Annons:
Etiketthimlafenomen
Läst 3837 ggr
Michael C
2012-05-25 16:47

Klotblixtar

http://sv.wikipedia.org/wiki/Klotblixt

Vad finns att berätta om fenomenet klotblixtar?

Jag har själv sett något som uppträdde som en klassisk beskrivning på klotblixt. Jag gillar åskväder och sitter gärna och tittar när Tor är ute på golfrunda. En natt för många år sedan, knappt 20 kanske, iakttog jag ett åskväder där väldigt många blixtar slog mellan molnen istället för mellan Moln och jord. En blixt lyste upp utrymmet mellan Moln så att man såg Moln mot en upplyst bakgrund av Moln. En blixt har ju väldigt kort varaktighet men man hinner ju ändå uppfatta vad man ser, hjärnans ½-sekundsläpning och tidsuppfattningsjustering gör ett bra jobb i de sammanhangen.

I detta upplysta "molnrum" där en klassiskt blåaktig blixt slår vågrätt igenom över en stor yta ser jag ett orange eldklot färdas i samma riktning vågrätt i hög hastighet, på ett större avstånd från blixten men inom molnbanken. Det lämnar inget spår eller släp.  Jag har för egen del uteslutit att det kunde vara någon form av speglingseffekt och att rörelsen berodde på ögonrörelser, det är helt orimligt i förhållande till upplevelsen.

Ännu längre tillbaka, 1975-76 kanske, såg jag ett gult eldklot passera men på väldigt låg höjd och i hög fart. I förhållande till höjden och den upplevda farten kan hastigheten hos objekten varit densamma. Fenomenet på 70-talet blev omskrivet och rapporterat i "alla tidningar" och TV på den tiden. Ingen förklaring, som meteorit, satellit etc gavs, vilket förstås inte utesluter att det kan ha varit mänskligt rymdskrot t ex som var "government geheimnis" vid tillfället, så att säga. Kalla kriget och sådär. Det märkliga med den var storleken, ungefär som solens på himmelen, vilket betyder att ett av människor skapat föremål skulle ha gått väldigt nära marken för att uppfattas i den storleken, vilket betyder att den skulle behövt ha en väldigt hög hastighet för att kunna iakttas över ett så stort område som nu skedde (en stor del av sydligaste Sverige), vilket den inte hade tillräcklig fart för utan då borde ha kunnat iakttas när den slog ned, vilket inte skedde.

Klotet i åskvädret väcker mest fundering. Den vetenskapliga förklaringen till klotblixtar verkar saknas men de befintliga teorierna tycks bygga på partiklar som rivs upp när en blixt slår i backen, och fenomenet verkar också bara rapporteras från marknivå. Men min iakttagelse passar inte in i denna tolkning.

Så, vad finns det för teorier om fenomenet som beskrivs som klotblixtar? Alla bud av intresse!

Annons:
Magi-cat
2012-05-25 18:41
#1

Jätteintressant Michael, tack! Själv har jag tyvärr aldrig sett någon klotblixt, men läst och hört talas om personer som varit med om fenomenet. Det måste varit en mäktis yn du fick vara med om!

vad jag vet saknas en tillfredsställande förklaring på klotblixtar, så det var  ett bra exempel på oförklarat fenomen!Skrattande

Någon mer osm upplevt liknande?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Michael C
2012-05-25 18:49
#2

Det var väldigt vackert, en riktig affischbild. Noga taget var det väl ett oidentifierat flygande objekt men jag associerade till klotblixtfenomenet när jag såg det.

HellviHumle
2012-05-25 22:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Upplysta Moln men ingen klotblixt. Från förra året.

HH

Michael C
2012-05-25 22:36
#4

Tjusig bild! Glad

Magi-cat
2012-05-26 08:13
#5

#3 vilken fantastisk bild! Den får du ta med i vår nästa bildtävling!Glad

Ser ut som stjärnbilden Oxen, där….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

HellviHumle
2012-05-27 12:04
#6

Tackar! Glad

HH

Annons:
[no-body]
2012-05-30 00:11
#7

regn och åska har sin charm…har aldrig sett en klotblixt men lekt i ett nedfallet träd…inte varit rädd för åskan eller blixten. vandrar i regn och badar i mörkt vatten…

Upp till toppen
Annons: