Annons:
Etiketthjärnan
Läst 4702 ggr
Magi-cat
2012-10-20 16:43

Hur tänker en autist?

Nu vet man. Åtminstone lite mer sedan man undersökt Temple Grandins hjärna. Hon är den välfungerande högintelligenta och universitetsutbildade autisten, känd för bl.a den underbara boken "Vi som förstår djurens språk" och "Thinking in pictures".

Några skillnader mot "vanliga" hjärnor befanns vara att hennes vänstra lateralventrikel (=hålrum för cereobrospinalvätska) var mycket större än den högra. (vanligen är de lika stora) Hon hade också en abnormt stor amygdala. Amygdala är den mandelformiga kärnan som deltar i vårt emotionella centrum och bl.a hanterar rädsla och varnar för faror.

Hon hade vidare en liten Brocasarea. Brocas är den del som hanterar tal. Den del som processar igenkännande av ansikten var mindre än "normalt".

I alla psykologiska tester presterade hon väl eller mycket väl. Sämst gick det i "verbal working memory". Jag antar att det kan översättas med det verbala arbetsminnet.

Temple Grandin berättar (bl.a. i boken "Vi som förstår djurens språk" att när hon hör talat språk översätter hennes hjärna det till bilder. Hon menar att djuren tänker på liknande sätt, alltså i bilder. Detta är en gåva som gör att hon har så lätt att förstå djur och tolka mellan dem och oss.

"Taken together, these findings agree with Grandin’s personal reflections OF her abilities. As she wrote in her book Thinking in Pictures: “When somebody speaks to me, his words are instantly translated into pictures.”

http://sfari.org/news-and-opinion/conference-news/2012/society-for-neuroscience-2012/researchers-reveal-first-brain-study-of-temple-grandin


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-11-21 18:39
#1

Neurologen Oliver Sacks berättar i boken "En antropolog på Mars" om autism och ett möte med Temple Grandin.

När Temple växte upp kände hon sig som ett fånget djur när hennes mamma försökte ta henne i famn. Alla sinnesintryck var förstärkta, ibland rent av olidliga. Hennes öron var som hjälplösa mikrofoner som fångade allt utan filtrering. Luktsinnet var överaktivt och hon var väldigt intresserad av lukter. Ibland drabbades hon av våldsamma utbrott. Självklart var det svårt med en normal, mänsklig samvaro. Världen var för henne kaotisk.

När Sacks träffar henne är hon en framgångsrik yrkeskvinna som publicerat över hundra artiklar om autism och sin specialitet hantering av djur och änläggningar för djur.

Hon berättade att hon har lätt att förstå djur, eller kreatur, som hon kommit att syssla med. De har svårt för samma gälla ljud och plötsliga buller som autister, medan monotona brumljud inte stör dem. De irriteras också av starka visuella kontraster och skuggor. De skyggar för en lätt beröring medan en fast kan lugna dem. Man måste tänka i bilder för att förstå dem. Tack vare sina insikter har hon kunnat visa stark förståelse för djuren och kraftfullt yrka på att de behandlas väl.

Temple har en enorm förmåga att visualisera. Hon gör ofta komplicerade simuleringar i huvudet, något hon har nytta av när hon ritar anläggningar för kreaturen.

För Temple är det en lättnad att vistas bland korna. "När jag är hos kreaturen slipper jag besväret med det kognitiva. Jag vet vad kon känner." Och korna känner det på sig, dras till henne och litar på henne.

Människorna försökte hon förstå sig på och studerade dem, men kände sig utestängd. Med djuren var det annorlunda, de förstod varandra.

Temple har vigt sitt liv åt sitt arbete, att öka förståelsen för djur och att de ska behandlas väl innan slakt. Hon kan inte acceptera att djuren behandlas grymt och är skräckslagna innan slakt.

"Jag vill reformera köttindustrin. Aktivister vill stänga slakterierna', sade hon och tillade: 'Jag gillar inte extremister vare sig till vänster eller höger. Jag hyser en extrem motivlja mot extremister."

källa: En antropolog på Mars; Oliver Sacks


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
2013-11-21 19:50
#2

Så intressant med människor som flyttar gränserna för både mänskligheten och djuren, var och en på sitt egna unika sätt.

Det finns en film som bygger på hennes liv såg jag när jag googlade lite :)

Gahella
2013-11-21 19:53
#3

Jag förstår precis vad hon menar, och det handlar väl oftast om att ha inlevelseförmåga och empati

Gahella
2013-11-21 19:58
#4

Den riktiga Temple Grandin

[Olaf]
2013-11-21 20:13
#5

Tack för superintressant ämne Katten! Har aldrig hört talas om en här kvinnan. Gahella jag ska absolut kolla på klippen! "

Ming
2013-11-21 20:59
#6

säger detsamma!!

Annons:
Magi-cat
2013-11-21 22:22
#7

Tack för respons och filmklipp! 🙂

Måste rekommendera hennes bok: "Vi som förstår djurens språk". Den har betytt enormt mycket.
Den verkar vara slut från förlag, men finns att låna på bibliotek.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
2013-11-22 08:57
#8

Tack! intressant

Upp till toppen
Annons: