Annons:
Etiketterspådomarförutsägelser
Läst 6882 ggr
Magi-cat
2012-07-24 21:59

Om Tarot....bilder som talar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tarot - en urgammal spådomskonst eller helt enkelt symbolik i bilder?

Ingen vet tarotlekens historia. Den äldsta lek med målade bilder man funnit är från 1400-talets Frankrike. Från tarotleken utvecklades våra vanliga spelkort, men där tappade man pagen och tarotlekens Nolla, Barnet, blev Jokern.

Alla kan lägga Tarot. Man behöver inte vara specifikt medial men gillar man bilder och symboler är det stor "risk" att man gillar tarotkort.

Antagligen skapades inte Tarot för att man skulle spå, sia om framtiden. Snarare var det väl så att man samlade en gedigen (hemlig) kunskap i en bild och målade den. Ett symbolsystem säger så mycket mer än ord.

I korten finns kunskaper om elementen, eld, jord, luft och vatten och det samlande eter. Numerologi med siffrornas symbolik. Varje lek har dessutom en egen bildlig symbolik.

Att lägga Tarot är som att tolka en rebus. Man "läser" rebusen och tolkar den med en blandning av symbolik, logik och Intuition. Roligt och spännande.

Tarotkorten har betraktatas som mystiska, t.o.m. farliga. Kyrkan var skeptisk till dem, eller direkt avog. Dels för att det inte ansetts rumsrent att "spå", dels för dess magiska kopplinger, dels för att leken innehåller kort som Djävulen, Döden och Tornet.

Naturligtvis är inte tarotkorten i sig magiska eller mystiska, det är målade bilder på papper. De bestämmer inte vad som kommer att hända, de pekar inte ut det oundvikliga Ödet. Men tillsammans med tarottolkaren och kortens talande bilder kan man reda ut vad som rör sig, vad man har för möjligheter, vilka alternativ det finns och vad man behöver ta itu med.

Det finns också samtalsterapeuter som använder olika bildlekar för att öppna en väg, rent psykologiskt, för klienten att förstå sig själv och sin situation bättre .

edit

Kan också rekommendera Cassandra Easons: Stora boken om tarot

(bild från publicdomainpictures.net)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2012-07-25 09:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En tarotlek består vanligen av 78 kort.

Den innehåller två delar: Lilla Arkanan och Stora Arkanan. Arkana betyder gåta eller hemlighet.

Stora Arkanan, den stora hemligheten, själens resa består av 22 kort, numrerade mellan Noll och 21.

Nollan, Narren/Dåren är det oskuldsfulla barnet, androgyn och ny i världen. Tror alla om gott, står obekymrat vänd mot stupet utan rädsla att falla ned. Hunden är följeslagaren, budbäraren mellan världarna. Nollan är totalt fri och går sin egen väg. Elementens kunskap har h*n med sig i sitt knyte. Nollan innehåller alltet och ingentinget. Ungefär som "Vad fanns före BigBang"? Allt! Ingenting! Frågeerror!

Ettan, Magikern: Astrologiskt knuten till Merkurius. Här kommer medvetandet och tankens kraft in, det manliga inslaget med den professionella utövaren av magi. Han behärskar alla element. Han har kontakt mellan himmel och jord och kanaliserar kraften via medvetandet. Med detta kort har man alla möjligheter och kan "trolla med knäna".

Tvåan: Översteprästinnan, den mystiska kvinnliga med halvmånen vid sina fötter, sittandes mellan de båda pelarna, den ljusa och den mörka. Prästinnan behärskar både ljus och mörker, hon kan se ljuset i mörkret och är inte rädd för något. Möjligen kan hon bli lite självsvåldig. Vilket hot denna kaxiga kvinnlighet utgjorde mot den patriarkaliska kyrkan!

Hon är intuitiv, mystisk, reflekterande. Hon har upplevt allt och har kunskaper om livets hemligheter. Här är det inte det logiska tänkandet, utan själen har behov av det intuitiva utforskandet, att gå till djupet, även om det är dolt och mörkt.

Astrologiskt representeras hon av Månen med dess symboliska känslor och vatten.

Med detta kort lyssnar man till sin inre röst, sin intuition….

(to be continued….)

(alla bilder från www.publicdomainpictures om inte annat anges)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fjäril
2012-07-25 21:22
#2

Tack Magi-cat!

Lika bra skrivet som alltid! Kyss

Sajtvärd på Övernaturligt

[sökerskan]
2012-07-26 08:31
#3

oj vilken fin presentation av Tarot. gillar liknelsen med "rebus" den tog jag genast till mig.

bra presentation av korten vill gärna se en fortsättning…Glad

Magi-cat
2012-07-26 08:38
#4

Tack Fjäril och Sökerskan!

Det kommer mer, i sinom tid…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2012-07-28 07:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Själens resa fortsätter med den urkvinnliga arketypen: Urmodern, matriarkatet, den skapande, den livgivande:

III: Kejsarinnan.

Hon är den indianska majsgudinnan som odlar, föder och göder, som ser till att livet fortsätter allt enligt sin gilla gång så som att solen går upp och den går ner, dag följs av natt och det som kommer i jorden ger näring åt nästa blomning. Med Kejsarinnan har själen återfötts ur Jorden från Prästinnans mysticism och kunskap om det fördolda till en ny blomningstid. Hon kombinerar omvårdnad med kunskap och regerar över sina domäner med kreativitet och kärlek.

Klok, intutiv, social med full koll på det växande, på allt vad Moder Jord är kapabel till. Med detta kort kan man vara gravid eller på annat sätt i en fas av tillväxt. Antingen du är man eller kvinna, tyder det på lycka med dina projekt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2012-07-28 07:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Och naturligtvis, Naturen har av någon anledning valt att vara dualistisk, behövs det en motpart; den manliga arketypen:

IV Kejsaren: Om Kejsarinnan regerade över det växande livet så har Kejsaren sina domäner i den materiella sfären, samhället och det av människan uppbyggda. Han är den faderliga auktoritetsgestalten, en arbetsledare eller myndighetsperson med full koll på papper, åtaganden och sitt inmutade rike att bestämma över.

Kejsarinnan leder med de kvinnliga attributen känsla, kärlek och Intuition med Kejsaren använder logik och målmedvetenhet.

Med detta kort, ja då kan man ta makten, avancera på jobbet, lyckas i affärer eller ro i land kontraktet - men får se upp så man inte blir för fyrkantigt (*gäsp*) långtråkig. Hans siffra är ju också fyran, en spets i varje hörn, stabilitet och ja…..det där…..

Med detta kort kan man också behöva tänka på att visa mer av sin styrka och inte ta åt sig av (orättvis) kritik.

Kejsaren och Kejsarinnan tillsammans kan vara ett par eller arbetskompanjoner.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[sökerskan]
2012-07-28 10:04
#7

#5 vilken vacker stig! 

tack för fortsättning på denna tråd ska läsa nu.

Astell
2012-07-29 16:07
#8

Tack Magi-cat! Gillar Narren mest Glad

Magi-cat
2012-07-29 17:25
#9

Hej Astell! Jättekul att se dig! Skrattande

Jag gillar också Narren. Så omedelbar och utan förställning! Så omedveten om begränsningar och "livstycken" i den materiella världen!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2012-07-31 11:06
#10

Nästa kort i själens resa på vägen mot medvetenhet:

Översteprästen:

Prästen är "bror" och alter ego till Kejsaren men utgör den formaliserade vägen mellan det materiella och det andliga, Gud, om man så vill. En kontakt mellan det yttre och inre livet.

Kejsaren ståtar med sin auktoritet, Prästen med förvärvad (andlig) visdom.

I de mest använda tarotlekarna (där Rider-Waite är den allra vanligaste) ser man för första gången människor (förutom de symboliska) på bilden. De är vända mot Översteprästen som för att söka råd och stöd. De söker då i Prästens formaliserade sanning, hans doktrin. Utmaningen är att söka sin egen väg eftersom Prästens erbjudna kan innehålla trångsynthet och fördomsfullhet. Som vanligt, man måste möta den och ta sitt eget beslut.

Kortet kommer ofta i samband med livsfaser där man står i begrepp att söka ny utbildning eller någon form av undervisning. Han kan även visa på att formell rådgivning kan vara en väg. Att ta sig an det etablerade, men våga bryta mönster om det erfordras för att man ska gå vidare.

Numerologiskt har han talet fem, talet för människan, talet för pentagrammet. Från Kejsarens fyrtal har ännu en spets växt fram: den mot "ovan".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
[sökerskan]
2012-08-01 10:55
#12

Tack! fortsätter läsa med behållning!

Magi-cat
2012-08-04 08:58
#13

Tack för responsen! Glad


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2012-08-04 09:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

VI: Paret, De Älskande, Kärleken

I det här kortet ser vi bilden av ett par, människan inkarnerad i den materiella världen, uppdelad i två men med en ängel. en gudomlig kraft ovan och i bakgrunden.

Dualismen, den väg Naturen tycks föredra för att forma världen av ljus, ses här. Önskekortet för de flesta eftersom de allra flesta söker kärlek och sitt eget fullbordande via en ytterligare part. (De allra flesta samtal till en tarotlinje handlar om kärlek, att finna den rätte/rätta eller om man gjort det, varför han/hon ändå inte är eller gör som man vill Glad)

Symboliskt har människan här börjat gestalta sin egen fria vilja, sitt eget ansvar och i det lösgörandet från en "högre" makt. Om Översteprästen stod för den andliga sökandet har vi här gestaltningen av passionen och det emotionella.

Kortet kommer inte bara för en kärleksrelation, utan kan lika gärna gälla dualismen inom oss själva eftersom vi alla har olika sidor, sidor som kan avspegla sig i en partner eller annan person.

Det kan också gälla en arbetsrelation eller att fatta ett beslut gällande känslor, gemensamma mål, en hemsituation, eller att kombinera tanke och känsla inom sig själv. Ibland är det en fingervisning att man bör välja kärleken, den verkliga, inte det materiella eller fromma förhoppningar.

Det kan också komma när man behöver ägna det gamla invanda förhållandet lite extra uppmärksamhet, som en påminnelse att där finns mycket att hämta ännu.

Talet 6 står för kärlek och känsla, passion, familj och gemenskap. Kan symboliseras av davidsstjärnan, föreningen av manligt-kvinnligt, himmel och jord.

With love Kyss


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[GunillaArt]
2012-08-05 22:37
#15

Jag har sysslat med Tarot sedan mitten av 90-talet. Dessförinnan spådde jag i vanliga kort. Detta var ett arv från min mormor som var, vad jag nu förstår, en "klok gumma".

Jag har även gett många tarotkurser och kommer att hålla en igen till hösten.

Varje kort har sin betydelse, men har även ett förhållande till omgivande kort och ställd fråga.

Måste man vara medial för att kunna lägga en Tarot för någon? Låt mig säga så här, att alla är mer eller mindre mediala. Det gäller att ha kontakt med sin Intuition och bejaka denna, att ha kontakt med sitt inre.

Tarotkorten är ju i själva verket ett instrument som hjälper till med att framföra budskap.

Flört

[sökerskan]
2012-08-06 10:25
#16

#15 så är det allt…redskapen och intuitionen ska samsas

#14 Tack Magi-Cat för fortsatt fin tråd shyssst bild. har du tagit den?

Magi-cat
2012-08-06 11:11
#17

Tack! Nej här är inga egna bilder, utan från publicdomainpics…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2012-09-12 09:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Har ju glömt, måste fortsätta med själens resa! Glad

VII Vagnen:

I nr VI fann individen sin frände och motpol i dualismen. Nu ska h*n finna sin individuella plats i ett större sammanhang.

Hjälten på kortet styr modigt sin vagn (=han har skapat sina medel att ta sig vidare), hanterar hästarna (=kraften) skickligt och kompetent, han har en väg att följa och han styr själv. Han behöver inte ens hålla i tömmarna, han styr med viljestyrka, inte betvingande. Han har höjt sig över motsatserna (=svart och vit häst/sfinx) och ser inga hinder, han skapar möjligheter, gör karriär, tar fram sina egna val.

En fråga i kortet är den gamla staden i bakgrunden. Flyr hjälten det gamla eller drar han i eget beslut framåt?

Med det här kortet är man självständig och målmedveten, modig och insiktsfull. Man kan vara ensam eftersom man behöver finna sin väg, men inte ensam i betydelsen övergiven. Vi behöver alla kortet Vagnen ibland för att finna vår egen väg i samling, själva styra livets vagn..

Utmaningen kan vara att inte fastna i egots hybris. Man kan få se upp med att "köra över" andra eller inte se skogen för bara träd om man far fram för fort.

Hjälten på bilden har rustning som skydd för sitt känsliga inre och associerar till Kräftans stjärnbild.

Rent vardagligt brukar kortet komma när man ska ut och åka någonstans, numera ofta med bil i stället för häst. Eller när det är dags för en förändring, när man väntat för länge i en situation där man inte är sitt rätta jag, när det är dags att ta tyglarna….

(bild från publicdomainpictures.net)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-07-18 20:40
#19

puttar upp Tarot och själens resa…den kom visst inte ända fram….🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

H-lena
2014-07-19 10:03
#20

#19 Tack Magi-Cat för själens resa! Hjälper verkligen till att få mig att förstå kortens betydelse mer! 

När det gäller det här med vetenskap och experiment med det övernaturliga. Tycker lite synd om Ylva faktiskt. Ibland får man känslan av att andra människor försöker förlöjliga allt som har med det övernaturliga att göra. Det är synd att det ska finnas en så stor klyfta mellan vetenskap och övernaturligt, Tarot och allt sådant. Vet själv hur frustrerande det är att prata med skeptiker om det här, just eftersom det inte finns något "bevis" för att det stämmer, existerar.. :( Hoppas verkligen att en dag görs ett experiment som verkligen bevisar det övernaturliga. Vore så extremt roligt att se skeptikernas reaktioner!


Annons:
Marr
2014-07-19 10:40
#21

Tack för putten Magi-cat denna tråd hade jag missat!👍

Jättekul och nu ska jag läsa denna tråd mer noggrant.🙂

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
2014-07-19 10:41
#22

#20 Roligt att du tyckte om min version av "själens resa"! 🙂
Jag tycker själv symboliken och rebusen är fantastiskt spännande.

Ang. det andra så tror jag vi ska släppa det där med "bevis" och att se reaktioner och istället fokusera på vad vi vill och vart vi ska. Tills vidare får det vara som parallella världar. (Men jag önskar också att det kunde ses som en berikning av varandra.)

Ylva tog inte illa upp alls, det var värre med andra som tömde ut en massa besvikelse. Men förlöjliganden är verkligen inte bra i något avseende. Vill man lära sig något bra, testa och tänja gränser, hitta vägar och vad det nu kan vara, måste det ske i en positiv och nyfiket undersökande stämning.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-07-19 11:10
#23

#21 Kul att du också tyckte det, Marr! 🙂

Hade glömt tråden. Måste nog låta själen resa ända till målet, vid tillfälle…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

H-lena
2014-07-24 15:52
#24

#22 Jo det har du rätt i. Det är synd att vissa människor är så trångsynta när det finns en helt fantastisk värld utanför "boxen"! Men alla har väl sin egen själsliga resa, ingen idé att slösa energi på att reta upp sig på andra. Vi möter ju våra hinder och problem på olika sätt antar jag. 

Tur att hon inte tog åt sig, men synd att andra som tömde ut sin besvikelse! Blir ändå alltid lite ledsen då såna här saker händer. Ja det måste ske i positiva undersökande förhållanden!

Ser fram emot fortsättningen på själens resa :) (om det blir någon vilket jag hoppas!)


Pialinn
2014-07-24 22:44
#25

Jag drog "den hängde" idag och hade gärna velat läsa om honom. Väntar med spänning på resten …..

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Magi-cat
2014-07-25 08:29
#26

#25 Får se när och om det kommer en fortsättning..

Det kortet har en fridfull stämning, där man går till ett djupare perspektiv och inte hastar fram beslut. Ibland är det bästa man kan göra att avvakta sittande i gräset, njutande av skuggan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: