om temperaturhöjning på 8 grader är en sådan. Det kunde rört sig om en annan skala, med det verkar vara grader Celsius.

Nu bör vi hålla i minnet att studierna i #0 rör sig om "vana meditatörer", i.e. typ tibetanska munkar. Ingen av oss som läser detta lär komma i närheten av det tillstånd de kan uppnå, vågar jag påstå, och frågan är om det ens är önskvärt.

JD behöver alltså inte vara orolig för en kroppstemperatur på 45 grader C. Proteinerna förstörs irreversibelt redan vid ca 43 grader. ;-)

Mycket riktigt handlar temperaturhöjningen om fingrar och tår. Inte mindre intressant för det….

Munkarna sitter på marken i klassisk ställning med benen i kors endast iförda tunna kläder. Man väter lakan med iskallt vatten och munken får torka lakanet på kroppen. När det är torrt väter man det på nytt med iskallt vatten och så fortsätter det……Där sitter munkarna och ångar av värme i den kalla gryningstimmen…..Det här är en träning de sysslar med och den som har torkat flest lakan vinner!

(Får mig att tänka på bastu-tävlingarna uppe i norr, fast tvärtom s.a.s. De kanske skulle meditera sig kalla nästa gång:-))

Läs mer om munkarna: http://lib.semi.ac.cn:8080/tsh/dzzy/wsqk/Nature/295-234.pdf

Så visst är Meditation en mycket kraftfull metod och intressant kraft. Det som visats hittills är ändå antagligen endast en förhandstitt på kapaciteten hos medvetandet och hur kropp och själ intimt hör ihop.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fjäril
11/2/12, 9:02 AM
#8

Temperatur eller inte, Meditation har gjort underverk för mig och många därtill. Det är ett fantastiskt redskap och det är inget som behöver krånglas till, eller kopplas till något "troende perspektiv" Glad

Att andas rätt är egentligen det viktigaste, att vi andas med magen.

http://www.halsosidorna.se/Andningsovningar.htm

(Tillförlitlig källa eller inte, men den visar på hur vi kan lära oss att andas "bättre")

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
11/2/12, 9:03 AM
#9

#1 handlar mer om den vardagsmeditation som är mer tillämplig för oss.

Mindfulness är en variant och ett fantastiskt medel, enkelt, okomplicerat, icke-dömande och kan utföras av vem som helst.

Och att relativt liten egen insats gör sådan mätbar verkan är mycket intressant. Det gör det enklare att sätta igång också - man kan utföra det var, när och hur som helst. Det behövs inga gym-kort, läckra träningskläder eller dyrbara mojänger.

Man har "bara" sig själv och sitt "mind"….

(fast viss kan det vara roligt och motiverande att gå någon typ av kurs också)

Några böcker om mindfulness, att läsa mer…:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185675059

http://www.mindfulnessfordig.se/text1_21.html

det här är min personliga favorit: (Åsa Nilsonne beskriver vad som händer i hjärnan)

http://mindfulnessbloggen.se/2009/11/ny-bok-om-mindfulness-av-asa-nilsonne/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/2/12, 10:07 AM
#10

#6 JD: Att värma upp sina fingrar och tår (du får samma effekt när du dricker alkohol till exempel) leder förvisso till en känsla av välbehag men det leder också till att du fryser ihjäl fortare eftersom du förlorar mer värme till omgivningen.

De facto frös munkarna inte ihjäl. De försatte sig i ett tillstånd av Meditation med mycket lågfrekventa hjärnvågor där man till viss del kan överkomma vanliga fysiska begränsningar.

Jämförelsen med alkohol är inte korrekt.

JD: Vasodilation kallas effekten med ett fint ord.

Snarare vasodilatation i så fall, om man ska vara onödigt petig.Cool

"'Vasodilatation' is technically the correct term for increase in diameter OF lumen OF blood vessels.
In fact, there is no such term as 'vasodilation', but it is a very common mistake that people use the term 'vasodilation' instead OF 'vasodilatation'."

http://wiki.answers.com/Q/Is_there_a_difference_between_vasodilation_and_vasodilatation


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
11/2/12, 11:03 AM
#11

#10 "De facto frös munkarna inte ihjäl."

Jag skrev "fryser ihjäl fortare", det innebär ju inte att några specifika munkar egentligen borde frusit ihjäl.

Munkarna i studien befann sig i en hydda med 16 graders temperatur, och i ett fall ett 20 gradigt hotellrum. Så vitt jag kan avgöra ingen risk att frysa ihjäl med anra ord Glad.

"Jämförelsen med alkohol är inte korrekt."

På vilket sätt?

"Snarare vasodilatation i så fall, om man ska vara onödigt petig.Cool"

Fick läsa det tre gånger innan jag såg skillnaden Glad.Må vara att det här är helt oviktigt, men jag vill ändå överaska med att käbbla emot dig på den här punkten Skrattande. Eller med den store diktarens ord: "They're not very heavy, but you don't hear me not complaining" - Bender Bending Rodriguez.

Båda stavningarna verkar användas, men om man skall vara ännu petigare så borde "dilatation" vara tillståndet att vara utvidgad medan "dilation" är processen att utvidgas. Eftersom jag skrev "kallas effekten" så borde jag få guldstjärna i kanten Glad.

Jag vill också påpeka att dilation är ett svenskt ord, men jag är osäker på om dilatataion är det, böjningen verkar inte följa svensk grammatik (men jag är som sagt osäker). "dilatiering" eller "dilatering" verkar mer korrekt i så fall men jag har ingen aning om ifall det används.

Slutligen så vill jag påpeka att vasodilatation på WP hänvisar till vasodilation. Så frågan kan reduceras till om wikipedia trumfar wiki answers eller tvärt om Glad. Helt klart verkar de som skrivit på WP kunna en del om ämnet men det är inte lika tydligt på wiki answers.

Magi-cat
11/2/12, 11:29 AM
#12

#11 Haha, jag som fick dåligt samvete för att jag var petig, men du var helt med på noterna ser jag! Skrattande

Jag vidhåller tills vidare att vasodilatation är ett mer korrekt språkbruk, medan vasodilation är ett mer vardagligt bruk av ordet, men så vanligt förekommande att det är fullt godtagbart. Du kan få en guldstjärna för att du anstränger dig.

Kan vi övergå till Meditation igen!?Cool

Ok, ingen frös ihjäl, och ingen tog skada av att svepas in i iskalla lakan som de fick värma upp med kroppstemperaturen. Munkarna tränar på det här sättet, i åratal.

Det finns dokumenterade exempel där munkar sitter i snö och kyla och fortfarande är varma.

Det viktiga i sammanhanget är ATT meditationen påverkade kroppstemperaturen, vilket ju påvisades i detta fall.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Olaf]
11/2/12, 11:57 AM
#13

Bidrar här med ett TV inslag om en Qigonmästare  och healer. Enligt reportaget hettar han upp med handen till 200 grader…"degree" (celcisus, farenheit?) har ännu inte sett hela klippet men det ser intressant ut.

Googlade på hetta och hand och munk på Youtube för jag minns att jag sett munkar förut hetta upp en våt trasa med blotta händerna så att det ångar upp snabbt som öget. Man ser ångan stiga snabbt. 

http://www.youtube.com/watch?v=qWCn8PkHeuk

För den som inte benhårt bestämt sig för vad som är möjligt och vad som är omöjligt utan ännu har ett öppet sinne kan det vara intressant att se även det här klippet från History channel. Där en forskare Dr Benson från Harvard utför tester på en mediterande munk för att kolla metabolismen (kan det vara samma som tester som beskrivs #0?)

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
11/2/12, 12:25 PM
#15

#12 "Det finns dokumenterade exempel där munkar sitter i snö och kyla och fortfarande är varma."

Om man kan öka sin metabolism så kan man ju använda det till att hålla sig varm längre, på precis samma sätt som man kan röra på andra muskler för att hålla sig varm (i princip all värme som kroppen utstrålar kommer från muskelrörelser och i slutändan kommer allt från matsmältningen).

Om du menar som i #13 att man med magi kan skapa enerigi så tror inte jag på det, det bryter mot några av de mest centrala naturlagarna vi har runt energi.

"Det viktiga i sammanhanget är ATT meditationen påverkade kroppstemperaturen, vilket ju påvisades i detta fall."

Det är kanske mer korrekt att säga att det påverkade blodcirkulationen, som är det som styr temperaturen i våra extremiteter. Kroppstemperaturen är ju temperaturen inne i kroppen och den var konstant.

"Ok, ingen frös ihjäl"

Och ingen försatte sig så vitt jag har sett i en situation där man riskerade det.

Glöm inte att svara på vad som var fel med liknelsen till alkohols påverkan på blodomloppet och temperaturen i fingrar och tår.

Magi-cat
11/2/12, 12:55 PM
#16

#13, 14 Tack för intressanta klipp, Olaf!

Verkligen häpnadsväckande!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/2/12, 12:58 PM
#17

#15 Hur är det JD, hur ser du på meditationen och dess verkningar samt de fysiologiska fakta som framförs i övrigt? (förutom de exempel som redan berörts)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/2/12, 1:04 PM
#18

För att återknyta till "0 och #1:

För oss "vanliga" är det mest intressanta ändå att vanlig vardagsmeditation kan skapa förändringar som lägre blodtryck och förbättra puls och andning.

Amygdala (som reagerar på fara och hot) blir mätbart mindre i storlek. Man blir lugnare och stressen minskar.

Stress är en vanlig åkomma som ger upphov till sömnproblem och mycket annat. Eftersom en tämligen liten insats i form av meditation/mindfulness kan göra skillnad är det verkligen värt att använda. Inte är det jobbigt heller - man bara gör det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
11/2/12, 1:42 PM
#20

#6 JD: Att värma upp sina fingrar och tår (du får samma effekt när du dricker alkohol till exempel) leder förvisso till en känsla av välbehag men det leder också till att du fryser ihjäl fortare eftersom du förlorar mer värme till omgivningen.

Att dricka alkohol: frivilligt oralt intag av alkoholhaltig dryck -

leder initialt till effekter som ökad kroppsvärme och känsla av välbehag - men i förlängningen värmeförlust via dilatation. = inte bra (särskilt sammantaget med övriga negativa effekter av alkohol)

Att meditera: Ger en reglering av temperatur i extremiteterna och förhindrar (för)frysning. Ingen senare bieffekt såsom nedkylning.

Ger en samlad bild av positiva effekter för kroppen såsom minskat blodtryck och ökat lugn och välbefinnande = bra (utan negativa bieffekter)

Nej, jag tycker inte alkohol och Meditation är riktigt jämförbara :-) Förordar starkt det senare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Olaf]
11/2/12, 1:47 PM
#21

#19 Kul att du såg filmen - det var bland annat den jag tänkte på när jag började leta. Så synd att den där lilla olyckan hände. Men samtidigt kan det vara intressant att veta att människor med kunskaper av detta slag ofta (inte alltid) har mycket stark integritet. Kunskaper kan inte bara serveras hur som helst, utan varje individ måste själv "jobba". Sitter man fast i ett träsk av förutfattade meningar och censur, så är det individens eget karma och frigörelseprocess. Men ju mer kollektivet släpper taget om livslögnerna och "fängelset" desto mer kommer det fantastiska mysteriet visa sig och vi kommer alla kunna trolla.

Om Chi kan man ju fundera vidare….fältet..strängteorin etc hittade en sammanställning om några moderna forskningsteorier angånde chi.

http://martyeisen.wordpress.com/2010/05/10/some-modern-scientific-theories-of-qi/

Magi-cat
11/2/12, 1:52 PM
#22

#21 Sant! Magin finns där hela tiden, vi måste bara kunna "öppna" den. Kanske är den förseglad tills vi kan använda både hjärta och hjärna i kombination. (man kan alltid hoppas)

Tack för länken!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
11/2/12, 1:56 PM
#23

#20 "Nej, jag tycker inte alkohol och Meditation är riktigt jämförbara :-)"

Tycker du det är vad jag sa? Jag jämförde effekten på kroppstemperatur och som du själv påpekade så är det samma effekt - dilation, och därav ökad värmeförlust till omgivningen.

Det är så klart tänkbart att Meditation har andra effekter som alkohol inte har, till exempel på metabolismen. Men att Meditation skyddar mot förfrysning har jag ännu inte sett några belägg för.

Magi-cat
11/2/12, 2:01 PM
#24

Rupert Sheldrake talar om morfogenetiska fält:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rupert_Sheldrake


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/2/12, 2:06 PM
#25

#23 Tycker du det är vad jag sa?

Det är vad jag sade.

Det är så klart tänkbart att Meditation har andra effekter som alkohol inte har, till exempel på metabolismen. Men att Meditation skyddar mot förfrysning har jag ännu inte sett några belägg för.

Ja, en liten aning andra effekter än alkohol får du väl ändå medge att det har? Skrattande

Nu är det väl inte heller så att någon påstår att man ska ägna tid åt att meditera för att skydda sig mot förfrysning - men det är så mycket mer!

Vad anser du annars? Har Meditation några positiva effekter?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
11/2/12, 2:50 PM
#26

"Vad anser du annars? Har Meditation några positiva effekter?"

Jag tycker fjäril sa det bra i #8 "Det är ett fantastiskt redskap och det är inget som behöver krånglas till, eller kopplas till något "troende perspektiv"".

Forskare har ju redan lyckats bena ut ett slags användbar "meditation" - KBT baserat på mindfulness och visat att det förhindrar återfall i depression. Det är en stor framgång för vetenskapen eftersom det visar tydligt att den kan finna korn av sanning även när den är begravd i tonvis med mytologi och andra vanföreställningar.

Jag tycker det finns många spännande aspekter av icke-religiös Meditation, problemet är att så fort man pekar på dessa så kommer någon och vantolka det som stöd för rena rövarhistorier. Den här tråden är ett exempel: läser man den lite slarvigt så framstår det som forskningen bakom mindfulness som terapiform på något sätt skulle ge stöd åt att munkar kan tända eld på papper med tankekraft - vilket så klart är rent trams.

Så frågan är hur man skall kunna forska seriöst på det utan att det hela tiden misstolkas.

[Olaf]
11/2/12, 4:21 PM
#27

Mer om Chi eller KI….här kan man se hur en "Chi Gong master" projicerar den och folk studsar runt som vantar även när han inte rör dem fysiskt

Kolla från 0:45 det ser roligt ut.

Även denna länk kan var kul att se, en nyare inspelning.

http://www.youtube.com/watch?v=oGaWhP4lbys&NR=1&feature=endscreenhttp://www.youtube.com/watch?v=oGaWhP4lbys&NR=1&feature=endscreen

Inspirerande koncentration. Meditation är nyckeln.

Annons:
Magi-cat
11/2/12, 4:34 PM
#28

#26

Vad jag tog upp i början, särskilt #1, är rena mätbara effekter av Meditation, utan troendeperspektiv, bara att sätta igång. Självklart kan man praktisera mindfulness utan att "tro" - det är vad jag kan se ingen som påstått något annat.

Det var inte vetenskapen som "uppfann" meditationen, den fanns i årstusenden före, men den har forskat på effekterna. Det ena behöver inte stå i motsättning till det andra.

Forskning är forskning - den kommer väl fram till sina objektiva resultat oberoende av hur de eventuellt kommer att tolkas?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
11/2/12, 5:09 PM
#29

#27 "Det var inte vetenskapen som "uppfann" meditationen, den fanns i årstusenden före, men den har forskat på effekterna."

Men allt som har påståtts i tusentals år är inte sant. Vetenskapens enastående bedrift är ju att tålmådigt bena ut de guldkorn av sanning som döljer sig i tonvis med gammal Vidskepelse.

"Forskning är forskning - den kommer väl fram till sina objektiva resultat oberoende av hur de eventuellt kommer att tolkas?"

I princip är det så men det är inte helt okontroversiellt. Säg till exempel att en forskare kommer fram till ett forskningsresultat som enkelt kan misstolkas till exempel av rasister för att främja deras syften. Anser du att forskaren inte har något ansvar alls att försöka förhindra det.

Hur som helst så var min poäng inte att vi ska undvika att forska på Meditation för att det misstolkas. Jag undrade bara hur man kan undvika misstolkningarna och sammanblandningarna med olika trolleritrick så att det blir enklare att forska seriöst på det.

JonasDuregard
11/2/12, 5:16 PM
#30

#27 Du verkar inte ens överväga att det som visas på filmen bara är teater? Obestämd

Det är för mig den uppenbara förklaringen eftersom det ser precis ut som inspelningarna av gammal hongkong-action, som vi vet är gjorda utan övernaturliga krafter - men "Ki"-förklaringen skulle kullkasta det mesta jag tror mig veta om universum (och framför allt som mycket smartare personer än jag trott sig veta).

Jag säger inte att det är omöjligt att den är äkta jag undrar bara hur du kan verka så övertygad om att den är äkta när den skulle vara så enkel att förfalska.

Magi-cat
11/2/12, 5:19 PM
#31

#29 Men allt som har påståtts i tusentals år är inte sant. Vetenskapens enastående bedrift är ju att tålmådigt bena ut de guldkorn av sanning som döljer sig i tonvis med gammal Vidskepelse.

Och min poäng var och är att båda behövs. Det finns tonvis med guld som det återstår vetenskapen att upptäcka.Glad

Till ditt andra stycke:

Ja, med eftertryck, det finns MASSOR med forskning jag inte skulle vilja se! (Och då menar jag inte riktigt det exempel du tar upp i sista stycket…)

Men - där tror jag inte vi kommer längre i den frågan just nu.

Hur som helst: meditera mera - det är bra för hälsan!Glad


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Olaf]
11/2/12, 5:26 PM
#32

#30 Det har jag övervägt. Men jag har egen erfarenhet av sånt från IRL här så jag vet att man kan projicera kraften. Plus att människorna man ser på dessa filmer… knappast att samtliga skulle spela en sådan skicklig teater, och vara med på att fejka.

Du får tro vad du vill.

Joppo
11/2/12, 7:52 PM
#33

#27 Den där filmen påminner en del om en film jag sett där en sån där luftfajtargubbe slåss mot en MMA-slagskämpe. Luftfajtargubbens krafter verkar dock inte rå på MMA-snubben överhuvudtaget. Kanske fick han slut på mana precis innan fajten?

Det finns för övrigt en liknande teknik som kallas "Yellow Bamboo" som också bygger på luftfajtande. Det finns en del roliga såna filmer på YT.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: